Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 december 2017, 12:12   #1
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard Het echte europa is in gevaar

https://doorbraak.be/echte-europa-gevaar/

Citaat:
Bouwen aan een ander Europa, dan het politiek Europa van vandaag, Matthias Storme leidt de ‘Verklaring van Parijs’ in voor Pro Flandria.
Citaat:
Behalve op Doorbraak is er in Vlaanderen geen medium geweest dat de tekst publiceerde. In Oostenrijk verscheen het in een glossy magazine, in Frankrijk in boekvorm … Storme sluit af met de hoop dat de Verklaring van Parijs ruim verspreiding krijgt. En volgend jaar zal de Verklaring ook ondertekend worden door prominenten.
Mijn vraag; waarom wordt zo een leerrijke en heel interessante tekst de Vlamingen onthouden???
Waarvoor vreest het établissement??? Voor te veel democratie in onze contreien???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 12:16   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Storme wijst op de woordspeling: in welk Europa kun je geloven, en in welke ruimte kun je religie beleven.’ Enkel in het Duits werkte die woordspeling niet.
Welke woordspeling?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 12:18   #3
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Mijn vraag; waarom wordt zo een leerrijke en heel interessante tekst de Vlamingen onthouden???
Waarvoor vreest het établissement??? Voor te veel democratie in onze contreien???
Leerrijke, interessant & doorbraak.be in één zin. Overgoten met een sausje van Mariecratie ...

Dat vloekt dat het niet schoon meer is.
Er zijn natuurlijk domme, onwetende mensen die daar intrappen, maar elk weldenkend mens weet wel beter.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 12:19   #4
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Welke woordspeling?
Ik ben ongelovig, ook wat dit Europa betreft.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 12:24   #5
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
‘Die eenheid in verscheidenheid en tegelijk de nationale soevereiniteit zien we als een belangrijk kenmerk van de Europese beschaving: samenwerking zonder opgelegde eenheid.’
Europa is een natiestaat -vereniging met de natiestaat als onbedreigde kern. Er is wel een 'ever closer union' streving en werking en een verworven en uitbreidend 'acervo comunitario' (shit, schiet me enkel te binnen in het Spaans, = acquis communautaire ).
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 12:25   #6
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Ik ben ongelovig, ook wat dit Europa betreft.
A ja. De woordspeling geloven=> religie beleven. OK
Ik ben ongelovig, maar niet wat Europa betreft.

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 december 2017 om 12:33.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 12:37   #7
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Enkele belangrijke rabbijnen vonden het jammer dat er niet naar de joods-christelijke wortels wordt verwezen in de tekst.
God is uit de Europese constitutie verdwenen. Hou je joodse wortels dus maar voor je joodse ezel.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 12:48   #8
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Wat wij aanklagen in onze tekst is dat die scheiding er niét is; de staat probeert een geseculariseerde religie op te dringen die gebaseerd is op geperverteerde christelijke concepten.’ De groep vraagt een ‘terug seculariseren van de staat’, een terugkeren naar ‘een correcte verhouding tussen religie en samenleving. Die mensen toelaat zich te organsieren op religieuze en ideologische grondslag, zonder dat ze over een monopoliepositie kunnen beschikken.’
De aap uit de mouw.
Die scheiding is er wél.
Er is geen sprake van een geseculariseerde religie op te dringen. Het seculiere van de staat heeft niets met religieuze geloofsystemen te maken. Het staat er boven. Onze waarden zoals vastgelegd in de grondwet zijn niet geperverteerd zoals ze daar verwoord staan. Soms wel niet of slecht geïmplementeerd maar daar kan over gediscussieerd worden...

Maar goed, ze willen duidelijk een eigen invulling geven van de scheiding tussen kerk en staat en de vrijheid van godsdienst. Daar kan ook over gediscussieerd worden....
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 13:03   #9
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Storme wees op ‘Het belang van een burgerlijke samenleving die zijn eigen vrijheid van meningsuiting, religie en organisatie kan regelen, die een eigen rol heeft te spelen naast de staat, en omgekeerd.’ Als dat er niet is ontstaan er problemen. ‘Samenlevingen die die tweedeling niet kennen, komen een stuk sneller terecht in een dictatuur. Wanneer de religieuze en de burgerlijke wet, zonde en misdrijf, dezelfde zijn, zit je met een probleem – kijk naar de Sharia. Maar in een maatschappij zonder religieus tegengewicht, waar de religie de politiek niet in vraag stelt, krijg je bij wijze van spreken een liberale Sharia.’
De seculariteit van de staat dient primair te zijn. Dat is het dat de vrijheid van godsdienst verzekert, Je kan dat niet aan de 'godsdienstwaanzinnigen' overlaten, want die hebben de historisch bewezen gewoonte elkaar uit te roeien. Dat de religie de politiek beinvloedt is een rechtstreeks realiteits & ervaringsgegeven. Daar is geen tekort aan. Maar de confessionele partijen mogen verdwijnen. Dat verschijnsel is namelijk outdated.

Liberale sharia, jongen, laat jouw theocratisch gefantaseerde brain convolutions maar achterwege, je hebt het over democratisch geïmplementeerde wetgeving.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 13:06   #10
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
God is uit de Europese constitutie verdwenen. Hou je joodse wortels dus maar voor je joodse ezel.
En voor de christelijke hetzelfde...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 13:13   #11
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
A ja. De woordspeling geloven=> religie beleven. OK
Ik ben ongelovig, maar niet wat Europa betreft.
Even goed nalezen, ik ben ongelovig over wat dit Europa betreft.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 13:25   #12
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Even goed nalezen, ik ben ongelovig over wat dit Europa betreft.
Wat had ik niet begrepen aan jouw woordspeling, volgens jou?
Ik geloof in Europa. Heb ik nu een correcte woordspeling gemaakt?

Ik zal dat tekstje nog wel wat verder becommentariëren, op het gemak.

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 december 2017 om 13:27.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 14:05   #13
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
het onderwijs wordt overgereguleerd
Het wordt vooral overgesubsidieerd. Voor Storme moet de staat wel afdokken, voor privé confessioneel onderwijs, maar nier reguleren.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 14:12   #14
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Leerrijke, interessant & doorbraak.be in één zin. Overgoten met een sausje van Mariecratie ...

Dat vloekt dat het niet schoon meer is.
Er zijn natuurlijk domme, onwetende mensen die daar intrappen, maar elk weldenkend mens weet wel beter.
Als er iets dom is hier is het jouw mantra van ... "als het van doorbraak komt"...

Weldenkende mensen doen daar niet aan mee en vinden dat oerstom... ook al zouden ze niet alle artikels van Doorbraak goedvinden...
Ze blijven wel de intellectuele eerlijkheid hebben om een artikel, waar er naar verwezen wordt, zelfstandig te beoordelen en niet achter de kudde van, 'op commando' ja- of neen-knikkers na te lopen...

Weldenkende mensen weten inderdaad veel beter...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 14:14   #15
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Ik ben ongelovig, ook wat dit Europa betreft.
Inderdaad, ik zou zeggen eerst zien en dan geloven...
Maar dat er noodzakelijk verbetering moet optreden en dat het niet kan blijven draaien zoals het draait, is voor een kind overduidelijk...
Enfin, toch voor kinderen met hersenen in hun kop, waar het steeds meer en meer in dit geindoctrineerd europa aan blijkt te ontbreken...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 14:17   #16
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Als er iets dom is hier is het jouw mantra van ... "als het van doorbraak komt"...

Weldenkende mensen doen daar niet aan mee en vinden dat oerstom... ook al zouden ze niet alle artikels van Doorbraak goedvinden...
Ze blijven wel de intellectuele eerlijkheid hebben om een artikel, waar er naar verwezen wordt, zelfstandig te beoordelen en niet achter de kudde van, 'op commando' ja- of neen-knikkers na te lopen...

Weldenkende mensen weten inderdaad veel beter...
"Weldenkende" mensen zetten bij het verwijzen naar een tekst niet enkel de melding dat die "interessant" is, maar ook waarom. Welk aspect was interessant en waarom ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 14:19   #17
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Europa is een natiestaat -vereniging met de natiestaat als onbedreigde kern. Er is wel een 'ever closer union' streving en werking en een verworven en uitbreidend 'acervo comunitario' (shit, schiet me enkel te binnen in het Spaans, = acquis communautaire ).
Een echte democratische eenheid moet kunnen aanvaarden dat ook haar bouwstenen, historisch zo gegroeid en de enige aanwezig op een bepaald ogenblik, aan kritiek onderhevig zijn en zelfs democratisch uitverdiept worden...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 14:22   #18
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De aap uit de mouw.
Die scheiding is er wél.
Er is geen sprake van een geseculariseerde religie op te dringen. Het seculiere van de staat heeft niets met religieuze geloofsystemen te maken. Het staat er boven. Onze waarden zoals vastgelegd in de grondwet zijn niet geperverteerd zoals ze daar verwoord staan. Soms wel niet of slecht geïmplementeerd maar daar kan over gediscussieerd worden...

Maar goed, ze willen duidelijk een eigen invulling geven van de scheiding tussen kerk en staat en de vrijheid van godsdienst. Daar kan ook over gediscussieerd worden....
Wat ze juist willen snap ik niet; maar dat het niet verder kan zoals het nu loopt, nl.: dat de Christelijke waarden verder afgebouwd mogen worden, moeten worden, terwijl de Islamietische waarden onder dezelfde voorwendselen ineens wel mogen, zelfs moeten tellen...
Dat kan er voor mij niet in...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 14:27   #19
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De seculariteit van de staat dient primair te zijn. Dat is het dat de vrijheid van godsdienst verzekert, Je kan dat niet aan de 'godsdienstwaanzinnigen' overlaten, want die hebben de historisch bewezen gewoonte elkaar uit te roeien. Dat de religie de politiek beinvloedt is een rechtstreeks realiteits & ervaringsgegeven. Daar is geen tekort aan. Maar de confessionele partijen mogen verdwijnen. Dat verschijnsel is namelijk outdated.

Liberale sharia, jongen, laat jouw theocratisch gefantaseerde brain convolutions maar achterwege, je hebt het over democratisch geïmplementeerde wetgeving.
Je hebt het over democratisch geimplementeerde wetgeving... die nu, als men er dogmatisch blijft aan vasthouden, uitgegroeid blijkt te zijn tot de nieuwe politiek correcte kultuur; een nieuwe dictatuur in wording.

Het is niet de staat die de democratie uitmaakt, maar wel de wil van het volk die door de tijd heen zich aanpast en verandert en waar de staat zich aan aan te passen heeft en niet omgekeerd...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2017, 14:30   #20
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Wat ze juist willen snap ik niet; maar dat het niet verder kan zoals het nu loopt, nl.: dat de Christelijke waarden verder afgebouwd mogen worden, moeten worden, terwijl de Islamietische waarden onder dezelfde voorwendselen ineens wel mogen, zelfs moeten tellen...
Dat kan er voor mij niet in...
Wat zeg jij hier nu weer allemaal ? Wij leven in een seculier land, en ook de EU is seculier. De staat noch de EU draagt religieuze waarden uit, eender van welke afkomst.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be