Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Tot wanneer zou je abortus toelaten?
Niet 2 7,41%
tot 2 weken na de conceptie 0 0%
tot 4 weken na de conceptie 0 0%
tot 6 weken na de conceptie 0 0%
tot 8 weken na de conceptie 2 7,41%
tot 10 weken na de conceptie 2 7,41%
tot 12 weken na de conceptie 7 25,93%
tot 14 weken na de conceptie 1 3,70%
tot 16 weken na de conceptie 0 0%
tot 20 weken na de conceptie 3 11,11%
tot 24 weken na de conceptie 2 7,41%
ander voorstel 8 29,63%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 december 2019, 13:24   #501
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Omdat wanneer iets en/en is er geen sprake is van overklassen. Wel van naast mekaar bestaan, het gaat dus wel over uw denken, niet het mijne.
Neen, het gaat over uw redenering waarbij u een tweede element in de afweging binnenbrengt. In vorige discussie had u het steevast over "zelfbeschikkingsrecht van de vrouw". U meent dat "religieuze fanatici" niet mogen werken naar wetten die het zelfbeschikkingsrecht zouden beperken. Dat principe is heilig.

Nu komt u echter zelf aanzetten met een beperking. U snoert het zelfbeschikkingsrecht in op basis van... en hop, daar tovert u zonder verdere uitleg - de "levensvatbaarheid van de vrucht".

Iedereen die logisch nadenkt, ziet hier een overduidelijke tegenspraak. Als het zelfbeschikkingsrecht niet beperkt mag worden op basis van filosofische beginselen, dan hoort het absoluut te zijn.

U meent dat dit niet het geval is, want - en daar komt het als een wit konijn uit de hoed - de vrucht is levensvatbaarheid. Tot u toe hebt u geen enkele keer geduid waarom de levensvatbaarheid een element van die aard is dat ze het zelfbeschikkingsrecht beperkt. Het "overklast" het zelfbeschikkingsrecht weldegelijk. Het staat niet naast elkaar. Het beperkt het zelfbeschikkingsrecht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 13:25   #502
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
En daar gaat u weer, uw aanname is niet wat ik schreef. Het is niet sowieso, maar meestal zo, evenmin gaat het louter over verkrachting maar over verkrachting ingezet als oorlogswapen door een vijand. En pak genuanceerder dus dan wat u ervan probeert te maken.
Schijnbaar leest u echt niet wat mensen schrijven:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ervaringen in Rwanda hebben geleerd dat vrouwen die een kind door een verkrachting hebben het meestal wel graag zien en er een diepgaande liefde voor koesteren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 13:31   #503
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar leest u echt niet wat mensen schrijven:
Of hoe je inhoudelijk vervalst, uw" meestal" is de mijne niet.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 13:37   #504
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Of hoe je inhoudelijk vervalst, uw" meestal" is de mijne niet.
Het gaat om nuancering. Bij mij was die van in het begin al aanwezig. U niet. U ging er van uit dat vrouwen kinderen uit een verkrachting haten. Pas later begon u te nuanceren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 13:50   #505
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het gaat om nuancering. Bij mij was die van in het begin al aanwezig. U niet. U ging er van uit dat vrouwen kinderen uit een verkrachting haten. Pas later begon u te nuanceren.
Dan begrijpt u het verschil niet tussen sowieso( uw standpunt) en meestal( mijn standpunt), kunt u vanmiddag eens over nadenken.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 13:51   #506
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dan begrijpt u het verschil niet tussen sowieso( uw standpunt) en meestal( mijn standpunt), kunt u vanmiddag eens over nadenken.
Natuurlijk is er een verschil. Alleen is dat niet het punt. Wel uw bewering dat u enkel zou nuanceren. De feiten wijzen een andere richting uit. Ik bracht de nuancering al aan toen u nog in zwart-witdenken verscholen zat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 13:56   #507
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk is er een verschil. Alleen is dat niet het punt. Wel uw bewering dat u enkel zou nuanceren. De feiten wijzen een andere richting uit. Ik bracht de nuancering al aan toen u nog in zwart-witdenken verscholen zat.
Nee dat doen de feiten niet.
Het is volkomen logisch dat verkrachting als oorlogswapen voor problemen zorgt in acceptatie en mensen die ter plekke zijn geweest halen dit ook aan.
Maar u kweelt lustig" nou valt wel mee hoor, ze zijn gek op die kindertjes en niets aan de hand" wat ronduit een leugen is.
Past natuurlijk wel binnen u christelijke opvattingen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 13:59   #508
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nee dat doen de feiten niet.
Het is volkomen logisch dat verkrachting als oorlogswapen voor problemen zorgt in acceptatie en mensen die ter plekke zijn geweest halen dit ook aan.
Maar u kweelt lustig" nou valt wel mee hoor, ze zijn gek op die kindertjes en niets aan de hand" wat ronduit een leugen is.
Past natuurlijk wel binnen u christelijke opvattingen.
Alweer een emotioneel geladen uithaal die nergens op slaat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is niet echt wat Jan zegt he. De vraag is in hoeverre de vruchten van zulke verkrachting nadien door hun moeder gehaat en verworpen worden.
Men kan zich afvragen in welke mate dat verschillend is van de verwerping en haat van moeders jegens de kinderen van mannen die ze nadien zijn gaan haten en verwerpen (gescheiden vrouwen en zo).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 14:03   #509
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alweer een emotioneel geladen uithaal die nergens op slaat.
Ook hier gaan we die toer op, seksistisch geleuter maar van u mannenpraat, toch?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 14:10   #510
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ook hier gaan we die toer op, seksistisch geleuter maar van u mannenpraat, toch?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is niet echt wat Jan zegt he. De vraag is in hoeverre de vruchten van zulke verkrachting nadien door hun moeder gehaat en verworpen worden.
Men kan zich afvragen in welke mate dat verschillend is van de verwerping en haat van moeders jegens de kinderen van mannen die ze nadien zijn gaan haten en verwerpen (gescheiden vrouwen en zo).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 17:48   #511
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
omdat, maar blijkbaar is dit onverenigbaar met uw bevattingsvermogen want het werd al herhaaldelijk gezegd, het geen of/ of verhaal is!
Bijgevolg kan ik niets uitleggen omdat het niet over mijn maar uw denken gaat.
Blijkbaar gaat het toch over uw denken. Niet alleen ik stel - op z'n zachtst gezegd - de onduidelijkheid vast:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk Alice, we gaan het nog eens proberen. Je kan moeilijk stellen dat Jan, Geert en ik "gedachtenklonen" zijn he, maar hoe ver wij drie ook van elkaar staan, we zijn het er alle drie over eens dat wat jij schrijft, geen coherentie heeft, omdat de logische argumentatie nu eenmaal redelijk universeel is en zelfs door ons 3 totaal verschillende geesten, kan herkend worden, op min of meer dezelfde manier dat een rabiate nazi en een rabbijn het eens kunnen zijn dat 1 + 1 = 5 een foute berekening zijn.

Om ergens een argument aan te geven welke de "juiste" termijn zou zijn om de overgang te maken van "abortus is toegelaten" naar "abortus is verboden", moet men een redenering opbouwen, en die redenering moet van een startpunt vertrekken.

Jan heeft een startpunt "alle menselijke leven heeft levensrecht, als het menselijk DNA bevat en kan uitgroeien tot een mens". Dat is ongeveer zijn hoogste principe, en als je daar van uit gaat, dan komt Jan, zoals iedereen hem kan na-redeneren, logischerwijs uit op "abortus kan enkel beschouwd worden als het leven van de moeder in gevaar komt". Je moet Jan's uitgangspunt niet aanvaarden, om toch Jan's redenering als perfect logisch te beschouwen.

Ik heb als startpunt "de zelfbeschikking van een persoon over zijn lichaam is absoluut", en dan kom je, even logisch als Jan, uit op "abortus is toegelaten op elk moment, tot het kind/foetus weg is van het moederlichaam". Jan is het niet eens met mijn uitgangspunt, maar hij is het wel eens met de logica van die redenering.

Waar het moeilijker is, is om te stellen: "abortus is ok tot aan punt X, maar nadien is het verboden". Dat punt X moet ergens van een principe voort komen, en Jan en ik en Geert vragen U welke uw principe is, en welke uw redenering is van dat principe tot aan "abortus is OK voor tijdstip X, en verboden na tijdstip X".

Daar kan je niet op antwoorden: omdat het wettelijk is. Enfin, je kan dat wel, maar dat wil zeggen dat uw principe is: wat de wet ook zegt, het is dat wat telt voor mij. Dan kan je niet argumenteren om een andere X te hebben, dan die die nu in de wet staat (12 weken). Doodgewoon omdat het de wet is, meer niet. Dan kan je VANDAAG niet zeggen dat 18 weken ok is. Want de wet zegt vandaag 12 weken.

Maar dan kan je in elk geval geen reden geven voor die wet - of een andere. Want je kan natuurlijk nooit het resultaat van een redenering als haar uitgangspunt beschouwen (dat is een "circulair argument", hetwelke een gekende redeneringsfout is).

Dus: op welk principe baseer je je, om die X vast te leggen, en welke is de redenering die van dat principe leidt tot aan X ?

Bij Jan was het principe "menselijk leven dat menselijk DNA bevat, heeft een absoluut levensrecht". Bij mij was het "zelfbeschikking over uw lichaam is absoluut". Wat is jouw principe waar je van vertrekt ? En hoe zit de redenering ineen ?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 21:08   #512
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Ik botste op een best interessant artikel omtrent abortus en 'alles' wat er met te maken zou kunnen hebben.

Abortus België

Abortus plegen: de gevolgen voor vrouw én man. (Nederland)

Zie ook de andere rubrieken op de site.

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 21:31   #513
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik botste op een best interessant artikel omtrent abortus en 'alles' wat er met te maken zou kunnen hebben.
Wat vond u er "best interessant" aan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 11:58   #514
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar gaat het toch over uw denken. Niet alleen ik stel - op z'n zachtst gezegd - de onduidelijkheid vast:
Ik ben echt niet verplicht om op iedere post van Patrick te reageren hoor, er is ook geen onduidelijkheid in mijn standpunten die aan u persoonlijk werden toegelicht, wel heeft u moeite met aanvaarden dat uw christelijke principes gewoon niet gedeeld worden en niet boven de mening van anderen staat.
U bent het nu een maal oneens met de keuze die vrouwen wettelijk hebben, u schaft liefst die vrijheid af, ik verdedig ze en leg keurig uit waarom.
Laten we de ondervraging eens omdraaien, waarom wilt u met alle geweld die vrijheid om legaal voor abortus te mogen kiezen afschaffen?
Kunt u dit onderbouwen, los van uw christelijke overtuiging?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 15:08   #515
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik ben echt niet verplicht om op iedere post van Patrick te reageren hoor, er is ook geen onduidelijkheid in mijn standpunten die aan u persoonlijk werden toegelicht, wel heeft u moeite met aanvaarden dat uw christelijke principes gewoon niet gedeeld worden en niet boven de mening van anderen staat.
U bent het nu een maal oneens met de keuze die vrouwen wettelijk hebben, u schaft liefst die vrijheid af, ik verdedig ze en leg keurig uit waarom.
Laten we de ondervraging eens omdraaien, waarom wilt u met alle geweld die vrijheid om legaal voor abortus te mogen kiezen afschaffen?
Kunt u dit onderbouwen, los van uw christelijke overtuiging?
U bent tot niets verplicht. Alleen valt het ondertussen heel hard op dat u niet wilt of kunt ingaan op de volgende opwerping:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alice legt wel niet uit waarom levensvatbaarheid een zodanig moreel gewicht krijgt dat het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw daardoor teruggedrongen hoort te worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 16:22   #516
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bent tot niets verplicht. Alleen valt het ondertussen heel hard op dat u niet wilt of kunt ingaan op de volgende opwerping:
U trolt, want het werd nu al x keer uitgelegd.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 21:25   #517
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
U trolt, want het werd nu al x keer uitgelegd.
Neen, u hebt dat niet gedaan. Nergens. U legt nergens het waarom uit. U komt gewoon af met "het is een compromis". U verklaart nergens waarop dat compromis steunt en waarom er hier de afweging moet gemaakt worden om tot een compromis te komen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2019, 10:56   #518
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
U trolt, want het werd nu al x keer uitgelegd.
Nee, er is geen enkel principe naar voor geschoven waar "levensvatbaar buiten de baarmoeder, en dus in de baarmoeder moeten blijven" ergens enige evidentie zou moeten zijn.

Je zegt dat de zelfbeschikking van de vrouw over haar lichaam geldt voor een foetus die niet kan overleven buiten de baarmoeder. En je zegt dat haar zelfbeschikking niet meer van toepassing is (of overschaduwd wordt) voor een foetus die wel kan overleven buiten de baarmoeder.

Maw, een wezen dat totaal afhankelijk is van de moeder, "heeft geen levensrecht", en de moeder mag beslissen om dat te verstoten en bijgevolg te doden.

Een wezen dat voort zou kunnen zonder de moeder, "heeft wel levensrecht", en kan dus eisen dat de moeder haar lichaam ter beschikking moet stellen van dat wezen.

Dat is toch hoogst eigenaardig als argument, nee ?

Waarom kan "potentiële onafhankelijkheid" nu opeens "dwang tot onderhoud" afdwingen, maar "noodzakelijke afhankelijkheid" niet ??

Een wezen dat "onafhankelijk zou voortkunnen" kan nu eisen dat uw zelfbeschikkingsrecht ophoudt, en het afhankelijk mag blijven van U ; maar een wezen dat die afhankelijkheid nodig heeft, kan dat niet eisen ?

Raar, nee ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2019, 12:32   #519
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, er is geen enkel principe naar voor geschoven waar "levensvatbaar buiten de baarmoeder, en dus in de baarmoeder moeten blijven" ergens enige evidentie zou moeten zijn.

Je zegt dat de zelfbeschikking van de vrouw over haar lichaam geldt voor een foetus die niet kan overleven buiten de baarmoeder. En je zegt dat haar zelfbeschikking niet meer van toepassing is (of overschaduwd wordt) voor een foetus die wel kan overleven buiten de baarmoeder.

Maw, een wezen dat totaal afhankelijk is van de moeder, "heeft geen levensrecht", en de moeder mag beslissen om dat te verstoten en bijgevolg te doden.

Een wezen dat voort zou kunnen zonder de moeder, "heeft wel levensrecht", en kan dus eisen dat de moeder haar lichaam ter beschikking moet stellen van dat wezen.

Dat is toch hoogst eigenaardig als argument, nee ?

Waarom kan "potentiële onafhankelijkheid" nu opeens "dwang tot onderhoud" afdwingen, maar "noodzakelijke afhankelijkheid" niet ??

Een wezen dat "onafhankelijk zou voortkunnen" kan nu eisen dat uw zelfbeschikkingsrecht ophoudt, en het afhankelijk mag blijven van U ; maar een wezen dat die afhankelijkheid nodig heeft, kan dat niet eisen ?

Raar, nee ?
Ik ben niet verantwoordelijk voor jou bizarre opvattingen en evenmin moet ik er op ingaan. U haalt alles door mekaar, en beweert dan dat " ik dat stel" om vervolgens de meest bizarre meningen te poneren. Dat mag, maar baseer ze niet op wat ik wel/ niet stel.
Nee, zelfbeschikkingsrecht gaat niet over wat jij er van maakt, wel over de keuze binnen de legale termijn voor abortus te kiezen.

Daarna, nog maar eens, andere factoren en compromis!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2019, 12:33   #520
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, u hebt dat niet gedaan. Nergens. U legt nergens het waarom uit. U komt gewoon af met "het is een compromis". U verklaart nergens waarop dat compromis steunt en waarom er hier de afweging moet gemaakt worden om tot een compromis te komen.
Dit is tergen en daar ga ik niet langer op in.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be