Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 mei 2020, 11:18   #1
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard Breaking Suriname: Bouterse verliest fors

Gelukkig maar. Een voorbeeld dat mensen in deze regio toch nog verstand blijken te hebben. Ik was mijn hoop bijna kwijtgeraakt. Verkiezingen 25 mei 2020 zal de geschiedenis ingaan dat Suriname zich tegen hun rattenvanger, Bauta, heeft gekeerd.

Suriname bukt momenteel onder een zware schuldenlast. Onderwijs in de periferie van het land ligt in puin. Gezondheidszorg is op instorten. Hyperinflatie. Enige manier om 'fatsoenlijk' te verdienen is (illegale) houtkap en drugssmokkel. Nu met Santhoki van VHP, voormalig Hindoertaanse partij die nu ook enige aanhang heeft bij de bosnegers, aan het roer kan de grote schoonmaak beginnen — koppen zullen zeker gaan rollen. De corruptie die de afgelopen 10 jaar schering en inslag is geworden kan aangepakt worden.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 26 mei 2020 om 11:27.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 12:03   #2
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Gelukkig maar. Een voorbeeld dat mensen in deze regio toch nog verstand blijken te hebben. Ik was mijn hoop bijna kwijtgeraakt. Verkiezingen 25 mei 2020 zal de geschiedenis ingaan dat Suriname zich tegen hun rattenvanger, Bauta, heeft gekeerd.

Suriname bukt momenteel onder een zware schuldenlast. Onderwijs in de periferie van het land ligt in puin. Gezondheidszorg is op instorten. Hyperinflatie. Enige manier om 'fatsoenlijk' te verdienen is (illegale) houtkap en drugssmokkel. Nu met Santhoki van VHP, voormalig Hindoertaanse partij die nu ook enige aanhang heeft bij de bosnegers, aan het roer kan de grote schoonmaak beginnen — koppen zullen zeker gaan rollen. De corruptie die de afgelopen 10 jaar schering en inslag is geworden kan aangepakt worden.
We zullen zien - degene die het luidste roepen dat ze aan ‘de grote schoonmaak’ zullen beginnen, blijken vaak de grootste schurken. Kijk maar naar figuren als Duterte of Bolsonaro
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 12:22   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Suriname bukt momenteel onder een zware schuldenlast. Onderwijs in de periferie van het land ligt in puin. Gezondheidszorg is op instorten. Hyperinflatie. Enige manier om 'fatsoenlijk' te verdienen is (illegale) houtkap en drugssmokkel. Nu met Santhoki van VHP, voormalig Hindoertaanse partij die nu ook enige aanhang heeft bij de bosnegers, aan het roer kan de grote schoonmaak beginnen — koppen zullen zeker gaan rollen. De corruptie die de afgelopen 10 jaar schering en inslag is geworden kan aangepakt worden.
Misschien moet men daar eens een groepje Nederlandse technocraten op los laten... Wat een puinhoop is er van Suriname geworden sedert het onafhankelijk werd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 13:01   #4
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien moet men daar eens een groepje Nederlandse technocraten op los laten... Wat een puinhoop is er van Suriname geworden sedert het onafhankelijk werd.
Mee eens. Als onafhankelijk koninklijk gebiedsdeel zou Suriname veel beter af zijn. Zij het niet dat het achterland van Suriname onder het niveau van Afrika ligt — qua ontwikkeling. Nederland zit natuurlijk niet op dergelijke gelukzoekers uit dit achterland, met een Nederlands paspoort, te wachten.

De pest is dat Nederland te lief en naïef is. Als ze wat flinke zouden zijn en zich niet laten afschrikken door oude stokpaardjes als racisme en imperialisme — zou Suriname veel beter af zijn dan nu. Een land dat wordt leeggeplukt door Chinezen (oa import rondhout) , Canadezen (goudbedrijf IAMGOLD) en Amerikanen (goudbedrijf Newmont en aanspraken olliewinning kust van Suriname). Qua natuurlijke rijkdommen per persoon ligt Suriname in de top 7 van de wereld meen ik ergens gelezen hebben. Nederlanders zijn keurige kolonisatoren geweest. Het land was na de onafhankelijkheid het een na rijkste land van Latijns Amerika — de verschillen tussen rijk en arm waren destijds voor Latijns Amerikaans begrippen laag.

Lees de geschiedenis van Suriname erop na. Bauta heeft het land verkloot. Het is een (bijna) failed state met zowaar 's werelds grootste leger (bestuurs)ambtenaren.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 26 mei 2020 om 13:14.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 07:30   #5
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien moet men daar eens een groepje Nederlandse technocraten op los laten... Wat een puinhoop is er van Suriname geworden sedert het onafhankelijk werd.
Te veel Surinamers zijn weggetrokken naar Nederland en hebben het land in de steek gelaten
Suriname heeft grote behoefte aan immigranten ,die helpen het land op te bouwen.
Ook Vlamingen zijn er erg welkom.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 01:08   #6
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Te veel Surinamers zijn weggetrokken naar Nederland en hebben het land in de steek gelaten
Suriname heeft grote behoefte aan immigranten ,die helpen het land op te bouwen.
Ook Vlamingen zijn er erg welkom.
Mede omdat in tegenstelling tot Indonesie, Suriname op het moment dat het onafhankelijk werd, dat niet echt wilde, omdat ze er nog niet helemaal klaar voor waren toen. Begrijp me niet verkeerd ze wilden zeker onafhankelijk worden, maar de agenda is versneld voor/door 'links' Nederland.
Heel nobel maar de 'Brain drain' is daardoor niet zo verrassend.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 02:55   #7
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Te veel Surinamers zijn weggetrokken naar Nederland en hebben het land in de steek gelaten
Suriname heeft grote behoefte aan immigranten ,die helpen het land op te bouwen.
Ook Vlamingen zijn er erg welkom.
Er zijn niet veel Vlamingen in Suriname ; slechts een handjevol. Een Vlaamse kennis van mij heeft afgelopen jaar de benen genomen naar Europa. Geen droog brood meer te verdienen gaf hij als reden op.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 03:05   #8
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Mede omdat in tegenstelling tot Indonesie, Suriname op het moment dat het onafhankelijk werd, dat niet echt wilde, omdat ze er nog niet helemaal klaar voor waren toen. Begrijp me niet verkeerd ze wilden zeker onafhankelijk worden, maar de agenda is versneld voor/door 'links' Nederland.
Heel nobel maar de 'Brain drain' is daardoor niet zo verrassend.
Veel Surinamers zouden zijn vertrokken naar Nederland mocht Bauta een 3 opvolgend termijn krijgen. Een 2e Venezuela scenario was reëel. Ikzelf zou ook de benen genomen hebben mocht Bauta 3 een feit zijn geworden.

(..) De onofficiele koers van de Euro naar Surinaamse munt SRD was 1 : 20 en was na de verkiezing uitslag 1 : 15. De officiële wisselkoers staat 1 : 8.25 meen ik. Betekent dus dat de eerste tekenen van vertrouwen binnen zijn. Minister Hoefdraad van financiën, een NDPer, zal waarschijnlijk de bak invliegen voor fraude. Voor Bauta, leider van NDP, die een veroordeling bij verstek heeft voor coke smokkel en een rechtszaak heeft lopen mbt bij december moorden 1982 zal veroordeling moeilijker liggen. Ca. een kwart van de bevolking steunt Bauta door dik en dun — blijkt uit de laatste verkiezingsuitslag. Hij is nu eenmaal een nationaal icoon. Een veroordeling zal alleen maar tot onrust in het land leiden. Iets waar Suriname allesbehalve in huidige situatie op zit te wachten.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 28 mei 2020 om 03:12.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 03:22   #9
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien moet men daar eens een groepje Nederlandse technocraten op los laten... Wat een puinhoop is er van Suriname geworden sedert het onafhankelijk werd.
De coup van Bouterse 1980 was met hulp van Nederland tot stand gekomen om in grote lijnen te bewerkstelligen hetgeen je in deze quote vermeld. Er is daar dus geen snars van terecht gekomen. Bauta ging zijn eigen weg. Naïeve Nederlanders...

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 28 mei 2020 om 03:30.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 03:28   #10
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
We zullen zien - degene die het luidste roepen dat ze aan ‘de grote schoonmaak’ zullen beginnen, blijken vaak de grootste schurken. Kijk maar naar figuren als Duterte of Bolsonaro
Santhoki is geen populist itt Maduro, Bolsonaro, Bouterse en Duterte...

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 28 mei 2020 om 03:29.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 05:25   #11
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Mede omdat in tegenstelling tot Indonesie, Suriname op het moment dat het onafhankelijk werd, dat niet echt wilde, omdat ze er nog niet helemaal klaar voor waren toen. Begrijp me niet verkeerd ze wilden zeker onafhankelijk worden, maar de agenda is versneld voor/door 'links' Nederland.
Heel nobel maar de 'Brain drain' is daardoor niet zo verrassend.
Het is zeker niet verassend ,maar het heeft wel grote gevolgen gehad voor het land.
Niet alleen een nieuwe president kan Suriname redden ,
maar het land heeft vooral veel mensen nodig, die komen investeren en opbouwen.
Als de Surinamers in Nederland dat niet willen doen, dan zal een actieve immigratie politiek en werving van investeerders
noodzakelijk zijn om de economie op te bouwen.
Het land heeft heel veel mogelijkheden ,maar veel te weinig ondernemers en kader.

Laatst gewijzigd door cato : 28 mei 2020 om 05:26.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 22:19   #12
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:


Het is tijd voor Mama Sranan om verder te gaan. Daarin mee te nemen wat de NDP goed heeft gedaan en achter te laten wat verwerpelijk was. Het volk weer vertrouwen geven in de bestuurders van dit land. Ik vergelijk het met het gezin. De hoofdverantwoordelijken wijzen de weg tot het moment daar is dat het gezin uit elkaar valt. Elk lid gaat zelfstandig verder. Je hoopt dat ze het beste meenemen.

Een levenscyclus die zich altijd herhaalt. Daar moest ik aan denken toen ik in een actualiteitenprogramma op de televisie Ronnie Brunswijk (Abop), Gregory Rusland (NPS) en Chan Santokhi (VHP) bij elkaar zag in het kader van hun toekomstige samenwerking. De één voortgebracht uit de revolutionaire periode en de andere twee voorheen beschuldigd van koloniale loyaliteit in het gevoerde politiek beleid.

Santokhi benadrukte tijdens het gesprek dat het geenszins de bedoeling is dat in de samenwerking met de partijen, de ABOP zich richt op Marowijne, de NPS op Wanica en de VHP op Nickerie. "Het gaat om de collectieve verantwoordelijkheid voor het totale beleid." Geen etnische scheidingen meer want dat was de kracht van de NDP. Een multi-etnische partij.

Maar er is nog een aspect dat belangrijk is en wat de NDP alsook de Abop goed in de gaten had. De mobilisatie van het groot aantal jongeren. Mijn indruk is wel dat de Abop de scholing van jongeren als prioriteit heeft. Vandaar ook de wens om een middelbare school in Moengo. Helaas heeft de NPS, in dit driemanschap, op alle fronten een achterstand. Het imago is er één van een creoolse partij. Dat is niet meer van deze tijd.

Spannend dus om te zien hoe de komende vijf jaar de kruisbestuiving tussen deze partijen zal plaatsvinden want ik geloof werkelijk dat ze het beste van elkaar zullen overnemen. Hopelijk hebben we nu geleerd dat kraaltjes, spiegeltjes en pakketten als beloning voor een dienst of loyaliteit werkelijk verwerpelijk is. Tot het verleden behoort.

Wat dat betreft zijn weer de VHP en NPS iconen als het gaat om integer gedrag, respect, moraal, transparantie en zuiverheid. Bijzonder dus om te zien hoe de Abop hiermee om zal gaan. Partijtoppers van deze partij zijn er niet vies voor om met geld en goud te smijten om indruk te maken bij de achterban. De indruk wekken alsof je alles kunt kopen en omkopen met geld, terwijl dat niet de waarden zijn die je een mens mee wil geven om zelfstandig en onafhankelijk in het leven te staan.

En dan is er nog het internationaal opsporingsverzoek inzake Ronnie Brunswijk. In verschillende opzichten een dossier dat een afgeleide is van het Bouterse dossier. Het lijkt wel karma. Hoe gaan we hier mee om. Misschien moet het nu allemaal gaan zoals in het volksverhaal van de dankbare olifant. De olifant komt een groep mensen tegen in het oerwoud die verdwaald zijn. Zij hebben echter haar babyolifant geslacht en opgegeten.

Eén persoon heeft daar niet aan meegedaan. De olifant doodt hen allemaal op die ene persoon na. Maar de man weet niet hoe terug te keren naar de bewoonde wereld. De olifant, dankbaar voor de keuze die de man heeft gemaakt door haar kind niet op te eten, neemt de man mee op zijn rug en brengt hem terug naar de bewoonde wereld.

Het is tijd om door te gaan. Achter ons te laten wat niet goed was. Het beste mee te nemen. Dit gezegend land, met zoveel rijkdommen, te geven wat het toekomt. Welvaart en sociale zekerheid. Pijnlijke dossiers voor eens en altijd af te sluiten. Maar er is geen geboorte zonder pijn voordat wij weer in een gezond en welvarend Suriname kunnen leven.

Bron: De Ware Tijd : een Surinaams Dagblad
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 06:44   #13
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
We zullen zien - degene die het luidste roepen dat ze aan ‘de grote schoonmaak’ zullen beginnen, blijken vaak de grootste schurken. Kijk maar naar figuren als Duterte of Bolsonaro
Bouterse zal wel vertrekken naar Cuba of een ander land en de jonge generatie zal moeten beginnen het land op te bouwen.
Dit is nog een lange weg te gaan.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 13:42   #14
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Bouterse zal wel vertrekken naar Cuba of een ander land en de jonge generatie zal moeten beginnen het land op te bouwen.
Dit is nog een lange weg te gaan.
De jonge generatie weet niet meer wat normaal is. Wat mij hoop geeft is dat Santhoki de visumplicht voor nederlanders, misschien ook Belgen, wil afschaffen. Ik hoop ook dat (blanke) Nederlanders die onder de laatste Bauta regering hun baan zijn kwijtgeraakt in bv onderwijs weer aan de slag kunnen. Als bv het corrupte gedoe met import en export wordt aangepakt kan hopelijk weer de houtverwerkingsindustrie, voorheen Bruynzeel prefabhuizen, wederom gaat bloeien. Nu gaat rondhout naar voornamelijk China en India. Doodzonde voor milieu en lokaal arbeid. De tegenwerking van ondernemers in Suriname is enorm. PS, ik heb een duurzaam houtproject trachten op te zetten. Van A tot Z ben ik tegengewerkt. Gezien ik geen diepe zakken heb en geen politieke connecties bij de NDP ( ik doe geen zaken met criminelen )-- heb ik afgezien om door te zetten.

Ik hoop echt dat deze regering paal en perk zet tegen wantoestanden waarbij complete bosbestanden worden weggeroofd en de lokale bevolking (door Chinezen) worden afgescheept met een appel en ei. Misschien dat jongere generatie het licht gaat zien en doorkrijgen dat Nederland het beste met hen voorhad. Misschien dat ze doorkrijgen dat hun toekomst niet met nieuwe partners als Servie, Haiti of China ligt, maar met Nederland. Dat ziekelijk emotionele om in de hand van Nederland te bijten, door Bauta ingegeven, zal hopelijk plaats maken voor nuchter verstand. Er is genoeg diaspora in Nederland, maar ook Nederlanders, die het land kunnen helpen opbouwen. Met Santhoki hoop ik dat deze (verloren) kans nu eens eindelijk wordt aangegrepen.

(..)PS. Deze verkiezingen zijn gewonnen door de 40+ en ouder, deze zijn massaal gaan stemmen omdat ze zagen dat het land de verkeerde richting op ging.. De jongeren die bij de vorige verkiezingen massaal aanwezig waren -- zijn nu vooral thuisgebleven is mijn indruk.

NPS en VHP hebben ca. 60% van de stemmen, echter het ca. 45 % van de zetels binnen. Vooral NPS ( bestond voornamelijk stadsnegers) is de pineut. Ik kan de cijfers niet meer terugvinden. Uit mijn hoofd: NPS ca. 32000 stemmen -- 3 zetels, ABOP (bosneger partij) heeft 25000 stemmen -- 9 zetels. Laatste is mogelijk gemaakt doordat PL 1 zetel(Javaanse partij) ; ik meen gelezen te hebben - 20.000 stemmen - ; een gentlement agreement is aangegaan met ABOP waarbij reststemmen samen gedeeld werden. ABOP heeft hiervan geprofiteerd, desalniettemin komt hun woord na dat PL samen ABOP in de regering gaat.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 30 mei 2020 om 13:50.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 20:26   #15
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
30 May, 15:36

In het nieuw te vormen kabinet door VHP, ABOP, NPS en PL komen er twee ministeries bij. Starnieuws verneemt dat de VHP het beheer krijgt over maar liefst tien ministeries. De proclamatie van de samenwerking vindt vanmiddag plaats. Presidentschap gaat naar de VHP, vicepresidentschap naar ABOP en voorzitterschap van De Nationale Assemblee. VHP krijgt vicevoorzitterschap. In totaal zullen er 19 ministeries zijn en twee onderministers posten.

VHP
Financiën & Planning
Buitenlandse Zaken
Buitenlandse Handel & Internationale Samenwerking
Landbouw, Veeteelt en Visserij
Defensie
Arbeid
Handel & Industrie
Volksgezondheid & Milieu
Sport & Jeugdzaken
Openbare Werken
Onderminister Justitie & Politie
Onderminister Onderwijs & Technologische Ontwikkeling

ABOP
Ruimtelijke Ordening & Grondbeheer
Natuurlijke Hulpbronnen
Transport, Communicatie & Toerisme
Regionale Ontwikkeling
Justitie & Politie

Pertjajah Luhur
Binnenlandse Zaken
Sociale Zaken & Volkshuisvesting

NPS
Onderwijs & Technologische Ontwikkeling
Olie & Gas

Bron Starnieuws
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 20:30   #16
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Zojuist gelezen dat voormalig rebellenleider Ronnie Brunswijk, oprichter en leider van ABOP (bosnegerpartij), voorzitter wordt van het parlement. Die man kan nauwelijks uit zijn woorden komen en staat bekend om zijn losse handjes.. Ben benieuwd hoe deze soap gaat aflopen.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 30 mei 2020 om 20:33.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be