Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Bekijk resultaten enquête: Zal de GW 'hysterie' verdwijnen?
Ja, ook al is het waar. 15 15,96%
Ja, want het is (grotendeels) nonsens. 26 27,66%
Neen, want het is waar. 30 31,91%
Neen, ook al is het (grotendeels) onzin. 19 20,21%
Ik weet het niet 4 4,26%
Aantal stemmers: 94. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 november 2018, 18:44   #1701
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Arme mensen, ja, de natuur is echter flexibel genoeg om zich daaraan aan te passen. Global warming gaat over de mens, niet de natuur.
Ach de mens... die gaat dan verhuizen nietwaar? Alle daarheen?

Citaat:
Sinds 1970 is het aantal geregistreerde overstromingen per decennium merkelijk toegenomen, zowel in België, in (West-)Europa als in de wereld. Op basis van een andere dataset en uitgaande van andere criteria stelden ook Kundzewicz et al. (2017) een stijgende trend vast van de grote overstromingen in Europa in de periode 1985-2016. Berghuijs et al. (2017) concludeerden dan weer dat er in de periode 1980-2009 vooral in Europa en de Verenigde Staten een toename was van de frequentie en de omvang van extreme overstromingen.

Volgens het rapport ‘The Human Cost of Weather-Related Disasters 1995-2015’ vertegenwoordigden overstromingen in de periode 1995-2015 op wereldschaal 47 % van alle rampen gerelateerd aan het weer. Daarbij waren in totaal 2,3 miljard mensen betrokken en vielen er ongeveer 150 000 dodelijke slachtoffers. De economische schade wordt op 662 miljard dollar geraamd, wat waarschijnlijk nog een onderschatting is omdat niet voor alle geregistreerde overstromingen een schatting van de economische schade voorhanden is (CRED & UNISDR, 2015).

Het Europees Milieuagentschap stelt een databank beschikbaar met informatie over overstromingen in Europa. Voor de periode 1995-2015 zijn er bijna 2300 overstromingen opgenomen. Daarbij vielen 2 870 dodelijke slachtoffers en de totale schade bedroeg bijna 95 miljard euro. Voor België zitten er voor dezelfde periode 20 overstromingen in de databank, waarbij 9 dodelijke slachtoffers vielen en de totale schade op bijna 260 miljoen euro geschat wordt (EEA, 2018a).

Overstromingen worden een van de meest kostelijke natuurrampen in Europa. De beschikbare studies over rivieroverstromingen in Europa suggereren dat de geobserveerde toename van de economische verliezen vooral toe te schrijven is aan socio-economische factoren, zoals toegenomen welvaart in overstromingsgebieden, maar het waterbeheer en de klimaatverandering spelen ook een rol (EEA, 2017). Het is echter moeilijk om voor het overstromingsgevaar de effecten van klimaatverandering te onderscheiden van sterke natuurlijke variabiliteit en directe menselijke impacts (Kundzewicz et al., 2017). De verbeterde protectie en bescherming tegen overstroming draagt in een aantal gevallen bij tot de afname van de verliezen (EEA, 2018b).

Laatst gewijzigd door Micele : 22 november 2018 om 18:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2018, 20:33   #1702
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Ondertussen is er nog nooit zoveel CO2 uitgestoten als afgelopen jaar.
De bevolking groeit ook nog eens met meer dan 50% aan tegen het einde van de eeuw.
Future looks bright. Misschien moeten we met zijn allen gaan bidden en hopen dat God onze planeet komt redden.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2018, 21:10   #1703
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ondertussen is er nog nooit zoveel CO2 uitgestoten als afgelopen jaar.
De bevolking groeit ook nog eens met meer dan 50% aan tegen het einde van de eeuw.
Future looks bright. Misschien moeten we met zijn allen gaan bidden en hopen dat God onze planeet komt redden.
Ieder jaar moeten ze hun groeiverwachtingen bijstellen, als we verder groeien zoals nu zitten we aan 20 miljard tegen 2100, ze denken echter dat dit magisch zal beginnen afvlakken zodat het er 'maar' 12 miljoen zullen zijn.

.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  groei.png‎
Bekeken: 63
Grootte:  114,0 KB
ID: 109759  

Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2018, 22:09   #1704
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Arme mensen, ja, de natuur is echter flexibel genoeg om zich daaraan aan te passen. Global warming gaat over de mens, niet de natuur.
Natuurlijk gaat de natuur zich aanpassen, dat kunnen we onmogelijk verhinderen, ook moeilijk ontkennen zelf. Op dat vlak heb je volledig gelijk.
De gevolgen dat de natuur zich aanpast aan 'onze' grillen kunnen we nu al duidelijk zien...
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 09:40   #1705
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Arme mensen, ja, de natuur is echter flexibel genoeg om zich daaraan aan te passen. Global warming gaat over de mens, niet de natuur.
Welja, de natuur "couldn't care less"

Maareuh, dat is toch irrelevant? Je zegt het goed, global warming gaat over de mens. Laat nu toch niet zijn dat global warming een nadelige invloed heeft op de mens, als gevolg van veranderingen in de natuur, dóór global warming. Voor "De Natuur" maakt dat niks uit, voor de mens dus wel.

Dus, ik begrijp niet goed dat ge zo zit te hameren op "het is niet belangrijk voor de natuur, enkel voor de mens". Dat maakt toch niks uit voor de beslissing om er iets aan te doen?...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 10:45   #1706
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Een zoogdiersoort, een soort die woekert.

Als heel dat gedoe dient om de mens te redden en te laten verder groeien zijn we compleet verkeerd bezig, het is een systeem om nog meer bevolkingsgroei te voeden met een groene dekmantel om het verkocht te krijgen aan de bevolking. Iets om ze bang te maken en net het omgekeerde zal bereiken dan ze propageren.

Hoe minder fossiel dat wij gebruiken hoe goedkoper het blijft voor de groeilanden, we steunen er dus de bevolkingsgroei mee wat voor de natuur nefast zal zijn.
Haha, hier zijn we bij de kern denk ik.

'Dat gedoe' is ongetwijfeld : de klimaatpolitiek en de pogingen om uitstoot van co2 te reduceren.

Volgens Hoofdstraat is dat dus een onjuiste actie omdat het het hoofdprobleem enkel bevordert : het woekeren van de mensheid (wellicht bedoelt hij bepaalde delen van de mensheid. )

Maar als de mensheid teveel woekert, vernietigt deze op termijn de natuur. (in feite de biodiversiteit en 'gemakkelijke' landbouw) en dus lost zijn probleem uiteindelijk zichzelf op : de woekering stopt. Hoera dus toch?

Maar wat Hoofdstraat er niet bijvertelt is dat zijn ECHTE probleem is dat de 'goede bevolking' dan ook mee ten onder gaat.

Nu zou ik graag van Hoofdstraat eens horen wat de goede bevolking is en hoe hij die(permanent) wil (onder)scheiden van de slechte bevolking.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 11:42   #1707
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Haha, hier zijn we bij de kern denk ik.

'Dat gedoe' is ongetwijfeld : de klimaatpolitiek en de pogingen om uitstoot van co2 te reduceren.

Volgens Hoofdstraat is dat dus een onjuiste actie omdat het het hoofdprobleem enkel bevordert : het woekeren van de mensheid (wellicht bedoelt hij bepaalde delen van de mensheid. )

Maar als de mensheid teveel woekert, vernietigt deze op termijn de natuur. (in feite de biodiversiteit en 'gemakkelijke' landbouw) en dus lost zijn probleem uiteindelijk zichzelf op : de woekering stopt. Hoera dus toch?

Maar wat Hoofdstraat er niet bijvertelt is dat zijn ECHTE probleem is dat de 'goede bevolking' dan ook mee ten onder gaat.

Nu zou ik graag van Hoofdstraat eens horen wat de goede bevolking is en hoe hij die(permanent) wil (onder)scheiden van de slechte bevolking.
Elke bevolking die niet inteelt en woekert is voor mij goed, op die manier kunnen we de welvaart naar omhoog krikken, meer dan voldoende eten en drinken, goeie scholing en sociale voorzieningen.

Woekeraars die extreem groeien laten de economie achter zich, samen met de welvaart, gezondheid, natuur, enz. Eten is geen probleem, die hebben we meer dan voldoende voor een verdubbeling. Water is iets anders en daarvoor is zeer veel goedkope energie nodig, daar draait het om.

Bij de "klimaatpolitiek en de pogingen om uitstoot van co2 te reduceren" zit zelfs een provisie om groeilanden voldoende energie ruimte te geven zodat ze dezelfde groei kunnen aanhouden plus een grotere economie, het Westen krijgt dit natuurlijk niet omdat we niet meer zo hard groeien.

Het is dus een maat voor niets als we niet tegelijk de overbevolking aanpakken.

Door de zee leeg te vissen en alles op te branden verpesten ze het inderdaad ook voor de 'goeie' die niet overkweken en komen ze naar hier om hun zelfgemaakt probleem te ontvluchten. In de jaren '70 zagen we dit nog, nu mag er niet meer over gepraat worden want het zal zichzelf wel magisch oplossen als de natuur volledig naar de kloten is.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 14:51   #1708
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

"Alles naar de kloten als ik mijn pre-historische maatschappij niet terug krijg !!!!"

Vat ik het een beetje goed samen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 15:36   #1709
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Welja, de natuur "couldn't care less"

Maareuh, dat is toch irrelevant? Je zegt het goed, global warming gaat over de mens. Laat nu toch niet zijn dat global warming een nadelige invloed heeft op de mens, als gevolg van veranderingen in de natuur, dóór global warming. Voor "De Natuur" maakt dat niks uit, voor de mens dus wel.

Dus, ik begrijp niet goed dat ge zo zit te hameren op "het is niet belangrijk voor de natuur, enkel voor de mens". Dat maakt toch niks uit voor de beslissing om er iets aan te doen?...
Ze verkopen het als een milieu zaak en daarom staat het ook in dit onderdeel van het forum, maar dat is het dus niet, het gaat 'm puur over de mens.

Wat is het doel? Dat is niet echt duidelijk, enerzijds willen ze CO2 vermijden maar anderzijds verbranden ze bomen en biodiesel. Het lijkt er op dat ze een alternatieve industrie uit de grond gestampt hebben en die draaiende willen houden.

Ander doel lijkt het vrijwaren van groeiruimte voor de mens, enerzijds ruimte zelf en anderzijds goedkope brandstof voor waterwinning. Saudi Arabie draait volledig op ontzouting wat op zich al een groot milieuprobleem vormt. Het is niet omdat wij minder verbruiken dat ze daar minder water gaan destileren en hun bevolking laten omkomen van de dorst.

Wat wij doen zorgt dus enkel voor meer groeiruimte, da's alles. Ze worden er niet beter van, niet rijker, niet gezonder, .. enkel meer mensen.

Het is een hoax, boerenbedrog.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 15:54   #1710
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
"Alles naar de kloten als ik mijn pre-historische maatschappij niet terug krijg !!!!"

Vat ik het een beetje goed samen ?
Kijk, wij hebben collectief beslist om niet meer te groeien als soort maar te concentreren op welzijn, infrastructuur en industrie.

Anderen concentreren zich op groei van de bevolking en promoten dat ook, ze komen dan wel achter in welzijn en infrastructuur waardoor ze uiteindelijk een pak meer vervuilen.

Welke van de 2 is prehistorie volgens jou?

Maar nu doen ze alsof wij het verkeerd doen, wij de slechterikken zijn, wij zijn het probleem en wij moeten het oplossen en mogen de rest niet eens meer in vraag stellen. Het is ronduit debiel aan het worden.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 16:18   #1711
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
"Alles naar de kloten als ik mijn pre-historische maatschappij niet terug krijg !!!!"

Vat ik het een beetje goed samen ?
Laten we het even simpel houden en kijken in uw eigen gemeente stad of dorp. Ik zie daar toch veel dat stilaan naar de kloten gaat. Je kan toch niet ontkennen dat we de natuur en deze planeet aan het verstikken zijn. De oceanen vergaan in de vuiligheid....alles moet steeds van meer hoger breder langer ....Ik zie geen enkele zee of luchthaven verkleinen....Die ongebreidelde groei zal ons nekken.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 19:42   #1712
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Laten we het even simpel houden en kijken in uw eigen gemeente stad of dorp. Ik zie daar toch veel dat stilaan naar de kloten gaat. Je kan toch niet ontkennen dat we de natuur en deze planeet aan het verstikken zijn. De oceanen vergaan in de vuiligheid....alles moet steeds van meer hoger breder langer ....Ik zie geen enkele zee of luchthaven verkleinen....Die ongebreidelde groei zal ons nekken.
Het moet he.

We moeten jan en alleman onderhouden. De sociale zekerheid, de pensioenen, de uitkeringen, de ziektezorg...die hebben geld nodig. En veel. En daar is groei voor nodig.

Of we kunnen de 65+'er laten stikken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 19:42   #1713
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Maar ik ga akkoord dat we in een ponzi scheme zittten, wereldwijd, dat zal instorten vroeger of later.

Ik hoop dat de boel hier louter financieel instort. In andere landen zal het oorlog en miserie zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2018, 20:18   #1714
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maar ik ga akkoord dat we in een ponzi scheme zittten, wereldwijd, dat zal instorten vroeger of later.

Ik hoop dat de boel hier louter financieel instort. In andere landen zal het oorlog en miserie zijn.
De "babyboomgeneratie" (ik ook) zal niet meer leven in 2040.

Dat is een heel pak...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 12:51   #1715
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Grootte-orde orkaan Irma in perspectief op West-Europa.

Moest zoiets door de klimaatverandering eens afbuigen en koers zetten op Europa en niet op Florida...

https://www.businessinsider.nl/zie-h...opa-zou-razen/



Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 12:56   #1716
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Grootte-orde orkaan Irma in perspectief op West-Europa.

Moest zoiets door de klimaatverandering eens afbuigen en koers zetten op Europa en niet op Florida...

https://www.businessinsider.nl/zie-h...opa-zou-razen/



Dik klote.

De polders in BE en NL zullen compleet onderlopen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 21:39   #1717
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Grootte-orde orkaan Irma in perspectief op West-Europa.

Moest zoiets door de klimaatverandering eens afbuigen en koers zetten op Europa en niet op Florida...

https://www.businessinsider.nl/zie-h...opa-zou-razen/



Dit soort storm heeft veel warm water nodig tot zelfs 50 meter diep, zoals op die foto kan fysisch gewoon niet. Opnieuw bangmakerij met leugens en bedrog dus.

Onze warmte komt van de Atlantic Gulf Stream en die kan zo'n temperaturen gewoon niet aansturen, als die Stream zou stoppen dan krijgen we hier een soort ijstijd dus al zeker geen tropisch klimaat.


https://oceanexplorer.noaa.gov/facts/hurricanes.html

"Once they move over cold water or over land and lose touch with the hot water that powers them, these storms weaken and break apart. Recent studies have shown a link between ocean surface temperatures and tropical storm intensity – warmer waters fuel more energetic storms."

"It is a well known observation that sea surface temperatures of at least 26C would favour the formation of tropical cyclones. Studies showed that this warm water needs to be a relatively deep layer of around 50 metres. The sea surface temperature requirement is related to how tropical cyclones derive their energy."
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2018, 10:11   #1718
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Dit soort storm heeft veel warm water nodig tot zelfs 50 meter diep, zoals op die foto kan fysisch gewoon niet. Opnieuw bangmakerij met leugens en bedrog dus.

Onze warmte komt van de Atlantic Gulf Stream en die kan zo'n temperaturen gewoon niet aansturen, als die Stream zou stoppen dan krijgen we hier een soort ijstijd dus al zeker geen tropisch klimaat.


https://oceanexplorer.noaa.gov/facts/hurricanes.html

"Once they move over cold water or over land and lose touch with the hot water that powers them, these storms weaken and break apart. Recent studies have shown a link between ocean surface temperatures and tropical storm intensity – warmer waters fuel more energetic storms."

"It is a well known observation that sea surface temperatures of at least 26C would favour the formation of tropical cyclones. Studies showed that this warm water needs to be a relatively deep layer of around 50 metres. The sea surface temperature requirement is related to how tropical cyclones derive their energy."
Tiens, de Middellandse Zee is er ook nog, en dat water is zeker warm genoeg, maar de aanloop om krachtiger te worden ontbreekt wat... :
Citaat:


https://www.hln.be/nieuws/buitenland...djes~a8ad233d/
Orkaan op Middellandse Zee: Zorba raast over Griekse havenstadjes

KVDS 29 september 2018

Een zeldzame orkaan op de Middellandse Zee heeft vanmorgen het zuidwesten van het Griekse schiereiland Peloponnesos bereikt. Zorba ging aan land in het gebied van de kleine havenstadjes Pylos en Methoni in het uiterste zuidwesten van het schiereiland. Beelden op sociale media tonen metershoge golven die inbeuken op het land en weglopende mensen.
Ze -de Medicanes- zouden (nog) zelden zijn, en niet zo krachtig:
Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Medica..._von_Medicanes

Eine Reihe von Medicanes wurden in den letzten Jahrzehnten dokumentiert und untersucht; genannt ist jeweils das Datum, an dem der Sturm sich bildete:

23. September 1969 (traf vor allem auf Tunesien und Algerien, mindestens 600 Menschen und mehrere tausend Kamele kamen um)
23. Januar 1982
27. September 1983
13. Januar 1995 (gilt als bisher am besten dokumentierter Medicane)
12. September 1996 (im westlichen Mittelmeer)
4. Oktober 1996
8. Oktober 1996
25. September 2006
4. November 2011 (Rolf traf auf die Côte d’Azur, Korsika und Ligurien)
7. November 2014 (Qendresa, Föhnsturm und Starkregen im Alpenraum)
27. Oktober 2016 (90M/Trixi)[6]
14. November 2017 (Numa/Attila/Zenon, Sturzfluten in Griechenland)
27. September 2018 (Zorbas, Starkregen in Griechenland)


Drei Studien, die 2007 und 2013 erschienen, nennen weitere Beispiele für Medicanes.

Studies have evaluated that global warming can result in higher observed intensities of tropical cyclones as a result of deviations in the surface energy flux and atmospheric composition, which both heavily influence the development of medicanes as well. In tropical and subtropical areas, sea surface temperatures (SSTs) rose 0.2 °C (0.36 °F) within a 50-year period, and in the North Atlantic and Northwestern Pacific tropical cyclone basins, the potential destructiveness and energy of storms nearly doubled within the same duration, evidencing a clear correlation between global warming and tropical cyclone intensities.[30] Within a similarly recent 20-year period,[31] SSTs in the Mediterranean Sea increased by 0.6 to 1 °C (1.1 to 1.8 °F),[30] though no observable increase in medicane activity has been noted, as of 2013.[27] In 2006, a computer-driven atmospheric model evaluated the future frequency of Mediterranean cyclones between 2071 and 2100, projecting a decrease in autumn, winter, and spring cyclonic activity coinciding with a dramatic increase in formation near Cyprus, with both scenarios attributed to elevated temperatures as a result of global warming.[32] Other studies, however, have been inconclusive, forecasting both increases and decreases in duration, number, and intensity.[33] Three independent studies, using different methodologies and data, evaluated that while medicane activity would likely decline with a rate depending on the climate scenario considered, a higher percentage of those that formed would be of greater strength.[34][35][36]

https://en.wikipedia.org/wiki/Medite...l-like_cyclone
De meteorologen zijn er nog niet uit, maar de zwaarste orkanen zullen wslk nog 10 tot 20 % of meer? heviger kunnen worden, ze willen de schaal al uitbreiden...:

Citaat:
https://www.knmi.nl/kennis-en-datace...angere-termijn

Orkaanvoorspellingen op langere termijn
...

Orkanen bij een verdubbeling van CO2

De volgende tientallen jaren zal de verhoogde concentratie van CO2 en andere broeikasgassen het klimaat waarschijnlijk ook veranderen. Het effect daarvan op orkanen blijkt heel lastig te schatten. De aanname dat de orkanen mee zullen migreren met de 26°C zeewatertemperatuurgrens is te simplistisch, gezien het grote aantal factoren dat nog meer een rol speelt bij de vorming van orkanen, en die ook zullen veranderen. De orkaanactiviteit is ook niet direct te voorspellen met gewone klimaatmodellen wegens de lage resolutie. De `tropische stormen' die in deze modellen voorkomen zijn heel erg gevoelig voor impliciete aannames zoals het convectieschema. De helft van de studies vindt dan ook een toename, de andere helft een afname bij een verdubbeling van CO2. Studies naar de verandering van alle factoren die het ontstaan en de groei van orkanen beïnvloeden laten zien dat de toename van de zeewatertemperatuur vrijwel precies gecompenseerd wordt door een toename van de stabiliteit van de atmosfeer. De grenswaarde zou dan in de buurt van de 28°C komen te liggen.

Modelstudies met hoge-resolutiemodellen die orkanen wel goed beschrijven laten een afname van het totale aantal orkanen zien in een warmer klimaat, maar een toename van de sterkste orkanen. De effecten zullen echter de eerstvolgende tientallen jaren klein zijn ten opzichte van de natuurlijke variabiliteit.

Conclusies

De belangrijkste voorspelling voor het voorkomen van orkanen op lange termijn is de klimatologie. De jaar-op-jaar variaties hierop zijn goed begrepen en redelijk voorspelbaar. De natuurlijke decadale fluctuaties zijn redelijk begrepen, maar nog niet voorspelbaar. Het versterkte broeikaseffect zal waarschijnlijk een toename van de maximale intensiteit geven van hoogstens 10-20% of meer; we kunnen niet zeggen of het aantal zal toenemen of afnemen. De beste schatting is dus dat de veranderingen de komende tijd klein zullen zijn vergeleken met de natuurlijke variabiliteit.
Betere satellieten kunnen veel leed besparen:
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/07...unnen-voorspe/

Nieuw wapen om orkaankracht te voorspellen kan cruciaal worden

Tegen de achtergrond van een nieuw Atlantisch orkaanseizoen, werken wetenschappers hard door om meer precieze voorspellingen te kunnen maken over de intensiteit van een orkaan. Het allernieuwste hulpmiddel is het satellietsysteem CYGNSS, dat in staat moet zijn om accuraat data op te pikken in het hart van de storm, want daar ligt de sleutel voor het ontbrekende puzzelstukje.

Michaël Torfs
ma 16 jul 11:41

Wetenschappers kunnen nu al relatief goed inschatten in welke richting een orkaan of cycloon zich zal begeven, maar met een andere, cruciale factor hebben ze het heel wat moeilijker: de precieze intensiteit van een orkaan. Ook dat is belangrijk voor het nemen van noodmaatregelen en het evacueren van mensen.

"We weten nu al beter welk pad een storm kiest", vertelt Steve Bowen, die als weersvoorspeller voor verzekeraar Aon Benfield werkt. "Dat is een grote eerste stap. We hebben ongeveer de helft van de cirkel ingevuld nu, en willen nu die andere helft ingevuld krijgen, de intensiteit", vertelt hij aan Reuters.

De razendsnelle ontwikkeling van Matthew in 2016 had niemand zien aankomen

Door de klimaatverandering wordt dat aspect steeds belangrijker: omdat de oceanen opwarmen en de temperaturen stijgen, komt er ook meer energie vrij in stormen en kan die intensiteit dus potentieel toenemen.

Matthew verraste door zijn razendsnelle ontwikkeling

Twee jaar geleden verraste de Atlantische orkaan Matthew experts door zijn razendsnelle ontwikkeling. In ongeveer 24 uur tijd groeide Matthew uit tot een monster van Categorie 5 (met windstoten tot 270 km/u), en niemand had dat razendsnelle scenario zien aankomen. Voorspellers hadden enkel een trage groei of een stagnatie verwacht van de beginnende storm. Matthew ging uiteindelijk aan land in Florida, maar dat had net nog wat meer tijd om zich voor te bereiden.
Gewoon ter info.

Citaat:
Het Atlantisch orkaanseizoen vorig jaar eiste een zware tol, met als uitschieter Maria, die naar schatting ruim 4.000 mensen doodde en op Puero Rico een ravage aanrichtte.

De sleutel ligt in het hart van een storm

De sleutel om de ontwikkeling van een storm te bepalen, ligt in het hart ervan. Maar het oog van een storm is net een punt dat vrij moeilijk te bereiken is, en waar metingen niet evident zijn. Daar kan een vliegtuigje voor worden gebruikt, maar sinds een tweetal jaar is er ook het Cyclone Global Navigation Satellite System (CYGNSS), een constellatie van acht satellieten die in 2016 door de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA werd gelanceerd.

Vorige satellieten hadden het moeilijk om de windkracht aan de zeeoppervlakte te meten in het centrum van de storm, onder meer omdat zware regens het signaal verstoorden. CYGNSS is speciaal daarvoor ontworpen. De satellieten passeren vaker om data op te nemen, en vliegen ook lager.

Op dit moment zijn specialisten bezig om de data van het Atlantisch orkaanseizoen vorig jaar te analyseren en te vergelijken met de data verzameld door CYGNSS. Die analyses moeten toelaten om in de toekomst betere voorspellingen te doen over hoe zwaar een beginnende storm zal worden, en of hij bijvoorbeeld naar categorie 4 of 5 zal overgaan. Volgend jaar zou het systeem helemaal operationeel moeten zijn. (lees door onder de tweet: As we head into the 2018 Atlantic #hurricane season, it's a good time to reflect on the accomplishments achieved by the Cyclone Global Navigation Satellite System (CYGNSS) since its 2016 launch.)

Intussen wordt vooral in Amerika al volop gekeken naar het nieuwe Atlantische orkaanseizoen, dat officieel al vorige maand is begonnen. Vorig jaar slaagden weerkundigen erin om 6 van 39 keer een specifiek intense ontwikkeling van een storm in het Atlantische bassin te voorspellen. "Dat klinkt misschien weinig, maar tien jaar geleden zou dat nul keer zijn geweest", zegt Michael Brennan van het National Hurricane Center.

Het vorige orkaanseizoen had heel stormen die zich razendsnel ontwikkelden, of net plotseling aan kracht verloren. Voorspellen is dus geen makkelijke klus, maar wetenschappers vestigen hun hoop op het nieuwste systeem.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 november 2018 om 10:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2018, 11:06   #1719
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Dit soort storm heeft veel warm water nodig tot zelfs 50 meter diep, zoals op die foto kan fysisch gewoon niet. Opnieuw bangmakerij met leugens en bedrog dus.
vervolg van vorige post, nu eens kijken of "Atlantische orkanen" toch niet kunnen afbuigen, tiens Hoofdstraat je hebt uw huiswerk niet gedaan:

Citaat:
https://www.hln.be/reizen/orkaan-les...ugal~a1329e84/

13 oktober 2018

De tropische storm Leslie heeft in de nacht van zaterdag op zondag een ravage aangericht langs de noordkust van Portugal. Bomen en elektriciteitspalen woeien om, daken vlogen van huizen, wegen raakten geblokkeerd en straten overstroomden. Duizenden huishoudens zitten zondagochtend zonder stroom.

Volgens lokale media is met name in de stad Figueira da Foz, tweehonderd kilometer ten noorden van Lissabon, de schade groot. Hier kwam de storm aan land en werden windvlagen gemeten van meer dan 110 km/uur, met een uitschieter van 176 km/uur. In de buurt van Leiria werden twee campings geëvacueerd en op de luchthavens van Lissabon, Funchal en Maia werden bijna vijftig vluchten geannuleerd.

Honderdduizenden inwoners zitten zonder elektriciteit en meerdere tientallen mensen moesten hun huizen verlaten. De regio’s die het zwaarst zijn getroffen zijn Lissabon, Leiria en Coimbra. Bomen werden ontworteld, daken beschadigd en kleine overstromingen vonden plaats.

Leslie boette zaterdagavond aan kracht in en werd afgeschaald van orkaan tot tropische storm. In de loop van zondag trekt de storm verder over Spanje. Volgens het Portugese Instituut voor de Zee en de Atmosfeer zal de kracht verder afnemen en de situatie ‘normaliseren’. Tegen vanavond zou de storm moeten gaan liggen.
Bangmakerij of bedrog? Noem het gelijk je wilt, maar doe tenminste je huiswerk.

Citaat:
http://newsmonkey.be/article/91203

Er is nu ook een orkaan op weg naar Europa. En da's niet normaal (maar dat wordt het wel)

13 oktober 2018

Orkaan Leslie gaat wellicht komende nacht aan land in Portugal en trekt daarna door Spanje. Dat is heel abnormaal: Europa kreeg slechts twee keer eerder te maken met een tropische storm. In 1967 wist de storm Cloë de Franse zuidwestkust te bereiken. In 2005 kwam Vince aan land in Zuid-Spanje. Maar klimaatwetenschappers waarschuwen al langer dat door de opwarming Europa niet langer gespaard zou blijven van orkanen.

Klimaatopwarming zal meer orkanen brengen naar Europa

Europa kreeg slechts twee keer eerder te maken met een tropische storm. In 1967 wist de storm Cloë de Franse zuidwestkust te bereiken. In 2005 kwam Vince aan land in Zuid-Spanje. Beide veroorzaakten vooral wateroverlast. Maar echt verrast moeten we ook weer niet zijn: in 2013 waarschuwden wetenschappers al in een studie in Geophysical Research Letters dat klimaatopwarming meer orkanen naar Europa zal brengen.

De wetenschappers ontdekten dat de toenemende temperaturen van het zeewater zich naar het oosten aan het uitstrekken zijn, en die warmere waters bieden een pad voor stormen naar Europa.

DE NIEUWSTE COMPUTERMODELLEN DIE “VOORSPELLEN” WAT HET EFFECT IS VAN EEN WARMER KLIMAAT LATEN EFFECTIEF EEN STERKE TOENAME VAN ORKANEN ZIEN DIE TRANSFORMEREN TOT HERFSTSTORMEN EN WEST-EUROPA MET WINDKRACHT 12 TREFFEN.

Nog recentere berekeningen met een klimaatmodel dat orkanen goed simuleert, laten zien dat aan het eind van deze eeuw ook Europa om het jaar getroffen kan worden door een echt zware orkaan die erg veel schade aanricht.
...

Windkracht 12

Vanwege de opwarming van de aarde verschuift de 27°C grens naar het noorden, waardoor orkanen langer hun intensiteit zouden kunnen behouden terwijl ze richting Europa komen. Ze ontstaan gemiddeld ook verder naar het oosten, wat de af te leggen afstand kleiner maakt.

Studies tonen ook aan dat orkanen krachtiger kunnen worden in een warmer klimaat. Een warmere atmosfeer bevat ook meer vocht, dus als ze West-Europa bereiken kunnen ze ook nog beter uit deze oorspronkelijke energiebron tappen. Al deze factoren zorgen er voor dat de kans groter kan worden dat een orkaan als samenhangend ronddraaiend systeem in de westelijke stroming aankomt en daar als herfststorm weer krachtiger wordt.

Citaat:
De nieuwste computermodellen die “voorspellen” wat het effect is van een warmer klimaat laten effectief een sterke toename van orkanen zien die transformeren tot herfststormen en West-Europa met windkracht 12 treffen.
De modellen berekenen voor het toekomstig klimaat dertien van deze stormen met orkaankracht in 30 jaar tegen twee in het huidige klimaat. Bovendien zullen de meeste zware stormen in de toekomst dus niet meer in de winter, maar in het najaar voorkomen.



Zet die hoek wat noordelijker en orkanen gaan ook Spanje, Bretagne, Ierland en UK treffen. (en langere aanloop) De westkust van Europa dus...

Laatst gewijzigd door Micele : 25 november 2018 om 11:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2018, 12:17   #1720
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Er is niet zoiets als Global Warming 'Hysterie'
Er is alleen Global Warming DENIAL Hysterie
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be