Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 augustus 2022, 23:23   #101
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Het is Guillaume zoals in Guillaume le Conquérant.
Of Guillaume le Bâtard, ligt aan welke Engelsman je het vraagt . Interessant genoeg werd dit in Oud-Frans nog als Williame gespeld, veel dichter bij het Engelse William.

Nee, als Nederlander zou je de naam Willem in een aantal naburige vreemde talen wel moeten kennen, zo origineel waren de Oranje-Nassaus niet....
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2022, 23:28   #102
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Of Guillaume le Bâtard, ligt aan welke Engelsman je het vraagt . Interessant genoeg werd dit in Oud-Frans nog als Williame gespeld, veel dichter bij het Engelse William.

Nee, als Nederlander zou je de naam Willem in een aantal naburige vreemde talen wel moeten kennen, zo origineel waren de Oranje-Nassaus niet....
De meeste Engelse adelijke families zijn afkomstig van gefrancofoniseerde Vikings.
Maar zeg dat niet aan Britten.


Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 13 augustus 2022 om 23:28.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2022, 00:13   #103
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De meeste Engelse adelijke families zijn afkomstig van gefrancofoniseerde Vikings.
Maar zeg dat niet aan Britten.

Uw kennis van Vikings is beperkt hoor....

Ik heb er namelijk in mijn aangetrouwde familie...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2022, 07:40   #104
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Uw kennis van Vikings is beperkt hoor....

Ik heb er namelijk in mijn aangetrouwde familie...
Wickie?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2022, 08:06   #105
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De meeste Engelse adelijke families zijn afkomstig van gefrancofoniseerde Vikings.
Maar zeg dat niet aan Britten.

Of afkomstig van Vlamingen.

Bijna de helft van het Normandisch leger bestond uit Vlamingen.
Willem de Veroveraar was immers gehuwd met een Vlaamse vrouw,een dochter van de toenmalige Graaf van Vlaanderen.


Domesday Book

Kroniekschrijver Alfred van Beverly oordeelde in 1143 dat er, naast de Britten (de Welsh), Picten, Schotten, Normandiërs en Engelsen,

zoveel Vlamingen in Engeland waren dat ze een zesde natie vormden.


Uit het Domesday Book van 1086 kan ook gedeeltelijk de herkomst van de nieuwe adel gedistilleerd worden.

Daarin staan vijftien leenmannen en veertien individuen die zeker van Vlaamse herkomst zijn.

De belangrijkste waren Gilbert van Gent en Gerbrod van Oosterzele. Gilbert, zoon van de heer van Aalst, werd tot gouverneur van York benoemd

en Gerbrod kreeg het graafschap en de stad Chester.

Zijn broer Frederick werd nieuwe landeigenaar in Lincolnshire,
maar sneuvelde omstreeks 1070 tijdens gevechten met de opstandelingen van Hereward. Hun zuster Gundrada trouwde met Willem van Warenne, een van de best bedeelde Normandische edelen na 1066, heer van Lewes en daarna eerste graaf van Surrey.

De dynastieke banden die zo werden gesmeed zouden de volgende eeuwen nog van belang zijn voor de Engels-Vlaamse relaties.

https://g-geschiedenis.eu/2018/04/16...e-zesde-natie/

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 14 augustus 2022 om 08:33.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2022, 17:54   #106
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wickie?
Vermeire ,zijde gij dat????
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2022, 09:52   #107
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als we iets niet nodig hebben, is het wel het herfederaliseren van bevoegdheden.

Met gezondheidszorg en onderwijs hebben we bewezen dat we de bevoegdheden zo dicht mogelijk bij de mensen moeten houden.

Hetgeen er mis liep bij gezondheidszorg, was vooral te wijten aan het feit dat gezondheidszorg nog altijd een federale schoonmoeder heeft.

Bij onderwijs bewijzen we steeds opnieuw dat, alhoewel ook het Vlaams onderwijs achteruitgegaan is, we het nog steeds beter doen dan onze Waalse en Brusselse vrienden.

We moeten in 2024 dus gaan voor meer AUTONOME bevoegdheden en afstappen van een beetje van dit en een beetje van dat, hetgeen uiteraard confederalisme is.

Onze ultieme droom is uiteraard de Vlaamse onafhankelijkheid, maar dat is iets dat ik niet direkt zie zitten.
Dat laatste zie ik ook niet zitten om twe redenen,
1) de Vlamingen kunnen niet op tegen de Francophonen en ze weten dat al meer dan 180 jaar.
2) Als je op dit en andere forums de weerstand van Vlaamsschrijvenden tegen Vlaanderen leest is het duidelijk dat heel veel Vlamingen geen Vlaams bestuur willen. Ik kan er maar één woord opplakken. VERLATINGSANGST
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2022, 10:00   #108
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.932
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Dat laatste zie ik ook niet zitten om twe redenen,
1) de Vlamingen kunnen niet op tegen de Francophonen en ze weten dat al meer dan 180 jaar.
2) Als je op dit en andere forums de weerstand van Vlaamsschrijvenden tegen Vlaanderen leest is het duidelijk dat heel veel Vlamingen geen Vlaams bestuur willen. Ik kan er maar één woord opplakken. VERLATINGSANGST
De toestand van NU kan je niet vgl. met die van 180 jaar geleden.
Vlaams bestuur komt er met een of andere vorm van doorgedreven confederalisme
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2022, 10:08   #109
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De toestand van NU kan je niet vgl. met die van 180 jaar geleden.
Vlaams bestuur komt er met een of andere vorm van doorgedreven confederalisme
Het is al meer dan 180 jaar zo geweest, het is nu nog zo en de Vlamingen zijn niet bekwaam om daar verandering in te brengen om de simpele reden DAT ER GEEN STEUN GENOEG VOOR IS BIJ DEBEVOLKING;
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2022, 10:16   #110
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.932
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Het is al meer dan 180 jaar zo geweest, het is nu nog zo en de Vlamingen zijn niet bekwaam om daar verandering in te brengen om de simpele reden DAT ER GEEN STEUN GENOEG VOOR IS BIJ DEBEVOLKING;
Wait & see
2024
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2022, 11:02   #111
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Het is al meer dan 180 jaar zo geweest, het is nu nog zo en de Vlamingen zijn niet bekwaam om daar verandering in te brengen om de simpele reden DAT ER GEEN STEUN GENOEG VOOR IS BIJ DEBEVOLKING;
Misschien omdat de bevolking slecht geïnformeerd wordt.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2022, 11:02   #112
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Het is al meer dan 180 jaar zo geweest, het is nu nog zo en de Vlamingen zijn niet bekwaam om daar verandering in te brengen om de simpele reden DAT ER GEEN STEUN GENOEG VOOR IS BIJ DEBEVOLKING;
Bij de volgende verkiezingen zullen de Forza Flandria partijen vlot de meerderheid halen in het Vlaams Parlement.

Dat is voldoende om de Vlaamse Onafhankelijkheid uit te roepen .
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 10:23   #113
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.932
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Bij de volgende verkiezingen zullen de Forza Flandria partijen vlot de meerderheid halen in het Vlaams Parlement.

Dat is voldoende om de Vlaamse Onafhankelijkheid uit te roepen .
BORGERHOUT? THE PLACE TO BE
Kijk eens op p 8 #151.
Een OFFICIELE stoet incluis de bisschop van Brugge...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2022, 00:45   #114
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Of afkomstig van Vlamingen.

Bijna de helft van het Normandisch leger bestond uit Vlamingen.
Willem de Veroveraar was immers gehuwd met een Vlaamse vrouw,een dochter van de toenmalige Graaf van Vlaanderen.


Domesday Book

Kroniekschrijver Alfred van Beverly oordeelde in 1143 dat er, naast de Britten (de Welsh), Picten, Schotten, Normandiërs en Engelsen,

zoveel Vlamingen in Engeland waren dat ze een zesde natie vormden.


Uit het Domesday Book van 1086 kan ook gedeeltelijk de herkomst van de nieuwe adel gedistilleerd worden.

Daarin staan vijftien leenmannen en veertien individuen die zeker van Vlaamse herkomst zijn.

De belangrijkste waren Gilbert van Gent en Gerbrod van Oosterzele. Gilbert, zoon van de heer van Aalst, werd tot gouverneur van York benoemd

en Gerbrod kreeg het graafschap en de stad Chester.

Zijn broer Frederick werd nieuwe landeigenaar in Lincolnshire,
maar sneuvelde omstreeks 1070 tijdens gevechten met de opstandelingen van Hereward. Hun zuster Gundrada trouwde met Willem van Warenne, een van de best bedeelde Normandische edelen na 1066, heer van Lewes en daarna eerste graaf van Surrey.

De dynastieke banden die zo werden gesmeed zouden de volgende eeuwen nog van belang zijn voor de Engels-Vlaamse relaties.

https://g-geschiedenis.eu/2018/04/16...e-zesde-natie/
Of Gozelin (Joscelin) van Leuven (bastaardzoon van Godfried met den Baard, hertog van Nederlotharingen, landgraaf van Brabant en graaf van Leuven en Brussel), die trouwde met de erfdochter van het huis Percy en daarmee de stamvader werd van de verdere graven (earls) and hertogen (dukes) van Northumberland.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2022, 04:52   #115
epicurist_dirk
Staatssecretaris
 
epicurist_dirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2003
Berichten: 2.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
We moeten naar een maximale regionalisering van de beleidsbevoegdheden. Zowel wat betreft de overgedragen materies. De overdracht moet volledig zijn, homogeen zoals het in administratief jargon werd geformuleerd. Dus niet heterogeen waardoor er telkens een stuk bevoegdheid op het federaal niveau blijft hangen. Tevens moeten evenzeer de financieringskanalen worden overgedragen zodat de huidige deelstaten zelf de financiële verantwoordelijkheid hebben en rapporteringsplicht voor hun beheer.
Klopt, ik verwijs steeds naar Zwitserland waar het wonderbaarlijk allemaal loopt als een "Zwitserse klok". Er is dus een duidelijk voorbeeld hoe het democratisch perfect kan door de macht bij het volk te leggen.

Nu weer >>> gans de wereld kreunt onder inflatie >>> Inflatie nu in Zwitserland 2%

Bewijst weeral eens dat de economie in Zwitserland perfect geolied draait, en waar er geld in het bakje zit is de mens gelukkig, en kan hij/zij leven!!!
__________________
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel
directe referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek, economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 19 augustus 2022 om 04:53.
epicurist_dirk is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2022, 05:03   #116
epicurist_dirk
Staatssecretaris
 
epicurist_dirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2003
Berichten: 2.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Dat laatste zie ik ook niet zitten om twe redenen,
1) de Vlamingen kunnen niet op tegen de Francophonen en ze weten dat al meer dan 180 jaar.
2) Als je op dit en andere forums de weerstand van Vlaamsschrijvenden tegen Vlaanderen leest is het duidelijk dat heel veel Vlamingen geen Vlaams bestuur willen. Ik kan er maar één woord opplakken. VERLATINGSANGST
Kijk AUB naar Zwitserland, geen miserie !!!!! >>> wij moeten niet op kunnen tegen de Franstaligen en hun streek, verdorie. wat voor een zever is dat!!!!

Wij moeten onze krachten en tijd aan ons zelf besteden.

Zoals de Zwitsers in hun kanton doen met uitstekende resultaten. En zonder miserie of bagger.

Het zijn de politici en hun particratie dictatuur die ons dom houden en een strijd voorschrijven hier >>> om zo zelf en hun partij aan de macht te houden.
__________________
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel
directe referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek, economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be