Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Bart Staes (Groen!) (18 t.e.m. 24 mei)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Bart Staes (Groen!) (18 t.e.m. 24 mei) Regent van opleiding, oorspronkelijk actief bij de Volksunie jongeren, later in het VU-partijbestuur, stapte in 2002 over naar Groen!. Sinds 1999 is hij Europees parlementslid, eerst voor de VU, later voor Groen!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2009, 05:17   #1
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard Hereniging met Nederland

Als Metternich de vraag niet stelt doe ik het maar:

Citaat:
Hoe staat u tegenover de hereniging met Nederland? Of dit nu Vlaanderen + Nederland is of België + Nederland, doet er even niet toe. Bent u ervoor te vinden om terug naar de staatsgrenzen te gaan van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden?
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2009, 05:47   #2
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Als Metternich de vraag niet stelt doe ik het maar:
Groen! is hier NOOIT voorstander van geweest.

Groen! is wel voor Europa, maar niet voor het samensmelten van de Benelux.

De vraag hoefde hier dus zelfs niet gesteld te worden, want Bart Staes zijn standpunt hierover is gekend.

Een Europa met open grenzen voor iedereen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 04:38   #3
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Groen! is hier NOOIT voorstander van geweest.

Groen! is wel voor Europa, maar niet voor het samensmelten van de Benelux.

De vraag hoefde hier dus zelfs niet gesteld te worden, want Bart Staes zijn standpunt hierover is gekend.

Een Europa met open grenzen voor iedereen.
Ik zou dit van Bart zelf willen horen, met zijn eigen redenen, alle nuances inbegrepen.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 13:07   #4
Bart Staes
 
 
Bart Staes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 mei 2009
Berichten: 13
Standaard

Zoals hierboven al aangehaald ben ik daar inderdaad niet voor te vinden. Groen! is een pro Europese partij waarbij het begrip natie-staat ondergeschikt is. Nationalisme is veelal oorzaak geweest van nogal lugubere gebeurtenissen in onze geschiedenis. Elkeen die daar terug naar toe wil ken ofwel de geschiedenis niet of kan de waarheid niet onder ogen zien. Grenzen vervagen steeds meer in deze geglobaliseerde wereld. Belangrijk is vooral dat we binnen Europa trouw blijven aan het subsidiariteitsbeginsel, waarbij bevoegdheden overgelaten worden aan het niveau waar dit het beste werkbaar is. De problemen uit de 17e en 18e eeuw zijn niet meer dezelfde als die van de 21ste eeuw. Denkt u nu echt dat het opnieuw invoeren van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden ook maar iets zal helpen aan het bestrijden of beperken van een fenomeen als klimaatverandering? Denkt u dat nieuwe grenzen ook maar iets betekenen voor ik noem maar iets - een gifgaswolk, een vervuilde rivier die van land naar land stroomt? Denkt u dat het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden ook maar iets zal bijdragen aan een duurzaam herstel van de economische crisis..? Aan het onderkennen van de ernst van de financiële meltdown? Aan het bestrijden van armoede en honger? Ik dacht het niet.
Bart Staes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 22:54   #5
an1958
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 6 april 2009
Berichten: 381
Wink

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Als Metternich de vraag niet stelt doe ik het maar:
Heb echt geen heimwee naar het Nederland van Willemvan Oranje en de tijden van Piet Hein en de piraten.
Kom terug met je twee voeten op de grond,kameraad...
an1958 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 17:59   #6
JohanHeuvel
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Berichten: 2
Standaard

Beste iederen,

dit is mijn eerste post op dit Forum. Ik heb me speciaal aangemeld om op dit topic te kunnen reageren.

Even voor de goede orde. Ik ben Nederlander en kom uit Noord-Brabant.
Zoals bijna alle Noord-Brabanders ben ik van huis uit Rooms-Katholiek. Ik ben geboren in een kleine plaats aan de Maas.

Vaak gaat deze discussie over Vlaanderen en Holland. Maar wat in deze discussie vaak wordt vergeten is dat in Zuidelijk Nederland bijna 4 miljoen mensen met een Rooms-Katholieke achtergrond wonen die zich cultureel sterk verbonden voelen met zowel Belgie als Nederland. Dat deze mensen het verbindende element zijn tussen de Walen, de Vlamingen, de Friesen en de Hollanders.

Ik wil hier daarom graag reageren op de vraag of de Benelux zich zou moeten verenigen tot een federale staat. Graag zou ik jullie mijn perspectief bieden.

In deze discussie proef ik in met name noordelijk Nederland vaak de nare nasmaak van 1830. Het is niet voor niets dat van Speijk een nationale held is. "Dan liever de lucht in". De Belgen moppen zijn ook niet van de lucht. Maar bovenal wordt daardoor Belgie het liefste maar gewoon genegeerd of vergeten.

Aan Belgische kant vermoed ik dat de Vlamingen vooral een numerieke overheersing door arrogante Hollanders vrezen. En dat de Walen vrezen dat de taalstrijd een verloren zaak wordt als er plotseling 17 miljoen nederlands taligen bijkomen.

Maar puur praktisch gezien zijn er feitelijk weinig obstakels. Net als Belgie is Nederland meer talig. Je hebt het Fries en het Nederlands. Eenzelfde status als de Friese taal kan ook toegekent worden aan het Frans van de Walen. Verder heeft iedere Nederlander wel een vorm van Franse les gehad op school. Ook zullen de mensen uit Vlaanderen ervaren dat ze meer gelijkgezinden hebben in Nederland dan ze in eerste instatie vermoeden.
Verder denk ik dat er weinig Nederlanders moeite hebben met Brussel als officiele hoofdstad. Ik in ieder geval niet. Maar misschien moeten we maar een andere plek kiezen dan Amsterdam of Brussel en Brussel aan de Eurocraten laten.

Dan rijst de vraag wat de voordelen zijn. Wel dat weten de Belgen al lang: "Eendracht maakt macht" tegenover "verdeel en heers". Samen kunnen de Benelux een krachtige stem gericht op de eigen belangen van de Benelux laten horen in Europa i.pv. ontvoerd te worden in de slipstream van Duitsland en Frankrijk.
Dat was mijn perspectief.
Met vriendelijke groeten,

Johan

Voor wat betreft Europa vs natie-staat. In mijn hart ben ik Nederlander en Brabander deel van een collectief Nederlands en Brabants bewustzijn. Dat gevoel heb ik voor de Benelux in enige mate en voor Europa absoluut niet. En zolang velen dat met mij zo voelen blijft Europa een abstract bedenksel van de politieke elite i.pv. een door de mensen in hun hart gedragen begrip. Als de EU geen nut meer heeft mag het wat mij betreft gewoon worden opgeheven. De EU is er voor mij alleen voor business en meer niet. En denk maar niet dat een ruime meerderheid van de Duitsers, Fransen, Italianen, of Engelsen er anders over denken. De verbondenheid in een natie-staat is echter en vaak letterlijk van vlees en bloed, in de EU is deze verbondenheid hoofdzakelijk van plastic. Het elitair ontkennen en afwijzen van de door mensen gevoelde verbondenheid in een natie-staat is niet alleen fundamenteel fout, maar kan ook leiden tot gevaarlijke sociaal ontwrichtende fouten. Wat weer ruimte bied aan extreme partijen waar mensen terecht kunnen met hun door de elite afgewezen gevoelens.
JohanHeuvel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 20:34   #7
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

ik vrees johan, dat een (con)federaal BeNelux nooit zal werken en met deze rede:
Wallonië wilt nu al Vlaanderen verfransen om dit later bij Frankrijk te voegen.
Nadien zal Nederland aan de beurt komen.
Vlaanderen is trouwens de bakermat van het protestantisme. dankzij Filips II, gesteund door Vaticaanstad, werd het protestantisme naar Nederland gedwongen.
Het is beter dat Nederland en Vlaanderen terug één land vormen om op te komen voor het Nederlands in Europa, wij zullen ook deel uitmaken van de G8, maar ook het beschermen van het Nederlands tegen de andere grote Europese talen, vooral het Frans dat steeds de neiging heeft om op te rukken naar het noorden zoals hier in België.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 07:28   #8
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik vrees johan, dat een (con)federaal BeNelux nooit zal werken en met deze rede:
Wallonië wilt nu al Vlaanderen verfransen om dit later bij Frankrijk te voegen.
Nadien zal Nederland aan de beurt komen.
Vlaanderen is trouwens de bakermat van het protestantisme. dankzij Filips II, gesteund door Vaticaanstad, werd het protestantisme naar Nederland gedwongen.
Het is beter dat Nederland en Vlaanderen terug één land vormen om op te komen voor het Nederlands in Europa, wij zullen ook deel uitmaken van de G8, maar ook het beschermen van het Nederlands tegen de andere grote Europese talen, vooral het Frans dat steeds de neiging heeft om op te rukken naar het noorden zoals hier in België.
Dat Wallonië Vlaanderen wil verfransen zit in uw hoofd. U leeft nog in de 19de eeuw. Wordt eens wakker.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 09:17   #9
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat Wallonië Vlaanderen wil verfransen zit in uw hoofd. U leeft nog in de 19de eeuw. Wordt eens wakker.
kijk eens verder dan je neus system.
ze probeert het eerst met Limburg, maar dat mislukte.
nu zitten ze bezig met Vlaams-Brabant en dat lukt wel.
en daarna zal de rest volgen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 09:54   #10
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
kijk eens verder dan je neus system.
ze probeert het eerst met Limburg, maar dat mislukte.
nu zitten ze bezig met Vlaams-Brabant en dat lukt wel.
en daarna zal de rest volgen.
Dat zijn Franstalige Brusselaars en geen Walen. U hebt een dwangneurose: een Walenfobie.

Laatst gewijzigd door system : 1 juni 2009 om 09:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 09:58   #11
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat zijn Franstalige Brusselaars, en geen Walen. U hebt een dwangneurose: een Walenfobie.
de walen doen mee want ze steunen het initiatief.
rede? ze willen een corridor met Brussel zodat ze Brussel kunnen claimen.

maar ja, je bent een Limburger en dat is allemaal ver van je bed terwijl ik het aan de lijve meemaak.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 10:07   #12
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de walen doen mee want ze steunen het initiatief.
rede? ze willen een corridor met Brussel zodat ze Brussel kunnen claimen.

maar ja, je bent een Limburger en dat is allemaal ver van je bed terwijl ik het aan de lijve meemaak.
Ik woon korter bij de Walen (mét hoofdletter) dan u.

Laatst gewijzigd door system : 1 juni 2009 om 10:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 10:14   #13
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik woon korter bij de Walen (mét hoofdletter) dan u.
lol.
ik woon op 3 km van de taalgrens

ik denk meer dat het het omgekeerde is
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 10:14   #14
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de walen doen mee want ze steunen het initiatief.
rede? ze willen een corridor met Brussel zodat ze Brussel kunnen claimen.

maar ja, je bent een Limburger en dat is allemaal ver van je bed terwijl ik het aan de lijve meemaak.
Wat maak je mee?

Die wilde, hongerige Walen en de trommelvliesverscheurende Franse taal?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 10:39   #15
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Staes Bekijk bericht
Zoals hierboven al aangehaald ben ik daar inderdaad niet voor te vinden. Groen! is een pro Europese partij waarbij het begrip natie-staat ondergeschikt is. Nationalisme is veelal oorzaak geweest van nogal lugubere gebeurtenissen in onze geschiedenis. Elkeen die daar terug naar toe wil ken ofwel de geschiedenis niet of kan de waarheid niet onder ogen zien. Grenzen vervagen steeds meer in deze geglobaliseerde wereld. Belangrijk is vooral dat we binnen Europa trouw blijven aan het subsidiariteitsbeginsel, waarbij bevoegdheden overgelaten worden aan het niveau waar dit het beste werkbaar is. De problemen uit de 17e en 18e eeuw zijn niet meer dezelfde als die van de 21ste eeuw. Denkt u nu echt dat het opnieuw invoeren van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden ook maar iets zal helpen aan het bestrijden of beperken van een fenomeen als klimaatverandering? Denkt u dat nieuwe grenzen ook maar iets betekenen voor ik noem maar iets - een gifgaswolk, een vervuilde rivier die van land naar land stroomt? Denkt u dat het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden ook maar iets zal bijdragen aan een duurzaam herstel van de economische crisis..? Aan het onderkennen van de ernst van de financiële meltdown? Aan het bestrijden van armoede en honger? Ik dacht het niet.

Inderdaad : grenzen vervagen . Maar intussen verhoogt in de publieke opinie de drang naar eigenheid en worden de nadelen van "open grenzen" flink in de verf gezet. De opinie dat de europese integratie zijn grens bereikt heeft
is intussen gemeengoed samen met de opinie dat door de uitbreiding van de EU het "europese gemeenschapsgevoel" verwatert. Voeg daar de taalkwestie bij : het oprukken van het engels hand in hand met het "euroscepticisme", de weerzin tegen het "neoliberale concept" bij de linkerzijde
(de roden, de groenen, de scandinaafse roden enz..). En in enkele zinnen heb je de huidige crisis onafgezien van de economische al duidelijk op je bord.

Europa kan vanzelfsprekend vooruit door o.m. zwaar in te zetten op ecologische economie. Maar dit is niet het hele verhaal : door de invoering van de Euro en het verdrag van Schengen hebben we al een "kopgroep"
& toch is dit niet voldoende...

De Benelux was eigenlijk de voorbode van de EU : in de annalen van de geschiedenis staat er zelfs een hoofdstuk over een geplande oprichting van de Fritalux (Frankrijk - Italië - Benelux - Deutschland was toen nog een boeman). Waarom zou het andermaal niet de Benelux kunnen zijn die aantoont dat grenzen kunnen verdwijnen ?

Europa is vol van seperatistische en identitaire bewegingen die allemaal op een of andere vage manier ofwel totale onafhankelijkheid binnen en/of buiten de EU wensen - maar als gemeenschappelijke kenmerken vooral een afkeer van de eigen "nationale" staat vertonen. Het scheppen van "grotere" (con)federaties met een nadruk op de subsidiariteit ie. de effectieve democratie op het laagste niveau (het meest gedecentralizeerde) voor zaken die deze kleinere gemeenschap exclusief aangaan lijkt me een goed idee om de democratie te revitalizeren en dichter aan te leunen bij de ware europese volksaard, die dan eindelijk de kunstmatige natiestaatgrenzen zou kunnen slechten.

Waar nationalisten grenzen trekken - is de ware geest van de EU integratie het afbreken ervan : het oprichten van een "Beneluxstaat" gaat precies daarover : het afbreken van grenzen.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 10:42   #16
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Inderdaad : grenzen vervagen . Maar intussen verhoogt in de publieke opinie de drang naar eigenheid en worden de nadelen van "open grenzen" flink in de verf gezet. De opinie dat de europese integratie zijn grens bereikt heeft
is intussen gemeengoed samen met de opinie dat door de uitbreiding van de EU het "europese gemeenschapsgevoel" verwatert. Voeg daar de taalkwestie bij : het oprukken van het engels hand in hand met het "euroscepticisme", de weerzin tegen het "neoliberale concept" bij de linkerzijde
(de roden, de groenen, de scandinaafse roden enz..). En in enkele zinnen heb je de huidige crisis onafgezien van de economische al duidelijk op je bord.

Europa kan vanzelfsprekend vooruit door o.m. zwaar in te zetten op ecologische economie. Maar dit is niet het hele verhaal : door de invoering van de Euro en het verdrag van Schengen hebben we al een "kopgroep"
& toch is dit niet voldoende...

De Benelux was eigenlijk de voorbode van de EU : in de annalen van de geschiedenis staat er zelfs een hoofdstuk over een geplande oprichting van de Fritalux (Frankrijk - Italië - Benelux - Deutschland was toen nog een boeman). Waarom zou het andermaal niet de Benelux kunnen zijn die aantoont dat grenzen kunnen verdwijnen ?

Europa is vol van seperatistische en identitaire bewegingen die allemaal op een of andere vage manier ofwel totale onafhankelijkheid binnen en/of buiten de EU wensen - maar als gemeenschappelijke kenmerken vooral een afkeer van de eigen "nationale" staat vertonen. Het scheppen van "grotere" (con)federaties met een nadruk op de subsidiariteit ie. de effectieve democratie op het laagste niveau (het meest gedecentralizeerde) voor zaken die deze kleinere gemeenschap exclusief aangaan lijkt me een goed idee om de democratie te revitalizeren en dichter aan te leunen bij de ware europese volksaard, die dan eindelijk de kunstmatige natiestaatgrenzen zou kunnen slechten.

Waar nationalisten grenzen trekken - is de ware geest van de EU integratie het afbreken ervan : het oprichten van een "Beneluxstaat" gaat precies daarover : het afbreken van grenzen.
beste Roger, een BeNeLux-staat zal er nooit komen.
enkel een Groot-Nederland (VL+NL), een Groot-Frankrijk (WL (muv Luxemburg en hoge venen)+FR) en een Groot-Luxemburg (GHL+Luxemburg+hoge venen)

Laatst gewijzigd door Shadowke : 1 juni 2009 om 10:43.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 10:50   #17
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
beste Roger, een BeNeLux-staat zal er nooit komen.
enkel een Groot-Nederland (VL+NL), een Groot-Frankrijk (WL (muv Luxemburg en hoge venen)+FR) en een Groot-Luxemburg (GHL+Luxemburg+hoge venen)
Uw wouldbe geopolitieke opvattingen lijken mij op zijn minst zeer fantasierijk gefingeerd, maar daarmee is ook alles gezegd.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 10:51   #18
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik vrees johan, dat een (con)federaal BeNelux nooit zal werken en met deze rede:
Wallonië wilt nu al Vlaanderen verfransen om dit later bij Frankrijk te voegen.
Nadien zal Nederland aan de beurt komen.
Vlaanderen is trouwens de bakermat van het protestantisme. dankzij Filips II, gesteund door Vaticaanstad, werd het protestantisme naar Nederland gedwongen.
Het is beter dat Nederland en Vlaanderen terug één land vormen om op te komen voor het Nederlands in Europa, wij zullen ook deel uitmaken van de G8, maar ook het beschermen van het Nederlands tegen de andere grote Europese talen, vooral het Frans dat steeds de neiging heeft om op te rukken naar het noorden zoals hier in België.

Er bestaan in feite geen staten in Europa die ééntalig zijn - er worden binnen de EU zowat 100 talen gesproken : het idee dat al deze gemeenschappen één eigen staat zouden moeten hebben & dat indien ze geen vreemde talen willen leren, ze maar aan hun grond gekluisterd moeten wonen waar ze geboren zijn is ronduit belachelijk. Wat ga je doen met die gebieden waar mensen met een verschillende moedertaal broederlijk naast elkaar wonen ?
Etnisch zuiveren ?

Taal evolueert : het Nederlands van vandaag is niet meer het Nederlands van de jaren '50. Moet men de taal "zuiver" houden ? woorden promoten zoals hefschroefvliegtuig (helicopter) of vernufteling (Ingenieur) ? Dergelijke constructies komen in alle talen voor ; sommige zijn succesvol, andere niet.
Er bestaat een voortdurend aangepast modern Latijn (ik geloof dat het één medewerker van de Osservatoro Romano is die daar zeer bedreven in is. Zo kende ik ooit het latijnse woord voor een band electrische gitaarspelers)

Vanzelfsprekend is het ook een economische kwestie : elke inwonder van deze planeet subsidieert in aanzienlijke mate de engelse taal en economie
doordat deze taal een steeds voornamere economische rol speelt. De verovering van de Nederlanden door de franse taal is voltooit verleden tijd
na WO II is de vooraanstaande rol van de taal van Molière stilletjes weggedeemsterd.

Dat de "kleinere" talen zich zouden kunnen handhaven doordat iedereen als 2De taal een neutrale brugtaal zou leren zoals het Esperanto is een rationele
zekerheid. Mensen zijn niet rationeel - zulke zaken hebben een lange tijd nodig. Het Engels bestaat 1000 jaar het Esperanto amper 120 en de politiek-sociologische omstandigheden om tot bloei te komen zijn iets van de laatste jaren (1951 ? Verklaring van Montevideo erkenning als "cultureel erfgoed")
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 10:53   #19
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Uw wouldbe geopolitieke opvattingen lijken mij op zijn minst zeer fantasierijk gefingeerd, maar daarmee is ook alles gezegd.
µ

In uw fantasie kan er geen Zwitserland, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Duitsland,
Noorwzegen, Finland, Slovenië, Italië...China, India enz.. bestaan dat zijn allemaal fantasielanden.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 11:03   #20
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
µ

In uw fantasie kan er geen Zwitserland, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Duitsland,
Noorwzegen, Finland, Slovenië, Italië...China, India enz.. bestaan dat zijn allemaal fantasielanden.
Alles kan. Maar daarom wordt het nog niet zo.

En alles kan ook andersom evolueren zoals bij de Unie der Sovjet Russische Republieken.

Laatst gewijzigd door system : 1 juni 2009 om 11:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be