Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Democratie.NU
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Democratie.NU De leden van Democratie.Nu vormen een onafhankelijke en politiek ongebonden burgerbeweging die ijvert voor de invoering van het Bindend Referendum Op Volksinitiatief (BROV). Met dat direct-democratisch instrument kan de bevolking rechtstreeks beslissen, ook tégen de wil van de politici in.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 september 2010, 18:56   #1
Piet De Pauw
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 februari 2009
Berichten: 93
Standaard Stelling over Wachtrijen in staten

Stelling: De mate van optreden van wachtrijen in een samenleving zijn de graadmeter voor de mate waarin de politieke kaste macht heeft over die samenleving.

In een vrije samenleving zijn er geen wachrijen.
Het optreden van wachtrijen is een indicatie dat er inefficientie is die samenleving d.w.z een noet optimale allocatie van middelen.

Iedereen ken de verhalen over de wachtrijen in het vroegere Oostblok.

Maar, de vergelijking ook in de landen van het westen treden meer een meer wachtrijen op naarmate de kanker van de macht van politieke partijen verder woedt.

Een reportage (excuses: fotos werden weggelaten uit onderstaande reportage):


--------------------------------------------------------------------------
Wachtrijen Een belangrijk kenmerk van staten die gecontroleerd worden door een politieke kaste.


Vlaanderen is het land van de wachtijen aan het worden.
En elk jaar worden deze langer.

Dat centrale planning door de overheidsadminsitratie slecht werkt, leid tot gigantische inefficienties , misallocatie van resources, en tekorten waardoor wachtrijen ontstaan, is reeds lang bekend en bewezen door de val van het communistische systeem .

In het communistische systeem had je de wachtrijen voor de winkels, omdat de productie en distributie van goederen en diensten werd gepland door de staat.


Wachtrij voor het aankopen van keuken olie in Bucharest, Romania in Mei 1986.


Typische beeld van een wachtrij voor een winkel in Polen in 1950 -er en 1980-er jaren.


Moskouvieten in een wachtrij voor de aankoop van schoenen.

In de landen van West-Europa worden door het onderwijs, de pers en de politici geleerd dat het als evident is dat de overheid een monopolie of heeft in volgende gebieden:
- wegen
- rechtspraak
- gevangenissen
- sociale woningen
Andere sectoren worden zodanig bepaald door bemoeizieke overheidsreglementeringen en overheidssubsidies, dat de sector eigenlijk tot de centrale planning kan worden gerekend:
- onderwijs
- rusthuizen voor bejaarden
- verzorgingsinstellingen voor mensen met een handicap
- kinderopvang


Uiteraard leveren deze sectoren, onder controle van politici, een stevige machtsbasis voor politici op, die geld en middelen oplevert, waarmee deze politici vrienden kunnen kopen ter bestendiging en uitbreiding van hun macht.

Algemeen wordt door het onderwijs, de pers en de politici geleerd, dat deze situatie de ideale situatie is, en dat moeilijkheden slechts het gevolg zijn van een toevallig incapabele policus bestuurder.

Niets is minder waar. Zoals in een centraal geplande economie, leidt centrale geplanning in de sectoren wegen, rechtspraak, gevangenissen, sociale woningen, onderwijs, rusthuizen voor bejaarden, verzorgingsinstellingen voor mensen met een handicap, kinderopvangen,... tot de gelijkaaardige problemen van inefficientie en wachtrijen, waar de mensen in de communistische landen zo onder te lijden hadden.
Het is duidelijk dat deze kwalen nu alom aanwezig zijn in Vlaanderen.
De resultaten van de centrale planning laten zich voelen: de wachtrijen in deze sectoren worden elk jaar langer, tegelijk met de toenemende machtsgreep van het overheidsapparaat op de vrijheid, en eigendom, van het individu. Daar zorgen de 1 miljoen bladzijden nieuwe wetgeving op een tijdspanne van 15 jaar voor.
Wachtrijen in Belgie beginnen aanzien te worden als de normale situatie. Je zou haast vergeten dat het anders kan.



De weldaden van centrale overheidsplanning en overheidsreglementering heersen alom.
Ouders kamperen aan schoolpoort van het atheneum in Berchem (maart 2010). Men gaat in de wachtrij staan om uitsluiting te vermijden en diegenen die achteraan staan worden effectief uitgesloten.
http://www.gva.be/antwerpen/berchem/...-atheneum.aspx


Het contrast met staten waarin directe democratie werkt, is schril:
Heeft iemand al gehoord van files in Zwitzerland?
Gisterenavond (5 maart, 21u30, radio 2) was er een Belg die reeds meer dan 10 jaar in Zwitzerland woonde aan het woord. Hij vertelde dat als er in Zwitzerland 10 minuten file was, dit nationaal nieuws was.
Heeft iemand al gehoord van wachtrijen voor scholen in Zwitzerland?
Geen wachtrijen in het verkeer, voor inschrijvingen in scholen,.. zijn de normale situatie.




Wachtrijen in het onderwijs:

Om zeker te zijn van een inschrijving in de door hun gewenste school, kamperen ouders voor vele schaolen dagenlang.
De beelden van wachtrijen voor scholen zijn de laatste tijd niet uit de media weg te slaan.
De wachtrijen leveren weinig fraaie beelden op.



Wachtrij met kamperende ouders voor de Sint-Goedelescholen in Brussel (2009)



Wachtrij met dagenlang kamperende ouders voor het Sint Jan-Bergmanscollege in Brussel - ©Belga (maart 2010)

Wachtrijen op de wegen.

Verplaatsing met de wagen in Belgie zijn een hel geworden. De efficientie is ver te zoeken. Alle autosnelwegen leiden naar Antwerpen en Brussel.
De autosnelwegen zitten ’s morgens en ’s avonds vol met stilstaand of stapvoets verkeer.
Autosnelwegen, zijn autotraagwegen geworden.

Een filelengtes in Belgie van 400 km zijn geen uitzondering meer.
December 2009 werd een nieuw record gevestigd: 1000 km file.


De werkslaven ondergaan het dagelijkse fileleed in de files naar Antwerpen en Brussel.


Wat is de oorzaak?
Staatseigendom van de wegen, en planning door de staat op de capaciteit.
Het gekende verhaal.


Wachtrijen in de Rechtspraak.

Belgie heeft ongeveer 2x zoveel rechters per inwoners als Groot-Brittanie, toch zijn de wachtrijen voor een process hier veel langer.

Rechtzoekenden moeten jarenlang wachten voor een proces kan worden afgerond.

De wachtrijen voor sommige rechtbanken zijn dermate lang dat verjaring voor vele zaken dreigt.

Een voorbeeld:
“Anthony wacht al zestien jaar op uitspraak
De Standaard, maandag 16 november 2009
Auteur: (yb)
Anthony Ertveldt (26) wacht al zestien jaar op de beslissing van de rechtbank over de verantwoordelijkheid van een automobilist die hem in 1993 bijna doodreed. In 1993 was Anthony Ertveldt amper tien jaar. Zijn moeder stuurde hem rond 18 uur naar de krantenwinkel aan de overkant van de Nijverheidsstraat in Halle om een tijdschrift te kopen. Een automobilist zag Anthony te laat toen hij tussen twee geparkeerde voertuigen overstak. Anthony werd 25 meter ver weggeslingerd. De gevolgen waren dramatisch.

‘Ik bleef twee maanden in coma. Ik had een drievoudige breuk aan een dij en een heup, een schedelbreuk en inwendige bloedingen. Ik heb er een gedeeltelijke gezichtsverlamming aan overgehouden en ik loop nog altijd moeilijk', zegt Ertveldt.

‘Ik vraag 500.000 euro, maar de verzekering van de chauffeur, de chauffeur zelf en het Gemeenschappelijk Waarborgfonds kaatsen de bal met allerlei procedureslagen naar elkaar terug. Niemand wil betalen, zoveel is duidelijk.'

‘Ik heb al een voorschot van 25.000 euro op de definitieve schadevergoeding gekregen. Voorts krijg ik 1.200 euro uitkering. Maar als ik al mijn kosten van dat bedrag aftrek, hou ik nog slechts een paar honderd euro over om van te leven. Op deze manier word ik, bovenop mijn handicap, een tweede keer gestraft voor een ongeval waar ik uiteindelijk toch het slachtoffer van was', redeneert Anthony.

‘Over een maand valt de uitspraak. Mijn advocaat heeft mij echter al verwittigd om niet te snel victorie te kraaien: ook tegen deze uitspraak kan beroep worden aangetekend. Het zoveelste in de rij. En dan kan de mallemolen van het gerecht opnieuw beginnen te malen.'



Wachtrijen in gevangenissen


Wachtrijen voor kinderopvang

Tekort aan kinderopvang ? Of tekort aan visie ?
http://www.belg.be/leesmeer.php?x=4257
Dagblad De Standaard pakte op vrijdag 27/10 uit met een coverartikel onder de titel “Tekort kinderopvang remt economie”. In dezelfde krant wordt er ook een uitvoerig commentaar gegeven op de zgn. 15.000 plaatsen die er binnen de kinderopvang tekort zouden zijn... De auteur doet zowaar bijna een oproep aan de werkgevers om zich in het debat te mengen ten gunste van méér opvang.

Wat mij eens te meer verbaast is dat er kennelijk een algemene verontwaardiging is gegroeid over het feit dat er niet genoeg kinderopvang is voorzien (door de overheid) om ons economische en materiële streven en denken nog méér op de spits te drijven.




Kinderopvang in Gent heeft 600 plaatsen tekort.
http://www.belg.be/leesmeer.php?x=5227
De bevolkingsevolutie in Gent heeft zo zijn scherpe kantjes. Zo is er een acuut gebrek aan 600 plaatsen in de kinderopvang. Zijn er echt zo veel plaatsen tekort en hoe evolueert de situatie? Schepen van Onderwijs Rudy Coddens gaf de Pedagogische Begeleidingsdienst van het Departement Onderwijs de opdracht een antwoord op deze vragen te formuleren. In 2006 ging die op zoek naar het aantal 0-2 jarigen, het totale aantal beschikbare opvangplaatsen en het aandeel van de stedelijke Dienst Kinderopvang hierin. Recent werden deze cijfers geactualiseerd. Er werden enkele opvallende resultaten genoteerd.


Wachtrijen voor rusthuizen.


Wachtrijen voor verzorgingsinstellingen


Wachtrijen voor sociale woningen

Laatst gewijzigd door Piet De Pauw : 6 september 2010 om 18:57.
Piet De Pauw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be