Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Deense cartoons
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht.

 
 
Discussietools
Oud 3 februari 2006, 11:15   #21
Morduk
Parlementsvoorzitter
 
Morduk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Het is een begin. Er is nog lang niet gewonnen en ik weet niet of we zullen winnen met zoveel verraders in eigen rangen.
Ik hoop dat je dit alles niet enkel ziet in termen van strijd.

Want dan is alle discussie overbodig en moet iedereen kritiekloos een van de twee kampen kiezen, zijn stelling innemen en het 'grote confrontatiemoment' afwachten.
__________________
'T
Morduk is offline  
Oud 3 februari 2006, 11:19   #22
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.408
Standaard

Amaai, ze hebben mijnen oproep van enkele dagen geleden uitgevoerd

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 3 februari 2006 om 11:21.
Herr Flick is offline  
Oud 3 februari 2006, 11:21   #23
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.408
Standaard

Nu hoop ik dat er een aantal sullen een klacht wegens aanzetten tot racisme tegen die kranten gaan indienen.

Dan wordt het pas echt grappig, en word bewezen hoe debiel heel da circus wel nie is...
Herr Flick is offline  
Oud 3 februari 2006, 11:46   #24
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
Zie mijn post hierboven. Ik geef je gelijk als je zegt dat vrije meningsuiting boven eender welke godsdienst staat. Maar we weten wel dat bepaalde geloofsovertuigingen (islamieten, maar ook bepaalde zeer conservatieve christelijke strekkingen... denk maar aan de rel die Life Of brian van Monty Python veroorzaakt heeft) hier grote problemen mee hebben. Waarom verschieten we hier dan nog van? Waarom zo spuwen op moslims die nog geen verlichting meegemaakt hebben? Waarom die schrik van sommigen voor de overname van onze cultuur door de moslimcultuur?

Ook binnen de moslimwereld begint er net meer en meer protest te komen tegen het overheersende conservatisme. Volgens mij is het een kwestie van tijd eer ook de islam zich bekeert tot een gematigde, verlichte vorm.
ik heb niet gehoord dat n.a.v. The Life of Brian (dat trouwens netjes in islamitische landen is gedraaid!!!) ambassadeurs werden teruggeroepen! jij wel?

Waarom schrik van sommigen voor de overname van onze cultuur ? Ik weet niet hoe oud je bent, maar tot 1970 was Libanon hét prachtige land bij uitstek, Beirouth de Rivièra van het middenoosten. Nu zijn de christenen weg of zwaar in de minderheid. En kijk wat een prachtige "cultuur" ervoor in de plaats is gekomen. (en kom niet af met herstel na burgeroorlog! dat ze het dan herstellen hé)
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 3 februari 2006, 12:34   #25
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
Zie mijn post hierboven. Ik geef je gelijk als je zegt dat vrije meningsuiting boven eender welke godsdienst staat. Maar we weten wel dat bepaalde geloofsovertuigingen (islamieten, maar ook bepaalde zeer conservatieve christelijke strekkingen... denk maar aan de rel die Life Of brian van Monty Python veroorzaakt heeft) hier grote problemen mee hebben. Waarom verschieten we hier dan nog van? Waarom zo spuwen op moslims die nog geen verlichting meegemaakt hebben? Waarom die schrik van sommigen voor de overname van onze cultuur door de moslimcultuur?
Ik verschiet niet zozeer dat er gereageerd wordt op die cartoons maar wel van de manier waarop er gereageerd wordt. Het terugroepen van ambassadeurs, het dreigement om mensen te ontvoeren, het is daar waar ik van verschiet. Hetgene mij dan nog het meeste stoort zijn de Westerlingen die opperen dat de Moslimwereld gelijk heeft en dat er niet mag gelachen worden met een godsdienst omdat dat anderen tegen de borst stoot. Als dit de algemene denkstroming zou worden dan is een autoritaire maatschappij niet meer veraf.


Citaat:
Ook binnen de moslimwereld begint er net meer en meer protest te komen tegen het overheersende conservatisme. Volgens mij is het een kwestie van tijd eer ook de islam zich bekeert tot een gematigde, verlichte vorm.
Dat is mogelijk, het is net daarom dat we in het Westen het recht op vrije meningsuiting sterk moeten verdedigen om zo de fundi's tegen te gaan en de andere Moslims hun gelijk te geven.
alpina is offline  
Oud 3 februari 2006, 13:12   #26
Khonnor
Parlementsvoorzitter
 
Khonnor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.242
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Ik verschiet niet zozeer dat er gereageerd wordt op die cartoons maar wel van de manier waarop er gereageerd wordt. Het terugroepen van ambassadeurs, het dreigement om mensen te ontvoeren, het is daar waar ik van verschiet. Hetgene mij dan nog het meeste stoort zijn de Westerlingen die opperen dat de Moslimwereld gelijk heeft en dat er niet mag gelachen worden met een godsdienst omdat dat anderen tegen de borst stoot. Als dit de algemene denkstroming zou worden dan is een autoritaire maatschappij niet meer veraf.
Volledig en 100% totaal mee eens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Dat is mogelijk, het is net daarom dat we in het Westen het recht op vrije meningsuiting sterk moeten verdedigen om zo de fundi's tegen te gaan en de andere Moslims hun gelijk te geven.
Inderdaad. Het zijn maar spotprenten he. Al degenen die hier niet mee kunnen lachen moeten dringend eens een les in zelfrelativering krijgen.

We moeten wel opletten dat dergelijke spotprenten niet misbruikt worden om een in se racistische boodschap te verspreiden. M.a.w. lachen met en spotten met religies moet kunnen, racistische beledigingen, uitingen en denkwijzen gaan voor mij te ver.
__________________
"I've got a french word I wanna share with you tonight, even though most of you are probably from Nicaragua." "Un, quatorze, cinq... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH"

Laatst gewijzigd door Khonnor : 3 februari 2006 om 13:18.
Khonnor is offline  
Oud 3 februari 2006, 13:17   #27
Khonnor
Parlementsvoorzitter
 
Khonnor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.242
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik heb niet gehoord dat n.a.v. The Life of Brian (dat trouwens netjes in islamitische landen is gedraaid!!!) ambassadeurs werden teruggeroepen! jij wel?
Neen, maar een bestaan ook geen landen meer waar fundamentalistische christelijke strekkingen de dienst uitmaken. Maar de reacties van extreem conservatieve christelijke groeperingen logen er toen ook niet om

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Waarom schrik van sommigen voor de overname van onze cultuur ? Ik weet niet hoe oud je bent, maar tot 1970 was Libanon hét prachtige land bij uitstek, Beirouth de Rivièra van het middenoosten. Nu zijn de christenen weg of zwaar in de minderheid. En kijk wat een prachtige "cultuur" ervoor in de plaats is gekomen. (en kom niet af met herstel na burgeroorlog! dat ze het dan herstellen hé)
Als ik dit lees heb ik eerder de indruk dat in Libanon en andere islamitische landen (Afghanistan bijv.) de extremistische strekkingen van de islam hun godsdienst als schaamlapje gebruiken om een in se walgelijk dictatoriaal regime uit te bouwen dat in wezen in niets verschilt van andere dictaturen...
__________________
"I've got a french word I wanna share with you tonight, even though most of you are probably from Nicaragua." "Un, quatorze, cinq... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH"
Khonnor is offline  
Oud 3 februari 2006, 13:29   #28
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.408
Standaard

Wie brengt mee de life of Mo uit, we moeten alleen nog wa geldschieters vinden en een aantal acteurs, regiseurs en scriptwriters met zelfmoordneigingen of een acuut drugsprobleem.
Herr Flick is offline  
Oud 3 februari 2006, 13:45   #29
Shadowman
Burger
 
Geregistreerd: 11 juni 2004
Berichten: 180
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* Bekijk bericht
Oef! Hier zijn gelukkig nog mensen met een nuchtere kijk op de zaken; mensen die zich niet als kuddebeesten laten meeslepen om elk minuscuul conflictje tussen oost en west op de spits te drijven. Vrijheid van meningsuiting is een goede zaak, maar niet iedereen kan met die vrijheid omgaan blijkbaar...
Volgens mij zijn er zo heel wat mensen. Ben het ook niet eens met de huidige stand van zaken. Uiteraard is er hier in West-Europa zoiets als vrije meningsuiting. Maar er zijn andere manieren om dit te verdedigen. Het promoten van het gebruik van Deense producten vond ik zo'n alternatief. In de plaats gaan alle Westerse landen nu mogen wegtrekken uit de Gaza strook, met als gevolg dat Israel daar aan zijn lot wordt overgelaten.
Shadowman is offline  
Oud 3 februari 2006, 13:50   #30
Vrijheid
Schepen
 
Vrijheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2005
Berichten: 495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
Volledig en 100% totaal mee eens.


Inderdaad. Het zijn maar spotprenten he. Al degenen die hier niet mee kunnen lachen moeten dringend eens een les in zelfrelativering krijgen.

We moeten wel opletten dat dergelijke spotprenten niet misbruikt worden om een in se racistische boodschap te verspreiden. M.a.w. lachen met en spotten met religies moet kunnen, racistische beledigingen, uitingen en denkwijzen gaan voor mij te ver.
1. Wat wilt ge doen? Een ethische oproep om dergelijke spotprenten niet te 'misbruiken' of een onethisch verbod op 'misbruik' van dergelijke spotprenten. Dat laatste komt in concreto neer op intentieprocessen en schending van de rechtszekerheid en de gelijke behandeling van personen door de overheid. In concreto mogen Abu Jahah en Flipke dan niet meer lachen of spotten met een bepaalde religie, omdat dat door sommigen zal geinterpreteerd worden (soms terecht, maar zeer vaak ook onterecht) als racistisch... En wie bepaalt of iemand (bv een Michel Vandenbossche) racistische uitspraken doet? De Moslimexecutieve? Blokwatch? Een Franstalige rechter? Wie garandeert mij dat een liberaal als Coveliers geen intentieproces riskeert?

2. Mogen we lachen -zoals Jahjah terecht opmerkt- met uw multiculturele religie en de holocaustverering, dus met de dingen die u heilig zijn? Of is dat racisme en negationisme?
__________________
"Freedom comprises of more than the abscence of boundaries en burden, because one feels still imprisonned when one doesn't percieve options and possibilities. Therefore, freedom is often the opposite of being unattached."

"Matter doesn't matter, only interactions matter"

Me & my autism

Laatst gewijzigd door Vrijheid : 3 februari 2006 om 13:51.
Vrijheid is offline  
Oud 3 februari 2006, 13:50   #31
peke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 januari 2006
Berichten: 9
Standaard

De juridische beperking op de vrije meningsuiting maken een openlijk debat over bepaalde kwesties onmogelijk waardoor de maatschappelijke druk op immorele meningen niet uitgeoefend kan worden
peke is offline  
Oud 3 februari 2006, 14:04   #32
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peke Bekijk bericht
De juridische beperking op de vrije meningsuiting maken een openlijk debat over bepaalde kwesties onmogelijk waardoor de maatschappelijke druk op immorele meningen niet uitgeoefend kan worden
een goede start!
luc broes is offline  
Oud 3 februari 2006, 14:10   #33
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Toch kan het volgens mij geen kwaad om heel deze zaak eens vanuit een ander perspectief te bekijken.
Als christen moet ik echt groen lachen om dergelijke posts. De tentoonstelling "Piss Christ" 20 jaar geleden. De film "The Last Temptation of Christ". MTV-clips : Hoeveel hard rock groepen gebruiken de christelijke symbolen niet om ermee te lachen of erger?

Wie heeft er naar aanleiding van dit alles ooit eens gepleit oim de zaak eens vanuit een ander perspectief te bekijken?

Het ligt er vingerdik op dat het "begrip" dat men hier en daar vraagt voor de moslims niet geldt Voor christenen of joden. Die moeten het maar slikken. Ik kan daar mee leven want zo werkt dat nu eenmaal in onze maatschappij anno 2006. Maar wat ik niet kan accepteren is dat men een bocht van 180 graden maakt als het over moslims gaat. En waarom? Iedereen weet waarom : uit schrik.

Zijn de vrijzinnige humanisten van het jaar 2006 misschien laffe hypokrieten die aan hun principes slechts vasthouden zolang het geen moeite kost? Als je die cartoons niet tot het bittere einde verdedigd dan verlies je voor altijd het recht om nog eens misprijzend te doen over christenen.

De christenen in Afrika, Azië en het Midden Oosten geven hun leven voor hun geloof. Sommige ongelovigen in het Westen zijn al bereid om hun principes overboord te gooien als ze slecht bekeken worden.
Kaal is offline  
Oud 3 februari 2006, 14:16   #34
Werkslaaf
Burgemeester
 
Geregistreerd: 27 februari 2004
Berichten: 592
Standaard No comment.

__________________
-------------------------------------------------------
Niet geven is geen vorm van geweld, anderen verplichten te geven is dat duidelijk wel.
-------------------------------------------------------
Sovjet Rusland en vergelijkbare totalitaire landen zijn voorbeelden van naties die getracht hebben de vrijheid te elimineren.
Werkslaaf is offline  
Oud 3 februari 2006, 14:17   #35
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Ik ben geen voorstander van een wettelijk verbod op dergelijke cartoons, maar als je ze bewust pucliceert om mensen te provoceren dan ben je verkeerd bezig.
Waarom? Stel u eens voor dat de media nooit zouden provoceren: dit komt dan erop neer dat de media altijd de heersende machten naar de mond gaan praten. Is dat de rol van de pers in een democratie volgens u?
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
Oud 3 februari 2006, 14:20   #36
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheid Bekijk bericht
2. Mogen we lachen -zoals Jahjah terecht opmerkt- met uw multiculturele religie en de holocaustverering, dus met de dingen die u heilig zijn? Of is dat racisme en negationisme?
Je zegt daar iets. De wetten tegen het negationisme maken het voor ons moeilijker om die spotprenten te verdedigen op basis van de recht tot vrije meningsuiting. Die wetten zijn principieel slecht en hadden nooit moeten worden gestemd.
Kaal is offline  
Oud 3 februari 2006, 14:23   #37
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.362
Standaard

Tussen haakjes :

Een collega vertelde mij dat Le Soir de prenten ook heeft gepubliceerd.
Kaal is offline  
Oud 3 februari 2006, 14:36   #38
peke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 januari 2006
Berichten: 9
Standaard

Ik vind ook dat men met alles de spot moet kunnen drijven. Maar als men de cartoon bekijkt moet men inzien dat dit geen grap is maar een valse beschuldiging aan het adres van alle moslims. De cartoon insinueert dat alle moslims terroristen zijn. Iedereen moet kunnen verdragen dat men de spot drijft met wat men doet of zegt maar niemand moet het pikken dat men beschuldigd word van een handeling of een uitspraak die men niet gedaan heeft.
Het is niet omdat de meerderheid van de terroristen moslims zijn dat alle moslims terroristen zijn. (Een mus is ne vogel maar ne vogel is nog gin mus)

Naast het feit dat ik ook tegen alle vormen van beperking van de vrijheid van meningsuiting ben, vind ik ook dat mensen beschermd dienen te worden tegen smaad.
peke is offline  
Oud 3 februari 2006, 14:36   #39
Vrijheid
Schepen
 
Vrijheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2005
Berichten: 495
Standaard

La Libre durft amper;

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrtnieuws.net
België is verdeeld

De karikaturen van de moslim-profeet Mohammed verdelen nu ook België. Respect voor de vrije meningsuiting, maar ook respect voor andermans geloofsovertuiging, daar gaat het voor La Libre Belgique om.

(foto VRT)

De vrijheid van meningsuiting is een basisprincipe van de democratie, en dus moet elke aantasting ervan worden verworpen. Maar die vrijheid moet met redelijkheid worden uitgeoefend en dus publiceert deze krant de cartoons niet, schrijft Gérald Papy in zijn commentaar. Toch weet de krant niet goed van welk hout pijlen maken. Op de voorpagina staat een tekening met nummertjes van de huiscartoonist. Als je de nummers met elkaar verbindt, zie je de afbeelding van Mohammed. Redelijkheid moet zegevieren tegenover de Deense provocatie maar ook tegenover de moslimhysterie, zegt Papy nog. De waarschuwing is duidelijk. De hetze rond de cartoons neemt de vorm aan van een clash tussen beschavingen, vreest La Libre Belgique.
__________________
"Freedom comprises of more than the abscence of boundaries en burden, because one feels still imprisonned when one doesn't percieve options and possibilities. Therefore, freedom is often the opposite of being unattached."

"Matter doesn't matter, only interactions matter"

Me & my autism

Laatst gewijzigd door Vrijheid : 3 februari 2006 om 14:38.
Vrijheid is offline  
Oud 3 februari 2006, 14:49   #40
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.408
Standaard

Dat schip dat daar nu vergaan is, in Egypte, moeten we dat zien als een straf van Allah voor de onverdraagzame moslims,

of zagen ze net een deense vissersboot passeren en zijn ze allemaal aan een kant van het schip gaan staan, ?

allé, ik zeg zo maar wat hé, ...
Herr Flick is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be