Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 maart 2018, 08:16   #1
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard Koplampen van nieuwe auto’s zijn gevaar voor andere bestuurders



De koplampen van sommige nieuwe auto’s zijn een groot gevaar voor andere bestuurders, blijkt uit Brits onderzoek. Na verblinding door de koplampen duurt het tot wel tien seconden voordat de getroffen bestuurder opnieuw volwaardig kan zien. Een werkgroep van de Verenigde Naties gaat een onderzoek instellen naar de nieuwe koplamptechnologie.

-bron-

Wel, eerlijk gezegd heb ik er soms ook last van.
En bij regenweer is het alleen maar erger.
Vooral op provinciewegen waar er dus geen middenberm is.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2018, 09:22   #2
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Wel, eerlijk gezegd heb ik er soms ook last van.
En bij regenweer is het alleen maar erger.
Vooral op provinciewegen waar er dus geen middenberm is.
Ik heb daar ook last van en met mijn ogen is echt niks mis.
Koplampen lijken steeds meer te verblinden.
Wagens staan steeds hoger op hun wielen en ze schijnen zeer fel gewoon in uw ogen. Zet eens een lage wagen tegenover zo'n zwalpschuit van een SUV...
Probeer nog maar eens iets te onderscheiden.
Wel ongelooflijk dat men daar eerst een 'studie' aan moet wijden.
Gewoon vaststellen is toch voldoende, iedereen kan dat.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2018, 12:00   #3
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
(...)
De koplampen van sommige nieuwe auto’s zijn een groot gevaar voor andere bestuurders, blijkt uit Brits onderzoek. Na verblinding door de koplampen duurt het tot wel tien seconden voordat de getroffen bestuurder opnieuw volwaardig kan zien. Een werkgroep van de Verenigde Naties gaat een onderzoek instellen naar de nieuwe koplamptechnologie.
(...)
Ik ben beginnen rijden in 1979. Toen was het merendeel van de koplampen nog gewoon een gloeilamp. De nieuwe technologie toen was de compacte halogeenlamp.
Toen al was het de regel om nooit direct in de koplampen van een tegemoetkomend voertuig te kijken om verblinding te vermijden.
Die regel lijkt me vandaag onafgebroken van kracht.

Bij de introductie van de Xenon koplampen, ergens begin de jaren 90, was verblinding een belangrijk thema. De koplampunits moeten wettelijk verplicht voorzien zijn van een automatische hoogteregeling en van een koplampwissersysteem. Dat maakte er een duur systeem van, waardoor dit lamptype, alhoewel superieur, nooit de hele markt heeft ingepalmd. Halogeen is de basisverlichting gebleven.

Nu doen LED koplampen hun intrede. Dat gaat vooral ten nadele van de Xenon lampen die hun marktaandeel zien dalen. Zo bijvoorbeeld biedt Mercedes in zijn C-model geen Xenon meer aan. De basisverlichting blijft halogeen, als optie is er de LED verlichting.

De belangrijkste reden is dat de LED koplampunits goedkoper zijn want er is geen automatische hoogteregeling of koplampwissersysteem meer nodig.

Ik denk dat beide lichtsystemen, Xenon of LED, in de praktijk bij het zicht van een tegemoetkomend voertuig moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn. LED gaat ook voor de hoge kleurtemperatuur van Xenon. Dus ik weet niet goed wat in het artikel bedoeld wordt met "de verlichting van nieuwe auto's".

Persoonlijk heb ik geen problemen met verblinding, niet meer dan vroeger althans.
Het enige wat ik storend vind is wanneer een tegemoetkomend voertuig vergeet het groot licht te dimmen, wat tegenwoordig zelfs overdag al kan gebeuren.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2018, 12:14   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard

Het fenomeen is niet nieuw, maar Xenon wordt wel meer en meer de standaard. En hoe meer er rondrijden, hoe meer er slecht afgesteld staan en dat is wel degelijk hinderlijk en veel hinderlijker dan een slecht afgestelde halogeenlamp.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2018, 12:16   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het fenomeen is niet nieuw, maar Xenon wordt wel meer en meer de standaard. En hoe meer er rondrijden, hoe meer er slecht afgesteld staan en dat is wel degelijk hinderlijk en veel hinderlijker dan een slecht afgestelde halogeenlamp.
Het vervelendste zijn de Xenon lampen van hoog liggende SUV's.

Die staan standaard verkeerd afgesteld ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2018, 12:20   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het vervelendste zijn de Xenon lampen van hoog liggende SUV's.

Die staan standaard verkeerd afgesteld ?
Dat zou enkel maar een extra probleem mogen zijn als je er vlakbij bent. Anders staan ze inderdaad slecht afgesteld.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2018, 16:04   #7
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het fenomeen is niet nieuw, maar Xenon wordt wel meer en meer de standaard. En hoe meer er rondrijden, hoe meer er slecht afgesteld staan en dat is wel degelijk hinderlijk en veel hinderlijker dan een slecht afgestelde halogeenlamp.
Nee, Xenon wordt niet meer en meer de standaard.
Halogeen blijft de standaard.
Xenon verliest terrein tov LED.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2018, 17:12   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.603
Standaard

In de nieuwe wagens zit meestal toch een systeem (naam kwijt) dat dit kan tegengaan dat je andere bestuurders zou kunnen verblinden.

Citaat:
Verlichting
Audi was een van de eerste automerken die met ledrijverlichting op de markt kwam. Audi gaat nu verder met de ontwikkeling van koplampen die zelf detecteren of tegenliggers ongewild verblind kunnen raken van het licht dat wordt uitgestraald. De verlichting wordt dan automatisch aangepast, onder alle weersomstandigheden. Hierbij worden dan ook de felheid van de achterlichten in ogenschouw genomen. Volgens Audi kunnen de achterlichten bij deze techniek zelfs in mist goed zichtbaar blijven. Is het zicht zeer slecht, dan wordt een speciaal mistachterlicht met lasertechnologie geactiveerd die een lichtstreep op de weg projecteert die de minimale afstand aangeeft die de achterligger moet aanhouden.
En ja die Matrix en soms laser koplampen die zijn best fel. (zijn er die tot 600 meter hun felheid te toon spreiden )

Uiteraard rijden er zoals men al wist te schrijven hier tal van wagens waar de lampen totaal niet goed van afgesteld staan wat 'verblinden' van andere bestuurders met zich mee kan brengen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 31 maart 2018 om 17:15.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2018, 08:49   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Ook oliespoor op de weg is een gevaar voor de weggebruikers...

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180401_03441297

Buurt klaagt over steeds terugkerend oliespoor op wegdek: "Wat als een schoolkind er onderuit gaat?"

Vandaag om 08:30

In Hasselt klagen buurtbewoners van de Rietstraat en de Waterleliestraat in Kiewit al wekenlang over een oliespoor op de weg. Dat zou veroorzaakt worden door de bussen van De Lijn.

Het oliespoor zorgt voor een onveilige situatie en besmeurt de opritten van de omwonenden. Maar talloze telefoontjes naar politie en brandweer hebben nog steeds niet voor een structurele oplossing gezorgd.
Ooit zal dat een einde kennen, ik ga het niet meer meemaken.

Ondertussen vind oliestaatje Bahrein het grootste olieveld in hun geschiedenis, wie weet laten ze het zitten: (not)
https://www.reuters.com/article/us-b...-idUSKCN1H817O

Laatst gewijzigd door Micele : 2 april 2018 om 08:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2018, 09:12   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook oliespoor op de weg is een gevaar voor de weggebruikers...



Ooit zal dat een einde kennen, ik ga het niet meer meemaken.

Ondertussen vind oliestaatje Bahrein het grootste olieveld in hun geschiedenis, wie weet laten ze het zitten: (not)
https://www.reuters.com/article/us-b...-idUSKCN1H817O
Toen ik in de jaren 70 in de humaniora zat werd ons steeds het onheilspellende bericht naar het hoofd geslingerd dat de olievoorraden tegen het jaar 2000 zouden zijn opgebruikt. Olie zou vooreerst zeker onbetaalbaar worden

En zie nu.....de olievoorraad lijkt ineens onuitputtelijk

Er werd ons ook voorspeld dat we tegen het jaar 2000 ons wel allemaal zouden verplaatsen met een soort vliegend stoeltje. Ook dat is niks geworden...we staan in feite massaal stil gewoon op de weg

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 april 2018 om 09:14.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2018, 09:15   #11
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Toen ik in de jaren 70 in de humaniora zat werd ons steeds het onheilspellende bericht naar het hoofd geslingerd dat de olievoorraden tegen het jaar 2000 zouden zijn opgebruikt. Olie zou vooreerst zeker onbetaalbaar worden

En zie nu.....de olievoorraad lijkt ineens onuitputtelijk

Er werd ons ook voorspelt dat we tegen het jaar 2000 ons wel allemaal zouden verplaatsen met een soort vliegend stoeltje. Ook dat is niks geworden...we staan in feite massaal stil gewoon op de weg
Ook typisch dat het weer oude zageventen waren die van hun neus kwamen maken.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2018, 09:25   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Toen ik in de jaren 70 in de humaniora zat werd ons steeds het onheilspellende bericht naar het hoofd geslingerd dat de olievoorraden tegen het jaar 2000 zouden zijn opgebruikt. Olie zou vooreerst zeker onbetaalbaar worden
Moesten ze olie niet zo subsidiëren en de werkelijke schadekosten doorrekenen was het wslk onbetaalbaar. Olierampen ook? Infrastructuur (pipelines) enz...

En daar tel ik alle oorlogen bij -of tenminste extra schadekosten- om de olieprijs niet te laten exploderen.

Hoeveel "Golfoorlogen" - in oliestaten - hebben we ondertussen gehad? En zijn er nog bezig...
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Petro-aggression

Petro-aggression is the tendency for a petrostate to be involved in international conflicts, or to be the targets of them. One study suggests that petro-revolutionary states are 250 percent more likely to instigate international conflicts than a typical country. [1]
[1] Colgan, Jeff (2013). Petro-Aggression: When Oil Causes War. Cambridge University Press.

It remains unclear whether the pattern of petro-aggression found in oil-rich countries also applies to other natural resources besides oil.[2]
Sinds uwe humaniora :
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Oil_war

List of wars described as oil wars

The Saddam Hussein Wars:
- Iran–Iraq War (1980–1988)[1]
- Gulf War (1990–1991)
- Gulf War oil spill
- Kuwaiti oil fires
- The Iraqi no-fly zones conflicts (1992–2003) [2]
- Iraq War (2003–2011)
- Rationale for the Iraq War#Oil

- Conflict in the Niger Delta (2004–)

- Heglig Crisis, South Sudan–Sudan border conflict (2012)

- Russian military intervention in Ukraine (2014–present)

- Russian military intervention in the Syrian Civil War (2015–) [3]
En zeggen dat de OPEC in 1960 opgericht is (Bagdad (Irak)) om de olieprijs stabiel proberen te houden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Organi...terende_landen
De OPEC-landen zouden geschatte >80% van de oliereserve hebben...

Een samenvattend artikel:
Citaat:
https://www.huffingtonpost.com/richa...b_4591323.html

The True Cost of Our Oil Addiction

Laatst gewijzigd door Micele : 2 april 2018 om 09:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2018, 12:49   #13
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wagens staan steeds hoger op hun wielen en ze schijnen zeer fel gewoon in uw ogen. Zet eens een lage wagen tegenover zo'n zwalpschuit van een SUV...
Of vrachtwagens die vol met lampen hangen en die ook laten branden. Deze morgen nog 1ne gezien die gewoon 1 witte gloed was. Komt mij tegen enorm hoge snelheid aan gedaverd en op 50 meter van mij doet die al zijn lichten aan. Voor mij of voor de wagen voor hem die zich wel aan de maximum snelheid hield? Als jogger moet je dan even van het voetpad springen (naar links wel te verstaan) en wachten tot je zicht terug komt.

Op een kleine dorpsweg waar je 50 km/uur mag! Dank u Ronny Ceusters transport voor de klootzak uit te hangen. Niet de eerste keer dat ik die roadcowboys tegen kom en ze worden steeds agressiever.

Daarop de vraag : bestaat er eigenlijk een wetgeving op het aantal lampen dat die roadcowboys op hun trekker vijzen? Want ik merk dat meer en meer dat ze hun ganse trekker vol met allerlei soorten lampen hangen.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be