Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 januari 2019, 17:22   #61
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Confederalisme komt opnieuw méér voor in de politieke woordenschat.
Inderdaad. En in het discours van de belgicisten is "confederalisme = separatisme" een sloganeske gemeenplaats geworden.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 17:39   #62
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad. En in het discours van de belgicisten is "confederalisme = separatisme" een sloganeske gemeenplaats geworden.
Het beste wat we kunnen doen is zo'n prietpraat gewoon negeren.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 17:40   #63
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
In tegendeel. De vlaamse regering is de ruggegraat van de macht van n-va. Dat is het beleidsniveau dat voor hen existentieel is als ze verder als machtspartij willen functioneren.
Ik heb hier al tal van keren zitten argumenteren dat scenario's om een tripartite in vlaanderen te vormen na mei 2019 niet realistisch zijn.
Laat staan de groteske scenario's met Groen erbij, waar sommige journalisten zitten op te kicken.
Ah nog beter dan. Je gelooft dat NVA in een Vlaamse regering gaat stappen en doodleuk gaat aanvaarden van zijn Vlaamse regeringspartners dat ze hen federaal in de oppositie duwen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 18:19   #64
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Confederalisme is evenmin "separatisme". Er is slechts sprake van separatisme wanneer Gewesten zouden kiezen voor authentieke onafhankelijkheid.

Het is toch merkwaardig hoezeer de doodsbange belgicisten koortsig naar de term "separatisme" grijpen. Als je er zo tegenaan kijkt dan zijn alle zes staatshervormingen die we tot op heden gehad hebben ook "separatisme" en is alles wat afwijkt van la Belgique une et indivisible uit den boze.

Nu ga je zeker weer komen vertellen "dat ik het niet begrepen heb" of " dat het naast de kwestie" is?
U hebt het over ACW confederalisme, waarin Vlaanderen geknecht blijft aan Belgie zonder fiscale autonomie?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 18:29   #65
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.193
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Confederalisme is evenmin "separatisme". Er is slechts sprake van separatisme wanneer Gewesten zouden kiezen voor authentieke onafhankelijkheid.

Het is toch merkwaardig hoezeer de doodsbange belgicisten koortsig naar de term "separatisme" grijpen. Als je er zo tegenaan kijkt dan zijn alle zes staatshervormingen die we tot op heden gehad hebben ook "separatisme" en is alles wat afwijkt van la Belgique une et indivisible uit den boze.

Nu ga je zeker weer komen vertellen "dat ik het niet begrepen heb" of " dat het naast de kwestie" is?
Ik geef een antwoord op reservespeler zijn sneer naar het gebrek aan 'vlaams' zijn van de liberalen en tsjeven en jij komt hier af met je semantische discussie om het inhoudelijk richting separatisme te duwen maar het vooral zo niet te hoeven benoemen om de betrokken burgers wat beter bij hun kloten te kunnen pakken...
Separatisme en dat onnozele verhaal over confederalisme is exact hetzelfde : een confederatie is iets dat kan ontstaan nadat er 2 onafhankelijke staten zijn ontstaan.
Heb je schrik van de definitie van je eigen idealen ?

Schrik dat de burger die klootzakkerij helemaal niet wil en daarom wat mist strooien ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 18:42   #66
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.193
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jij hebt wel iets gemist dan.
Geen enkele regeringspartij heeft het bestaan van die afspraak ontkend, nadat De Wever er voor de eerste keer openlijk over sprak.

Kijk in de spiegel en word rood als een kreeft: je hebt hier op dit forum meer dan vier jaar zitten jennen dat de afspraak niet zou bestaan.

Of de afspraak nageleefd gaat worden, daar heb ik het ook al over gehad.
Het spijt mij, schoofzak, maar ik heb nooit op een katholieke school mismeesterd geworden dus tsjeverij, huichelen als moreel kompas en liegen alsof het gedrukt staat is niet mijn biotoop.
Maar in de echte wereld heeft mijnheer De Wever noch 1 van zijn ministers ooit met een document dat die stelling kracht bijzet afgekomen. Conclusie : men kan niet bewijzen wat niet bestaat...
Zeik van boeremie dus...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 13 januari 2019 om 18:43.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 19:02   #67
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Moeten we nog gaan stemmen?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 19:05   #68
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat dan te denken van een partij die enkel tijdens de 6 maanden verkiezingscampagne de vlaams-nationale idealen met veel pathos opvoert om na de verkiezingen terug over te gaan tot de orde van de dag ?

edit : deze passage uit het interview met de Grote Leider zegt eigenlijk al alles over hoe lang het confederale dinges op de onderhandelingstafel gaat liggen...


bron : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01...le-omslag-als/

Als hij geen bondgenoten voor confederalisme kan vinden (wat hij eigenlijk nu al weet...) stappen ze gewoon terug in een volgende federale regering.
Dat zal dan toch zonder het N-VA ledencongres zijn .

Dat heeft voor één keer het communautaire in de koelkast gestopt ,

maar geen twee keer en Bart weet dit goed genoeg.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 19:08   #69
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het blijven woorden op dit ogenblik en niets anders dan dat..........
Wacht maar tot na de verkiezing van 2019, dan komen de daden
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 19:10   #70
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het wordt tijd ook. Als ik mij niet vergis zijn we nu in 2019.
Inderdaad de verkiezing komt er aan ,26 mei .

Er daarna beginnen de eindeloze pogingen tot het vormen van een federale regering ,

die er niet meer zal komen .
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 20:09   #71
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
U hebt het over ACW confederalisme, waarin Vlaanderen geknecht blijft aan Belgie zonder fiscale autonomie?
Bedoelt u nu dat de zes voorgaande staatshervormingen door CD&B-ACW reeds beschouwd werden als een soort "confederalisme"?

In ieder geval, als na de verkiezingen van 26 mei eerstkomend de CD&B-ACW weeral eens de federale en de Vlaamse regering van binnenuit komt saboteren riskeert een echte poging tot confederalisme inderdaad op de klippen te lopen.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 20:45   #72
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.193
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dat zal dan toch zonder het N-VA ledencongres zijn .

Dat heeft voor één keer het communautaire in de koelkast gestopt ,

maar geen twee keer en Bart weet dit goed genoeg.
De leden kunnen zichzelf gaan pijpen desnoods, dat is gewoon klapvee voor beslissingen die reeds genomen zijn een aura van validering te geven.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 21:09   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Het spijt mij, schoofzak, maar ik heb nooit op een katholieke school mismeesterd geworden dus tsjeverij, huichelen als moreel kompas en liegen alsof het gedrukt staat is niet mijn biotoop.
Maar in de echte wereld heeft mijnheer De Wever noch 1 van zijn ministers ooit met een document dat die stelling kracht bijzet afgekomen. Conclusie : men kan niet bewijzen wat niet bestaat...
Zeik van boeremie dus...
Nogmaals: heb je het gemist dat enkele weken terug De Wever zei dat het in zijn brandkast lag?
Heb je daarna één andere politieker horen dreigen "show me that atoma notebook" ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 21:14   #74
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
... Franstaligen hebben recht op hun eigen bestuur"
Sommige Franstaligen hebben dat gehoord.
Dan kunnen ze overwegen: de centen of de macht.

Afijn, alles hangt af van de uitslag van de verkiezingen: als de nva genoeg gewicht in de schaal kan leggen, zodat de anderen het a) moeilijk krijgen om die nva te negeren, omdat ze zelf nogal krap in de meerderheid zitten/dan wel met erge tegenpolen,
b) verleidelijk gaan vinden om hun stoere taal in te slikken: om het smeer, likt de beer de kandeleer. (een Michelleke doen zoals 5 jaar geleden: nooit met de nva ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 21:19   #75
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De leden kunnen zichzelf gaan pijpen desnoods, dat is gewoon klapvee voor beslissingen die reeds genomen zijn een aura van validering te geven.
Bij CD&V is dat zo ,omdat de meeste leden een postje hebben in "het katholieke middenveld" en dus gebonden zijn aan de partijtop

Bij N-VA daarentegen zijn de meeste leden gewoon Vlaamse idealisten die niet moeten eten uit de ruif van de partij.

Zij staan dus veel onafhankelijker tegenover de partijtop dan bij de klassieke partijen
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 22:12   #76
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.193
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ah nog beter dan. Je gelooft dat NVA in een Vlaamse regering gaat stappen en doodleuk gaat aanvaarden van zijn Vlaamse regeringspartners dat ze hen federaal in de oppositie duwen.
Wat ik geloof is dat N-VA als grootste vlaamse partij na mei in vlaanderen het initiatief zal nemen en zeer snel een coalitieakkoord zal vinden. En ik moet eens hard lachen met de mogelijke druk die regionale onderhandelaars menen te kunnen uitoefenen op eender welke federale coalitievorming.

Die chantage spelletjes hebben enkel kans als men mordicus dubbele meerderheden nodig heeft + een bijzondere meerderheid. Zeg maar : wanneer men de grondwet wil veranderen. In de normale politieke logica is die chantage totaal onmogelijk.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 22:17   #77
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.998
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat ik geloof is dat N-VA als grootste vlaamse partij na mei in vlaanderen het initiatief zal nemen en zeer snel een coalitieakkoord zal vinden. En ik moet eens hard lachen met de mogelijke druk die regionale onderhandelaars menen te kunnen uitoefenen op eender welke federale coalitievorming.

Die chantage spelletjes hebben enkel kans als men mordicus dubbele meerderheden nodig heeft + een bijzondere meerderheid. Zeg maar : wanneer men de grondwet wil veranderen. In de normale politieke logica is die chantage totaal onmogelijk.
Met Groen denk ik.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 22:18   #78
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
(een Michelleke doen zoals 5 jaar geleden: nooit met de nva ...)
Of een Deweverke doen. Geen haar ……….
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 22:19   #79
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.193
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nogmaals: heb je het gemist dat enkele weken terug De Wever zei dat het in zijn brandkast lag?
Heb je daarna één andere politieker horen dreigen "show me that atoma notebook" ?
Ik heb geen interesse in de stationsromannetjes waar De Wever zijn minder begaafde fans mee weet te boeien. Het document inscannen en publiceren is een werk van 30 seconden, en dan zullen we zelf wel oordelen of BDW als een zeiklijster heeft zitten bluffen of dat hij echt iets had.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 22:20   #80
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat ik geloof is dat N-VA als grootste vlaamse partij na mei in vlaanderen het initiatief zal nemen en zeer snel een coalitieakkoord zal vinden. En ik moet eens hard lachen met de mogelijke druk die regionale onderhandelaars menen te kunnen uitoefenen op eender welke federale coalitievorming.

Die chantage spelletjes hebben enkel kans als men mordicus dubbele meerderheden nodig heeft + een bijzondere meerderheid. Zeg maar : wanneer men de grondwet wil veranderen. In de normale politieke logica is die chantage totaal onmogelijk.
De N-VA zal vlug een Vlaamse regering vormen inderdaad met Jan Jambon

als Vlaams Premier.


Federaal zal de ultieme impasse volgen tot wanhoop en frustratie van de Belgicisten.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be