Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Bart Staes (Groen!) (18 t.e.m. 24 mei)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Bart Staes (Groen!) (18 t.e.m. 24 mei) Regent van opleiding, oorspronkelijk actief bij de Volksunie jongeren, later in het VU-partijbestuur, stapte in 2002 over naar Groen!. Sinds 1999 is hij Europees parlementslid, eerst voor de VU, later voor Groen!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 mei 2009, 12:56   #21
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
Serieus?
Ik dacht dat ze moesten belastingen betalen in het land waar ze werkten.
Of is dat enkel voor hun personeel?
En BTW-vrijstelling wist ik ook niet; toch niet voor privézaken?

Heb je daar eens een (objectieve) link naar meer info.
Vraag het een keer aan een paar mensen die daar werken, ze zullen het u wel zeggen. Ze kopen daar hun auto's en TV's zonder btw etc, zelfs de vertalers;..
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 12:58   #22
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Een vlaktaks van 100% met een hoge belastingsvrije schijf voldoet daaraan
Je moet de taks bvb proportioneel maken met het risico dat je het bedrijf doen lopen hebben om die bonus te vangen... En als uw bonus komt van een project met 100% risico, dan heb je die 100% taks.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 13:04   #23
Maes_P
Staatssecretaris
 
Maes_P's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juni 2007
Berichten: 2.706
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Vraag het een keer aan een paar mensen die daar werken, ze zullen het u wel zeggen. Ze kopen daar hun auto's en TV's zonder btw etc, zelfs de vertalers;..
Da's een beetje makkelijk e Paul; ik vroeg je gewoon waar ik meer info kon vindem ivm de 0% belastingen die europarlementsleden zouden betalen op hun loon.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
1 tip; ga niet beginnen zijken op typo's.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2009, 13:19   #24
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
Da's een beetje makkelijk e Paul; ik vroeg je gewoon waar ik meer info kon vindem ivm de 0% belastingen die europarlementsleden zouden betalen op hun loon.
Dat is gewoon zo, dat is al altijd zo geweest,zij zijn een paneuropese instelling en hun werk overstijgt europa, dus betalen zij nergens belastingen.

maar die bewering staven , het zal wel ergens te vinden zijn hoor, maar ik lig niet wakker van. Ik ken wel gasten die daar werken, zo weet ik dat uiteraard, anders zou je dat niet weten. En van die BTWvrije aankopen, dat weet je natuurlijk alleen maar door de loslippigheid van de mensen die daar werken, hoe zou je dat anders weten, het zijn boekjes die firma's maken voor intern gebruik, het zal precies niet in het nieuwsblad geadverteerd worden
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 13:22   #25
Bart Staes
 
 
Bart Staes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 mei 2009
Berichten: 13
Standaard

Europese parlementsleden verdienen niet veel meer of minder dan nationale parlementsleden. Niet slecht betaald, maar wie zijn of haar job serieus neemt - en dat doe ik - werkt ook wel iets meer dan een 40-urige werkweek. Voorts betalen EP-leden gewoon belastingen als iedereen. En als het gaat om gesjoemel en gefraudeer: iedereen die mijn werk een klein beetje gevolgd heeft de laatste jaren weet dat ik hier altijd zeer alert op ben, zeker via mijn werk in de parlementaire commissie budgetcontrole.
Wel opvallend hoe mensen alleen maar aan salarissen kunnen denken als het over Europa gaat. Het gewoon napraten van wat sommige, louter op schandalen beluste media, brengen als het over Europa gaat. Dat het Europese project sinds WOII voor vrede en stabiliteit heeft gezorgd, een nooit geziene periode in Europa, ach ja dat vinden we normaal zeker...?
En trouwens, wat betreft lonen: misschien ook nuttig om u eens af te vragen waar de mega(miljarden)winsten die grote energiebedrijven (grote banken enz) al vele jaren maken, waardoor België de op twee na hoogste energiekosten heeft van alle OESO-landen...?
Bart Staes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 13:31   #26
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Staes Bekijk bericht
Europese parlementsleden verdienen niet veel meer of minder dan nationale parlementsleden. Niet slecht betaald, maar wie zijn of haar job serieus neemt - en dat doe ik - werkt ook wel iets meer dan een 40-urige werkweek. Voorts betalen EP-leden gewoon belastingen als iedereen. En als het gaat om gesjoemel en gefraudeer: iedereen die mijn werk een klein beetje gevolgd heeft de laatste jaren weet dat ik hier altijd zeer alert op ben, zeker via mijn werk in de parlementaire commissie budgetcontrole.
Wel opvallend hoe mensen alleen maar aan salarissen kunnen denken als het over Europa gaat. Het gewoon napraten van wat sommige, louter op schandalen beluste media, brengen als het over Europa gaat. Dat het Europese project sinds WOII voor vrede en stabiliteit heeft gezorgd, een nooit geziene periode in Europa, ach ja dat vinden we normaal zeker...?
En trouwens, wat betreft lonen: misschien ook nuttig om u eens af te vragen waar de mega(miljarden)winsten die grote energiebedrijven (grote banken enz) al vele jaren maken, waardoor België de op twee na hoogste energiekosten heeft van alle OESO-landen...?
Ja ik ken dat hoor, forfaitaire kosten van 50%; en dan betalen ze op de rest belastingen... je kunt netzogoed zeggen je betaalt 50% minder belastingen. Natuurlijk is dat hetzelfde; En ondertussen duwen ze al hun kosten in de partijkkas en nog een dubbeltje in de vennootschap etc.

Ik zeg niet dat jij dat doet, ik zeg gewoon er wordt nogal wat 'dubbel of driedubbel afgetrokken' in die branche.

En ik heb u gezegd, het kan mij niet schelen, echt waar het is u gegund.
IK ben een belg die van niemand jaloers is van zijn inkomsten. Ik oordeel gewoon uw werk. Ik weet dat je hier op dit messageboard bvb bijna niet gewerkt hebt, en uw antwoorden nogal copy paste waren

Ongeloofelijk dat zelfs groen geen open debat cultuur heeft...

Laatst gewijzigd door brother paul : 23 mei 2009 om 13:34.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 16:10   #27
Denker
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 augustus 2002
Berichten: 74
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Staes Bekijk bericht
Europese parlementsleden verdienen niet veel meer of minder dan nationale parlementsleden. Niet slecht betaald, maar wie zijn of haar job serieus neemt - en dat doe ik - werkt ook wel iets meer dan een 40-urige werkweek. Voorts betalen EP-leden gewoon belastingen als iedereen. En als het gaat om gesjoemel en gefraudeer: iedereen die mijn werk een klein beetje gevolgd heeft de laatste jaren weet dat ik hier altijd zeer alert op ben, zeker via mijn werk in de parlementaire commissie budgetcontrole.
Wel opvallend hoe mensen alleen maar aan salarissen kunnen denken als het over Europa gaat. Het gewoon napraten van wat sommige, louter op schandalen beluste media, brengen als het over Europa gaat. Dat het Europese project sinds WOII voor vrede en stabiliteit heeft gezorgd, een nooit geziene periode in Europa, ach ja dat vinden we normaal zeker...?
En trouwens, wat betreft lonen: misschien ook nuttig om u eens af te vragen waar de mega(miljarden)winsten die grote energiebedrijven (grote banken enz) al vele jaren maken, waardoor België de op twee na hoogste energiekosten heeft van alle OESO-landen...?
Ik veronderstel dat binnen Groen! ook afgedragen wordt aan de partijkas. Om welk percentage gaat dat?
Denker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 17:33   #28
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Voor iemand die 95000€ krijgt, hetgeen enkele keren een minimumloon is, is dat een krasse uitspraak. Temeer daar jij geen belasting betaalt (vestzak-broekzak weet je wel, de staat wint netto dus niets aan jou). Hoeveel van jouw loon draag jij extra af?
En verdien je dat loon wel? Wat doe je dan concreet om dat te verdienen? In mijn wereldbeeld moet je immers behoorlijk wat presterern om dat te verdienen.
Ja, LDD moet op dat vlak zeker morele uitspraken maken.

Ironieteken.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 17:35   #29
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Ik ben voor een vlaktaks indien de aftrekposten afgeschaft worden en er belastingvrije som is van 20 000 euro.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 19:36   #30
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Ik ben voor een vlaktaks indien de aftrekposten afgeschaft worden en er belastingvrije som is van 20 000 euro.
Zijn er dan voorstanders van een vlaktaks die de aftrekposten niet willen afschaffen?
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 19:38   #31
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Zijn er dan voorstanders van een vlaktaks die de aftrekposten niet willen afschaffen?
liberalen
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 20:21   #32
bws
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 juni 2006
Berichten: 21
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
liberalen
ik hoop dat dit een grap is.



Ik wil wel een antwoord horen van dhr. Staes over de vlaktaks mét vrijstelling, want die voldoet plots niet meer aan de leuze 'dit is alleen goed voor de rijken en wij zijn daar tegen, want we mikken op jaloers kiezerspubliek'.
bws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 20:23   #33
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bws Bekijk bericht
ik hoop dat dit een grap is.
Spijtig genoeg niet als je de liberalen in dit land beziet. Die zouden zelfs hun schoonmoeder nog verkopen in naam van het liberalisme.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 20:29   #34
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Spijtig genoeg niet als je de liberalen in dit land beziet. Die zouden zelfs hun schoonmoeder nog verkopen in naam van het liberalisme.
Aftrekposten zijn nu niet bepaald liberaal, het is namelijk simpelweg een manier voor de overheid om welgevallig gedrag via de belasting te stimuleren, maw verkapte subsidies.
Maar serieus, heeft u een concreet voorbeel van een politicus of id, die pleit voor een vlaktaks met behoud van de aftrekposten? Naar mijn weten zit de afschaffing van de meeste aftrekposten toch standaard bij de sporadische voorstellen voor een vlaktaks.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 20:36   #35
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Aftrekposten zijn nu niet bepaald liberaal, het is namelijk simpelweg een manier voor de overheid om welgevallig gedrag via de belasting te stimuleren, maw verkapte subsidies.
Maar serieus, heeft u een concreet voorbeel van een politicus of id, die pleit voor een vlaktaks met behoud van de aftrekposten? Naar mijn weten zit de afschaffing van de meeste aftrekposten toch standaard bij de sporadische voorstellen voor een vlaktaks.
Voorstellen zijn maar voorstellen. De liberalen zitten nu toch al een goede 10 jaar mee aan de macht en men kan vaststellen dat het aantal aftrekposten niet zijn gedaald maar gestegen.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 21:02   #36
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Aftrekposten zijn nu niet bepaald liberaal, het is namelijk simpelweg een manier voor de overheid om welgevallig gedrag via de belasting te stimuleren, maw verkapte subsidies.
Maar serieus, heeft u een concreet voorbeel van een politicus of id, die pleit voor een vlaktaks met behoud van de aftrekposten? Naar mijn weten zit de afschaffing van de meeste aftrekposten toch standaard bij de sporadische voorstellen voor een vlaktaks.
aftrekposten zijn voor 2 dingen geniaal

1° voor groeibedrijven... omdat ze continu hun groei kunnen financieren

2° voor verliesposten... zoals de KBC nu bvb worden al die fictieve aschrijvingen van waardeverminderingen integraal afgetrokken van de belastingen...

Anders zou ik niet weten dat je aftrekposten nodig hebt.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 09:53   #37
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Wat is uw persoonlijke opinie over de vlaktaks, wetende dat arbeid en kapitaal even zwaar belast zijn en er een grote belastingsvrije schijf is om voor progressiviteit te zorgen?
We hebben al een vlaktaks want de belasting op de hoogste inkomensschijf bedraagt niet veel meer dan vijftig %
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 12:21   #38
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
We hebben al een vlaktaks want de belasting op de hoogste inkomensschijf bedraagt niet veel meer dan vijftig %
Dan vrees ik dat je niet vertrouwd bent met het begrip "vlaktaks", maar dat je wel een mening erover hebt. Dat kan niet goed komen.

Ten eerste hebben we hier in feite maximum 6 belastingsschijven: de belastingsvrije (afhankelijk van het aantal kinderen dat je hebt), 25%, 30%, 40%, 45% en 50%. Dat is niet "vlak". Als je beweert dat iedereen in die 50% schijf terecht komt en we daardoor de facto met een vlaktaks zitten, dan moet je eens goed rond je heen kijken: de meerderheid van de mensen haalt die hoogste schijf NIET. Om maar een voorbeeld te geven: een zelfstandige bedrijfsleider moet al €3860 per maand verdienen om in die hoogste schijf te vallen.

Ten tweede worden arbeid en kapitaal anders belast. Ook dat is een principe en een belangrijk principe van de vlaktaks. Denk je nu echt dat de rijken staan te springen om hun intresten aan pakweg 30 tot 50% te laten belasten?

Ten derde staat onze belastingsaangifte bol van aftrekposten en het wordt elk jaar nog erger: milieuvriendelijke uitgaven, pensioensparen, aandelen van het Arkimedesfonds, giften,... Ook dat is tegen het principe van een vlaktaks.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 12:48   #39
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Staes Bekijk bericht
Europese parlementsleden verdienen niet veel meer of minder dan nationale parlementsleden. Niet slecht betaald, maar wie zijn of haar job serieus neemt - en dat doe ik - werkt ook wel iets meer dan een 40-urige werkweek.
Ik ook en met mij nog vele anderen. Desondanks hebben niet al die anderen dergelijk loon en staat verzameld links moord en brand te schreeuwen wanneer een ander veel verdiend en iets gelijkaardig zegt.
Hoezo, twee maten en gewichten?

Citaat:
Voorts betalen EP-leden gewoon belastingen als iedereen.
Vestzak-broekzak; jij betaalt geen belasting... Belastingen worden gebruikt om oa jouw loon te betalen. Mocht jij belastingen betalen, dan zou je betaald worden uit andere inkomsten dan de staatsinkomsten en dan zou elke afdrage van dat loon een netto toename veroorzaken in de staatinkomsten.

Citaat:
En als het gaat om gesjoemel en gefraudeer: iedereen die mijn werk een klein beetje gevolgd heeft de laatste jaren weet dat ik hier altijd zeer alert op ben, zeker via mijn werk in de parlementaire commissie budgetcontrole.
Wel opvallend hoe mensen alleen maar aan salarissen kunnen denken als het over Europa gaat. Het gewoon napraten van wat sommige, louter op schandalen beluste media, brengen als het over Europa gaat. Dat het Europese project sinds WOII voor vrede en stabiliteit heeft gezorgd, een nooit geziene periode in Europa, ach ja dat vinden we normaal zeker...?
En trouwens, wat betreft lonen: misschien ook nuttig om u eens af te vragen waar de mega(miljarden)winsten die grote energiebedrijven (grote banken enz) al vele jaren maken, waardoor België de op twee na hoogste energiekosten heeft van alle OESO-landen...?
Een demarche die qua stijl de VB-stijl evenaart. Niet antwoorden op de vraag en snel snel verwijzen naar anderen onder het motto "kijk niet naar mij, kijk eerst maar naar de anderen, dan moet ik geen antwoord geven".

De vraag was: wat doe jij concreet dat je zoveel krijgt.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 12:49   #40
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Ja, LDD moet op dat vlak zeker morele uitspraken maken.

Ironieteken.
En wat heeft deze reactie er concreet mee te maken? Kijk eerst naar anderen vooraleer je naar hen (Groen, Bart Staes, jezelf?) kijkt?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be