Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 maart 2008, 22:00   #1
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard De kredietcrisis

Hoe erg denkt u dat het zal worden?
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2008, 22:03   #2
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
'Westerse beurzen bereiken in april-mei hun dieptepunt'
'In april-mei bereiken de westerse beurzen hun dieptepunt. Op dat moment moet je maximaal in aandelen zitten.' Dat schrijft KBC in zijn Beleggingsstrategie. De bank trekt voluit de kaart van de aandelen en de obligaties van Europese financiële ondernemingen, wegens 'erg aantrekkelijk gewaardeerd'. KBC is ook positief over de Amerikaanse dollar en de groeilanden.
http://www.tijd.be/artikel/'West...t'.6621261

Ik vraag me af of ze hier een ijdele hoop projecteren in de hoop dat de beurs hierdoor via selfulfilling prophecy's inderdaad weer heropleeft, of of ze dit serieus menen.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 12:06   #3
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

April-mei wordt inderdaad genoemd als mogelijk dieptepunt, maar ik vrees dat het nog wel 'n tijdje zal duren.

Eigenlijk vrees ik het ergste. Het is inderdaad mogelijk dat de beurzen zich herpakken, maar het is goed mogelijk dat er zes maanden nadien wéér een neerwaartse correctie komt enzovoort. Voor wat de reële economie betreft, ziet het er niet zo goed uit. (De inflatie is deze maand in België uitgekomen op 4,39% op jaarbasis, het hoogste peil sinds 1985; en de groei slabakt).
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 15:20   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.865
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
http://www.tijd.be/artikel/'West...t'.6621261

Ik vraag me af of ze hier een ijdele hoop projecteren in de hoop dat de beurs hierdoor via selfulfilling prophecy's inderdaad weer heropleeft, of of ze dit serieus menen.
Wie "in aandelen" zit moet bereid zijn te denken in termijnen van 10 jaar of meer.
Logisch dat als de aandelen zakken,en je vermoedt dat er met het bedrijf er achter niks fundamenteels mis is,je die "koopjes" oppikt...


Echter op kortere termijn ziet het er inderdaad allesbehalve uit,we zijn straks al een kwartaal "crisis" aan het doen,en het is nog steeds niet duidelijk waar die "afval-hypotheek-pakketjes " overal binnengesijpeld zijn...ttz...welke grote financiele instellingen er nog kwetsbaar zouden blijken te zijn.Vandaar het aanhoudende wantrouwen van financiele instellingen om aan ELKAAR te lenen..vandaar ook de terughoudendheid van finaciele instellingen om ietwat risicovolle leningen toe te staan aan,pakweg,industrielen.Er IS geld genoeg,maar het zit overal "vast"...

In de VS is het blijkbaar zo erg dat er ganse streken zijn waar een gewone,hypothecaire lening ,tegen "normale" voorwaarden amper verkrijgbaar is omdat de banken niet eens meer weten wat het aan te kopen goed zou kunnen waard zijn....

Laatst gewijzigd door kelt : 30 maart 2008 om 15:24.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 16:08   #5
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Wat ik verontrustend vond, was het recente bericht dat de verkopen van huizen in Spanje met iets van een 25% gedaald waren ten opzichte van vorig jaar. Ik ken de specifieke situatie niet, maar dat zou erop kunnen wijzen dat de vastgoedzeepbel ook in Europa aan het barsten is.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 16:40   #6
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Wat ik verontrustend vond, was het recente bericht dat de verkopen van huizen in Spanje met iets van een 25% gedaald waren ten opzichte van vorig jaar.
Het was 27% minder, er werden 14.6% minder nieuwbouwwoningen en 35.6% minder bestaande woningen verkocht:

Citaat:
Spaanse vastgoedmarkt zakt in elkaar

(dpa) - De crisis op de financiële markten heeft dramatische effecten op de Spaanse vastgoedmarkt. Zowel de verkoop van nieuwbouw als die van bestaande huizen en appartementen is zwaar achteruitgegaan. Dat meldt het Spaanse instituut voor statistiek (INE). In januari werden op jaarbasis 27 procent minder woningen verkocht. Bij de nieuwbouwwoningen was er een daling met 14,6 procent, bij de bestaande woningen van 35,6 procent. De Spaanse spaarbank Caja Madrid, ziet de komende maanden somber in. De markt van de nieuwe woningen is zo goed als tot stilstand gekomen. Spanje kende het voorbije decennium een vastgoedboom, waardoor bijna vier keer zoveel woningen werden gebouwd als in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië samen.

http://www.tijd.be/artikel/Spaanse_v...elkaar.6610895
Een paar dagen geleden ook een bericht gelezen dat het aantal bouwvergunningen in België 12% gezakt is vorig jaar:

Citaat:
12 procent minder bouwvergunningen voor woningen in België
BOUW
(belga) - Vorig jaar zijn 53.709 bouwvergunningen toegekend voor woningen in België. Dat is 12 procent minder dan in het recordjaar 2006. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de federale overheidsdienst Economie. In 2006 werden zowat 61.000 bouwvergunningen toegekend. Met bijna 54.000 bouwvergunningen blijft 2007 het derde beste jaar sinds 2000.

In 2006 compenseerde de toegenomen vraag naar appartementen en renovaties de beperkte daling bij de vergunningen voor eengezinswoningen. Maar vorig jaar was er een daling op alle vlakken.

Het aantal vergunningen voor flats daalde met 13 procent, van 34.500 naar 29.835. Er werden 10 procent minder eengezinswoningen vergund (van 26.500 in 2006 naar 23.874). De totale bewoonbare oppervlakte verminderde van 6,3 miljoen m2 in 2006 tot 5,5 miljoen m2 vorig jaar. De gemiddelde bewoonbare oppervlakte blijft 103 m2.

Het aantal woningrenovaties daalde met 3 procent tot 27.786.

Bij de niet-woongebouwen bleef het aantal bouwvergunningen vrijwel gelijk op net iets meer dan 4.500. Er worden steeds grotere bedrijfsgebouwen gebouwd.

http://www.tijd.be/artikel/12_procen...elgie_.6621507
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 16:44   #7
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Wat ik verontrustend vond, was het recente bericht dat de verkopen van huizen in Spanje met iets van een 25% gedaald waren ten opzichte van vorig jaar. Ik ken de specifieke situatie niet, maar dat zou erop kunnen wijzen dat de vastgoedzeepbel ook in Europa aan het barsten is.
Zou dat kunnen betekenen dat een huis weer een beetje betaalbaar wordt? Want dan duim ik er voor.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 16:45   #8
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Zou dat kunnen betekenen dat een huis weer een beetje betaalbaar wordt? Want dan duim ik er voor.
Dat en gigantisch veel mensen die zware schulden gaan hebben.
Maar als je geen huis hebt gekocht; nog even afwachten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 16:54   #9
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Wat ik verontrustend vond, was het recente bericht dat de verkopen van huizen in Spanje met iets van een 25% gedaald waren ten opzichte van vorig jaar. Ik ken de specifieke situatie niet, maar dat zou erop kunnen wijzen dat de vastgoedzeepbel ook in Europa aan het barsten is.
Dat las ik ook en het deed me ook vragen stellen.
Maar toch denk ik dat we die woningmarkt niet direct mogen vergelijken met de onze.
In Spanje hebben destijds heel veel mensen geïnvesteerd om er heel veel piekleine vakantiewoningen in heuse vakantieparken of zelfs - dorpen te bouwen die niemand eigenlijk wou. Ik hoop dat het vooral om dat soort huisjes gaat...

Maar de laatste maatregel van Verhofdstadt III (belastingsverhoging) doet me wel het ergste vrezen voor onze vastgoedmarkt, die het afgelopen jaar al minder gegroeid is dan de jaren ervoor. De snelheid waarmee appartementsblokken en zogenaamde "modelwoningen" zowel in de stad als op het platteland gebouwd worden doet me ook afvragen wie daar allemaal op zit te wachten ...
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 30 maart 2008 om 16:57.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 16:58   #10
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dat las ik ook en het deed me ook vragen stellen.
Maar toch denk ik dat we die woningmarkt niet direct mogen vergelijken met de onze.
In Spanje hebben destijds heel veel mensen geïnvesteerd om er heel veel piekleine vakantiewoningen in heuse vakantieparken of zelfs - dorpen te bouwen die niemand eigenlijk wou. Ik hoop dat het vooral om dat soort huisjes gaat...

Maar de laatste maatregel van Verhofdstadt III (belastingsverhoging) doet me wel het ergste vrezen voor onze vastgoedmarkt, die het afgelopen jaar al minder gegroeid is dan de jaren ervoor. De snelheid waarmee appartementsblokken en zogenaamde "modelwoningen" zowel in de stad als op het platteland gebouwd worden doet me ook afvragen wie daar allemaal op zit te wachten ...
Hoe weet ij dat die vakantiewoningen niet gewenst waren? Welke snelheid van welke appartementsblokken?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 17:02   #11
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Als er een overaanbod is zijn ze blijkbaar niet gewenst hé. Of toch niet aan de gevraagde prijs.

Waarop zit jij nu te surfen? Inderdaad ja. Het wereldwijde web. Een mens kan heel wat informatie vergaren via dit netwerk.
Ik hoop dat dat u niet ontgaan is. (Maar te zien aan wat je zegt en de tijd die je hier doorbrengt vrees ik er soms voor.)

Op dat ander: kom eens buiten of sla eens een vastgoedkrant open.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 30 maart 2008 om 17:08.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 17:04   #12
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Waarop zit jij nu te surfen? Inderdaad ja. Het wereldwijde web. Een mens kan heel wat informatie vergaren via dit netwerk.
Ik hoop dat dat u niet ontgaan is. (Maar te zien aan wat je zegt en de tijd die je hier doorbrengt vrees ik er soms voor.)
De vraag was gewoon of die vakantiewoningen gewenst waren, en hoe je weet dat ze niet gewenst waren.

Kan gerust zijn; zou trouwens perfect kloppen binnen de Mises-Hayek-theorie van de crisis.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 17:11   #13
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Zie hierboven + bv één bronnetje (typ "spanje + bouwwoede" of dergelijke in in google en je krijgt er veel meer)

Citaat:
Spaanse kust heeft te lijden van het wilde bouwen
Paul-Kleis Jager, Marbella en Mijas

De laatste open ruimte aan de Costa del Sol wordt volgebouwd. Stranden spoelen weg, golfbanen slurpen kostbaar water. En de toeristen komen niet.
Citaat:
De Costa’s zijn op veel plaatsen veranderd in een onafzienbaar lint van hijskranen, golfbanen en vakantiewoningen. Het lint slingert langs de hoogbouw langs die in de jaren zestig en zeventig aan het strand werd gebouwd en hapt elke dag weer drie voetbalvelden uit het achterland.

Het bouwtempo neemt, beloften van landelijke en plaatselijke bestuurders ten spijt, niet af: projectontwikkelaars mogen de komende jaren bijna drie miljoen woningen bouwen, voor meer dan 200.000 bedden aan hotels , 316 nieuwe golfbanen en 112 nieuwe (jacht)havens.

De economische noodzaak is onduidelijk. Vorig jaar zijn er veel minder huizen aan rentenierende Britten en andere buitenlanders verkocht dan anders. En de inkomsten uit het toerisme dalen al zes jaar. Volgens Greenpeace, in een recent rapport, is dat omdat de bouwwoede natuur en strand aantast: „De kip met de gouden eieren is geslacht.”

Van alle regio’s is Andalusië er het ergst aan toe. De kust tussen Malaga en Estepona is een 80 kilometer lange mediterrane megalopolis.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 17:16   #14
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Ik zie geen 'ze zijn door niemand gewenst'.
Ik zie vooral een: 'wij - een kleine groep mensen - vinden het niet tof'.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 30 maart 2008 om 17:16.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 17:16   #15
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ikzelf
Als er een overaanbod is zijn ze blijkbaar niet gewenst hé. Of toch niet aan de gevraagde prijs.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 17:17   #16
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Waar zie jij een overaanbod? Ergens cijfers van gigantisch veel huisjes die leeg staan?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 17:18   #17
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Wie "in aandelen" zit moet bereid zijn te denken in termijnen van 10 jaar of meer.
Logisch dat als de aandelen zakken,en je vermoedt dat er met het bedrijf er achter niks fundamenteels mis is,je die "koopjes" oppikt...


Echter op kortere termijn ziet het er inderdaad allesbehalve uit,we zijn straks al een kwartaal "crisis" aan het doen,en het is nog steeds niet duidelijk waar die "afval-hypotheek-pakketjes " overal binnengesijpeld zijn...ttz...welke grote financiele instellingen er nog kwetsbaar zouden blijken te zijn.Vandaar het aanhoudende wantrouwen van financiele instellingen om aan ELKAAR te lenen..vandaar ook de terughoudendheid van finaciele instellingen om ietwat risicovolle leningen toe te staan aan,pakweg,industrielen.Er IS geld genoeg,maar het zit overal "vast"...

In de VS is het blijkbaar zo erg dat er ganse streken zijn waar een gewone,hypothecaire lening ,tegen "normale" voorwaarden amper verkrijgbaar is omdat de banken niet eens meer weten wat het aan te kopen goed zou kunnen waard zijn....
Gezellig.
Maar uiteindelijk denk ik dan: dat geld van die rommelhypotheken moet toch ergens heen zijn.
Wat hebben de mensen die het niet meer konden terugbetalen er dan mee gedaan? Of heb ik iets essentieels gemist?
Afgezien dan van het feit dat de rente steeg waardoor ze het sowieso niet meer konden terugbetalen, en van het feit dat er inflatie is opgetreden waardoor het geld minder waard werd.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 17:20   #18
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Afgezien dan van het feit dat de rente steeg waardoor ze het sowieso niet meer konden terugbetalen, en van het feit dat er inflatie is opgetreden waardoor het geld minder waard werd.
Hoe kan er 'inflatie optreden'? En wat is het verband met 'de rente die stijgt' en 'sowieso niet meer kunnen terugbetalen'?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 17:23   #19
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Waar zie jij een overaanbod? Ergens cijfers van gigantisch veel huisjes die leeg staan?

Citaat:
Door de bouwwoede van de afgelopen jaren krijgt de vastgoedmarkt nu af te rekenen met een overaanbod aan woningen
http://standaard.typepad.com/dexia/2...e-vastgoe.html

Zo, en nu zou het leuk zijn als je eens wat moeite deed om minder denigrerend tov je discussiepartner te doen. Je hebt blijkbaar heel weinig redenen voor zulk gedrag, integendeel.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 17:26   #20
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

En nu gaat het weer over de gehéle woningmarkt en niét meer over de vakantiewoningentjes? Alé dan, dat is wel, euhm, semantisch, denk ik.

Wel leuk dat de theorie van Mises-Hayek weer wordt bevestigd. Altijd leuk.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be