Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 november 2016, 22:17   #41
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.893
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het is: Belzieke, een fout die u natuurlijk bij deze vergeven is....
Neen, België.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2016, 22:22   #42
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Neen, België.
Stukje teruggaan, ik had het over Belgiekske, had Belzieke moeten zijn.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2016, 22:33   #43
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dan zal er weer opnieuw een Belgische opstand komen, de Franstaligen zullen zich dan roeren met hulp van Frankrijk. Pajoske heeft gelijk wat dat betreft.
Neen, binnen die konfederatie die dus uiterst los is, is Wallonië de facto zelfstandig. Er zal dus geen reden zijn voor opstand. Alleen denk ik dat ze er vooraf reeds niet zullen mee akkoord gaan, omdat ze er geen geldelijk voordeel uit halen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2016 om 22:40.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2016, 22:34   #44
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Nederland had wel een gasbel.
België een luchtbel.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2016, 23:11   #45
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De persoon waarover ik het had is zwaar in problemen gekomen door o.a. iemand van Nederlandse nationaliteit. Een zoveelste voorbeeld van hetgeen ik hier vroeger al aanhaalde. Wees héél voorzichtig als je met Nederlanders in zee gaat.
Verder ga ik er hier niet over uitweiden.
lekker verhaal..u gooit een half maar volstrekt onverifieerbaar verhaal op tafel waarbij 'iemand' op 'onverklaarde wijze' is 'benadeeld' door een Nederlander (dat laatste meldt u er wel even bij) en dan mogen we de rest invullen.

ik ken iemand die is benadeeld door iemand met de Belgische nationaliteit. Verder ga ik er maar niet over uitweiden.

Laatst gewijzigd door Hollander : 14 november 2016 om 23:11.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2016, 23:14   #46
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ze zijn verslaafd aan Vlaams geld, hoe regelen we die ontkoppeling dan? Heb ik geen vertrouwen in.
Dat is inderdaad een zeer moeilijke evenwichtsoefening die in het slechtste geval zal uitdraaien in meer te bieden dan Frankrijk.

Maar fokus niet éénzijdig op Wallonië. De Luxemburgers zijn ook historische Nederlanders. Luxemburg werd pas in 1890 losgekoppeld van Nederland.

Geld en economie zijn bovendien niet �*lles; ga niet te vlot voorbij aan het geopolitieke aspekt van de Nederlanden. Rusland heeft een ekonomie te vergelijken met de Nederlandse maar staat in geopolitiek opzicht zoveel sterker.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2016 om 23:15.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2016, 23:21   #47
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Kan niet, want er bestaat geen Vlaams volk.
En bestaat er een Belziek volk, Pajoske ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2016, 23:37   #48
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Maar ik heb hier ook meer dan één keer de negatieve ervaringen uit mijn eigen omgeving, in het grensgebied, met Nederlanders opgeschreven. Reden waarom ik een samengaan met Nederland een de verste verte niet zie zitten.

De persoon waarover ik het had is zwaar in problemen gekomen door o.a. iemand van Nederlandse nationaliteit. Een zoveelste voorbeeld van hetgeen ik hier vroeger al aanhaalde. Wees héél voorzichtig als je met Nederlanders in zee gaat.Verder ga ik er hier niet over uitweiden.
Het gaat om geopolitiek en niet om inter(klein)menselijke relaties.

En alsof het hertekenen - lees: het uitgommen - van de staatsgrens een invloed gaat hebben op de petite histoire en het dorpskrantnieuws dat ge hier rapporteert.

Wat een ontstellend sujektief en tendentieus kleutergeleuter !
IK ken veel Belgen die door Belgen werden bedrogen: België gaat dus niet samen !
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2016 om 23:39.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2016, 08:50   #49
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Idd.



Ter info voor de fantasten die een samengaan van Vlaanderen met Nederland vooropstellen. Dat zal enkel lukken als de Vlaamse politici plat op hun buik gaan liggen, en alle controle overlaten aan de Hollanders.
Binnen de kotste keren volgt een nieuwe Belgische opstand.
De kans is erg klein dat bij een hereniging het zwaartepunt (uitsluitend) bij Holland gaat liggen. De twee grote spelers zullen Brabant en Holland zijn. Maar ook Limburg, niet langer geïsoleerd, gaat meer in de pap te brokken hebben.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2016, 20:23   #50
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
De kans is erg klein dat bij een hereniging het zwaartepunt (uitsluitend) bij Holland gaat liggen. De twee grote spelers zullen Brabant en Holland zijn. Maar ook Limburg, niet langer geïsoleerd, gaat meer in de pap te brokken hebben.
De "macht" zal naar het zuiden verschuiven, is ook logisch.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2016, 20:25   #51
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het gaat om geopolitiek en niet om inter(klein)menselijke relaties.

En alsof het hertekenen - lees: het uitgommen - van de staatsgrens een invloed gaat hebben op de petite histoire en het dorpskrantnieuws dat ge hier rapporteert.

Wat een ontstellend sujektief en tendentieus kleutergeleuter !
IK ken veel Belgen die door Belgen werden bedrogen: België gaat dus niet samen !
Persoonlijke emotie en politiek is altijd weer lastig.....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2016, 20:26   #52
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Neen, België.
Voor u toch "Belgique"?
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2017, 12:36   #53
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.092
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
De kans is erg klein dat bij een hereniging het zwaartepunt (uitsluitend) bij Holland gaat liggen. De twee grote spelers zullen Brabant en Holland zijn. Maar ook Limburg, niet langer geïsoleerd, gaat meer in de pap te brokken hebben.
Eerst zal er weer een oorlog moeten komen ,dan is Nederland weer goed voor de Belgen.

Zo’n honderd jaar geleden stond de grens tussen Nederland en België onder stroom! Een 332 kilometer lang hekwerk met maar liefst 2000 volt wisselstroom om smokkelaars, spionnen en deserteurs tegen te houden. Terwijl er in onze tijd ook weer hekken worden gebouwd om vooral vluchtelingen tegen te houden, staat het Museum van de 20e Eeuw in Hoorn met de expositie ‘De Dodendraad’ stil bij deze afscheiding tijdens de Eerste Wereldoorlog.

De tentoonstelling ‘De Dodendraad‘ vertelt een spannend verhaal over spionage, smokkelhandel en het afsluiten van de grens tussen Nederland en België tijdens de Eerste Wereldoorlog. Op doortocht naar Frankrijk valt Duitsland op 4 augustus 1914 België binnen. België wordt vier jaar lang bezet terwijl Nederland buiten de oorlog blijft. Om smokkelaars, spionnen en deserteurs tegen te houden bouwen de Duitsers vanaf 1915 langs de Belgisch-Nederlandse grens “De Dodendraad”, een 332 kilometer lange versperring die onder 2000 volt staat.

De Draad kostte naar schatting vele honderden mensen het leven, maar kon niet voorkomen dat duizenden mensen op velerlei manieren de grens passeerden. Na het einde van de oorlog werd het dodenhek snel afgebroken. De tentoonstelling vertelt waarom “De Dodendraad” werd gebouwd, hoe zag die er uit en welke slimme manieren spionnen en smokkelaars bedachten om er door te breken. Ook is er aandacht voor grensversperringen in andere tijden (van de Romeinen tot en met nu).

De tentoonstelling werd ontwikkeld door ‘EersteWereldoorlog.nu’ met steun van de M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, het Algemeen Nederlands Verbond en de Erfgoedcel Hasselt (België). Voor meer infowww.eerstewereldoorlog.nu

De tentoonstelling ‘De Dodendraad’ is in april en mei 2017 te zien in het Museum van de 20e Eeuw in Hoorn, zie www.museumhoorn.nl Daar is tot eind oktober 2017 ook nog een wisseltentoonstelling over 40 jaar Star Wars te zien. Sinds 1 januari 2017 is bij een bezoek aan het museum een gratis kopje koffie, thee of een ranja inbegrepen.


http://www.museumhoorn.nl
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 00:32   #54
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De "macht" zal naar het zuiden verschuiven, is ook logisch.
Wist ik ook niet, de twee grootste bedrijven economisch van belang voor Nederland bevinden zich in het zuiden.
Geen Shell, AH etc, maar blijkt nog steeds Philips te zijn. Op twee ASML

Interessant, chips kunnen wereldwijd alleen geproduceerd worden met kennis uit Europa.
De nieuwste technologie, machines om chips te kunnen produceren, wordt alleen door ASML gemaakt.
Apparaatje kost nogal wat: €130 miljoen. Bij elkaar 160 ton, er zijn een aantal jumbojets voor nodig om te vervoeren.
Best wel grappig dat een US, China, Korea en Taiwan niet zonder Europese kennis kunnen
Bron: Buitenhof, afgelopen zondag.

Ging over dat onevenredig veel in de randsteden wordt geïnvesteerd en slechts in geringe mate in de centra in het zuiden, terwijl dit de derde mainpoort is na Rotterdam en Schiphol
Eindhoven, maar ook Woensdrecht wordt steeds belangrijker (vliegtuigindustrie)

Er moet ook meer geïnvesteerd worden ten behoeve van de vele hoogwaardige werkkrachten uit andere landen die er wonen en werken
ASML heeft alleen al 90 nationaliteiten in dienst
Als wel in hoogwaardig technisch onderwijs. Het aantal werknemers in deze tak gaat verdubbelen.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2017, 15:07   #55
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Eerst zal er weer een oorlog moeten komen ,dan is Nederland weer goed voor de Belgen.

Zo’n honderd jaar geleden stond de grens tussen Nederland en België onder stroom! Een 332 kilometer lang hekwerk met maar liefst 2000 volt wisselstroom om smokkelaars, spionnen en deserteurs tegen te houden. Terwijl er in onze tijd ook weer hekken worden gebouwd om vooral vluchtelingen tegen te houden, staat het Museum van de 20e Eeuw in Hoorn met de expositie ‘De Dodendraad’ stil bij deze afscheiding tijdens de Eerste Wereldoorlog.

De tentoonstelling ‘De Dodendraad‘ vertelt een spannend verhaal over spionage, smokkelhandel en het afsluiten van de grens tussen Nederland en België tijdens de Eerste Wereldoorlog. Op doortocht naar Frankrijk valt Duitsland op 4 augustus 1914 België binnen. België wordt vier jaar lang bezet terwijl Nederland buiten de oorlog blijft. Om smokkelaars, spionnen en deserteurs tegen te houden bouwen de Duitsers vanaf 1915 langs de Belgisch-Nederlandse grens “De Dodendraad”, een 332 kilometer lange versperring die onder 2000 volt staat.

De Draad kostte naar schatting vele honderden mensen het leven, maar kon niet voorkomen dat duizenden mensen op velerlei manieren de grens passeerden. Na het einde van de oorlog werd het dodenhek snel afgebroken. De tentoonstelling vertelt waarom “De Dodendraad” werd gebouwd, hoe zag die er uit en welke slimme manieren spionnen en smokkelaars bedachten om er door te breken. Ook is er aandacht voor grensversperringen in andere tijden (van de Romeinen tot en met nu).

De tentoonstelling werd ontwikkeld door ‘EersteWereldoorlog.nu’ met steun van de M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, het Algemeen Nederlands Verbond en de Erfgoedcel Hasselt (België). Voor meer infowww.eerstewereldoorlog.nu

De tentoonstelling ‘De Dodendraad’ is in april en mei 2017 te zien in het Museum van de 20e Eeuw in Hoorn, zie www.museumhoorn.nl Daar is tot eind oktober 2017 ook nog een wisseltentoonstelling over 40 jaar Star Wars te zien. Sinds 1 januari 2017 is bij een bezoek aan het museum een gratis kopje koffie, thee of een ranja inbegrepen.


http://www.museumhoorn.nl
Ge weet toch dat die opvang weinig met menslievendheid te maken had maar des te meer met een verplichting die hoorde bij het statuut van neutraliteit dat Nederland met alle macht wilde houden?
Ge weet toch dat Duitse troepen in die oorlog in het zuiden van Limburg over Nederlands grondgebied marcheerden, en Nederlandse neutraliteit dus eigenlijk een fabeltje was?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2017, 08:05   #56
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.501
Standaard





Nederland en Vlaanderen gaan goed samen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2017, 18:22   #57
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar fokus niet éénzijdig op Wallonië. De Luxemburgers zijn ook historische Nederlanders. Luxemburg werd pas in 1890 losgekoppeld van Nederland.
Dat klopt, en deze loskoppeling had niet eens taalkundige of communautaire redenen. De achtergrond was even futtiel als triviaal: de Salische wet in Luxemburg, die geen vrouwen op de troon toestond. Willem III, koning der Nederlanden en groothertog van Luxemburg, was namelijk zonder mannelijke nakomeling overleden. Emma werd regentes, omdat Wilhelmina nog te jong was.

Het geslacht Nassau kent drie takken die bepalend zijn: Nassau-Siegen, Nassau-Dietz en Nassau-Dillenburg. De laatste heeft de titel van Prins van Oranje gekregen. Nassau-Dietz heeft Luxemburg geërfd.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 05:15   #58
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat klopt, en deze loskoppeling had niet eens taalkundige of communautaire redenen. De achtergrond was even futtiel als triviaal: de Salische wet in Luxemburg, die geen vrouwen op de troon toestond. Willem III, koning der Nederlanden en groothertog van Luxemburg, was namelijk zonder mannelijke nakomeling overleden. Emma werd regentes, omdat Wilhelmina nog te jong was.

Het geslacht Nassau kent drie takken die bepalend zijn: Nassau-Siegen, Nassau-Dietz en Nassau-Dillenburg. De laatste heeft de titel van Prins van Oranje gekregen. Nassau-Dietz heeft Luxemburg geërfd.
Allez, net als in de UK of Belgenland:
verbasterde Duitsers overal. Dat verklaart die flaminganten en hun Oranje dromen, is 't niet Q.?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 16:20   #59
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.092
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat is inderdaad een zeer moeilijke evenwichtsoefening die in het slechtste geval zal uitdraaien in meer te bieden dan Frankrijk.

Maar fokus niet éénzijdig op Wallonië. De Luxemburgers zijn ook historische Nederlanders. Luxemburg werd pas in 1890 losgekoppeld van Nederland.

Geld en economie zijn bovendien niet �*lles; ga niet te vlot voorbij aan het geopolitieke aspekt van de Nederlanden. Rusland heeft een ekonomie te vergelijken met de Nederlandse maar staat in geopolitiek opzicht zoveel sterker.
De Hollandse Republiek speelde 400 jaar geleden op het geopolitiek toneel
al een belangrijke rol en ook jouw geliefde vlag werd met trots gehesen.

De handelsbetrekkingen tussen Holland en het Ottomaanse rijk waren
in die tijd uitstekend.
Dirkje of Iwan de Veenboer uit Hoorn is zelfs consul van Algiers geworden
en groot admiraal van de Ottomaanse vloot.

Dirkje had echter een dubbel loyaliteit ,want zijn schepen voerden met zowel de Ottomaanse vlag ook met de Prinse-vlag.


De "princevlagh"
Als admiraal van de Turkse vloot was het moeilijk om zich afzijdig te houden als er gestreden werd tegen Hollandse schepen, maar als die veroverd waren kregen de Hollanders, Friezen en Zeeuwen de keuze tussen varen met ons, of als slaaf verkocht worden. Opvarenden van Franse, Engelse schepen of andere nationaliteiten werden als slaaf verkocht. Met de opvarenden van Spaanse schepen maakte hij korte metten, die werden zonder pardon overboord gezet. Hij had trouwens de door niet iedereen gewaardeerde gewoonte om schepen die de Spaanse vlag voerden zonder meer aan te vallen, en geen rekening te houden met de sterkte of aantallen van die schepen, en heel bijzonder is dat als hij dat deed, hij de "princevlagh" (oranje-wit-blauw) liet aanslaan.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ivan_de_Veenboer
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 16:20   #60
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.092
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat is inderdaad een zeer moeilijke evenwichtsoefening die in het slechtste geval zal uitdraaien in meer te bieden dan Frankrijk.

Maar fokus niet éénzijdig op Wallonië. De Luxemburgers zijn ook historische Nederlanders. Luxemburg werd pas in 1890 losgekoppeld van Nederland.

Geld en economie zijn bovendien niet �*lles; ga niet te vlot voorbij aan het geopolitieke aspekt van de Nederlanden. Rusland heeft een ekonomie te vergelijken met de Nederlandse maar staat in geopolitiek opzicht zoveel sterker.
De Hollandse Republiek speelde 400 jaar geleden op het geopolitiek toneel
al een belangrijke rol en ook jouw geliefde vlag werd met trots gehesen.

De handelsbetrekkingen tussen Holland en het Ottomaanse rijk waren
in die tijd uitstekend.
Dirkje of Iwan de Veenboer uit Hoorn is zelfs consul van Algiers geworden
en groot admiraal van de Ottomaanse vloot.

Dirkje had echter een dubbel loyaliteit ,want zijn schepen voerden met zowel de Ottomaanse vlag ook met de Prinse-vlag.


De "princevlagh"
Als admiraal van de Turkse vloot was het moeilijk om zich afzijdig te houden als er gestreden werd tegen Hollandse schepen, maar als die veroverd waren kregen de Hollanders, Friezen en Zeeuwen de keuze tussen varen met ons, of als slaaf verkocht worden. Opvarenden van Franse, Engelse schepen of andere nationaliteiten werden als slaaf verkocht. Met de opvarenden van Spaanse schepen maakte hij korte metten, die werden zonder pardon overboord gezet. Hij had trouwens de door niet iedereen gewaardeerde gewoonte om schepen die de Spaanse vlag voerden zonder meer aan te vallen, en geen rekening te houden met de sterkte of aantallen van die schepen, en heel bijzonder is dat als hij dat deed, hij de "princevlagh" (oranje-wit-blauw) liet aanslaan.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ivan_de_Veenboer
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be