Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 augustus 2022, 17:36   #61
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Idd
Dat is de reden waarom ik op dit moment zeker geen warmtepomp wil aanschaffen als verwarming. Men kan dat nooit terugverdienen.
Dat hangt gewoon af van de verhouding van de elektriciteitsprijs en de prijs per KWHr van uw brandstof. Een warmtepomp heeft toch wel een factor 3 of zo efficientie (behalve als het heel koud is), dus mag de elektrische KWHr prijs 3 keer zo hoog zijn als die andere. Voor mij is dat hier op dit moment in Frankrijk min of meer het geval. De gasprijs is hier 8.73 centiemen per KWhr, en de stroom is aan 17.4 centiemen per KWhr. Bovendien krijg je met gas niet elke KWHr in uw woning (er gaat wat verloren langs de schouw).

Maar je hebt gelijk, spectaculaire winsten maakt men daar niet mee.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 17:11   #62
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Eneco geeft 28,52 cent per kWh injectie
Ja, nu energiedelen kan, moeten leveranciers meer geven of zijn ons als energieproducent kwijt.

Laatst gewijzigd door Deo : 8 augustus 2022 om 17:11.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 16:17   #63
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Eneco geeft 28,52 cent per kWh injectie
Ja, nu energiedelen kan, moeten leveranciers meer geven of zijn ons als energieproducent kwijt.
Wow
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 16:55   #64
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.435
Standaard

Beter een windmolen laten plaatsen.

Een boer die ik ken vertelde me daarnet dat hij 2 windmolens gaat laten plaatsen op zijn veld.

Hij krijgt daarvoor, hou u vast, naar zijn zeggen 25000€ per molen voor de volgende 20 jaar.
quote "mijn pensioen is verzekerd" zei hij.
50k€ voor 20jaar.
1miljoen Euroloekes in totaal en hij kan daarenboven nog het grootste stuk van zijn veld blijven gebruiken.
Ni mis zou ik zeggen.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 9 augustus 2022 om 16:56.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2022, 10:04   #65
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Onze injectiestroom is deze dagen zeer welkom.
Geen wind en aardgas duur.
Mss. Moet overheid eens erkennen dat wij en grote bijdrage zijn in stroomproductie.
Een dankuwel kan er toch af Crootje!
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2022, 14:45   #66
looneytoon1975
Burgemeester
 
looneytoon1975's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2007
Berichten: 532
Standaard

Wij waren al gezjost door de plaatsing van de digitale dief, dat na 12 jaar terugdraaiende teller. Geen recht op premie, niets nada...
Eén week later kondigt Zuhal de Mier aan dat je mag blijven weigeren tot 2025. Fijn voor al diegenen die de deur in de installateur zijn gezicht hebben dichtgegooid, en slim. Mijn loempigheid en naïviteit kost ons nu duizenden euro's per jaar.

Over gelijkheidheidsbeginsel gesproken. En in Wallobrux mag men die rotzooi gewoon weigeren.

Een dik apenland hier, waar ge moogt werken om melkkoe te spelen.

Laatst gewijzigd door looneytoon1975 : 24 augustus 2022 om 14:46.
looneytoon1975 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2022, 17:28   #67
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, ik viel echt van mijn stoel toen men mij die evident foute dingen presenteerde alsof het de normale werkelijkheid was. Mijn jaarverbruik is 22 000 KWHr (dat is nogal veel, ik zou wat moeten verminderen, maar kom, 't is nu zo), en die panelen kunnen volgens hun eigen zeggen 5820 KWHr per jaar opbrengen, en die madam beweerde dat ik 43% ging besparen op mijn factuur.

Toen ik die zegde dat 5820 nooit 43% van 22 000 kan zijn, vroeg ze of ik insinueerde dat ze aan het liegen was Het is dan dat ze mij een tweede "simulatie" heeft opgestuurd, die wat minder (maar toch nog altijd veel) leugenachtig was.

Dat zijn zulke ELEMENTAIRE dingen dat ik er gewoon van achterover viel.
22K KWh per jaar? Ben je zeker? Ik heb elektrische verwarming, airco, elektrische waterverwarming, een 10-tal computers met telkens 2 schermen, NAS-servers en de hele rimram, van 07.00 tot 22.00u continu verlichting en ik verbruik 18K KWh over de laatste 365 dagen. Het gemiddelde over de laatste 5 jaar is 44,67KWh per dag.
In de winter stook ik (gedeeltelijk) wel hout.

Ik heb 2 jaar geleden een 5-jarig contract "vast tarief" afgesloten bij "Mega." Louter en alleen omdat die het langste "vast tarief" gaven.

De beste manier om te besparen op energie is het niet te verbruiken. Zonnepanelen leggen is niet aan mij besteed, (vind het ook erg lelijk) tot ik effectief de kabel naar de straat kan doorhakken, maar daarvoor is mijn piekverbruik momenteel nog te hoog. En zo'n stelletje batterijen er nog eens bijnemen, maakt het alleen maar kostelijker, maar er is geen alternatief.
De mogelijke winst weegt daar niet echt tegenop
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 24 augustus 2022 om 17:42.
gunter5148 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2022, 17:40   #68
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
22K KWh per jaar? Ben je zeker? Ik heb elektrische verwarming, airco, elektrische waterverwarming, een 10-tal computers met telkens 2 schermen, NAS-servers en de hele rimram, van 07.00 tot 22.00u continu verlichting en ik verbruik 18K KWh over de laatste 365 dagen. Het gemiddelde over de laatste 5 jaar is 44,67KWh per dag.
In de winter stook ik wel hout.
Tuurlijk ben ik zeker ! Maar ik zal toch iets moeten doen, het is wel een beetje veel. Het jaar daarvoor zat ik aan 20K KWhr.
Sinds ik een warmtepomp heb. Toen ik nog op gas stookte en warm water maakte, zat ik rond de 11 - 12 K KWhr per jaar. Mijn warmtepomp gebruikt dus iets van een 8 - 10K KWhr per jaar.

Aangezien mijn gasrekening goed was voor ongeveer 30K KWhr per jaar (toen ik nog op gas stookte) wil dat zeggen dat mijn warmtepomp een rendement heeft van een factor 3 of zo, wat inderdaad verwacht is.

Ondertussen is mijn gasrekening natuurlijk naar zo goed al 0 gevallen (enkel koken op gas).

Ik heb een vrij "losbandig" gezinnetje, maar het blijft veel.

Maar jij zit dus niet ver van mijn verbruik he. Het is hier heter in de zomer, en de airco pompt meer, ook. Ik heb ook in de maand mei een warmtepomp gebruikt om mijn klein zwembadje op 30 graden te houden. Vanaf juni was dat niet meer nodig.

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 augustus 2022 om 17:42.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2022, 17:45   #69
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Tuurlijk ben ik zeker ! Maar ik zal toch iets moeten doen, het is wel een beetje veel. Het jaar daarvoor zat ik aan 20K KWhr.
Sinds ik een warmtepomp heb. Toen ik nog op gas stookte en warm water maakte, zat ik rond de 11 - 12 K KWhr per jaar. Mijn warmtepomp gebruikt dus iets van een 8 - 10K KWhr per jaar.

Aangezien mijn gasrekening goed was voor ongeveer 30K KWhr per jaar (toen ik nog op gas stookte) wil dat zeggen dat mijn warmtepomp een rendement heeft van een factor 3 of zo, wat inderdaad verwacht is.

Ondertussen is mijn gasrekening natuurlijk naar zo goed al 0 gevallen (enkel koken op gas).

Ik heb een vrij "losbandig" gezinnetje, maar het blijft veel.

Maar jij zit dus niet ver van mijn verbruik he. Het is hier heter in de zomer, en de airco pompt meer, ook. Ik heb ook in de maand mei een warmtepomp gebruikt om mijn klein zwembadje op 30 graden te houden. Vanaf juni was dat niet meer nodig.
Ok, maar ik ben 100% van de tijd "thuis." (ik werk van thuis uit). Dus hier is het altijd warm/licht/koud en effectief van 07.00u tot 22.00 ook nog eens "bureeltijd" met alle computers printers schermen etc.

Ik weet niet of dat zo is als met water, maar zou je ergens een verliesstroom kunnen hebben? Hier kan dat niet, want dan springt de differentieel uit.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2022, 19:03   #70
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Ok, maar ik ben 100% van de tijd "thuis." (ik werk van thuis uit). Dus hier is het altijd warm/licht/koud en effectief van 07.00u tot 22.00 ook nog eens "bureeltijd" met alle computers printers schermen etc.
Hier ook. Al zijn we niet thuis Dat is wat ik bedoel met een losbandig gezinnetje.

Citaat:
Ik weet niet of dat zo is als met water, maar zou je ergens een verliesstroom kunnen hebben? Hier kan dat niet, want dan springt de differentieel uit.
Ik ben het aan het opmeten. Maar in elk geval is de sprong met mijn warmtepomp "coherent". Nu heb ik een paar collega's, ook met grote oude huizen, en die zitten aan een gelijkaardig verbruik "zonder verwarming", namelijk 11K KWHr per jaar of zo.

Maar dat is toch wel veel, dat is een gemiddeld verbruik van rond de 1500 W, continu.

Ik herinner mij een collega die na het plaatsen van een digitale meter bij hem, boos was geworden omdat die meter onmogelijk "juist" kon zijn.... tot die gevonden had dat achterin zijn tuin waar een kleine serre stond, er een elektrische radiator continu "aan" stond Hij was nooit in die serre geweest sinds hij het huis gekocht had, omdat het daar maar een vieze boel was

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 augustus 2022 om 19:05.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2022, 20:37   #71
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.410
Standaard

Vieze boel tja waarschijnlijk kwam de hele dierenwereld er dag in uit jaar in uit hun ding doen in die gezellige warmte.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2022, 21:06   #72
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Hier ook. Al zijn we niet thuis Dat is wat ik bedoel met een losbandig gezinnetje.



Ik ben het aan het opmeten. Maar in elk geval is de sprong met mijn warmtepomp "coherent". Nu heb ik een paar collega's, ook met grote oude huizen, en die zitten aan een gelijkaardig verbruik "zonder verwarming", namelijk 11K KWHr per jaar of zo.

Maar dat is toch wel veel, dat is een gemiddeld verbruik van rond de 1500 W, continu.

Ik herinner mij een collega die na het plaatsen van een digitale meter bij hem, boos was geworden omdat die meter onmogelijk "juist" kon zijn.... tot die gevonden had dat achterin zijn tuin waar een kleine serre stond, er een elektrische radiator continu "aan" stond Hij was nooit in die serre geweest sinds hij het huis gekocht had, omdat het daar maar een vieze boel was
Tja, het kan zijn dat ik dan toch behoorlijk zuinig ben. Alle verbruikers afzetten, alle zekeringen afzetten, en dan zekering per zekering opzetten. En dan telkens naar de meter kijken, of die toch begint te draaien.
En uw gezin wat sensibiliseren mss.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 19:47   #73
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De allerlaatste technologie om supergoedkoop te verwarmen.

https://youtu.be/2km-AQ01uhs

Bye dure rekeningen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 21:30   #74
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Beter een windmolen laten plaatsen.

Een boer die ik ken vertelde me daarnet dat hij 2 windmolens gaat laten plaatsen op zijn veld.

Hij krijgt daarvoor, hou u vast, naar zijn zeggen 25000€ per molen voor de volgende 20 jaar.
quote "mijn pensioen is verzekerd" zei hij.
50k€ voor 20jaar.
1miljoen Euroloekes in totaal en hij kan daarenboven nog het grootste stuk van zijn veld blijven gebruiken.
Ni mis zou ik zeggen.
Laat me weten als dat lukt. Windmolens plaatsen is vergunningsplichtig.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2022, 06:37   #75
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.549
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De allerlaatste technologie om supergoedkoop te verwarmen.

https://youtu.be/2km-AQ01uhs

Bye dure rekeningen.
En de huiskat zorgt ervoor dat je de stad helemaal in vlam doet opgaan ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2022, 06:36   #76
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De allerlaatste technologie om supergoedkoop te verwarmen.

https://youtu.be/2km-AQ01uhs

Bye dure rekeningen.
wel grappig dat sommige mensen geloven dat theelichtjes meer energie afgeven als je ze onder een pot steekt. Dat de potentiele energie van een theelichtje niet verandert door het in een pot te steken komt niet bij hen op of zo.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2022, 14:10   #77
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
wel grappig dat sommige mensen geloven dat theelichtjes meer energie afgeven als je ze onder een pot steekt. Dat de potentiele energie van een theelichtje niet verandert door het in een pot te steken komt niet bij hen op of zo.
Wordt hier eigenlijk geen "licht" omgezet in "infrarood-warmte?"
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2022, 14:33   #78
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Wordt hier eigenlijk geen "licht" omgezet in "infrarood-warmte?"
De hoeveelheid licht van een vlammetje is ten eerste vrij klein in vergelijking met wat reeds als warmte afgegeven wordt, maar ten tweede gebeurt die conversie ook op alles wat in de kamer zit. Enkel het beetje licht dat door het raam ontsnapt is "weg", maar dat zal gene vette zijn.

Je merkt dat wel, dat je je vinger kan verbranden aan de vlam, maar niet aan een lichtbundel van een zaklamp die meer licht afgeeft dan dat vlammetje he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 augustus 2022 om 14:34.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2022, 15:02   #79
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De hoeveelheid licht van een vlammetje is ten eerste vrij klein in vergelijking met wat reeds als warmte afgegeven wordt, maar ten tweede gebeurt die conversie ook op alles wat in de kamer zit. Enkel het beetje licht dat door het raam ontsnapt is "weg", maar dat zal gene vette zijn.

Je merkt dat wel, dat je je vinger kan verbranden aan de vlam, maar niet aan een lichtbundel van een zaklamp die meer licht afgeeft dan dat vlammetje he.
Een kaars is een zéér inefficiënt lichtmiddel, waar de meeste energie verdwijnt als warmte.
Nu, zo'n bloempot wordt (ik dacht dat ik 80°C zag in dat filmke) veel minder warm dan die vlam van het kaarsje, maar wel over een grotere oppervlakte.
Probeert men zo de mensen een beetje te bedotten? Of heeft dat hier of daar toch "nut" net omdat het oppervlakte van "benutbare" warmte groter wordt.
Uiteraard kan, louter qua "energie" niets gewonnen worden.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2022, 15:14   #80
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Probeert men zo de mensen een beetje te bedotten? Of heeft dat hier of daar toch "nut" net omdat het oppervlakte van "benutbare" warmte groter wordt.
Uiteraard kan, louter qua "energie" niets gewonnen worden.
In een open ruimte kan zo een pot wel zin hebben, omdat het gros van de warmte energie van de vlam verloren gaat in de hete lucht die omhoog gaat en verdwijnt, terwijl die misschien nuttiger de pot opwarmt en dus meer warmte afgeeft "daar waar je ze wil" (aan uw bevroren vingers bijvoorbeeld).

Als het echter dient om een gesloten ruimte op te warmen is er geen verschil in principe.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be