Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 oktober 2015, 09:08   #1
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard Af van afval!

Vandaag graven wij in BE afval op om op te sturen naar GB.
Daar verwerken ze het tot biogas, waarop auto's kunnen rijden en je het kan aansluiten op het gasnetwerk.
Na verwerking hebben zij geen roet over, maar een grondstof die gelijkwaardig is aan beton.

In de toekomst hebben wij een tekort aan afval, en een overschot aan olie.

Van zulke innovatie krijg ik een spontane erectie.
Ik ben op zoek naar een link, maar vond er gene. Het was te zien op TV.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2015, 09:23   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Biogas is voornamelijk methaan, en dat is het hoofdbestanddeel van aardgas.

Dit is alleen te "maken" uit hydrocarbonhoudend afval. Oftewel hetgeen we composteren.

De verwerkers van dit afval zijn anaerorobe bacteriën.

Geheim ervan, nietbestaande. Tegenkanting, vooral uit groene hoek.
Stel U voor alle materiaal dat nu gecomposteerd wordt dumpen in grote natte bassins met een constante toevoer van CO2 en genmod bacteriën die de job sneller kunnen doen dan welk natuurlijk proces ook.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2015, 09:29   #3
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Neen Maddox, was geshred plastic.
Echt waar, men groef hier afval op, stuurde het op naar GB, men verbrandde het, filterde de gassen uit.
En één ervan kon je rechtstreeks op het gasnetwerk aansluiten.
Het residu dat overschiet is volledig onschadelijk en gelijkwaardig aan beton in de bouw.
Was gisteren op TV maar sliep al half, dus heb de naam van de firma niet meegekregen.

Het was echt afval dat men hier vroeger in de grond heeft gestoken en begraven. En toen het de machine in ging was het geshred gecleaned plastic.

EDIT: ja dat is idd geen biogas

Laatst gewijzigd door Peche : 7 oktober 2015 om 09:30.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2015, 09:38   #4
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

En door het opgraven zou er zo'n 66 km² vrijkomen. Woongebied, natuurgebied, industrie, ...
Dat is ongeveer 2x Brussel.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/ar...mburg/1.244216

Op zulke innovatie ben ik echt trots!
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2015, 15:11   #5
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Vandaag graven wij in BE afval op om op te sturen naar GB.
Daar verwerken ze het tot biogas, waarop auto's kunnen rijden en je het kan aansluiten op het gasnetwerk.
Na verwerking hebben zij geen roet over, maar een grondstof die gelijkwaardig is aan beton.

In de toekomst hebben wij een tekort aan afval, en een overschot aan olie.

Van zulke innovatie krijg ik een spontane erectie.
Ik ben op zoek naar een link, maar vond er gene. Het was te zien op TV.
Vermoedelijk de techniek van plasmavergassing. Het gevormde syngas (mengsel CO en H2) wordt vervolgens doorheen een methanatie-reactor gestuurd om methaan te vormen (synthetic natural gas) hetgeen rechtstreeks het aardgasnet op kan.

De slakken van de vergassing (vast residu, voornamelijk anorganisch residu) kunnen inderdaad als vulstof aangewend worden in de productie van beton.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2015, 16:08   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Sorry voor de vergissing dan, biogas was hetgeen me op een verkeerd been zette.

Die plasmatechnologie heeft nog andere voordelen, zoals de herwinning van metalen uit de feedstock.

Maar het blijkt minder efficient te zijn met energie dan men had gehoopt. Ik vermoed dat het daarom is dat men er weinig van hoort.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 7 oktober 2015 om 16:10.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 08:23   #7
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Ik weet niet exact hoeveel energie het opbrengt. Maar gewoon meer centrales dan?
Het grootste voordeel is dat wij nu afval uit onze grond graven, en dat die oppervlakte weer vrij zal komen. Nieuw natuurgebied dat bijna 2x Brussel is.
Fantastig toch?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 08:34   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik weet niet exact hoeveel energie het opbrengt. Maar gewoon meer centrales dan?
Het grootste voordeel is dat wij nu afval uit onze grond graven, en dat die oppervlakte weer vrij zal komen. Nieuw natuurgebied dat bijna 2x Brussel is.
Fantastig toch?
Het vreet energie die uit andere bronnen moet komen. Anders hadden we momenteel grootschalig afval aan verplasma'en geweest. Denkt u nu echt dat grote firma's een dubbele winstbron gaan laten liggen? Langs de ene kant afval verwijderen voor een enorme winstmarge en langs de andere kant er nog eens winst op maken door de productie van een beetje handelbare , opslaanbare brandstoffen en metalen?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 08:42   #9
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Wel maddox, blijven innoveren dat het op een dag wel zo is he;
Ik wist niet dat de centrale nog alternatieve energiebronnen nodig had.
Ik dacht dat ze die uit haar hitte hield en zo filterede.
Misschien moet ik het nog eens herbekijken als ik de tijd heb

Klinkt altijd mooier dan het werkelijk is he?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 08:59   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Noodzaak is de moeder tot innovatie.

Er zijn maar weinig betere noodakelijkheden te vinden dan pure overleving.
Is dat nu in de strijd tegen moeder natuur of in de strijd tegen andere stammen...

langs de andere kant, innovatie is pas mogelijk als middelen beschikbaar zijn boven het pure overleven.

Wat kan je uitvinden als er geen middelen beschikbaar zijn omdat iedereen de laatste graankorrel moet gaan zoeken en laaste meelworm moet vangen om een Noord Koreaans hongerdieet te bestendigen?

Manuren zijn ook een middel.... elke baby die overleefd tot zijn kleutertijd maakt manuren vrij....

En dat is wat de huidige explosie in innovaties zo krachtig maakt.
We hebben veel manuren en vele gigawattuur gemakkelijk bruikbare fossiele energie* beschikbaar.

*Fossiele energie is opgeslagen kernenergie , opgeslagen door moeder natuur , getrokken uit de meest nabije fusiereactor, de zon.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 8 oktober 2015 om 09:04.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 15:37   #11
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Die installatie in GB is een pilot plant. Groep Machiels is al een tijdje bezig met de plasma technologie en wenst als ik mij niet vergis eentje te zetten in Houthalen.

Mijn grote vraag is uiteraard de energiebalans van het systeem.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2015, 10:10   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het is een methode om afval te verwerken met een wispelturige energiebron en nog een beetje energie in opslaanbare vorm terug te winnen en daarbovenop een beetje metalen te recycleren.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2016, 06:04   #13
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

http://deredactie.be/permalink/1.2551845

nicely done aussies!
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2016, 17:19   #14
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Er is redelijk wat te doen rond een vergelijkbare installatie die het Saudische bedrijf ERS in de haven van Antwerpen wil bouwen. ( http://www.standaard.be/cnt/dmf20160122_02084986 ).
In die fabriek wil men op dezelfde manier plastiekafval door vergassing omzetten in syngas.
Maar het syngas wordt niet omgezet in koolwaterstoffen die als brandstof kunnen dienen. Het waterstofgas in het syngas wil men met stikstof omzetten tot ammoniak en ureum.
Het resterende CO2-gas wil men voor "voedingsdoeleinden" verkopen, denk dan aan de bubbels in frisdranken, maar daar zou onvoldoende klandizie voor bestaan zodat er gesteld wordt dat ERS dat CO2 grotendeels in de atmosfeer zal lozen. Nu ja, moest dat plastiekafval gewoon worden verbrand in een elektrische centrale bijvoorbeeld dan kwam die CO2 evengoed vrij.

Allemaal erg interessante scheikunde. De kern is dat als je waterstofgas kan produceren er een wereld van mogelijkheden open gaat.
Waterstofgas bekomen met behulp van zonlicht is de wereld van de artificiële fotosynthese.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2016, 17:31   #15
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
(...)
Mijn grote vraag is uiteraard de energiebalans van het systeem.
Volgens dit document van het ECP ( http://ecp-biomass.eu/sites/ecp-biom...Vergassing.pdf ) zou het energetisch rendement van dergelijke installatie (met omzetting naar methaan) zich ergens tussen 60 en 75% bevinden. Dus iets van een 30 - 40% van de energie gaat in het proces verloren. Maar je maakt van een onpraktische brandstof, plastiekafval, wel een meer interessante brandstof. In het document kan je ook terugvinden dat het proces helemaal niet nieuw is maar al teruggaat tot het eind van de 19e eeuw. De Nazi's pasten het ook toe om aan benzine te geraken tijdens WO2.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be