Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 juli 2012, 20:49   #1
Gambassi
Parlementsvoorzitter
 
Gambassi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2012
Locatie: Lokeren
Berichten: 2.360
Standaard Inflatie : de consumptie-index : vraagje

Ik ga met een willekeurig winkellijstje van vorig jaar mei naar de winkel.
Ik vergelijk de prijs op heden met die van een jaar terug.
Steeds kom ik op een gemiddelde prijsverhoging van een 10 -tal procent.
(soms iets meer, soms iets minder)

In de winkel koop ik echter geen energie (elektriek/gas/petrol): die is nog meer gestegen het laatste jaar.

De overheid en zijn media maken ons wijs
( de heren van de nationale bank houden dat bij, weetjewel...)
dat de reële inflatie < dan 3 %.
Ze gieten de 'consumptieproducten' in een gedrogeerde 'consumptie-index' en komen aldus tot wat zij noemen 'een gematigde inflatie ' van een grote 2%.

Ik heb nooit economie gestudeerd, maar welke zever is me dat zeg ?

De reëele inflatie is > 10 % en de heren komen ons vertellen dat het 2 % is and everything under control ... ?

Denken die mensen dat we konijnen zijn of wat ?

Of zie ik dit verkeerd ?
Gambassi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2012, 00:11   #2
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.134
Standaard

Welke is de samenstelling van de index der consumptieprijzen?

Er bestaan 2 versies van deze index:
  1. het algemeen indexcijfer
  2. de gezondheidsindex
wikipedia
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2012, 06:11   #3
Gambassi
Parlementsvoorzitter
 
Gambassi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2012
Locatie: Lokeren
Berichten: 2.360
Standaard

Die 2 indexen ken ik wel.
Maar wat hebben ze in godsnaam met de realiteit vandoen ?

Het zijn zoethoudertjes toch ?
Als ik mijn hoofd buitensteek is er meer dan 10 % inflatie.

Maar dat klopt niet zeggen mijn 7 gazetten.

Hoe minder gazetten ik lees, hoe slimmer ik word....:

buiten de datum en de prijs erop staat er niks meer in die op iet trekt.

We kunnen niet meer zelf nadenken :

Het staat in de gazet, dus zal 't wel juist zijn zeker ....

De overheid houdt ons dom.

De media zijn overheidsgazetjes geworden , vnl in de US, maar ook hier.

Laatst gewijzigd door Gambassi : 2 juli 2012 om 06:14.
Gambassi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2012, 08:34   #4
cheverrant
Partijlid
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Locatie: filipijnen
Berichten: 207
Standaard

De overheid houdt ons dom...
Was het ooit anders?
cheverrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2012, 17:57   #5
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

De samenstelling van de 'korf' komt allicht niet overeen met wat jij koopt:

http://statbel.fgov.be/nl/binaries/c...m325-34195.pdf

Dus je individuele inflatie kan sterk afwijken van het gemiddelde.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2012, 18:10   #6
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

U koopt in de foute winkels
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2012, 19:37   #7
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

De inflatie zou volgens mij nog veel veel hoger liggen als niet enkel naar de prijs maar ook naar de kwaliteit gekeken wordt.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 05:46   #8
Gambassi
Parlementsvoorzitter
 
Gambassi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2012
Locatie: Lokeren
Berichten: 2.360
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
De samenstelling van de 'korf' komt allicht niet overeen met wat jij koopt:

http://statbel.fgov.be/nl/binaries/c...m325-34195.pdf

Dus je individuele inflatie kan sterk afwijken van het gemiddelde.
Worries about world food prices are increasing, stoked by a 10pc rise in US corn and wheat prices in just a week.

Prijsstijgingen van 10 % op weekbasis in de US voor graan en mais : en wij zouden daar op jaarbasis maar voor 2 % van merken ?

Willekeurig winkellijstje van 1 jaar terug werd paar keer vergeleken in programma met Kobe Ilsen, paar maand terug.
Telkens kwam men rond de 10 %.

Laatst gewijzigd door Gambassi : 5 juli 2012 om 05:47.
Gambassi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 10:22   #9
Looz
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 5 juli 2012
Berichten: 2
Standaard

We hebben al enkele jaren te maken met een zogenaamde "biflatie", het tegelijktijd voorkomen van inflatie en deflatie. Prijsstijgingen vinden plaats in grondstoffen ( voedsel, energie, kleding, goud, zilver...) terwijl de prijzen dalen van schuldgerelateerde goederen als ( binnenkort ) huizen, duurzame goederen ( computers, televisies ) , auto's...


Als je als regering een indexkorf kan samenstellen en aanpassen met goederen die zowel in prijs stijgen als andere goederen die in prijs dalen, is het een fluitje van een cent om de inflatie "op peil" te houden, je hoeft gewoon de weging van de producten in de indexkorf naar believen aan te passen. Moedwillige manipulatie dus. Aangezien het vrij onhandig is om voedsel, energie en kleding voor langere termijn in te slaan, is het logisch dat nogal wat mensen in goud en/of zilver sparen. Dat is de enige manier om ervoor te zorgen dat je spaartegoed op langere termijn aan de 'goede' kant van de biflatie staat. Koopkrachtconsolidatie.
Looz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 13:21   #10
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

De lonen, weddes en uitkeringen worden geïndexeerd op basis van de consumptie van de GEMIDDELDE burger. De gemiddelde burger, die bestaat niet.

Maar wie minder dan dit concept 'gemiddelde burger' verdient –zijnde meer dan de helft van de Belgische burgers– wordt te weinig geïndexeerd, aangezien de basisproducten sterker in prijs toenemen dan de luxeproducten en bij hen de basisproducten een groter aandeel in het inkomen innemen.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 17:31   #11
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Nog zoiets onnozel aan die index.

Jeanke die aan den band werkt ziet dankzij de inflatie zijn loon van €1200 stijgen met 2%= €24

Jean-Luc die veel verdient voor weinig te moeten doen ziet zijn loon van €5000 ook toenemen met 2%=€100
__________________
I'm a barbie girl
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 17:36   #12
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gambassi Bekijk bericht
Worries about world food prices are increasing, stoked by a 10pc rise in US corn and wheat prices in just a week.

Prijsstijgingen van 10 % op weekbasis in de US voor graan en mais : en wij zouden daar op jaarbasis maar voor 2 % van merken ?

Willekeurig winkellijstje van 1 jaar terug werd paar keer vergeleken in programma met Kobe Ilsen, paar maand terug.
Telkens kwam men rond de 10 %.
Probleem daarbij is dat de groot-en-klein electrische apparaten en electronica verminderen in prijs maar ook in levensduur. Het wordt bovendien ook moeilijker gemaakt om defecte apparaten te (laten) repareren zodat je er vaker een nieuw moet kopen dan vroeger toen ze nog duurder waren.
Dat effect zit natuurlijk niet in de index.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 19:07   #13
alfa16vjtd
Minister-President
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 4.522
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Nog zoiets onnozel aan die index.

Jeanke die aan den band werkt ziet dankzij de inflatie zijn loon van €1200 stijgen met 2%= €24

Jean-Luc die veel verdient voor weinig te moeten doen ziet zijn loon van €5000 ook toenemen met 2%=€100
En toch is het Jeanke die het meest zal klagen als zijn indexaanpassing niet gebeurt. Echter kunnen een aantal Jean-Lucskes het leven van Jeanke mee duurder maken (aankoop tweede woning,....)
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 23:32   #14
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Nog zoiets onnozel aan die index.

Jeanke die aan den band werkt ziet dankzij de inflatie zijn loon van €1200 stijgen met 2%= €24

Jean-Luc die veel verdient voor weinig te moeten doen ziet zijn loon van €5000 ook toenemen met 2%=€100
Normaal gezien is dat niet meer dan eerlijk, als voor zowel Jeanke als Jean-Luc de producten die ze consumeren 2% duurder geworden zijn.

Het is echter zo dat de producten die snel in prijs toenemen bij Jeanke een groter deel van het inkomen innemen en de geconsumeerde producten eigenlijk 3% i.p.v. 2% duurder geworden zijn, terwijl Jean-Luc een hogere koopkracht krijgt dan voordien omdat zijn producten eigenlijk maar een halve percent duurder geworden zijn.

Voor de hoogste inkomens mag de index ingeperkt worden, aangezien dat op basis van de realiteit beoordeeld hun koopkracht niet zou aantasten. In ruil kunnen de laagste inkomens dan een index krijgen op basis van hun eigen inkomenscategorie i.p.v. op basis van de gemiddelde consumptie van vooral rijkere burgers. Kortom, een aangepaste index zou ervoor moeten zorgen dat de koopkracht van iedereen gelijk blijft en niet voor de ene vermindert en voor de andere vermeerdert. (Uiteraard verlangen rechtse politici en opiniemakers iets totaal anders wanneer zij over het aanpassen van de index spreken.)
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 04:09   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Normaal gezien is dat niet meer dan eerlijk, als voor zowel Jeanke als Jean-Luc de producten die ze consumeren 2% duurder geworden zijn.

Het is echter zo dat de producten die snel in prijs toenemen bij Jeanke een groter deel van het inkomen innemen en de geconsumeerde producten eigenlijk 3% i.p.v. 2% duurder geworden zijn, terwijl Jean-Luc een hogere koopkracht krijgt dan voordien omdat zijn producten eigenlijk maar een halve percent duurder geworden zijn.
Je geeft hier meteen aan welke het probleem is bij het definiëren van het concept "inflatie" - zeker als we over halve procentjes gaan zemelen.

Infeite heeft elk consumentenprofiel zijn eigen "inflatiemandje", en is zelfs dat slecht gedefinieerd. Mij even in de huid van een goed bemiddeld persoon stoppen: daar waar ik voornamelijk Ferrari's consumeerde vorig jaar, ben ik dit jaar overgestapt op Porches en denk ik dat ik volgend jaar eerder een passie voor zeilboten ga ontwikkelen. Hoe gaan we dan mijn "inflatiemandje" berekenen ? Mijn mandje verandert elk jaar !
Maar hetzelfde geldt voor gewone mensen: daar waar ik vorig jaar vooral half afgeroomde melk in plastiek flessen kocht, ben ik nu overgeschakeld op volledig afgeroomde merk in tetrapack. De prijsevolutie van halfafgeroomde melk in plastiek kan mij niet meer schelen.


Citaat:
Voor de hoogste inkomens mag de index ingeperkt worden, aangezien dat op basis van de realiteit beoordeeld hun koopkracht niet zou aantasten.
Is het zo dat basisproducten sneller stijgen dan luxeproducten ? Is dat een economische wetmatigheid, of nu toevallig vastgesteld, of is dat maar even raden ?

De dag dat enkel rolexen duurder worden, krijgen hoge lonen dan een forsere verhoging dan de lage lonen ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 05:48   #16
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gambassi Bekijk bericht
Ik ga met een willekeurig winkellijstje van vorig jaar mei naar de winkel.
Ik vergelijk de prijs op heden met die van een jaar terug.
Steeds kom ik op een gemiddelde prijsverhoging van een 10 -tal procent.
(soms iets meer, soms iets minder)

In de winkel koop ik echter geen energie (elektriek/gas/petrol): die is nog meer gestegen het laatste jaar.

De overheid en zijn media maken ons wijs
( de heren van de nationale bank houden dat bij, weetjewel...)
dat de reële inflatie < dan 3 %.
Ze gieten de 'consumptieproducten' in een gedrogeerde 'consumptie-index' en komen aldus tot wat zij noemen 'een gematigde inflatie ' van een grote 2%.

Ik heb nooit economie gestudeerd, maar welke zever is me dat zeg ?

De reëele inflatie is > 10 % en de heren komen ons vertellen dat het 2 % is and everything under control ... ?

Denken die mensen dat we konijnen zijn of wat ?

Of zie ik dit verkeerd ?
En zeggen dat N-VA die index nog verder wil uithollen of zelfs afschaffen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 06:17   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En zeggen dat N-VA die index nog verder wil uithollen of zelfs afschaffen.
Het punt is dat in een normale economie, de index een slecht instrument is, want het verstart de arbeidsmarkt tot die kraakt (ttz, werkloosheid veroorzaakt). De index in een normale economie maakt loonsverlagingen ingegeven door de markt onmogelijk.

Maar in een valsmunterseconomie zoals de Euro-zone nu aan het worden is (en was toen we de BF nog hadden - we hebben een pause gehad met de verse Euro, maar die wordt nu ook weer een gemanipuleerde monetaristenmunt) is de index een goeie zaak, want het maakt de manipulaties van de monetaristen ongedaan op een minder pijnlijke manier.

Dus hoewel ik in 't algemeen tegen de index ben/was omdat het economische nonsens is, is het wel een goeie vorm van bescherming tegen de bende valsmunters die we op Europees vlak geinstalleerd hebben.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 06:20   #18
Gambassi
Parlementsvoorzitter
 
Gambassi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2012
Locatie: Lokeren
Berichten: 2.360
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En zeggen dat N-VA die index nog verder wil uithollen of zelfs afschaffen.
Leugens worden beter afgeschaft.
Mensen worden nu eenmaal niet graag bedrogen.

De heren bankiers en politiekers zijn de pek en veren vergeten
van eind de jaren 20 vorige eeuw.
Honger is een wild beest.
Gambassi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 08:23   #19
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
De samenstelling van de 'korf' komt allicht niet overeen met wat jij koopt:

http://statbel.fgov.be/nl/binaries/c...m325-34195.pdf

Dus je individuele inflatie kan sterk afwijken van het gemiddelde.
Allicht zal zijn consumptiepatroon niet met het gemiddelde overeenstemmen maar de korf doet dat evenmin. Die is dermate gemanipuleerd om de inflatie kunstmatig laag te doen uitkomen.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2012, 12:36   #20
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je geeft hier meteen aan welke het probleem is bij het definiëren van het concept "inflatie" - zeker als we over halve procentjes gaan zemelen.

Infeite heeft elk consumentenprofiel zijn eigen "inflatiemandje", en is zelfs dat slecht gedefinieerd. Mij even in de huid van een goed bemiddeld persoon stoppen: daar waar ik voornamelijk Ferrari's consumeerde vorig jaar, ben ik dit jaar overgestapt op Porches en denk ik dat ik volgend jaar eerder een passie voor zeilboten ga ontwikkelen. Hoe gaan we dan mijn "inflatiemandje" berekenen ? Mijn mandje verandert elk jaar !
Maar hetzelfde geldt voor gewone mensen: daar waar ik vorig jaar vooral half afgeroomde melk in plastiek flessen kocht, ben ik nu overgeschakeld op volledig afgeroomde merk in tetrapack. De prijsevolutie van halfafgeroomde melk in plastiek kan mij niet meer schelen.
Het gemiddelde voor de eigen inkomenscategorie is voor de meeste personen een goede inschatting. In ieder geval veel beter dan de gemiddelde consumptie van alle burgers met zeer verschillende groottes van het inkomen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Is het zo dat basisproducten sneller stijgen dan luxeproducten ? Is dat een economische wetmatigheid, of nu toevallig vastgesteld, of is dat maar even raden ?

De dag dat enkel rolexen duurder worden, krijgen hoge lonen dan een forsere verhoging dan de lage lonen ?
Het is geen vaste wetmatigheid dat basisproducten sneller in prijs toenemen dan luxeproducten. We kunnen vaststellen dat het meestal wel zo is.

En als de consumptie van de hogere inkomenscategorieën eens toevallig een keer sterker in prijs toeneemt dan die van lagere inkomenscategorieën, dan vind ik het niet meer dan eerlijk dat de hogere inkomenscategorie meer geïndexeerd wordt.

Het zullen wel meestal de lagere inkomens zijn die het meest geïndexeerd zullen worden en ik stel het uiteraard vooral voor omdat ik niet wil dat de minst rijken nog meer aan rijkdom moeten inboeten en tegelijk te horen krijgen dat hun koopkracht zogezegd gelijk blijft terwijl het niet zo is.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be