Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 maart 2020, 11:53   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard Moord en zelfmoord: “Ergens moet je zijn keuze respecteren.”

Ik pleit al langer voor meer mogelijkheden voor euthanasie.
Ook vb. bij een voltooid leven.

Hoe triestig moet het geweest zijn voor dit echtpaar. Kon onze maatschappij niet efficiënter behulpzaam zijn?

Titel: “Ze hadden beloofd om samen te blijven tot de dood”: koppel (83) dood teruggevonden in boerderij
https://www.hln.be/in-de-buurt/erpe-...erij~aef15c11/

Citaat:
In het Vlekkem, een deelgemeente van Erpe-Mere met nog geen 300 inwoners, zijn gisteren de lichamen gevonden van een man van 83 en zijn terminaal zieke vrouw. Volgens het parket wijst alles op een familiedrama. “De vrees om alleen verder te moeten, neemt soms de overhand. Ze menen hun belofte om samen te blijven tot de dood.”
Current Time 0:43
/
Duration Time 0:42
Whatsapp
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-Mail

Volgens buurtbewoners had Christian Van den Steen (83) er enkele dagen nog voor gewaarschuwd. “Ik zie het niet meer zitten. Ik ga er een einde aan maken.” Maar niemand in het Oost-Vlaamse dorp kon vermoeden dat Christian gisteren de daad bij het woord zou voegen. Zijn vrouw Christiane Alevoet (83) leed aan terminale darmkanker en de zorg voor haar werd hem te veel. Hij schoot zijn vrouw dood en beroofde zichzelf nadien van het leven. Hun lichamen werden gisteren gevonden in hun boerderijtje naast de kerk van Vlekkem. “Er zijn geen aanwijzingen dat het koppel door een derde om het leven werd gebracht”, zegt het parket.
De 83-jarige vroegere koster Christian Van den Steen kon de zorg voor zijn terminale vrouw niet meer aan.
rv De 83-jarige vroegere koster Christian Van den Steen kon de zorg voor zijn terminale vrouw niet meer aan.
Lees ook
Gezinsdrama in Erpe-Mere: terminale vrouw (83) en oud-koster (84) dood aangetroffen in boerderij
24 op 24, 7 op 7

Het koppel tachtigers was bekend in Vlekkem. “Bijzonder lieve mensen die elkaar pas op latere leeftijd leerden kennen”, klinkt het in het dorp. “Ze hadden geen kinderen. Als je hem zag, zag je haar en omgekeerd. Zo lang Christiane goed was, gingen ze bijna dagelijks hand in hand wandelen, maar dat is intussen toch al even geleden.” Christian was al enkele jaren gestopt als koster, maar opende en sloot nog heel geregeld de kerk. Als lid van de kerkraad en voormalig voorzitter van kerkfabriek zat hij altijd trouw op post in de mis. Heel wat mensen tonen begrip voor de drastische beslissing van de man, die de zorg voor zijn terminale vrouw niet lang aankon. “Ze waren onafscheidelijk”, klinkt het. “Ergens moet je zijn keuze respecteren.”

“Jammer genoeg zijn dit soort drama’s geen uitzondering bij hoogbejaarde koppels”, zegt geriater Lucien De Cock, die de materie al jaren bestudeert. “In goede en kwade dagen, trouw tot de dood... Bij koppels van die leeftijd zitten die geloften heel diep ingebakken. Ze menen dat. Maar wanneer één van de partners zwaar zorgbehoevend wordt, kan de situatie uitzichtloos worden. Dat blijkt ook uit zijn noodkreet. De zorg voor een terminale partner is 24 uur op 24, 7 dagen op 7.” Hulpverleners doen wat ze kunnen door meermaals per week of zelfs per dag langs te komen, maar oude koppels raken volgens de geriater in zo’n situatie vaak geïsoleerd - zeker ook wie zoals dit koppel geen kinderen heeft. “De minste tegenslag kan dan het verschil maken, al nemen ze soms ook samen de beslissing. Maar vaak komen we nooit te weten wat er zich die laatste uren of minuten écht heeft afgespeeld.”

De Cock beseft dat het een controversieel standpunt is, maar zegt dat heel wat oudere koppels er baat bij zouden hebben mocht euthanasie de mogelijkheid bieden om samen uit het leven te stappen - zelfs als één van beiden niet ongeneeslijk ziek is. “Voor velen zou dat een geruststellende gedachte kunnen zijn.” (CMG/FEL/KMJ)

Wie vragen heeft over zelfdoding, kan anoniem contact opnemen met de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 of op www.zelfmoord1813.be

Contacteer Tele-Onthaal gratis en anoniem via het nummer 106 of chat www.tele-onthaal.be
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2020, 12:21   #2
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.088
Standaard

Jammer genoeg willen de 3 partijen van het 'nieuw Ethisch Reveil' hier niets van weten en saboteren zij wetgevend werk die daar een oplossing voor zou brengen.

N-VA
Blok
CD&V
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2020, 14:29   #3
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik pleit al langer voor meer mogelijkheden voor euthanasie.
Ook vb. bij een voltooid leven.

Hoe triestig moet het geweest zijn voor dit echtpaar. Kon onze maatschappij niet efficiënter behulpzaam zijn?

Titel: “Ze hadden beloofd om samen te blijven tot de dood”: koppel (83) dood teruggevonden in boerderij
https://www.hln.be/in-de-buurt/erpe-...erij~aef15c11/
Ik kan dit onderschrijven. Zelfs zonder een sneer te moeten geven naar een politieke partij.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Jammer genoeg willen de 3 partijen van het 'nieuw Ethisch Reveil' hier niets van weten en saboteren zij wetgevend werk die daar een oplossing voor zou brengen.

N-VA
Blok
CD&V
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2020, 17:57   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Jammer genoeg willen de 3 partijen van het 'nieuw Ethisch Reveil' hier niets van weten en saboteren zij wetgevend werk die daar een oplossing voor zou brengen.

N-VA
Blok
CD&V
Je verwart de standpunten omtrent abortus met deze van euthanasie.
En zelfs dan nog: omtrent abortus gaat het enkel om de verlenging van de huidige toegelaten termijn van gedragen zwangerschap.

Hoe noemen we jouw reactie dan? Niet genoeg ingelicht zijn, of bashen?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2020, 19:21   #5
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je verwart de standpunten omtrent abortus met deze van euthanasie.
En zelfs dan nog: omtrent abortus gaat het enkel om de verlenging van de huidige toegelaten termijn van gedragen zwangerschap.

Hoe noemen we jouw reactie dan? Niet genoeg ingelicht zijn, of bashen?
Tut tut tut, rechtstreeks geplukt van de site van de N-VA:

Voor de N-VA kan actieve levensbeëindiging als er geen enkele andere uitweg is om aan het onmenselijke lijden van een terminale patiënt een einde te maken en de betrokkene er zelf om verzoekt. We zijn echter geen voorstander van een nieuwe uitbreiding van de euthanasiewet, wel van een evaluatie. Uitbreiding naar dementerende personen of het wettelijk maken van levensbeëindigende handelingen door de patiënt zijn niet aan de orde.

Laatst gewijzigd door JimmyB : 12 maart 2020 om 19:22.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2020, 12:16   #6
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je verwart de standpunten omtrent abortus met deze van euthanasie.
Nva is ethisch conservatief hé, zou je toch ondertussen moeten weten?


als ik vandaag opschrijf dat ik geen sondevoeding wil dan MOETEN artsen dat respecteren, ongeacht wanneer (binnen 30j) of in welke staat ik me bevind.

als ik vandaag opschrijf dat ik dood wil in geval x, y en z. dan meot ik dat binnen 5j herhalen.

als ik niet meer kan zeggen dat ik dood wil, bij dementie, dan mag men mijn vraag negeren terwijl men zich wel aan de negatieve wilsbeschikking van 20j geleden meot houden.

strikt genomen houdt dit natuurlijk geen steek.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2020, 16:01   #7
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je verwart de standpunten omtrent abortus met deze van euthanasie.
En zelfs dan nog: omtrent abortus gaat het enkel om de verlenging van de huidige toegelaten termijn van gedragen zwangerschap.

Hoe noemen we jouw reactie dan? Niet genoeg ingelicht zijn, of bashen?
euheumz

"Voor de N-VA kan actieve levensbeëindiging als er geen enkele andere uitweg is om aan het onmenselijke lijden van een terminale patiënt een einde te maken en de betrokkene er zelf om verzoekt. We zijn echter geen voorstander van een nieuwe uitbreiding van de euthanasiewet, wel van een evaluatie. Uitbreiding naar dementerende personen of het wettelijk maken van levensbeëindigende handelingen door de patiënt zijn niet aan de orde" ( al wat ouder

niet zeveren hé
In beide cases hebben ze een standpunt van zich in te moeien met een zaak waar ge juist niet zou moeten in moeien

Bij de recente gesprekken inzake mogelijke uitbreiding klinkt het nu (2019) :
"Bij wetgeving die gaat over leven en dood, zoals abortus en euthanasie, hoort een grondig en eerlijk debat."
Zo is (Valerie Van Peel) ze absoluut niet te vinden voor een wet op het voltooid leven:
“Als je in je maatschappij ziet dat meer en meer ouderen op een bepaald moment het gevoel krijgen dat ze een voltooid leven hebben en hun nut in de maatschappij niet meer voelen, dan denk ik dat dat een groot signaal is voor de maatschappij om daar iets aan te doen."

Vrij duidelijk, niet ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2020, 16:04   #8
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Tut tut tut, rechtstreeks geplukt van de site van de N-VA:

Voor de N-VA kan actieve levensbeëindiging als er geen enkele andere uitweg is om aan het onmenselijke lijden van een terminale patiënt een einde te maken en de betrokkene er zelf om verzoekt. We zijn echter geen voorstander van een nieuwe uitbreiding van de euthanasiewet, wel van een evaluatie. Uitbreiding naar dementerende personen of het wettelijk maken van levensbeëindigende handelingen door de patiënt zijn niet aan de orde.
idd
... ge waart me voor

Vrij duidelijk..ze houden er een bepaald ethisch ( of althans zo stellen ze het voor ) standpunt op na en die zou moeten dienen om een 'grond én eerlijk' debat te voeren en op basis van een derde zijn ethiek volgt dan wat kan en niet kan

Laatst gewijzigd door praha : 14 maart 2020 om 16:07.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2020, 18:20   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Je kan de nva, met hun standpunt over holebi's onmogelijk ethisch conservatief noemen.

Het standpunt over euthanasie zal wel schuiven in de goede richting.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2020, 15:50   #10
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je kan de nva, met hun standpunt over holebi's onmogelijk ethisch conservatief noemen.
Wat is dat nu weer voor nen uitleg
1) Ethisch conservatief werd niet gesteld....herlees post #2
2) zelfs al ben je ethisch conservatief te noemen en komt dat van een vér christelijke invloed dan betekent dit niet dat ge kunt spreken over conservatief vs progressief vér voorbij conservatief katholiek

Citaat:
Het standpunt over euthanasie zal wel schuiven in de goede richting.
Wat is goede richting ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2020, 16:06   #11
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik pleit al langer voor meer mogelijkheden voor euthanasie.
Ook vb. bij een voltooid leven.

Hoe triestig moet het geweest zijn voor dit echtpaar. Kon onze maatschappij niet efficiënter behulpzaam zijn?

Titel: “Ze hadden beloofd om samen te blijven tot de dood”: koppel (83) dood teruggevonden in boerderij
https://www.hln.be/in-de-buurt/erpe-...erij~aef15c11/
Dit begrijp ik toch niet goed hoor. Vrienden van ons vertoeven in een vergelijkbare situatie: vrouw terminaal met kanker. Ze verbleef eerst in een instelling met een afdeling palliatieve zorg. De echtgenoot had het steeds moeilijker met de dagelijkse rit (oogprobleem). Op advies van de artsen heeft hij zijn vrouw naar huis laten brengen en nu komt tweemaal per dag een verpleegster de vrouw de nodige zorgen toedienen. Jaren geleden heb ik exact hetzelfde scenario meegemaakt bij een nonkel van mij wiens vrouw evenzeer terminale kankerpatiënte was. Laten we nu Corona even buiten beschouwing laten, maar er zijn toch mogelijkheden om de last van de partner van een stervende te verlichten?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2020, 17:35   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dit begrijp ik toch niet goed hoor. Vrienden van ons vertoeven in een vergelijkbare situatie: vrouw terminaal met kanker. Ze verbleef eerst in een instelling met een afdeling palliatieve zorg. De echtgenoot had het steeds moeilijker met de dagelijkse rit (oogprobleem). Op advies van de artsen heeft hij zijn vrouw naar huis laten brengen en nu komt tweemaal per dag een verpleegster de vrouw de nodige zorgen toedienen. Jaren geleden heb ik exact hetzelfde scenario meegemaakt bij een nonkel van mij wiens vrouw evenzeer terminale kankerpatiënte was. Laten we nu Corona even buiten beschouwing laten, maar er zijn toch mogelijkheden om de last van de partner van een stervende te verlichten?
Als het mogelijk is, èn gewenst door de zieke of oude (of ..) dan is er van euthanasie geen sprake.
Maar als iemand wenst om te sterven, omdat hij het mensonwaardig vindt te leven in aftakeling, dan is dat zijn wens.
Zoals in het krantenartikel in de link vd openingspost: dat moet je respecteren.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2020, 21:54   #13
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als het mogelijk is, èn gewenst door de zieke of oude (of ..) dan is er van euthanasie geen sprake.
Maar als iemand wenst om te sterven, omdat hij het mensonwaardig vindt te leven in aftakeling, dan is dat zijn wens.
Zoals in het krantenartikel in de link vd openingspost: dat moet je respecteren.
dat klopt allemaal wel
Ik vind het niet te doen dat men spreekt over een uitbreiding van euthanasie en daarmee het begrip gewoon uitholt

Maar daar ging het even niet over
Het ging erover dat de nva haren ethiek wilt opdringen als die stellen dat het (-> keuze om te mogen/kunnen in het algemeen) alleen maar zou kunnen in de gevallen waarin zij denken dat het leven ondraagbaar wordt of betekenisloos wordt of blahblah
Mijn inziens is dat volledig aan de betrokkene om dat uit te maken

Laatst gewijzigd door praha : 18 maart 2020 om 21:55.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be