Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 maart 2008, 16:41   #41
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat kan dus wél. Dat is waar Percalion en ik - en de gehele libertarische beweging, zover ik weet - dan ook altijd op hameren. Dat 'men' wél geld uit een hoed kan toveren en dat de allereerste die daardoor getroffen de armsten zijn.

Enfin, Percalion kan dat beter uitleggen.
Tuurlijk kan men geld laten bijdrukken. Maar dan heeft het in no time geen waarde meer. Ik denk dat dat ieders kleine teen ook wel weet.
Het zou ècht tof zijn Adriantje als je je medeforummers minder onderschat!
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 16:46   #42
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Tuurlijk kan men geld laten bijdrukken. Maar dan heeft het in no time geen waarde meer. Ik denk dat dat ieders kleine teen ook wel weet.
Zeg je nu ook dat bvb. het pensioenprobleem niet bestaat maar dat onze creativiteit het laat afweten ? Toch wel luguber om miljoenen mensen wijs te maken dat er geen geld zou zijn, vind je niet ? Waar is de waarde van de mens in het verhaal ? Enig idee ? Het is op zich wel bijzonder bizar dat ieders kleine teen dat wel weet maar toch zegt onze regering dat we langer moeten werken. Welk gezond denkend mens begrijpt dit ? Je mag me proberen te overtuigen maar de logica lijkt me alvast ver zoek.

Laatst gewijzigd door MIS : 31 maart 2008 om 16:50.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 17:00   #43
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Heu ... ik volg je niet meer.
De creatie van geld uit het niets lijdt tot hyperinflaties. (Want je aanbod van geldt vergroot je. En als het aanbod groot is, zakt de waarde. Hyperinflaties lijden natuurlijk tot hongersnood en bijhorende verschrikkelijke taferelen.
Het betekent concreet dat ik vandaag met 200 000 euro een huis kan kopen (met wat geluk). Maar er na geldcreatie morgen misschien nauwelijks nog een brood mee kan betalen. In dit verhaal is de menselijkheid ook ver te zoeken.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 17:11   #44
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Heu ... ik volg je niet meer.
De creatie van geld uit het niets lijdt tot hyperinflaties. (Want je aanbod van geldt vergroot je. En als het aanbod groot is, zakt de waarde. Hyperinflaties lijden natuurlijk tot hongersnood en bijhorende verschrikkelijke taferelen.
Het betekent concreet dat ik vandaag met 200 000 euro een huis kan kopen (met wat geluk). Maar er na geldcreatie morgen misschien nauwelijks nog een brood mee kan betalen. In dit verhaal is de menselijkheid ook ver te zoeken.
denk je dat?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  hyperinflation.jpg‎
Bekeken: 101
Grootte:  37,7 KB
ID: 31451  

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 17:23   #45
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Heu ... ik volg je niet meer.
Dat begrijp ik best, er zijn veel mensen die niet meer kunnen volgen, krijg ik de indruk.
Citaat:
De creatie van geld uit het niets lijdt tot hyperinflaties.
De waarde van het geld primeert op de waarde van de mens ? Kijk, wat je stelt is het volgende en corrigeer maar wanneer de logica niet klopt.

1) er kan geld bijgedrukt worden, ieders kleine teen weet dit, no problem
2) er is een geldtekort op bvb de pensioenen
3) het bijdrukken van geld kan leiden tot hyperinflatie, ook akkoord
4) omdat de waarde van geld zou inflatteren beslissen we liever om miljoenen mensen langer te laten werken + we gaan maar liefst 20 miljoen mensen importeren om hetzelfde pensioentekort op te vangen.

Probeer mij nu eens uit te leggen wat er niet klopt en/of we überhaupt nog iets van economie begrijpen. Ben echt benieuwd hoe je dat gaat doen en alvast dank.
Citaat:
Want je aanbod van geldt vergroot je. En als het aanbod groot is, zakt de waarde. Hyperinflaties lijden natuurlijk tot hongersnood en bijhorende verschrikkelijke taferelen.Het betekent concreet dat ik vandaag met 200 000 euro een huis kan kopen (met wat geluk). Maar er na geldcreatie morgen misschien nauwelijks nog een brood mee kan betalen. In dit verhaal is de menselijkheid ook ver te zoeken
Groot gelijk, we maken zelfs MILJOENEN mensen wijs dat er een geldtekort zou zijn. Economie, een sociale wetenschap ? We spannen de kar voor het paard, meer ook niet. Het is bijna te gek om los te lopen maar toch waar … zoals de echte econoom wel weet.

Louter ter info, geld is een stukje papier waar 'mensen' een waarde aan geven.

Laatst gewijzigd door MIS : 31 maart 2008 om 17:26.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 18:47   #46
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
De waarde van het geld primeert op de waarde van de mens ? Kijk, wat je stelt is het volgende en corrigeer maar wanneer de logica niet klopt.

1) er kan geld bijgedrukt worden, ieders kleine teen weet dit, no problem
2) er is een geldtekort op bvb de pensioenen
3) het bijdrukken van geld kan leiden tot hyperinflatie, ook akkoord
4) omdat de waarde van geld zou inflatteren beslissen we liever om miljoenen mensen langer te laten werken + we gaan maar liefst 20 miljoen mensen importeren om hetzelfde pensioentekort op te vangen.

Probeer mij nu eens uit te leggen wat er niet klopt en/of we überhaupt nog iets van economie begrijpen. Ben echt benieuwd hoe je dat gaat doen en alvast dank.
Waarom zou er iets niet kloppen?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 19:19   #47
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Waarom zou er iets niet kloppen ?
Wanneer we de mens als variabele in rekening brengen in functie van het geld, klopt het. Als we echter het geld in functie stellen van de mens, klopt het niet. Welke optie zou je zelf kiezen ? Naargelang je keuze wordt het vervolg anders.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 19:47   #48
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
O.L.

(=voortaal de afkorting die ik gebruik om opnieuw lezen te zeggen.)
Cool.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 20:47   #49
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Wanneer we de mens als variabele in rekening brengen in functie van het geld, klopt het. Als we echter het geld in functie stellen van de mens, klopt het niet. Welke optie zou je zelf kiezen ? Naargelang je keuze wordt het vervolg anders.
Waarom zou je links gaan maken tussen twee zaken die niet op die manier gelinkt zijn? Het ene staat niet in dienst van het ander.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 21:10   #50
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Waarom zou je links gaan maken tussen twee zaken die niet op die manier gelinkt zijn ? Het ene staat niet in dienst van het ander.
Is geld dan geen relatie tussen mensen ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 21:14   #51
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Is geld dan geen relatie tussen mensen ?
Het kan het onderwerp van een relatie zijn; het is geen relatie op zich.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 21:23   #52
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Het kan het onderwerp van een relatie zijn, het is geen relatie op zich.
Als ik jou morgen een miljoen geef, hebben we dan een relatie of niet ? Pas op, ik wil er niks voor terug, wedden dat je de rest van je leven aan mij zal denken. Andersom is evengoed waar. Hetzelfde geldt voor de bootvluchteling die dacht dat in het Rijke Westen alles gratis was. Het is niet onwaar, het vliegtuig retour was gratis, begrijp je ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 21:27   #53
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Als ik jou morgen een miljoen geef, hebben we dan een relatie of niet ?
Nee

Citaat:
Pas op, ik wil er niks voor terug, wedden dat je de rest van je leven aan mij zal denken.
Niet bepaald
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 22:36   #54
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Tot daar de relatie en het verhaal over de import van 20 miljoen slaven om een cashprobleempje op te lossen.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 07:44   #55
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Heu ... ik volg je niet meer.
De creatie van geld uit het niets lijdt tot hyperinflaties. (Want je aanbod van geldt vergroot je. En als het aanbod groot is, zakt de waarde. Hyperinflaties lijden natuurlijk tot hongersnood en bijhorende verschrikkelijke taferelen.
Het betekent concreet dat ik vandaag met 200 000 euro een huis kan kopen (met wat geluk). Maar er na geldcreatie morgen misschien nauwelijks nog een brood mee kan betalen. In dit verhaal is de menselijkheid ook ver te zoeken.
De creatie van geld (opblazen of inflatie van het Engels "to inflate") leidt niet noodzakelijk tot geldontwaarding en zeker niet tot wat je noemt "hyperinflatie". De hyperinflatie ontstaat door onverantwoord grote geldcreatie.
Door het gebruik van het rentemechanisme mikt de Europese Centrale Bank op een geldontwaarding van maximaal 2 tot 3% per jaar. Dat is zeer redelijk.
De voorstanders van een vaste "geldwaarde" vinden dat wellicht nog teveel maar daar gaat het eigenlijk niet over.
Het monetair systeem is aan elke democratische controle ontsnapt door de onbeperkte kredietgeldcreatie van de private commerciele banken. Het zijn de banken die beslissen wie en wat kredietgeld ontvangt en daardoor in welke richting de maatschappij sociaal, economisch en ecologisch evolueert. En hoe geod zij dat doen zien we nu.
Wordt de staat almachtig dan weten we ook hoe dat afloopt. Als ik dus pleit voor een democratische controle, ook op het monetair systeem, dan bedoel ik daarmee dat de uiteindelijke beslissingsmacht bij de burger moet liggen.
Om te beslissen is voorlichting en een openbaar debat noodzakelijk.
Geldcreatie door de overheid hoeft niet per se geldontwaarding met zich te brengen. Het zou kunnen, seignorage kan beschouwd worden als een belasting op geld en geldbezit, maar zo is geldcreatie door de overheid voor bv onderwijs niet inflatoir.
Maar wat we volgens mij eerst in vraag moeten stellen is het fractionele reserve systeem met zijn geldcratie uit het niets, mét intrest. De mogelijke oplossingen is dan de volgende stap.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 07:45   #56
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
De creatie van geld (opblazen of inflatie van het Engels "to inflate") leidt niet noodzakelijk tot geldontwaarding en zeker niet tot wat je noemt "hyperinflatie". De hyperinflatie ontstaat door onverantwoord grote geldcreatie.
Door het gebruik van het rentemechanisme mikt de Europese Centrale Bank op een geldontwaarding van maximaal 2 tot 3% per jaar. Dat is zeer redelijk.
De voorstanders van een vaste "geldwaarde" vinden dat wellicht nog teveel maar daar gaat het eigenlijk niet over.
Het monetair systeem is aan elke democratische controle ontsnapt door de onbeperkte kredietgeldcreatie van de private commerciele banken. Het zijn de banken die beslissen wie en wat kredietgeld ontvangt en daardoor in welke richting de maatschappij sociaal, economisch en ecologisch evolueert. En hoe goed zij dat doen zien we nu.
Wordt de staat almachtig dan weten we ook hoe dat afloopt. Als ik dus pleit voor een democratische controle, ook op het monetair systeem, dan bedoel ik daarmee dat de uiteindelijke beslissingsmacht bij de burger moet liggen.
Om te beslissen is voorlichting en een openbaar debat noodzakelijk.
Geldcreatie door de overheid hoeft niet per se geldontwaarding met zich te brengen. Het zou kunnen, seignorage kan beschouwd worden als een belasting op geld en geldbezit, maar zo is geldcreatie door de overheid voor bv onderwijs niet inflatoir.
Maar wat we volgens mij eerst in vraag moeten stellen is het fractionele reserve systeem met zijn geldcratie uit het niets, mét intrest. De mogelijke oplossingen is dan de volgende stap.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 08:14   #57
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
De creatie van geld (opblazen of inflatie van het Engels "to inflate") leidt niet noodzakelijk tot geldontwaarding en zeker niet tot wat je noemt "hyperinflatie". De hyperinflatie ontstaat door onverantwoord grote geldcreatie.
Dat lijkt er al meer op, volledig mee eens. Hyperinflatie kan mi slechts ontstaan door een fragmentarische kijk op economie, een ongecontroleerde economie die de balans vanuit protectionisme of egocentrisme verloochend. Een ruimere of mondiale visie op economie zal geen hyperinflatie teweegbrengen aangezien men rekening houdt met alle fragmenten, zo ook met de mensheid die niet langer als speelbal fungeert.
Citaat:
Door het gebruik van het rentemechanisme mikt de Europese Centrale Bank op een geldontwaarding van maximaal 2 tot 3% per jaar. Dat is zeer redelijk. De voorstanders van een vaste "geldwaarde" vinden dat wellicht nog teveel maar daar gaat het eigenlijk niet over.
Mee eens.
Citaat:
Het monetair systeem is aan elke democratische controle ontsnapt door de onbeperkte kredietgeldcreatie van de private commerciele banken. Het zijn de banken die beslissen wie en wat kredietgeld ontvangt en daardoor in welke richting de maatschappij sociaal, economisch en ecologisch evolueert. En hoe goed zij dat doen zien we nu.
Tot de import van 20 miljoen slaven eraan toe. Het is maar al te makkelijk om het de titel ‘legale migratie’ te geven en hierdoor verschuilt men zich achter een soort intellect dat getuigt van het tegenovergestelde. What’s in a name … ?
Citaat:
Wordt de staat almachtig dan weten we ook hoe dat afloopt. Als ik dus pleit voor een democratische controle, ook op het monetair systeem, dan bedoel ik daarmee dat de uiteindelijke beslissingsmacht bij de burger moet liggen. Om te beslissen is voorlichting en een openbaar debat noodzakelijk.
Dialoog is ver zoek, zoveel is duidelijk.
Citaat:
Geldcreatie door de overheid hoeft niet per se geldontwaarding met zich te brengen. Het zou kunnen, seignorage kan beschouwd worden als een belasting op geld en geldbezit, maar zo is geldcreatie door de overheid voor bvb onderwijs niet inflatoir. Maar wat we volgens mij eerst in vraag moeten stellen is het fractionele reserve systeem met zijn geldcreatie uit het niets, mét intrest. De mogelijke oplossingen is dan de volgende stap.
Soms lijkt het op een tragische grap, de tragikomedie der mensheid. Redelijk bizar en wie erover nadenkt slaat zich mogelijks voor de kop omtrent de tragische absurditeit van onze hopeloze situatie. Wie goed ziet, ziet het … men drukt dus letterlijk geld uit het niets EN dan vraagt men er zelfs nog rente op … hoe absurd kan absurd zijn hé. Zien we nu echt deze absurditeit niet ? Kort gezegd, geld is gratis en oneindig, mensen denken gewoon verkeerd maar zijn inmiddels volledig ‘geconsumeerd’ door een op zich leuk monopolyspel … maar wel een heel verwoestend. Alsof er geen boek geschreven werd, tragisch.

Enfin, en nu maar zoeken naar geld.

Laatst gewijzigd door MIS : 1 april 2008 om 08:15.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 11:59   #58
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Tuurlijk kan men geld laten bijdrukken. Maar dan heeft het in no time geen waarde meer. Ik denk dat dat ieders kleine teen ook wel weet.
Het zou ècht tof zijn Adriantje als je je medeforummers minder onderschat!
Neen, gij weet dat niet. Of ge zijt in ieder geval niet slim genoeg om te weten wat het betekent.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 12:06   #59
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Neen, gij weet dat niet. Of ge zijt in ieder geval niet slim genoeg om te weten wat het betekent
Alwetendheid vangt zichzelf in narcisme, leuke valkuil. Waarom zouden ze zo dom blijven, beste Adrian ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 12:15   #60
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
De creatie van geld (opblazen of inflatie van het Engels "to inflate") leidt niet noodzakelijk tot geldontwaarding en zeker niet tot wat je noemt "hyperinflatie". De hyperinflatie ontstaat door onverantwoord grote geldcreatie.
Daarin heeft u natuurlijk gelijk.

a
Citaat:
Door het gebruik van het rentemechanisme mikt de Europese Centrale Bank op een geldontwaarding van maximaal 2 tot 3% per jaar. Dat is zeer redelijk.
De voorstanders van een vaste "geldwaarde" vinden dat wellicht nog teveel maar daar gaat het eigenlijk niet over.
Het monetair systeem is aan elke democratische controle ontsnapt door de onbeperkte kredietgeldcreatie van de privte commerciele banken. Het zijn de banken die beslissen wie en wat kredietgeld ontvangt en daardoor in welke richting de maatschappij sociaal, economisch en ecologisch evolueert. En hoe geod zij dat doen zien we nu.
Is dat zo? Ik dacht dat enkel een bank van de overheid gelk on bijdrukken?
Dit is een goed argument tegen libertarisme, trouwens.

Citaat:
Wordt de staat almachtig dan weten we ook hoe dat afloopt. Als ik dus pleit voor een democratische controle, ook op het monetair systeem, dan bedoel ik daarmee dat de uiteindelijke beslissingsmacht bij de burger moet liggen.
Om te beslissen is voorlichting en een openbaar debat noodzakelijk.
Geldcreatie door de overheid hoeft niet per se geldontwaarding met zich te brengen. Het zou kunnen, seignorage kan beschouwd worden als een belasting op geld en geldbezit, maar zo is geldcreatie door de overheid voor bv onderwijs niet inflatoir.
Hoe bedoelt u?

Citaat:
Maar wat we volgens mij eerst in vraag moeten stellen is het fractionele reserve systeem met zijn geldcratie uit het niets, mét intrest. De mogelijke oplossingen is dan de volgende stap.
Het is te lang geleden dat ik nog iets over economie gezien heb om te weten wat u hiermee bedoelt ...

Maar ik ben heel erg voor een evidence based beleid. Als blijkt dat het werkt en veel mensen er wel bij varen, mag het ingevoerd worden. Anders niet.
Theorievorming alleen is niet genoeg, er moet ook empirisch bewijs voor de werking geleverd worden. Bijvoorbeeld obv pilootstudies.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 april 2008 om 12:16.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be