Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 februari 2018, 09:47   #6041
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Goh, niets nieuws onder de zon, nietwaar. Het door u nog maar eens weergegeven standpunt van uw minister(ie) van defensie was van bij het begin bekend, en het is van bij het begin algemeen geweten wat het advies van bedoeld ministerie zal zijn.

Frankrijk heeft aan de Belgische regering een zeer ruim en voor België uiterst voordelig voorstel tot defensiesamenwerking gedaan, dat veel te uitgebreid en te omvattend is om door de nauwe termen van de RfGP-procedure gevat te kunnen worden, dus men weet van bij het begin dat Frankrijk uiteraard niet aan die te beperkte procedure deelneemt.

Inmiddels gaat het overleg op topniveau door, en ten gepasten tijde zal de Belgische federale regering, gesteund door een meerderheid in het parlement, soeverein een beslissing nemen. Deze zal daarbij rekening houden met de veel ruimere belangen van België. En de wil (of onwil) van België laten blijken om zich in te schrijven in de vernieuwde inter-Europese samenwerking.

Niets nieuws dus : dat alles is al lang een bekend gegeven.

Sta mij evenwel toe te lachen om een “argument” dat ooit door een zelfverklaarde deskundige van uw minister(ie) van defensie werd voorgebracht ter verdediging van de opvallend op het lijf van de F-35 geschreven RfGP, en dat kennelijk nog steeds in uw media wordt herkauwd : “jamaar, België is lid van de NATO/OTAN”…., suggererend dat men dus zowat verplicht is om Amerikaanse jachtvliegtuigen te kopen.

Nou moe.

Kennelijk is het sommigen in België ontgaan dat ook Frankrijk lid is van NATO/OTAN, en bovendien niet van de minste. Ook wij werken in die context samen met onze Amerikaanse collega’s, maar wij doen dat vanuit de eigen sterkte en met wederzijds respect en dus niet als loopjongen van wie of wat dan ook. En kijk, onze jachtvliegtuigen zijn…..niet Amerikaans.

Intussen blijkt men uw minister van defensie duidelijk gemaakt te hebben dat niet hij noch zijn ministerie, maar uw volledige federale regering uiteindelijk zal beslissen :
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02...tsvliegtuigen/

Tja...
Het Franse toestel is een oude rommelbak, het geld niet waard.

De Eurofighter is ook reeds gedateerd.

Met Lockheed hebben de Belgen reeds sinds de jaren 80 bijzonder goede ervaringen, en ook onze dichte partners (NL bijvoorbeeld) kopen F-35.

Als we geen F-35 kopen zal het een politieke deal zijn die onze defensie niet ten goede komt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2018, 09:49   #6042
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De MR is zoals gewoonlijk weer aan het zwichten voor Franse druk.

Ze willen ons hun brol echt aansmeren he.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2018, 12:56   #6043
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De MR is zoals gewoonlijk weer aan het zwichten voor Franse druk.

Ze willen ons hun brol echt aansmeren he.
Waarom denk je dat ze ons le petit Belge noemen?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2018, 13:41   #6044
Freddie
Gouverneur
 
Freddie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.266
Standaard

Straaljagers met een piloot in, is dat niet zoiets als een slagschip in 1940 = voorbijgestreefd. Drones kunnen dat toch ook aan een fractie van de prijs van een straaljager.
__________________
Arme Vlaming, belogen, bedrogen en bestolen van in de wieg tot voorbij het graf.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2018, 13:56   #6045
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.622
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Waarom denk je dat ze ons le petit Belge noemen?
Waar hebt gij vertoeft de laatste 30 jaar?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2018, 19:56   #6046
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zijn we lid van de NAVO of niet ?

Wilt gij uw defensie gratis krijgen ?
Natuurlijk zijn we in de NAVO.
Ik wil "mijn" defensie NIET gratis krijgen.
Moet ik daarom goedkeuren dat "men" kiest voor de DUURSTE oplossing ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2018, 21:50   #6047
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het Franse toestel is een oude rommelbak, het geld niet waard. .........
Mmmja, we hebben hier duidelijk te maken met een even grote Frankrijk-hater als het uilskuiken dat ooit stelde dat de Franse nucleaire capaciteit slechts een “proppenschietertje” is, en dat de Franse gevechtspiloten onkundige amateurtjes zijn.

Dat men door één of ander tijdens de puberteit opgelopen blauwtje een gefrustreerd mannetje is geworden is één zaak, maar deskundigheid veinzen als men zelf nooit verder geraakt is dan waterpistool-oorlogjes met andere kortgebroekte breedsmoelkikkertjes is eenvoudigweg lachwekkend.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2018, 21:50   #6048
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Waarom denk je dat ze ons le petit Belge noemen?
Waar haalt u die complete onzin, mijnheer ?

Overigens en terzijde, hebt u enig idee hoe ons aller Amerikaanse vrienden (*) de Belgen noemen ?

(*) Nou ja, de Amerikanen die weten dat Belgium een waarlijk bestaand land is, en niet slechts een wijk in Brussels of een gehucht ergens in een vergeten uithoek van Europa.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 15 februari 2018 om 21:59.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2018, 21:51   #6049
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie Bekijk bericht
Straaljagers met een piloot in, is dat niet zoiets als een slagschip in 1940 = voorbijgestreefd. Drones kunnen dat toch ook aan een fractie van de prijs van een straaljager.
Drones kunnen middels de huidige (en op middellange tijd te verwachten) technologie niet alle taken en opdrachten aan die bemande gevechtsvliegtuigen kunnen uitvoeren. Maar de ontwikkeling van onbemande fighter jets (UCAV’s) is inderdaad reeds geruime tijd aan de gang.

https://www.dassault-aviation.com/fr.../introduction/
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2018, 22:40   #6050
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.865
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Natuurlijk zijn we in de NAVO.
Ik wil "mijn" defensie NIET gratis krijgen.
Moet ik daarom goedkeuren dat "men" kiest voor de DUURSTE oplossing ?
Er blijft een hardnekkig misverstand omgaan dat de prijzen die men "hoort",omtrent bijvoorbeeld de F-35 ,de prijzen zullen zijn die onze Luchtcomponent zou betalen...

Dat werkt zo niet.
Bij de verschillende "contenders" is de prijs van het toestel zelf tussen de 80 en de 100 miljoen Euro....GEEN ENKEL is "goedkoop",goedkoop en 4de- of 5de generatie straaljager gaan niet samen...

De "prijs" waar de Luchtcomponent in geinteresseerd is,neergeschreven in de antwoorden op dat RQFGP is de SYSTEEMPRIJS,dat is de prijs voor een toestel inclusief trainingen,inclusief beredeneerd ingeschatte gebruiks-,reparatie- en updatekosten en inclusief een aantal opgegeven wapenpaketten, over 3 decennia heen.

"jammer genoeg" voor de deelnemers WEET Belgische defensie tamelijk goed in welk "ballpark" dergelijke bedragen moeten liggen,al is het maar omdat de luchtcomponent sedert 1979 met het F-16 SYSTEEM werkt en in die jaren ongetwijfeld wel een en ander geleerd heeft....

We komen ongetwijfeld,omgerekend,al dik over de 110 miljoen euro per systeem-unit....

Benieuwd wat de kostverschillen tussen de Typhoon en de F-35 zullen zijn.....

Uiteindelijk zal Belgie kiezen tussen een jager die doorheen de jaren meer en meer "multirole"-trekjes gekregen heeft (de Typhoon) en een "multirole" (de F-35) die uitdrukkelijk ook jager-klussen aan zal moeten kunnen....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 15 februari 2018 om 22:44.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2018, 23:40   #6051
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Mmmja, we hebben hier duidelijk te maken met een even grote Frankrijk-hater als het uilskuiken dat ooit stelde dat de Franse nucleaire capaciteit slechts een “proppenschietertje” is, en dat de Franse gevechtspiloten onkundige amateurtjes zijn.

Dat men door één of ander tijdens de puberteit opgelopen blauwtje een gefrustreerd mannetje is geworden is één zaak, maar deskundigheid veinzen als men zelf nooit verder geraakt is dan waterpistool-oorlogjes met andere kortgebroekte breedsmoelkikkertjes is eenvoudigweg lachwekkend.
In vergelijking met Rusland en de VS is de Franse nucleaire capaciteit inderdaad "beperkt".

En leuk stukje proza. Maar zoals veel: deert me niet.

Je hebt me nog geen enkel argument gegeven waarom we voor een voorbijgestreefd toestel moeten kiezen. Je meent het overigens ook steevast beter te weten dan een officier in de luchtmacht die jaren F16 heeft gevlogen en door jouw koppigheid het hier is afgetrapt: een verlies voor het forum, want ik kon steeds wat van hem leren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2018, 23:48   #6052
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Het is me ook niet helemaal duidelijk welke logica er steekt achter:

Het kopen van een toestel dat halverwege zijn levensduur zit.
Een toestel dat maar beperkt verkocht wordt en door weinig landen (bondgenoten) wordt gebruikt.
Een toestel dat softwarematig en kwa electronica reeds verouderd is.
Een toestel kopen dat ons volledig en de facto afhankelijk maakt van de Franse goodwill.
Een toestal dat geen stealth mogelijkheden heeft.

Neen dank u. Een deel van onze bondgenoten kopen ook F35. We kunnen ons veel beter bij die groep aansluiten: het zal de logistiek van wisselstukken en onderhoud alleen maar gemakkelijker maken, zeker op het slagveld.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2018, 23:52   #6053
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is me ook niet helemaal duidelijk welke logica er steekt achter:

Het kopen van een toestel dat halverwege zijn levensduur zit.
Een toestel dat maar beperkt verkocht wordt en door weinig landen (bondgenoten) wordt gebruikt.
Een toestel dat softwarematig en kwa electronica reeds verouderd is.
Een toestel kopen dat ons volledig en de facto afhankelijk maakt van de Franse goodwill.
Een toestal dat geen stealth mogelijkheden heeft.

Neen dank u. Een deel van onze bondgenoten kopen ook F35. We kunnen ons veel beter bij die groep aansluiten: het zal de logistiek van wisselstukken en onderhoud alleen maar gemakkelijker maken, zeker op het slagveld.
Helaas, Frankrijk heeft nu eenmaal beslist.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2018, 01:05   #6054
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In vergelijking met Rusland en de VS is de Franse nucleaire capaciteit inderdaad "beperkt".

En leuk stukje proza. Maar zoals veel: deert me niet.

Je hebt me nog geen enkel argument gegeven waarom we voor een voorbijgestreefd toestel moeten kiezen. Je meent het overigens ook steevast beter te weten dan een officier in de luchtmacht die jaren F16 heeft gevlogen en door jouw koppigheid het hier is afgetrapt: een verlies voor het forum, want ik kon steeds wat van hem leren.
U bedoelt wellicht de oen die hier wilde doen geloven dat hij officier (zelfs quasi bevelhebber) van uw luchtmacht is of was geweest, en die gezwind grootsprakerig beweerde persoonlijk weet te hebben van (actieve of passieve) omkoping bij defensieaankopen in uw land, maar die kennelijk te laf was om bij de gerechtelijke instanties aangifte te doen van die misdrijven.

Waarmee elkeen die voldoende kennis van zaken heeft meteen wist dat betrokkene wellicht nooit de eed als officier van welkdanige krijgsmacht heeft afgelegd, of er zich in ieder geval niet heeft aan gehouden (noch aan zijn plicht als eenvoudige burger, overigens).

Dat is wat er van betrokkene te leren viel. Niets dat van enige eer getuigt, dus.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 16 februari 2018 om 01:14.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2018, 01:12   #6055
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
.......... Een deel van onze bondgenoten kopen ook F35. We kunnen ons veel beter bij die groep aansluiten: het zal de logistiek van wisselstukken en onderhoud alleen maar gemakkelijker maken, zeker op het slagveld.
Alsof Frankrijk (uw buurland, nota bene) geen bondgenoot van België zou zijn....die "de logistiek van wisselstukken en onderhoud alleen maar gemakkelijker zou maken, zeker op het slagveld".

Uw argumenten zijn dermate onzinnig dat ze lachwekkend zijn.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2018, 01:43   #6056
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Alsof Frankrijk (uw buurland, nota bene) geen bondgenoot van België zou zijn....die "de logistiek van wisselstukken en onderhoud alleen maar gemakkelijker zou maken, zeker op het slagveld".

Uw argumenten zijn dermate onzinnig dat ze lachwekkend zijn.
Nochtans is ze wel correct. Belgie werkt al veel samen met de NL luchtmacht. Zij nemen de F35.

Frankrijk wenst Belgie te chanteren en ons hare rommel aan te smeren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2018, 01:45   #6057
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
U bedoelt wellicht de oen die hier wilde doen geloven dat hij officier (zelfs quasi bevelhebber) van uw luchtmacht is of was geweest, en die gezwind grootsprakerig beweerde persoonlijk weet te hebben van (actieve of passieve) omkoping bij defensieaankopen in uw land, maar die kennelijk te laf was om bij de gerechtelijke instanties aangifte te doen van die misdrijven.

Waarmee elkeen die voldoende kennis van zaken heeft meteen wist dat betrokkene wellicht nooit de eed als officier van welkdanige krijgsmacht heeft afgelegd, of er zich in ieder geval niet heeft aan gehouden (noch aan zijn plicht als eenvoudige burger, overigens).

Dat is wat er van betrokkene te leren viel. Niets dat van enige eer getuigt, dus.
Lol dit is veruit de meest arrogante post die ik ooit gelezen heb op dit forum. Wie bent u dan dat u het beter weet ?

Ps: je hebt niet veel ervaring met den ABL, dat is duidelijk.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2018, 02:13   #6058
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Potverdorie, ik merk nu pas dat het momenteel schoolvakantie is in België (bij ons in zone C slechts vanaf morgen en in zone B vanaf 24 februari) : het kleuterniveau van de argumenten die mij hier voorgeschoteld worden verbaasde mij, maar ik realiseer mij nu dat ik te maken heb met pubers die zich een beetje vermaken op het internet. Sorry jongelui, maar we praten er later nog eens over, als jullie groot en sterk zijn....
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2018, 11:43   #6059
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Potverdorie, ik merk nu pas dat het momenteel schoolvakantie is in België (bij ons in zone C slechts vanaf morgen en in zone B vanaf 24 februari) : het kleuterniveau van de argumenten die mij hier voorgeschoteld worden verbaasde mij, maar ik realiseer mij nu dat ik te maken heb met pubers die zich een beetje vermaken op het internet. Sorry jongelui, maar we praten er later nog eens over, als jullie groot en sterk zijn....
Later?

Heel graag.

Ik krijg al bijna een déja-vu gevoel.

Midden jaren '70 noemde Dassault General Dynamics, fabrikant van de F-16, een koekjesfabrikant eerder dan een vliegtuigconstructeur. (Dat waren tenminste nog argumenten, sterker dan de uwe die enkel slaan op het Frans zijn van de Rafale.)

Toen in 1979 de koekjes van General Dynamics aan de grenzen van het Franse luchtruim verschenen kregen na korte tijd de belachelijk gemaakte Mirage F-1 Franse piloten verbod om nog dicht bij het Belgische luchtruim te komen om engagementen met onze F-16 te voorkomen.

De geschiedenis zal zich herhalen.

(En ondertussen werkt de luchtmacht ijverig aan een vergelijkingsdossier tussen de 2 kandidaten. Spijtig dat de Franse overheid niet de moed had voor de Rafale een dossier in te dienen. Het geloof in eigen kunnen moet niet bijster groot zijn. De beperkte verkoopsuccessen van hen vergeleken met de Amerikaanse zijn dan ook van die aard dat de moed in de schoenen dreigt te zinken. De vis verdrinken in een 'groot' dossier voor de verre toekomst zal niet helpen. De hoop dat onze premier franstalig is al evenmin)
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2018, 12:35   #6060
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

De imperialistische waandenkwereld botst met de realiteit.

Jullie zijn allemaal stoute kinderen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be