Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 januari 2019, 21:49   #1241
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat soort fanatisme is een marginaal verschijnsel...klein clubje , nog geen speldenprik in het landschap van gelovigen die in meerderheid culturele gelovigen zijn, gedoopt en getrouwd in de kerk, kinderen doen nog cummunie maar niemand gaat nog iedere week naar de mis, niemand bidt nog aan tafel of op een ander moment, de grote momenten in het leven worden nog op religieuze manier herdacht maar daar stopt dat geloof ook.
Consequent gelovig zijn is volgens u dus "fanatisme".

Als u consequent atheïst bent, mag ik dat dan ook beschouwen als "fanatisme"?

Consequent handelen overeenkomstig je eigen levensbeschouwing, is trouwens dat "fanatisme"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2019, 21:51   #1242
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Naarmate jongeren hun religieuze plichten rond hun twaalfde verjaardag (pleichtige en vormsel) niet vervullen,
kunnen ze zelfs niet meer kerkelijk trouwen, ...
De Kerk in Vlaanderen zou in dat opzicht ietsje consequenter mogen worden, naar het voorbeeld van wat er in Frankrijk gebeurt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2019, 22:46   #1243
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.807
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, religie wordt echt wel door uw strot geramd. Als de klokken luiden, hoor je ze niet. Althans als we alice mogen geloven. De Kerk is volgens haar toch zo discreet...
Ik hoor geen klokken in Vilvoorde. Soms, tijdens een huwelijk of een begrafenis van een hoogwaardigheidsbekleder. Maar voor de rest is het stil op dat vlak.
Bonte wil zijn kiesvee niet in het harnas jagen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 29 januari 2019 om 22:47.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2019, 22:57   #1244
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Consequent gelovig zijn is volgens u dus "fanatisme".

Als u consequent atheïst bent, mag ik dat dan ook beschouwen als "fanatisme"?

Consequent handelen overeenkomstig je eigen levensbeschouwing, is trouwens dat "fanatisme"?
Nee, omdat de meeste atheïsten ooit gelovig waren.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2019, 23:19   #1245
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Nee, omdat de meeste atheïsten ooit gelovig waren.
Als "consequente gelovigen" blijkbaar als "fanatiek" neergezet worden, dan zijn consequente atheïsten dat ook.

Fanatiek is hier schijnbaar het woord dat opgaat voor iemand die consequent leeft overeenkomstig diens religie.

Leeft een atheïst dan niet consequent overeenkomstig diens atheïsme?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 01:59   #1246
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Consequent gelovig zijn is volgens u dus "fanatisme".

Als u consequent atheïst bent, mag ik dat dan ook beschouwen als "fanatisme"?

Consequent handelen overeenkomstig je eigen levensbeschouwing, is trouwens dat "fanatisme"?

Als het u gelukkig maakt, doe maar.

Voor mijn part beschouwt u mij als uiterst 'extreem'-'radicaal'.

Ik wil u zelfs een foto van mezelf opsturen, zodat u helemaal in extase kunt geraken bij het uitvoeren van allerlei exorcisme-rituelen.

Ik kan alleen maar hopen dat u er in dat geval niet van uit gaat dat ik daar ook maar één seconde slaap voor ga laten.


Zeg nu nog eens dat atheïsten niet sympathiek kunnen zijn
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 02:54   #1247
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Tijdje geleden dat ik dat las, maar waarom probeer je niet Google?
Halal en scholen, je zult wel wat ontdekken!
Het is zelfs logisch uiteindelijk... Scholen moeten hun best doen om de middagmalen zo goedkoop mogelijk te houden, dus, veel keuzemogelijkheid blijft er niet over! Wie halal eet zal dat niet proeven, die leerlingen stellen zich die vraag niet eens.
De moslims des te meer. Ze niet hun zin geven is tegen de "godsdienstvrijheid"!
Daarom dat een aantal van de moeders, zoals mijn buurvrouw, om de beurt thuis soep maken voor de kinderen.
Maar omdat er ook moslim kinderen in de klas zitten mag er geen vlees in de soep zitten, soep met balletjes bv.
De school kan aan de ouders van die moslim kinderen niet garanderen dat het hallal vlees is en daarom mag het niet.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 11:31   #1248
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Probeer dat alice eens wijs te maken!
Alweer een absurde leugen, nergens schreef Alice een verband tussen hoofddoeken en bekeren, wel tussen negatieve gevolgen islam voor vrouwen zonder hoofddoek.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 11:33   #1249
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, religie wordt echt wel door uw strot geramd. Als de klokken luiden, hoor je ze niet. Althans als we alice mogen geloven. De Kerk is volgens haar toch zo discreet...
Hoe absurd is deze opmerking? Waar in dit land wordt je iedere morgen wakker met galmende klokken van de kerk? Mag ik een lijstje Jan welke kerken, volume van de klokken...
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 11:36   #1250
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Stampvoeten? Om welke reden zou ik dan wel stampvoeten, beste alice? De vrijheid om me als gelovige op het openbaar als politiek vlak te engageren wordt in België grondwettelijk vastgelegd en beschermd.

Waaruit bestaat trouwens die "hinder" waarover u het hebt? De klokken luiden in uw gemeente toch zo discreet dat u ze niet hoort...? En als Getuigen van Jehova aanbellen, mag u toch de deur dichthouden? Welke hinder ondervindt u dan wel? Gaat het dan om die moslima met hoofddoek die u op straat tegenkomt en die u doet afgrijzen? Is dat het?
Om horendol van te worden... het gaat NIET over uw vrijheden! Dat is het onderwerp niet, wel dat anderen geen last hoeven van uw overtuiging!
Blijft u ooit bij het gespreksonderwerp?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 11:46   #1251
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

We hebben nood aan een beeldenstorm in het laatste bastion van de kaloten: het onderwijs.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 12:13   #1252
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Consequent gelovig zijn is volgens u dus "fanatisme".

Als u consequent atheïst bent, mag ik dat dan ook beschouwen als "fanatisme"?

Consequent handelen overeenkomstig je eigen levensbeschouwing, is trouwens dat "fanatisme"?
Kent u het verschil tussen consequent en blind geloven? Maar iedere discussie manipuleert u richting geloof , uw stokpaardje, obsessie, wanneer ik u zo lees.

Dus nee, daar stoppen we mee, het onderwerp dus weer centraal en niet Jan.
Ik vind dus dat scholen dit soort uitstappen niet moeten doen, en al zeker niet met kinderen, adolescenten is een andere kwestie.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 12:20   #1253
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
We hebben nood aan een beeldenstorm in het laatste bastion van de kaloten: het onderwijs.
Is wel hun strategie zoals tabaksproducenten. Verslaafd maken als ze jong zijn. Een klant voor het leven.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 15:57   #1254
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.505
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie spreekt er over "megafoons"? Een muezzin kan zijn werk gerust verrichten zonder geluidsversterking. En als er ondersteuning wordt gebruikt, kan de overheid gerust geluidsnormen toepassen. Daarnaast kan de overheid gerust bepalen dat de oproep tot het gebed enkel op de dag van het moskeebezoek gebeurt.

Bij mijn weten wordt in de meeste parochies niet "af en toe" geluid. Heel veel kerkklokken geven uur, halfuur en kwartier aan. Op nog meerdere plaatsen wordt het angelus geluid (driemaal per dag). In de meeste parochies is er wekelijks tenminste één mis waarvan de aankondiging ook geluid wordt.

Ik had trouwens nooit gedacht dat een atheïste als u de vrijheid zou verdedigen van de Kerk om te blijven luiden en beieren. U die toch, naar eigen zeggen maar blijkbaar zonder al te veel consequent denken, beweert dat religie uit het maatschappelijk gebeuren moet worden geduwd. Liefst richting huiskamer.
U blijft er toch maar lustig rond kronkelen!
De kerkklokken storen niet in een dergelijke mate dat de omgeving in opstand komt, en daar zal de pastoor wel op letten want dat zou geen reclame zijn voor zijn zaak, en zijn winkel draait al zo slecht!
Maar vreemde roeptoeters die ons laten horen hoe "Allah" zich hier aan het installeren is, laat die maar ontploffen op hun minaret terwijl ze bezig zijn!
Een bommetje meer of minder zal het voor de moslims ook niet maken zeker. Het is een onderdeel van hun cultuur en hun levenswijze...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 16:01   #1255
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.505
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als de media erover heeft bericht, kunt u mij gerust eens de naam van die school geven. Ik hoef maar één naam te hebben van een Vlaamse school. Eén naam.
Zou het kunnen dat men de naam van die school angstvallig geheim aan het houden is in de media? Wat een goede reclame zou dat zijn voor die school, nietwaar?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 16:08   #1256
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.505
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fout, in het christendom staat de vrijheid juist wel centraal. De Kerk benadrukt dat we allen begiftigd zijn met een vrije wil en dat we uit vrije wil een gewetensvolle beslissing kunnen nemen. Alleen leert de Kerk ook dat niet alle beslissingen uit vrije wil moreel te verantwoorden zijn.

Het denken stopt juist niet, maar het christendom zet ons aan tot denken en tot het toetsen van onze inzichten aan wat God ons heeft geopenbaard.
Dat is nu echt het soort prietpraat waar ik al jaren moet van kotsen...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 16:56   #1257
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fout, in het christendom staat de vrijheid juist wel centraal. De Kerk benadrukt dat we allen begiftigd zijn met een vrije wil en dat we uit vrije wil een gewetensvolle beslissing kunnen nemen. Alleen leert de Kerk ook dat niet alle beslissingen uit vrije wil moreel te verantwoorden zijn.

Het denken stopt juist niet, maar het christendom zet ons aan tot denken en tot het toetsen van onze inzichten aan wat God ons heeft geopenbaard.
Helaas blijkt de realiteit enigszins anders te zijn. Er zijn bijvoorbeeld de neurologen, die in de hersens kunnen aanduiden waar de beslissingen genomen worden een fractie voor dat het bewustzijn zegt, "ik heb een goed idee/ik heb een beslissing genomen".

Dus, de vrije wil, die bestaat, maar hij is onbewust.

Hij staat dus op geen enkele manier in contact met het abstracte geweten dat er door het bewustzijn bij gefantaseerd wordt.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 18:45   #1258
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fout, in het christendom staat de vrijheid juist wel centraal. De Kerk benadrukt dat we allen begiftigd zijn met een vrije wil en dat we uit vrije wil een gewetensvolle beslissing kunnen nemen. Alleen leert de Kerk ook dat niet alle beslissingen uit vrije wil moreel te verantwoorden zijn.

Het denken stopt juist niet, maar het christendom zet ons aan tot denken en tot het toetsen van onze inzichten aan wat God ons heeft geopenbaard.

Wie, of wat, is dat, misschien?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 18:58   #1259
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wie, of wat, is dat, misschien?
Dat is die kosmische entiteit die alle melkwegen, zonnestelsels en planeten doet draaien, levensvormen doet ontstaan en verdwijnen, het Kwaad bestrijdt en tegelijk nog tijd heeft om naar uw schietgebedje te luisteren.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2019, 15:38   #1260
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Dat is die kosmische entiteit die alle melkwegen, zonnestelsels en planeten doet draaien, levensvormen doet ontstaan en verdwijnen, het Kwaad bestrijdt en tegelijk nog tijd heeft om naar uw schietgebedje te luisteren.
Dat moet dan wel God zijn!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be