Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 december 2010, 19:47   #1
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard Baas over andermans buik.

In Canada werd onlangs een draagmoeder gedwongen om abortus te plegen omdat de wensouders geen kind willen met het syndroom van Down.

http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinde...s-pleegt.dhtml

Ik vind persoonlijk dat geen van beide nog kinderen zou mogen hebben. Als je niet bereidt bent te zorgen voor een kind die anders is, dan kun je nooit goede ouders zijn.

Het draagmoederschap kan leiden(lijden) tot complexe situaties, wat denken jullie hiervan.

Laatst gewijzigd door Inno : 28 december 2010 om 19:48.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 19:51   #2
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
In Canada werd onlangs een draagmoeder gedwongen om abortus te plegen omdat de wensouders geen kind willen met het syndroom van Down.

http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinde...s-pleegt.dhtml

Ik vind persoonlijk dat geen van beide nog kinderen zou mogen hebben. Als je niet bereidt bent te zorgen voor een kind die anders is, dan kun je nooit goede ouders zijn.

Het draagmoederschap kan leiden(lijden) tot complexe situaties, wat denken jullie hiervan.
Een rosse is "anders", een mongool is zwaar gehandicapt. Als je de geboorte daarvan kan voorkomen, dan moet dat gewoon kunnen. Het draagmoederschap is volgens mij weinig relevant, aangezien:

"De wensouders en de draagmoeder ondertekenden echter een overeenkomst die stipuleert dat het paar, als de draagmoeder zich tegen hun wens in tegen een zwangerschapsonderbreking verzet, geen enkele verantwoordelijkheid draagt voor het kindje".

Er is dus niets wat verhindert dat die draagmoeder dat gehandicapte kind toch in de wereld brengt, maar dan moet ze er wel zelf voor zorgen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 19:53   #3
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Een rosse is "anders", een mongool is zwaar gehandicapt. Als je de geboorte daarvan kan voorkomen, dan moet dat gewoon kunnen.
Lang leve de eugenetica.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 19:54   #4
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Lang leve de eugenetica.
Dan zou ik geschreven hebben dat mongolen moeten geaborteerd worden. Een heel verschil.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 19:57   #5
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dan zou ik geschreven hebben dat mongolen moeten geaborteerd worden. Een heel verschil.
Geboorte voorkomen en aborteren, wat is het verschil daarin?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 19:59   #6
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Een rosse is "anders", een mongool is zwaar gehandicapt. Als je de geboorte daarvan kan voorkomen, dan moet dat gewoon kunnen. Het draagmoederschap is volgens mij weinig relevant, aangezien:

"De wensouders en de draagmoeder ondertekenden echter een overeenkomst die stipuleert dat het paar, als de draagmoeder zich tegen hun wens in tegen een zwangerschapsonderbreking verzet, geen enkele verantwoordelijkheid draagt voor het kindje".

Er is dus niets wat verhindert dat die draagmoeder dat gehandicapte kind toch in de wereld brengt, maar dan moet ze er wel zelf voor zorgen.
volledig akkoord.
Het is niet omdat het kind bij een draagmoeder ontwikkelt dat de biologische ouders die beslissing niet mogen nemen.

Kom nu niet af met het emotionele drama voor de draagmoeder: als je in staat bent om na de bevalling het kind af te staan, dan lijkt het me niet zo'n onoverkomelijk probleem om een gehandicapped kind te aborteren .
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:04   #7
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Geboorte voorkomen en aborteren, wat is het verschil daarin?
Daar zit het verschil niet, het verschil zit tussen "het aborteren van een gehandicapte foetus moet kunnen" of "het aborteren van een gehandicapte foetus moet" (bijv. opgelegd door de overheid). Bovendien ben ik van mening dat er an sich weinig mis is met bepaalde vormen van eugenetica.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:13   #8
Trixie
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 november 2010
Berichten: 6.617
Standaard

Ik heb dit hier al eens in een andere draad gepost; mijn partner en ik hebben een gehandicapt kind grootgebracht. Meervoudige handicap: aan de benen en ook mentaal. Ik ga nu een heel lelijk woord gebruiken voor zijn mentale handicap: kind is "debiel". Dit zijn de woorden die zwart op wit staan in het dossier van ons kind, en dat komt heel hard aan. Immers: debiel is een scheldwoord geworden. Spijtig: mensen die dit woord gebruiken weten niet waarover het gaat. Moesten ze zelf zo'n kind hebben, ze zouden het zeker laten! Idem voor mensen die iemand uitschelden voor "mongool". Ik kan alleen daarop antwoorden dat een Mongool een inwoner van Mongolie is. Iemand die "mongool" is, is een persoon die het downsyndroom vertoont. Waarom dan niet gewoon zeggen: dat kind is geboren met het downsyndroom? Allee, ik kan mij daar echt kwaad om maken. Maar toch een positieve noot( voor mij toch): ons "debiel" kind woont nu zelfstandig, 't is te zeggen woont samen met iemand en dit gaat héél goed! Kan koken, wassen, strijken, boodschappen doen...zonder hulp. Het enige wat niet goed lukt is administratie: bankverrichtingen, betalingen doen, brieven invullen...maar dat is maar een peulschil voor mij. Ik ben fier op mijn kind en héél trots dat hij,buiten alle verwachtingen en commentaar in, zelfstandig woont. Dit nu meer dan 3 jaar. Hopelijk moet ik hier geen verdere kwetsende commentaar meer lezen...dank u.
Trixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:27   #9
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trixie Bekijk bericht
Ik heb dit hier al eens in een andere draad gepost; mijn partner en ik hebben een gehandicapt kind grootgebracht. Meervoudige handicap: aan de benen en ook mentaal. Ik ga nu een heel lelijk woord gebruiken voor zijn mentale handicap: kind is "debiel". Dit zijn de woorden die zwart op wit staan in het dossier van ons kind, en dat komt heel hard aan. Immers: debiel is een scheldwoord geworden. Spijtig: mensen die dit woord gebruiken weten niet waarover het gaat. Moesten ze zelf zo'n kind hebben, ze zouden het zeker laten! Idem voor mensen die iemand uitschelden voor "mongool". Ik kan alleen daarop antwoorden dat een Mongool een inwoner van Mongolie is. Iemand die "mongool" is, is een persoon die het downsyndroom vertoont. Waarom dan niet gewoon zeggen: dat kind is geboren met het downsyndroom? Allee, ik kan mij daar echt kwaad om maken. Maar toch een positieve noot( voor mij toch): ons "debiel" kind woont nu zelfstandig, 't is te zeggen woont samen met iemand en dit gaat héél goed! Kan koken, wassen, strijken, boodschappen doen...zonder hulp. Het enige wat niet goed lukt is administratie: bankverrichtingen, betalingen doen, brieven invullen...maar dat is maar een peulschil voor mij. Ik ben fier op mijn kind en héél trots dat hij,buiten alle verwachtingen en commentaar in, zelfstandig woont. Dit nu meer dan 3 jaar. Hopelijk moet ik hier geen verdere kwetsende commentaar meer lezen...dank u.
Ik had zeker niet de bedoeling je te kwetsen. Als ik dat toch gedaan mocht hebben, mijn oprechte excuses. Evenmin had ik de bedoeling iemand uit te schelden met het woord "mongool". Toen ik opgroeide werden mensen met het syndroom van Down nog gewoon "mongolen" of "mongooltjes" genoemd. Zwarten heetten toen ook nog gewoon negers en gehandicapten waren nog niet andersvalide. Ik schrijf en spreek dan ook meestal nog gewoon over negers en gehandicapten.

Ten tweede heb ik nergens geschreven dat ik vind dat er geen gehandicapte kinderen mogen geboren worden (zie mijn antwoord aan Albrecht), ik vind wel dat ouders het recht moeten hebben abortus te plegen. Die vraag staat overigens los van het al dan niet gehandicapt zijn van het kind: ik vind dat ouders sowieso het recht hebben hun kind te aborteren, daar heeft niemand zich mee te moeien. Beter een ongeboren leven, dan een ongewenst leven.

Ten slotte ben ik blij dat het bij jullie uiteindelijk zo goed uitgedraaid is. Uiteraard ben je trots op je kind en terecht. Maar dat verandert weinig aan het contract dat de draagmoeder en de biologische ouders in dit geval hebben getekend.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:35   #10
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
In Canada werd onlangs een draagmoeder gedwongen om abortus te plegen omdat de wensouders geen kind willen met het syndroom van Down.

http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinde...s-pleegt.dhtml

Ik vind persoonlijk dat geen van beide nog kinderen zou mogen hebben. Als je niet bereidt bent te zorgen voor een kind die anders is, dan kun je nooit goede ouders zijn.

Het draagmoederschap kan leiden(lijden) tot complexe situaties, wat denken jullie hiervan.
Zo gaat dat dan in een maatschappij waar abortus wetten de norm zijn geworden. Staat het toekomstige kindje je niet aan, laat het dan maar rap afmaken. Better luck next time.

Van mij mochten ze die ouders gerust in de bak smijten.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:36   #11
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Dit is zeer triest. Niet in het minst omdat de draagmoeder dingen heeft meegemaakt die ze niet wou (meemaken).

Over je conclusie:
er zijn mensen die om tal van redenen abortus plegen. Zomaar (!!!) omdat het kind ongewenst en ongepland was en nu niet in het leven past, om financiële, relationele en medische redenen, omdat het een ziekte of handicap heeft, ...
deze mensen kunnen nadien wel nog kinderen krijgen, gesteld dat de abortus geen veranderingen brengt aan hun fertiliteit.

Dan komen we terug op iets wat terecht werd aangehaald (ik geloof door Maddox) in de discussie over consguine huwelijken: er zijn tal van ouders die kinderen willen, maar niet in de mogelijkheid beschikken om er één te krijgen.
Ze moeten zeer veel doorstaan (medisch, financieel, sociale onderzoeken, ...) om er toch maar voor in aanmerking te komen.
Terwijl er anderzijds mensen zijn - de "vruchtbaren" - die aan de lopende band kinderen 'kweken', terwijl ze de kinderen amper kunnen grootbrengen. Maar gezien ze vruchtbaar zijn en het voorrecht hebben om probleemloos kinderen te kunnen maken, is dat blijkbaar geen enkel probleem en is er geen reden om de opvoedingskwaliteiten in vraag te stellen.

In dit geval, vind ik dan ook niet dat je zomaar tot die conclusie mag overgaan. Alleen al omwille van de reden dat koppels/mensen die abortus aanvragen en wel vruchtbaar zijn, probleemloos aan een nieuw kindje kunnen beginnen en dus wel die kans krijgen.

Maar bovenal begrijp ik niet, dat je in zo'n verschrikkelijk gesofisticeerde en delicate materie als draagmoederschap niet alle mogelijke voorvallen veel beter contractueel vastlegt. Over zoiets moet toch gesproken worden voor je eraan begint vind ik. Achteraf kan je dan nog zien wat je ermee doet. Maar je kan m.i. bijvoorbeeld moeilijk van een heel Christelijke vrouw (of iemand echt anti-abortus) gaan verlangen dat ze in haar lichaam ongeboren leven laat weghalen, omdat het leven minder overeenkomt met wat jij gewenst had.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:40   #12
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trixie Bekijk bericht
Ik heb dit hier al eens in een andere draad gepost; mijn partner en ik hebben een gehandicapt kind grootgebracht. Meervoudige handicap: aan de benen en ook mentaal. Ik ga nu een heel lelijk woord gebruiken voor zijn mentale handicap: kind is "debiel". Dit zijn de woorden die zwart op wit staan in het dossier van ons kind, en dat komt heel hard aan. Immers: debiel is een scheldwoord geworden. Spijtig: mensen die dit woord gebruiken weten niet waarover het gaat. Moesten ze zelf zo'n kind hebben, ze zouden het zeker laten! Idem voor mensen die iemand uitschelden voor "mongool". Ik kan alleen daarop antwoorden dat een Mongool een inwoner van Mongolie is. Iemand die "mongool" is, is een persoon die het downsyndroom vertoont. Waarom dan niet gewoon zeggen: dat kind is geboren met het downsyndroom? Allee, ik kan mij daar echt kwaad om maken. Maar toch een positieve noot( voor mij toch): ons "debiel" kind woont nu zelfstandig, 't is te zeggen woont samen met iemand en dit gaat héél goed! Kan koken, wassen, strijken, boodschappen doen...zonder hulp. Het enige wat niet goed lukt is administratie: bankverrichtingen, betalingen doen, brieven invullen...maar dat is maar een peulschil voor mij. Ik ben fier op mijn kind en héél trots dat hij,buiten alle verwachtingen en commentaar in, zelfstandig woont. Dit nu meer dan 3 jaar. Hopelijk moet ik hier geen verdere kwetsende commentaar meer lezen...dank u.
Trek u die beledigingen niet aan. Ik ben blij te lezen dat het met uw kind zo goed is gekomen. Sommigen hier hadden het hem blijkbaar niet gegund.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:43   #13
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
volledig akkoord.
Het is niet omdat het kind bij een draagmoeder ontwikkelt dat de biologische ouders die beslissing niet mogen nemen.

Kom nu niet af met het emotionele drama voor de draagmoeder: als je in staat bent om na de bevalling het kind af te staan, dan lijkt het me niet zo'n onoverkomelijk probleem om een gehandicapped kind te aborteren .
Idd, het psychisch trauma tgv. het uitdragen van een zwangerschap gevolgd door adoptie schijnt veel groter te zijn dan het trauma tgv. abortus.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:44   #14
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trixie Bekijk bericht
Ik heb dit hier al eens in een andere draad gepost; mijn partner en ik hebben een gehandicapt kind grootgebracht. Meervoudige handicap: aan de benen en ook mentaal. Ik ga nu een heel lelijk woord gebruiken voor zijn mentale handicap: kind is "debiel". Dit zijn de woorden die zwart op wit staan in het dossier van ons kind, en dat komt heel hard aan. Immers: debiel is een scheldwoord geworden. Spijtig: mensen die dit woord gebruiken weten niet waarover het gaat. Moesten ze zelf zo'n kind hebben, ze zouden het zeker laten! Idem voor mensen die iemand uitschelden voor "mongool". Ik kan alleen daarop antwoorden dat een Mongool een inwoner van Mongolie is. Iemand die "mongool" is, is een persoon die het downsyndroom vertoont. Waarom dan niet gewoon zeggen: dat kind is geboren met het downsyndroom? Allee, ik kan mij daar echt kwaad om maken. Maar toch een positieve noot( voor mij toch): ons "debiel" kind woont nu zelfstandig, 't is te zeggen woont samen met iemand en dit gaat héél goed! Kan koken, wassen, strijken, boodschappen doen...zonder hulp. Het enige wat niet goed lukt is administratie: bankverrichtingen, betalingen doen, brieven invullen...maar dat is maar een peulschil voor mij. Ik ben fier op mijn kind en héél trots dat hij,buiten alle verwachtingen en commentaar in, zelfstandig woont. Dit nu meer dan 3 jaar. Hopelijk moet ik hier geen verdere kwetsende commentaar meer lezen...dank u.
Super! Een heel mooie en positieve boodschap!

En over die administratie, don't worry: er zijn superveel mensen die niet in staat zijn om daar nog het overzicht over te krijgen en te houden hoor.

Proficiat! Dit soort succesverhalen maken me blij.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:45   #15
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Trek u die beledigingen niet aan. Ik ben blij te lezen dat het met uw kind zo goed is gekomen. Sommigen hier hadden het hem blijkbaar niet gegund.
Flauwe poging.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:49   #16
Trixie
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 november 2010
Berichten: 6.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik had zeker niet de bedoeling je te kwetsen. Als ik dat toch gedaan mocht hebben, mijn oprechte excuses. Evenmin had ik de bedoeling iemand uit te schelden met het woord "mongool". Toen ik opgroeide werden mensen met het syndroom van Down nog gewoon "mongolen" of "mongooltjes" genoemd. Zwarten heetten toen ook nog gewoon negers en gehandicapten waren nog niet andersvalide. Ik schrijf en spreek dan ook meestal nog gewoon over negers en gehandicapten.

Ten tweede heb ik nergens geschreven dat ik vind dat er geen gehandicapte kinderen mogen geboren worden (zie mijn antwoord aan Albrecht), ik vind wel dat ouders het recht moeten hebben abortus te plegen. Die vraag staat overigens los van het al dan niet gehandicapt zijn van het kind: ik vind dat ouders sowieso het recht hebben hun kind te aborteren, daar heeft niemand zich mee te moeien. Beter een ongeboren leven, dan een ongewenst leven.

Ten slotte ben ik blij dat het bij jullie uiteindelijk zo goed uitgedraaid is. Uiteraard ben je trots op je kind en terecht. Maar dat verandert weinig aan het contract dat de draagmoeder en de biologische ouders in dit geval hebben getekend.
Ge moet u echt niet verontschuldigen hoor: ik begrijp wel wat je bedoelt. IK wil me in feite verontschuldigen omdat ik soms harder blaf dan ik bijt. Thx voor jouw uitleg: begrijp het wel hoor.
Trixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:52   #17
Dionysus
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 8 augustus 2010
Berichten: 2.863
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Trek u die beledigingen niet aan. Ik ben blij te lezen dat het met uw kind zo goed is gekomen. Sommigen hier hadden het hem blijkbaar niet gegund.
Sommige mensen kunnen precies niet lezen, of zijn selectief blind.
__________________
I have promises to keep, and miles to go before I sleep.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:53   #18
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Daar zit het verschil niet, het verschil zit tussen "het aborteren van een gehandicapte foetus moet kunnen" of "het aborteren van een gehandicapte foetus moet" (bijv. opgelegd door de overheid). Bovendien ben ik van mening dat er an sich weinig mis is met bepaalde vormen van eugenetica.
Het meest prangende van deze casus is toch wel de ethische code, dan wel de deontologie (plichten).

De baas-over-eigen-buik is hier gereduceerd tot een wettelijke overeenkomst, een zakelijk contract, dat symbool mag staan voor onze achteruitgang in beschaving.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 20:55   #19
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Idd, het psychisch trauma tgv. het uitdragen van een zwangerschap gevolgd door adoptie schijnt veel groter te zijn dan het trauma tgv. abortus.
Man, het gaat helemaal niet om trauma's, maar over de manier waarop met menselijk leven wordt omgegaan.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 21:08   #20
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trixie Bekijk bericht
Ik heb dit hier al eens in een andere draad gepost; mijn partner en ik hebben een gehandicapt kind grootgebracht. Meervoudige handicap: aan de benen en ook mentaal. Ik ga nu een heel lelijk woord gebruiken voor zijn mentale handicap: kind is "debiel". Dit zijn de woorden die zwart op wit staan in het dossier van ons kind, en dat komt heel hard aan. Immers: debiel is een scheldwoord geworden. Spijtig: mensen die dit woord gebruiken weten niet waarover het gaat. Moesten ze zelf zo'n kind hebben, ze zouden het zeker laten! Idem voor mensen die iemand uitschelden voor "mongool". Ik kan alleen daarop antwoorden dat een Mongool een inwoner van Mongolie is. Iemand die "mongool" is, is een persoon die het downsyndroom vertoont. Waarom dan niet gewoon zeggen: dat kind is geboren met het downsyndroom? Allee, ik kan mij daar echt kwaad om maken. Maar toch een positieve noot( voor mij toch): ons "debiel" kind woont nu zelfstandig, 't is te zeggen woont samen met iemand en dit gaat héél goed! Kan koken, wassen, strijken, boodschappen doen...zonder hulp. Het enige wat niet goed lukt is administratie: bankverrichtingen, betalingen doen, brieven invullen...maar dat is maar een peulschil voor mij. Ik ben fier op mijn kind en héél trots dat hij,buiten alle verwachtingen en commentaar in, zelfstandig woont. Dit nu meer dan 3 jaar. Hopelijk moet ik hier geen verdere kwetsende commentaar meer lezen...dank u.
Dank u wel om uw verhaal te delen. Je hebt niet alleen een dapper kind, jullie zijn dappere ouders. proficiat.
Ik moet eerlijk toegeven dat zoiets mij raakt.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be