Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Discussie gesloten
 
Discussietools
Oud 18 februari 2005, 10:22   #41
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Necrofilius Rectum
Er gaan zeker een paar vervelende problemen oprijzen...

Onder jullie beoogde doelgroep zitten een groot aantal krachtelozen.
Wel met rijke fantasie (wegens veel vrije tijd), maar als het er op aankomt inspanningen te doen, laten ze het gewoonlijk afweten.
Bovendien bevat die deelpopulatie niet veel leden die overschot aan intellect bezitten.
De kans is dus groot dat er een verkeerde vijand gaat uitgekozen worden, met alle gevolgen vandien.

Beroepshalve heb ik kennis van die typetjes.
Gewoonlijk zijn ze jonger dan 30 en steken de weinige energie die ze hebben in de verkeerde zaken.
Het zogenaamde strijden voor een dooie mus.

Maar zelf een vogel voor de kat.
Voor het grootste deel heb je wel gelijk. Maar zoals het nu is komen daar alle arbeiders eigenlijk met een inkomen van laat ons zeggen rond de 1200€. Dat zijn nu ook kansarmen geworden. Niet dat het intellect daar bepaalt zit maar onderschat dat nu toch ook niet te veel. Tel daar ook bij tienduizenden of honderdduizenden ex gedetineerden waar "wel" veel intelect tussen zit (van rossem bv) want dat zijn de grootste kansarmen geworden ondertussen.
't is een beetje zoals je het verkoopt nietwaar?
Mambo is offline  
Oud 18 februari 2005, 12:54   #42
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flipgirl
Ik vrees dat er hier weinig reactie gaat komen uit de hoek van eventuele kansarmen ... Er zijn er immers weinig die zich een internetverbinding kunnen veroorloven, lijkt mij.
heb je gelijk in flipgirl
over het algemeen
toch vondt ik al kansarmen op het internet
er zijn veel werklozen op het net
en die hebben meer tijd
en vaak is het hun enige vermaak
15 euro op een maand
en je doet voor de rest niet veel meer op

er zijn ook veel mensen die eigenlijk arm of kansarm zijn maar die dat zelf niet willen toegeven
een beetje zoals met de holebis
het outtingsproces is soms moeizaam
een grote stap in iemands leven
ik begrijp dat niemand graag kans - arme genoemd wordt
ik ook niet
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 18 februari 2005, 13:19   #43
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Necrofilius Rectum
Er gaan zeker een paar vervelende problemen oprijzen...

Onder jullie beoogde doelgroep zitten een groot aantal krachtelozen.
Wel met rijke fantasie (wegens veel vrije tijd), maar als het er op aankomt inspanningen te doen, laten ze het gewoonlijk afweten.
Bovendien bevat die deelpopulatie niet veel leden die overschot aan intellect bezitten.
De kans is dus groot dat er een verkeerde vijand gaat uitgekozen worden, met alle gevolgen vandien.

Beroepshalve heb ik kennis van die typetjes.
Gewoonlijk zijn ze jonger dan 30 en steken de weinige energie die ze hebben in de verkeerde zaken.
Het zogenaamde strijden voor een dooie mus.

Maar zelf een vogel voor de kat.
wel hier moet ik je voor een groot gedeelte gelijk geven
de echte vijand van de armen is het eigen gebrek aan maatschappelijke assertiviteit
en het blijven steken in dromen
er zal nooit een oplossing komen bij de gratie van de rijken of politici
vandaar ook onze emancipatorische beweging

als we bvb massaal verzoekschriften tot gedwongen opname indienen om figuren zoals lippens te colloceren
en ook nog een psychiater vinden en een paar docters
die dat willen onderschrijven
en er zijn er genoeg linkse bvb geneeskunde voor het volk
wat dan ?
maar nogmaals
de armen zijn zich idd te weinig bewust van hun eigen politieke macht
de eerste taak van het vws is dus de bewustmaking van die macht
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 18 februari 2005, 13:20   #44
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Voor het grootste deel heb je wel gelijk. Maar zoals het nu is komen daar alle arbeiders eigenlijk met een inkomen van laat ons zeggen rond de 1200€. Dat zijn nu ook kansarmen geworden. Niet dat het intellect daar bepaalt zit maar onderschat dat nu toch ook niet te veel. Tel daar ook bij tienduizenden of honderdduizenden ex gedetineerden waar "wel" veel intelect tussen zit (van rossem bv) want dat zijn de grootste kansarmen geworden ondertussen.
't is een beetje zoals je het verkoopt nietwaar?
idd typisch om ons te stigmatiseren
alsof armen per definitie lomp zouden zijn
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 19 februari 2005, 20:10   #45
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

IS HET NOG NORMAAL?

Een vriend van mij kocht begin jaren '80 een huisje. Zo'n typisch rijtjeswoning en betaalde in die dagen 500'000 bfr alles rond. Hij verdiende zelf in die dagen iets rondom de 35000 bfr netto.
Nu 2005 verkoopt hij zijn huisje, hij heeft gekregen wat hij vroeg en zelfs redelijk rap. Iets meer dan 6'000'000 bfr. Hij verdient vandaag iets begin de 40'000 bfr netto. Nu zou hij dat ook niet meer kunnen kopen!
Dat huisje is dus 12 keer in waarde verdubbelt. Zijn loon is nog niet met de helft gestegen. Wie in de jaren '80 geen kansarme was is dat vandaag zeker wel geworden. Dit gaat alle werkmensen of bedienden aan want ze zeilen allen in het zelfde schuitje min of meer.
Hou u allen vast voor uw kinderen. Nog eens 25 jaar er bij en nog eens 12 keer stijgen in prijs minstens komt dat huisje dan op 72'000'000. Benieuwd wie dan nog mee kan? Zijn loon mocht hij nog werken zou ongeveer 60'000 bfr netto zijn tegen die tijd! Mag gerust iets meer zijn zelfs, hij zal zelfs niet meer kunnen huren, dat huisje!
Velen willen zich niet vereenzelfigen met kans arme mens te zijn. De hoop, hun ego laat dat immers niet toe. Toch zijn ze het al. De aankomende scholieren, ons kinderen, onze ouders en wijzelf.
Velen vergelijken monaco als mondain oord, wat het trouwens is. Op mijn reizen ook naar ginder af en toe zie je twee zaken. 1) de fabelachtige fortuinen en 2) evenveel bedelaars die daar ronddwalen op zoek naar een kom soep of een homp brood.
Daar zitten wij dichtbij nu. Wie geen fabelachtig fortuin te verwachten heeft is simpel weg een kans arme mens geworden. In een sociaal democratisch land hoort dat niet. In een prinsendom?
Vecht nu tegen de enorme achteruit gang. U, ik en al de anderen hier moeten hun omgeving met de neus op de feiten durven drukken. Besef van uzelf waar u staat. Hoogopgeleid of niet zonder moeders zwarte kous mag je het vergeten en uw kinderen binnen x aantal jaren heel zeker.

Laatst gewijzigd door Mambo : 19 februari 2005 om 20:18.
Mambo is offline  
Oud 20 februari 2005, 09:15   #46
Marco
Parlementslid
 
Marco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2004
Locatie: Waasland
Berichten: 1.744
Standaard

@ Mambo

Een beetje eenzijdig om met één voorbeeld een besluit te trekken dat slechts marginaal waar is.

Inflatie is ongeveer 4,5% per jaar over een zeer lange periode gemeten.
Huizen volgen deze trend met ongeveer +1% meer.
Lonen volgen, door index, CAO-opslag en functieopslag ook deze inflatietrend. Koopkracht is over langere termijn gemeten voor de werkende mens enorm vooruit gegaan als je de bestedingspatronen bekijkt. (Voedsel van 50% naar 20% inkomen.) (Voor rijken is de inflatie van luxegoederen meer dan het dubbele van de gewone artikelen! Rijk leven is dus nu veel duurder dan pakweg een eeuw terug.)

Waarom stijgen die huizen de laatste jaren zo fel? Daar zijn twee fundamentele redenen voor.
Ten eerste is er schaarste door het overvloed aan regels en andere beperkingen. Schaarste drijft de prijs op.
Ten tweede omdat de rente laag staat. Kopers kijken immers wat ze per maand moeten betalen. Met een lagere rente kan je meer lenen. Zo geef je ook sneller meer uit en de druk uit de vraagzijde stijgt.

Stel u even voor dan we terug rentes van 10% krijgen. Ik kijk in mijn glazen bol en zie:
Ofwel dalen de prijzen van de gronden ofwel daalt het aanbod van te koop staande gronden. De spectaculaire stijging zal in ieder geval stil komen te liggen.
Tevens zal er een verschuiving zijn van nieuwbouw naar renovatiebouw.

Maar grond en huizen zijn altijd een zeer goede belegging gebleken als je de tijd en het inzicht hebt om een goed beheer te doen. Het is goed inflatiebestendig.
__________________
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel.
Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen.
Marco is offline  
Oud 20 februari 2005, 14:14   #47
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
@ Mambo

Een beetje eenzijdig om met één voorbeeld een besluit te trekken dat slechts marginaal waar is.

Inflatie is ongeveer 4,5% per jaar over een zeer lange periode gemeten.
Huizen volgen deze trend met ongeveer +1% meer.
Lonen volgen, door index, CAO-opslag en functieopslag ook deze inflatietrend. Koopkracht is over langere termijn gemeten voor de werkende mens enorm vooruit gegaan als je de bestedingspatronen bekijkt. (Voedsel van 50% naar 20% inkomen.) (Voor rijken is de inflatie van luxegoederen meer dan het dubbele van de gewone artikelen! Rijk leven is dus nu veel duurder dan pakweg een eeuw terug.)

Waarom stijgen die huizen de laatste jaren zo fel? Daar zijn twee fundamentele redenen voor.
Ten eerste is er schaarste door het overvloed aan regels en andere beperkingen. Schaarste drijft de prijs op.
Ten tweede omdat de rente laag staat. Kopers kijken immers wat ze per maand moeten betalen. Met een lagere rente kan je meer lenen. Zo geef je ook sneller meer uit en de druk uit de vraagzijde stijgt.

Stel u even voor dan we terug rentes van 10% krijgen. Ik kijk in mijn glazen bol en zie:
Ofwel dalen de prijzen van de gronden ofwel daalt het aanbod van te koop staande gronden. De spectaculaire stijging zal in ieder geval stil komen te liggen.
Tevens zal er een verschuiving zijn van nieuwbouw naar renovatiebouw.

Maar grond en huizen zijn altijd een zeer goede belegging gebleken als je de tijd en het inzicht hebt om een goed beheer te doen. Het is goed inflatiebestendig.
effe een vraagje
stel
dat jouw redenering hier klopt
zoals mambo er al op wees
waar moeten wij op de duur nog kruipen
jij denkt alleen aan cijfer
ooit al eens gehoord van een beetje menselijkheid
de huurprijzen stijgen.....en dat is logisch te verklaren
dus moeten wij op de duur maar onder een brug gaan slapen
dank voor je ijkoude logica
die zal me warm houden
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 20 februari 2005, 17:21   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
@ Mambo

Een beetje eenzijdig om met één voorbeeld een besluit te trekken dat slechts marginaal waar is.

Inflatie is ongeveer 4,5% per jaar over een zeer lange periode gemeten.
Huizen volgen deze trend met ongeveer +1% meer.
Lonen volgen, door index, CAO-opslag en functieopslag ook deze inflatietrend. Koopkracht is over langere termijn gemeten voor de werkende mens enorm vooruit gegaan als je de bestedingspatronen bekijkt. (Voedsel van 50% naar 20% inkomen.) (Voor rijken is de inflatie van luxegoederen meer dan het dubbele van de gewone artikelen! Rijk leven is dus nu veel duurder dan pakweg een eeuw terug.)

Waarom stijgen die huizen de laatste jaren zo fel? Daar zijn twee fundamentele redenen voor.
Ten eerste is er schaarste door het overvloed aan regels en andere beperkingen. Schaarste drijft de prijs op.
Ten tweede omdat de rente laag staat. Kopers kijken immers wat ze per maand moeten betalen. Met een lagere rente kan je meer lenen. Zo geef je ook sneller meer uit en de druk uit de vraagzijde stijgt.

Stel u even voor dan we terug rentes van 10% krijgen. Ik kijk in mijn glazen bol en zie:
Ofwel dalen de prijzen van de gronden ofwel daalt het aanbod van te koop staande gronden. De spectaculaire stijging zal in ieder geval stil komen te liggen.
Tevens zal er een verschuiving zijn van nieuwbouw naar renovatiebouw.

Maar grond en huizen zijn altijd een zeer goede belegging gebleken als je de tijd en het inzicht hebt om een goed beheer te doen. Het is goed inflatiebestendig.
Als ze met factor 12 gestegen zijn op circa 25 jaar, klopt de rest van de theorie niet meer.
25 jaar geleden ontving je als werkman gemiddelt een bruto loon van circa 7,5 �* 9 €. Vandaag ontvang je circa 10 �* 12€. De loonkost is wel bijna verdubbelt. De huizen x12 zoals je ziet.
Dus ook zonder glazen bol kan je goed merken dat de middenklasse nu de armenklasse is geworden. Doe er nog eens 25 jaar bij en we slapen in het station hé.
Nu eerlijk gezegd vind ik dat een levengroot probleem geworden die onmiddelijke aandacht vraagt. Men moet de immo markt aanvallen en trachten te zorgen voor stabiliteit. Als de huisvesting in orde komt zal er al veel veranderen.
Mambo is offline  
Oud 20 februari 2005, 17:33   #49
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Als ze met factor 12 gestegen zijn op circa 25 jaar, klopt de rest van de theorie niet meer.
25 jaar geleden ontving je als werkman gemiddelt een bruto loon van circa 7,5 �* 9 €. Vandaag ontvang je circa 10 �* 12€. De loonkost is wel bijna verdubbelt. De huizen x12 zoals je ziet.
Dus ook zonder glazen bol kan je goed merken dat de middenklasse nu de armenklasse is geworden. Doe er nog eens 25 jaar bij en we slapen in het station hé.
Nu eerlijk gezegd vind ik dat een levengroot probleem geworden die onmiddelijke aandacht vraagt. Men moet de immo markt aanvallen en trachten te zorgen voor stabiliteit. Als de huisvesting in orde komt zal er al veel veranderen.
idd het universele recht op wonen moet een topprioriteit zijn voor het vierde wereld synicaat
maar alles in stapjes

daarom volgens mij eerst

1. neen aan de praktijk van de gedwongen ontruiming zonder dat er in een alternatieve huisvesting werd voorzien
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 20 februari 2005, 17:35   #50
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

als we dat punt gedaan krijgen zal beleggen in de private woningmarkt al een pak minder aantrekkleijk worden
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 21 februari 2005, 17:30   #51
Marco
Parlementslid
 
Marco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2004
Locatie: Waasland
Berichten: 1.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
effe een vraagje
stel
dat jouw redenering hier klopt
zoals mambo er al op wees
waar moeten wij op de duur nog kruipen
jij denkt alleen aan cijfer
ooit al eens gehoord van een beetje menselijkheid
de huurprijzen stijgen.....en dat is logisch te verklaren
dus moeten wij op de duur maar onder een brug gaan slapen
dank voor je ijkoude logica
die zal me warm houden
uw vraag is: vrije markteconomie of planeconomie?
Met planeconomie ben je afhankelijk van de politiekers of ze uw noden als ernstig nemen en of je voldoende in aantal bent om als kiesvee zijn kar te trekken.
In een vrije markteconomie komt vraag en aanbod in evenwicht. Ook de deelmarkten zoals huizen, appartementen, studio's, kamers, ...

Een oplossing voor armen is ondersteuning. De vraag hierbij is of dat één globale maatregel moet zijn (inkomen en kansen) of een diversiteit van splintermaatregelen. Omwille van de eenvoud, de overzichtelijkheid en de uiteindelijk meer eerlijkheid ben ik voor slechts één globale maatregel. Met uw inkomen kan je dan wél een marktconforme woonst huren. Er is dan geen nood om al de deelmarkten waar een sociale maatregel van toepassing is scheef te trekken. Uiteindelijk komt het er op neer dat één globale maatregel een oplossing is aan de inkomstenzijde. Diverse splinter maatregelen zijn oplossingen aan de consumptiezijde, aan het bestedingspatroon. Dat zijn dus keuzes die anderen voor u maken. Weten zij altijd wat uw behoeften zijn? Is het niet gemakkelijker om te bepalen wat het glabaal aan behoefte is en de voorkeur van het uitgeven bij de gesteunde te laten?

Besluiten dat ik wil dat je onder een brug moet slapen is wat voorbarig. Ik kijk naar het globaal plaatje en zie wat er in al de deelgebiedjes allemaal fout loopt.
__________________
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel.
Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen.
Marco is offline  
Oud 21 februari 2005, 17:35   #52
Marco
Parlementslid
 
Marco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2004
Locatie: Waasland
Berichten: 1.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Als ze met factor 12 gestegen zijn op circa 25 jaar, klopt de rest van de theorie niet meer.
25 jaar geleden ontving je als werkman gemiddelt een bruto loon van circa 7,5 �* 9 €. Vandaag ontvang je circa 10 �* 12€. De loonkost is wel bijna verdubbelt. De huizen x12 zoals je ziet.
Dus ook zonder glazen bol kan je goed merken dat de middenklasse nu de armenklasse is geworden. Doe er nog eens 25 jaar bij en we slapen in het station hé.
Nu eerlijk gezegd vind ik dat een levengroot probleem geworden die onmiddelijke aandacht vraagt. Men moet de immo markt aanvallen en trachten te zorgen voor stabiliteit. Als de huisvesting in orde komt zal er al veel veranderen.
Je kan toch niet ernstig menen dat je het voorbeeld van één huis kan extrapoleren voor de gehele markt? Stadim geeft elk jaar de evolutie van de prijzen weer in de woonmarkt. Ik dacht zelfs dat je op hun site uw actuele waarde op basis van uw aankoopprijs kan laten berekenen. Factor 12 zal je niet tegenkomen.

Dat huizen duurder en duurder worden (ten opzichte van het nominaal inkomen) klopt maar ik heb ook al aangegeven hoe dat komt. Gaan we de overheid nog meer details van ons woonmarkt later regelen?
__________________
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel.
Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen.
Marco is offline  
Oud 21 februari 2005, 17:43   #53
Marco
Parlementslid
 
Marco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2004
Locatie: Waasland
Berichten: 1.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
als we dat punt gedaan krijgen zal beleggen in de private woningmarkt al een pak minder aantrekkleijk worden
Weet u wel wat de gevolgen zijn van een minder aantrekkelijke beleggingsmarkt voor woningen? Besef je wel wat de gevolgen voor u zijn?

Ik als - ahum - kapitalist zal mijn centjes ergens anders in beleggen met een dan voor mij aantrekkelijk rendement.
U zal als arme nog minder keuze hebben en nog hogere huurprijzen moeten betalen. Immers verhuurders zullen bijkomende niet-financiele eisen stellen zoals een stabiel inkomen, een behoorlijk werk, een goede track-record van huren, niet sociaal marginaal zijn, enz. U zet uzelf in de koude.

Laat de woningmarkt vrij.
Vraag maatregelen om uit uw generatiearmoede en kansarmoede te komen.
Geef uzelf kansen, vraag geen marginaliserende rechten.
__________________
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel.
Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen.
Marco is offline  
Oud 21 februari 2005, 18:12   #54
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
uw vraag is: vrije markteconomie of planeconomie?
Met planeconomie ben je afhankelijk van de politiekers of ze uw noden als ernstig nemen en of je voldoende in aantal bent om als kiesvee zijn kar te trekken.
In een vrije markteconomie komt vraag en aanbod in evenwicht. Ook de deelmarkten zoals huizen, appartementen, studio's, kamers, ...

Een oplossing voor armen is ondersteuning. De vraag hierbij is of dat één globale maatregel moet zijn (inkomen en kansen) of een diversiteit van splintermaatregelen. Omwille van de eenvoud, de overzichtelijkheid en de uiteindelijk meer eerlijkheid ben ik voor slechts één globale maatregel. Met uw inkomen kan je dan wél een marktconforme woonst huren. Er is dan geen nood om al de deelmarkten waar een sociale maatregel van toepassing is scheef te trekken. Uiteindelijk komt het er op neer dat één globale maatregel een oplossing is aan de inkomstenzijde. Diverse splinter maatregelen zijn oplossingen aan de consumptiezijde, aan het bestedingspatroon. Dat zijn dus keuzes die anderen voor u maken. Weten zij altijd wat uw behoeften zijn? Is het niet gemakkelijker om te bepalen wat het glabaal aan behoefte is en de voorkeur van het uitgeven bij de gesteunde te laten?

Besluiten dat ik wil dat je onder een brug moet slapen is wat voorbarig. Ik kijk naar het globaal plaatje en zie wat er in al de deelgebiedjes allemaal fout loopt.
ik ga volledig mee in de ene globale maatregel die je voorstel
maar als arme geef ik wel aan dat de invulling die je voorstelt middels financiele ondersteuning voor de werkers te duur is en voor mij ontoereikend blijft om chronische armoede te doorbreken. waardoor ik ook ten laste blijf van de werkers

mijn voorstel is om iedereen universeel - ik weet dat het nu nog naief gevonden wordt - automatische toegang te bieden tot alle basisbehoeften. Om dit te bereiken moet men de speculatie op basisbehoeften aan banden leggen. we moeten dus verder gaan op het pad van de tweesporen economie

Collectiviseer een gedeelte van de private woningmarkt en ken iedereen bij geboorte in zijn geboortedorp een eigen stek toe. Voor wie wil verhuizen en geen huis kan of wil kopen maak je wachtlijsten. Die zijn er nu ook.

stel het europees voedseloverschot ter beschikking via een voedselbonnen systeem aan de armen hier op eigen bodem ipv die producten te vernietigen of tot de ondergang van de arme boer in het zuiden op zijn markt te dumpen = schakel de te dure europese boeren in in een eigen basisbehoeften economie

reken tenzij in geval van misbruik niets aan voor medische verzorging
geen facturen voor ouders van schoolgaande kinderen - ps ook niet voor de rijken he.
enz

bereken het bedrag dat dit kost en hef belastingen al naar gelang
hoe meer liefdadigheid = spontane solidariteit hoe minder belastingen er moeten gehoffen worden.
de vrije markteconomie is weliswaar een stukje kwijt
een sector waar ze de handen van af moet houden
maar globaal gezien zal ze veel gezonder worden
iedereen krijgt een eerlijke kans
van meet af aan
wie niet wil werken leeft bij wijze vam spreken op water en brood
doch komt niets structureels te kort
en heeft een reeel perspectief bvb om het toegewezen huisje van de staat te verbeteren want je mag er toch met quasi zekerheid de rest van je leven blijven...
wie wel wil werken en ondernemen kan dit
speculeer jullie voor mijn part rot op luxeproducten
nu zit ik hier op het internet te lullen met een gratis gekregen computer - die smijten ze naar je kop want bedrijven moeten betalen om er vanaf te geraken. Mijn internet aansluiting is een cadeau van iemand die vondt dat ik op het net moest. = vrijwillige solidariteit. en ik wil hem bij deze nog es bedanken...
maar ondertussen heb ik wel honger
het is het laatste van de maand
dit is geen comedie noch de bedoeling om meelij te wekken en het kan me niet schelen wat de reacties zullen zijn
doch het is gewoon de cynische realiteit
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 21 februari 2005, 18:17   #55
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Weet u wel wat de gevolgen zijn van een minder aantrekkelijke beleggingsmarkt voor woningen? Besef je wel wat de gevolgen voor u zijn?

Ik als - ahum - kapitalist zal mijn centjes ergens anders in beleggen met een dan voor mij aantrekkelijk rendement.
U zal als arme nog minder keuze hebben en nog hogere huurprijzen moeten betalen. Immers verhuurders zullen bijkomende niet-financiele eisen stellen zoals een stabiel inkomen, een behoorlijk werk, een goede track-record van huren, niet sociaal marginaal zijn, enz. U zet uzelf in de koude.

Laat de woningmarkt vrij.
Vraag maatregelen om uit uw generatiearmoede en kansarmoede te komen.
Geef uzelf kansen, vraag geen marginaliserende rechten.
wie zegt er dat ik uw huis wil of nodig heb
maak een deel van de grond vrij
geef me een lapje
liever een caravan erop die van mij is dan uw huis erop
dat geeft perspectief
bouw ik er een schuur op dan is die ook van mij
een rede om mijn eigen omstandigheden te verbeteren en daar ook voor te werken
nu heb ik er geen bal goesting in om mijn huurhuis te repareren
het is toch niet van mij
en ik vindt dat ik al genoeg betaal
moest ik geld hebben voor een nieuwe badkamer dan legde ik dat liever tien jaar opzij om het dan te kunnen spenderen in mn eigen huisje
hoe zou je zelf zijn

geef mij geen hulp
gun mij gewoon vrijheid
en zelfbeschikking

een links liberaal
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 21 februari 2005, 18:26   #56
Marco
Parlementslid
 
Marco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2004
Locatie: Waasland
Berichten: 1.744
Standaard

Eigenlijk ga je niet akkoord met mijn algemene maatregel. Immers de basisbehoeften, die jij zeer ruim neemt, moeten een soort collectief gegeven zijn ontdaan van de vrije markt.

Dat is een statisch planeconomisch model waarbij je afhankelijk bent van ambtenaren en politiekers die uw voorkeuren gaan besturen. Ik ben voor een dynamische vrije markt die steeds maar weer opnieuw de veranderende behoeften invult.
__________________
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel.
Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen.
Marco is offline  
Oud 21 februari 2005, 18:35   #57
Luddo
Minister
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Locatie: In de stille Kempen
Berichten: 3.898
Standaard

Amaai, deze discussie gaat mijn petje te boven! Ik ben maar ne gewone niet-kansarme!
__________________
Ik ben het kleine jongetje dat vanop de schouders van zijne papa naar de stoet kijkt en uitroept: "Papa, de koning heeft weer geen kleren aan!
Luddo is offline  
Oud 21 februari 2005, 18:41   #58
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Eigenlijk ga je niet akkoord met mijn algemene maatregel. Immers de basisbehoeften, die jij zeer ruim neemt, moeten een soort collectief gegeven zijn ontdaan van de vrije markt.

Dat is een statisch planeconomisch model waarbij je afhankelijk bent van ambtenaren en politiekers die uw voorkeuren gaan besturen. Ik ben voor een dynamische vrije markt die steeds maar weer opnieuw de veranderende behoeften invult.
Maar zoals jij het ziet zal er dus op de duur allen nog maar plaats zijn op deze wereld voor superdynamische mensen
een soort van zelfgeintroduceerde vorm van on natuurlijke selectie

Niet iedereen is dynamisch
mogen wij ook leven
u gaat er vanuit dat iedereen dezelfde ambities en vaardigheden moet hebben als uzelf
jullie beseffen dat niet hoe onverdraagzaam en naief dat eigenlijk is
er zullen altijd minder ambitieuze mensen zijn
of u dat nu leuk vindt of niet
u beseft denk ik niet dat die mensen nu in hun integriteit geschonden worden = ze worden minder oud - doordat ze in mindere of meerdere mate van hun basisbehoeften worden afgesneden.
vandaar een automatisch geimplementeerde toegang tot basisbehoeften
eenvoudiger en goekoper kan het globaal gezien niet

noot

hetgeen ik hier nu allemaal schrijf is namens mezelf en niet namens het vierde wereld syndicaat
daaraan zal immers eerst democratische interne beluitvorming moeten vooraf gaan
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 21 februari 2005, 18:43   #59
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Amaai, deze discussie gaat mijn petje te boven! Ik ben maar ne gewone niet-kansarme!
leuke opmerking
maar
ook een beetje vooroordelen ?
kansarmen zijn per definitie niet in staat om discussies op niveau te voeren ?
hoewel ik zelf vindt dat het nogal meevalt

herzie uw beeld over de kansarmen
praat met hen
het zijn geen melaatsen
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline  
Oud 21 februari 2005, 18:48   #60
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Je kan toch niet ernstig menen dat je het voorbeeld van één huis kan extrapoleren voor de gehele markt? Stadim geeft elk jaar de evolutie van de prijzen weer in de woonmarkt. Ik dacht zelfs dat je op hun site uw actuele waarde op basis van uw aankoopprijs kan laten berekenen. Factor 12 zal je niet tegenkomen.

Dat huizen duurder en duurder worden (ten opzichte van het nominaal inkomen) klopt maar ik heb ook al aangegeven hoe dat komt. Gaan we de overheid nog meer details van ons woonmarkt later regelen?
U doet alsof het alleenstaande gevallen zijn.
Mijn ouders hebben hun huis gekocht in 1969 voor 750'000 bfr. Vandaag zouden ze makkelijk 10 �* 11 miljoen voor krijgen. Dat is factor 13 en meer.
Mijn buur heeft in 1975 zijn villa met veel grond laten bouwen alles inbegrepen (dus ook de grond) voor ook 750'000 bfr. Vandaag gaat dat niet onder de 10'000'000 bfr.
Iedere woning die je ziet op het net of in de krant is minimaal circa 90'000€. dat zijn woningen die 25 jaar geleden soms nog geen 250'000 bfr kosten. De mensen trokken er zelfs hun neus voor op.
De ligging zal er veel aan doen daar ben ik akkoord mee. Maar over het algemeen? x12. In de walen zal het meestal wat lager zijn maar ze zitten toch ook in de superlift.
Inderdaad de overheid moet iets doen. Moest al lang gedaan geweest zijn zelfs.
Mambo is offline  
Discussie gesloten


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be