Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 november 2019, 17:35   #21
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik denk dat enkel de mensen die er mee te maken hebben er wakker van liggen.

Waar ik wal wakker van lig is van mensen die hun eigen religieuze overtuiging aan anderen willen opdringen.
Ik zie op dit ogenblik maar één godsdienst die zijn religieuze overtuiging wil opdringen aan anderen en dat is de Islam...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 17:37   #22
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jawel.
De enige voorwaarde om dat te kunnen doen, is van de wetenschap te aanvaarden dat "het leven helemaal geen goddelijk geschenk is".

Als aan die voorwaarde voldaan is, dan spreken we gewoonweg maatschappelijk af welke termijnen we hanteren voor de abortuswetgeving. That's all.

En dat komt perfect overeen met de visie hoe je kan kijken naar executies van zware misdadigers.
Neen, want als je het zo ziet dan kun je je ook afvragen of een pasgeboren kind wel of niet al een mens zou zijn... Dat heeft niets maar dan ook niets met het wel of niet geloven in een God te maken...

Het is niet omdat de Godsdiensten een bepaald oordeel hebben over bepaalde zaken en jij zegt dat je niet gelooft dat die bepaalde zaken ook niet meer zouden bestaan... Jij het het recht om een eigen oordeel daarover...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 30 november 2019 om 17:41.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 18:39   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ik zie op dit ogenblik maar één godsdienst die zijn religieuze overtuiging wil opdringen aan anderen en dat is de Islam...
Waar ziet u dat dan wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 18:41   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jawel.
De enige voorwaarde om dat te kunnen doen, is van de wetenschap te aanvaarden dat "het leven helemaal geen goddelijk geschenk is".
Neen, want de wetenschap laat duidelijk zien dat we te maken met iets helemaal anders dan bij een eigen lichaamsdeel of orgaan. Juist door de wetenschap weten we dat een bevruchte eicel een eigen genetische code heeft, dat in potentie alles aanwezig is om tot volle wasdom uit te groeien, enzovoort. Allemaal elementen die wijzen op het totaal anders zijn in vergelijking met onze organen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 18:42   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Het is niet omdat de Godsdiensten een bepaald oordeel hebben over bepaalde zaken en jij zegt dat je niet gelooft dat die bepaalde zaken ook niet meer zouden bestaan... Jij het het recht om een eigen oordeel daarover...
Wat bedoelt u hier eigenlijk? Wat zijn die "bepaalde zaken"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 18:44   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als aan die voorwaarde voldaan is, dan spreken we gewoonweg maatschappelijk af welke termijnen we hanteren voor de abortuswetgeving. That's all.
Hier spreekt u toch uzelf tegen. In de vorige zin sprak u over de wetenschap als ultieme referentie. Plotseling schuift u dat aan de kant en stelt u dat "we gewoonweg maatschappelijk" een termijn bepalen. Geen wetenschappelijke aflijning dus. Heel merkwaardig...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 21:09   #27
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar ziet u dat dan wel?
Wat abortus betreft houden ze zich voorlopig stil; maar op vele anderen gebieden roeren ze zich wel degelijk en eisen ze dat ze altijd en overal hun eigen levensstijl, zogezegd om godsdienstige reden, moeten kunnen aanhouden
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 21:11   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Wat abortus betreft houden ze zich voorlopig stil; maar op vele anderen gebieden roeren ze zich wel degelijk en eisen ze dat ze altijd en overal hun eigen levensstijl, zogezegd om godsdienstige reden, moeten kunnen aanhouden
Volgens de islamitische rechtsscholen is abortus binnen een bepaalde termijn toegelaten. Christenen en moslims kijken heel anders aan tegen dit thema.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 21:17   #29
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat bedoelt u hier eigenlijk? Wat zijn die "bepaalde zaken"?
Ieder heeft zijn ideeën en voor de ene steunen die op godsdienst... Dat is hun goed recht...
Waar ik de anti-godsdienstigen op wijs is dat als, zoals bvb. bij abortus de godsdienst bepaalde standpunten inneemt, wat haar goed recht is; dat het dan dwaas is omdat de godsdienst iets zegt te doen of dat niet bestaat...
Als de godsdienst zegt dat s'morgens de zon opkomt is het toch dwaas omdat als je anti-godsdienstig bent dat te gaan tegenspreken...
Als de godsdienst zegt dat het leven van God komt en daarom heilig en onaantastbaar is... daarop zeggen dat dat niet waar is en dat wij met het leven mogen doen wat wij willen.
Of het leven al of niet van God komt, wij zijn verplicht om leven te respecteren, punt...
Abortus is toegelaten en ik keur dat goed; maar ik zie geen enkele reden om een half volgroeide baby nog te beschouwen als een embryo... Indien er medische reden zouden zijn voor de foetus, en/of voor de moeder zodat er ingegrepen moet worden dan is dat een medische zaak en dan heeft de rechtbank daar niets meer mee te maken... maar anders vind ik dat 12weken moeten volstaan om abortus toe te laten...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 21:18   #30
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Volgens de islamitische rechtsscholen is abortus binnen een bepaalde termijn toegelaten. Christenen en moslims kijken heel anders aan tegen dit thema.
Kan zijn, interesseert mij niet... en dat moet de wetgever ook niet interesseren...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 21:28   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Kan zijn, interesseert mij niet... en dat moet de wetgever ook niet interesseren...
Als het u niet interesseert, waarom kwam u dan af met een oordeel? Een dat trouwens ook nog eens fout is...

Citaat:
Wat abortus betreft houden ze zich voorlopig stil; ...
Voorlopig? Ze zullen zich altijd stil houden, want moslims hebben op dat vlak een ander referentiekader dan christenen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 21:30   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ieder heeft zijn ideeën en voor de ene steunen die op godsdienst... Dat is hun goed recht...
Waar ik de anti-godsdienstigen op wijs is dat als, zoals bvb. bij abortus de godsdienst bepaalde standpunten inneemt, wat haar goed recht is; dat het dan dwaas is omdat de godsdienst iets zegt te doen of dat niet bestaat...
Als de godsdienst zegt dat s'morgens de zon opkomt is het toch dwaas omdat als je anti-godsdienstig bent dat te gaan tegenspreken...
Als de godsdienst zegt dat het leven van God komt en daarom heilig en onaantastbaar is... daarop zeggen dat dat niet waar is en dat wij met het leven mogen doen wat wij willen.
Of het leven al of niet van God komt, wij zijn verplicht om leven te respecteren, punt...
Abortus is toegelaten en ik keur dat goed; maar ik zie geen enkele reden om een half volgroeide baby nog te beschouwen als een embryo... Indien er medische reden zouden zijn voor de foetus, en/of voor de moeder zodat er ingegrepen moet worden dan is dat een medische zaak en dan heeft de rechtbank daar niets meer mee te maken... maar anders vind ik dat 12weken moeten volstaan om abortus toe te laten...
Om welke reden "zijn we verplicht het leven te respecteren"? In uw naturalistisch wereldbeeld is er geen enkele plicht tot respect. Geen enkele. Er is ook geen enkele denkbare reden. Hoogstens eentje dat u voor het gemak van samenleven accepteert maar die niet afdwingbaar is. Er is geen enkele referentie om de plicht te funderen tot respect van het leven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 21:47   #33
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om welke reden "zijn we verplicht het leven te respecteren"? In uw naturalistisch wereldbeeld is er geen enkele plicht tot respect. Geen enkele. Er is ook geen enkele denkbare reden. Hoogstens eentje dat u voor het gemak van samenleven accepteert maar die niet afdwingbaar is. Er is geen enkele referentie om de plicht te funderen tot respect van het leven.
Zijn wij geëvolueerde mensen of zijn wij gewoon dieren gebleven...?
En die evolutie maakt dat wij weten dat wij leven moeten respecteren...
Al gehoord van moederliefde of bestaat dat alleen maar omdat de godsdiensten dat hebben uitgevonden??? Al gehoord van samenwerking of kan en mag dat alleen omdat godsdienst dat uitbazuint???
Hela, met uw beide voeten op de grond blijven en stoppen met te denken dat alleen godsdienst hoger en beter zou zijn...
Ten andere als je over godsdienst wil discuteren weet dan dat elke godsdienst, het relieren van het aardse met het hogere danig verkeerd zijn doel voorbij is geschoten en gelovigen meer afleidt dan leidt naar dat hogere...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 22:45   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Zijn wij geëvolueerde mensen of zijn wij gewoon dieren gebleven...?
En die evolutie maakt dat wij weten dat wij leven moeten respecteren...
Al gehoord van moederliefde of bestaat dat alleen maar omdat de godsdiensten dat hebben uitgevonden??? Al gehoord van samenwerking of kan en mag dat alleen omdat godsdienst dat uitbazuint???
Hela, met uw beide voeten op de grond blijven en stoppen met te denken dat alleen godsdienst hoger en beter zou zijn...
Ten andere als je over godsdienst wil discuteren weet dan dat elke godsdienst, het relieren van het aardse met het hogere danig verkeerd zijn doel voorbij is geschoten en gelovigen meer afleidt dan leidt naar dat hogere...
Het geestelijke komt niet voort uit het materiële. Wij zijn dan ook geen geëvolueerde dieren, maar geschapen wezens: mensen. Van een hogere oorsprong.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2019, 11:56   #35
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ieder heeft zijn ideeën en voor de ene steunen die op godsdienst... Dat is hun goed recht...
Waar ik de anti-godsdienstigen op wijs is dat als, zoals bvb. bij abortus de godsdienst bepaalde standpunten inneemt, wat haar goed recht is; dat het dan dwaas is omdat de godsdienst iets zegt te doen of dat niet bestaat...
Als de godsdienst zegt dat s'morgens de zon opkomt is het toch dwaas omdat als je anti-godsdienstig bent dat te gaan tegenspreken...
Als de godsdienst zegt dat het leven van God komt en daarom heilig en onaantastbaar is... daarop zeggen dat dat niet waar is en dat wij met het leven mogen doen wat wij willen.
Of het leven al of niet van God komt, wij zijn verplicht om leven te respecteren, punt...
Abortus is toegelaten en ik keur dat goed; maar ik zie geen enkele reden om een half volgroeide baby nog te beschouwen als een embryo... Indien er medische reden zouden zijn voor de foetus, en/of voor de moeder zodat er ingegrepen moet worden dan is dat een medische zaak en dan heeft de rechtbank daar niets meer mee te maken... maar anders vind ik dat 12weken moeten volstaan om abortus toe te laten...
Marie, God bestaat niet, punt.
Dat er mensen zijn die denken van wel, dat mag.
Maar dat die mensen vinden dat dit gedachtengoed superieur is, een basis voor de organisatie van de samenleving, is ronduit bedreigend voor iedereen die denkt dat God niet bestaat. Het gedachtengoed van Jan sluit aan bij Opus Dei, een sektarische beweging onder Katholieken, gelukkig klein en betekenisloos in het grote gehaal van religies. Maar even gevaarlijk als andere fanatici, dat wel.

Religie is in mijn ogen een mentaal keurslijf, wat je beperkt, rigide en dom houdt en constructief denken in de weg staat.
Nu hoe wij het leven beschermen, is wettelijk vastgelegd, en ook in welke gevallen andere zaken prioritair zijn, zoals de kwaliteit van leven, het lijden van iemand, of zelfbeschikkingsrecht, hoe en wanneer.

Dat is prima, het gaat over de vrijheid van keuze, niets moet maar mag.
Opus Dei figuren willen het tegenovergestelde, van mogen naar moeten, in principe dus een vorm van religieuze dictatuur.

Fanatici gaat uit van het eigen grote gelijk, dat vormt nooit een basis voor een eerlijke discussie. Dat zie je hier ook, manipuleren, knippen en plakken, zaken beweren die anderen niet gezegd hebben, of uit verband trekken en er iets van maken wat er nooit stond, op de rand van trollen dus.

Daarom negeer ik dat, het is verspilling van je tijd en niet waar het forum voor bedoeld is, maar iedereen heeft de vrijheid andere keuze te maken, en zelfs fanatici mogen een mening hebben.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2019, 11:58   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Neen, want als je het zo ziet dan kun je je ook afvragen of een pasgeboren kind wel of niet al een mens zou zijn... Dat heeft niets maar dan ook niets met het wel of niet geloven in een God te maken...

Het is niet omdat de Godsdiensten een bepaald oordeel hebben over bepaalde zaken en jij zegt dat je niet gelooft dat die bepaalde zaken ook niet meer zouden bestaan... Jij het het recht om een eigen oordeel daarover...
Iemand die zich dat zou afvragen, is wel zeer dom.
Ik ga helemaal niet akkoord met jouw bewering.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2019, 12:00   #37
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Iemand die zich dat zou afvragen, is wel zeer dom.
Ik ga helemaal niet akkoord met jouw bewering.
Misschien ook even uitleggen waarom niet?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2019, 12:00   #38
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, want de wetenschap laat duidelijk zien dat we te maken met iets helemaal anders dan bij een eigen lichaamsdeel of orgaan. Juist door de wetenschap weten we dat een bevruchte eicel een eigen genetische code heeft, dat in potentie alles aanwezig is om tot volle wasdom uit te groeien, enzovoort. Allemaal elementen die wijzen op het totaal anders zijn in vergelijking met onze organen.
Allemaal bla bla ...
het is al zeer lang dat een tamelijk deel van de mensen soms af wil van een zwangerschap.
Onder invloed van oplichters, vond men dat zonde en dus ook crimineel.

Het parlement heeft dat crimineel aspect deels gewijzigd, en gaat nu die wijziging iets uitbreiden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2019, 12:02   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hier spreekt u toch uzelf tegen. In de vorige zin sprak u over de wetenschap als ultieme referentie. Plotseling schuift u dat aan de kant en stelt u dat "we gewoonweg maatschappelijk" een termijn bepalen. Geen wetenschappelijke aflijning dus. Heel merkwaardig...
Merkwaardig mogelijks inderdaad.
Maar zo zijn mensen soms wel eens.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2019, 12:03   #40
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Allemaal bla bla ...
het is al zeer lang dat een tamelijk deel van de mensen soms af wil van een zwangerschap.
Onder invloed van oplichters, vond men dat zonde en dus ook crimineel.

Het parlement heeft dat crimineel aspect deels gewijzigd, en gaat nu die wijziging iets uitbreiden.
Abortus heeft inderdaad altijd bestaan en daarom is het een goede zaak dat dit nu veilig kan gebeuren, en openlijk over gepraat kan worden.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be