Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juni 2020, 17:40   #43281
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
En dat hebt u dan nog met omzichtigheid uitgedrukt...
Maak u geen illusies: x-aantal berichten verder zullen we weer dezelfde gebedstrommeltjes zien draaien: Ollanders, intolerante Republiek, aardgas, vrekkige Nederlanders, calvinisten...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 17:40   #43282
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door System uit Het Oosten Bekijk bericht
Dat heb ik nooit beweerd. Dat zijn uw woorden. Over de intolerantie in de Republiek zal ik het niet meer vaak hebben. Da's waar. Tenzij ... ja tenzij dat iemand weer onzin begint te vertellen door bijvoorbeeld te beweren dat de Republiek niet intolerant was. En dan zal ik weer moeten repliceren natuurlijk.
In dat geval: de Republiek was in die tijd een van de tolerantste landen ter wereld.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 11 juni 2020 om 17:40.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 17:44   #43283
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Maak u geen illusies: x-aantal berichten verder zullen we weer dezelfde gebedstrommeltjes zien draaien: Ollanders, intolerante Republiek, aardgas, vrekkige Nederlanders, calvinisten...
Hopla, en daar begint de vitterij weer.


Hoeveel Nepalese gebedsmolens ik hier al heb zien draaien over het utopische 'grootnederland' en dit door uw gelijkgestemde vrienden (vaak altijd dezelfden die daarover beginnen), zijn haast niet meer te tellen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juni 2020 om 17:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 17:49   #43284
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hoeveel Nepalese gebedsmolens ik hier al heb zien draaien over het utopische 'grootnederland' en dit door uw gelijkgestemde vrienden (vaak altijd dezelfden), zijn haast niet meer te tellen.
Mensen mogen gerust denken vanuit hun idealen. Ik denk aan het adagio van een bepaalde historische figuur: "Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre, ni de réussir pour persévérer".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 17:53   #43285
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mensen mogen gerust denken vanuit hun idealen. Ik denk aan het adagio van een bepaalde historische figuur: "Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre, ni de réussir pour persévérer".

"Die gedanken sind frei."
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 17:55   #43286
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

"Die gedanken sind frei."
Geen haar op mijn hoofd die er anders over denkt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2020, 17:56   #43287
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen haar op mijn hoofd die er anders over denkt.
Hmm...als u het zegt...hmm...

Alleen, een katholiek dogma staat wel voor 100% haaks op het adagium 'Die Gedanken sind frei'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juni 2020 om 18:22.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 14:39   #43288
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U gaf aan dat u dat ergens had gelezen. Al meerderen hebben de referentie gevraagd, maar u gaf iedere keer niet thuis.
Net als de onvindbare journalist waarmee deze draad opende...
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 18:46   #43289
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Net als de onvindbare journalist waarmee deze draad opende...
Toch wat beter volgen.

"Zo was Zeeland het gewest dat als eerste drommen vluchtelingen zag arriveren. De Provinciale Staten besloten zich tegen de overlast te wapenen. In 1587 namen zij maatregelen om de arme lieden uit het land van de vijand in Vlaanderen over de grens te zetten (of niet meer binnen te laten)."


(G. Asaert, 1585, blz.178)

Niet veel protestantse of calvinistische solidariteit met heel wat geloofsbroeders uit het zuiden zo te zien. Gewoon terug over de grens gejaagd ja, of gewoon niet binnen gelaten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 juni 2020 om 18:52.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 19:57   #43290
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch wat beter volgen.

"Zo was Zeeland het gewest dat als eerste drommen vluchtelingen zag arriveren. De Provinciale Staten besloten zich tegen de overlast te wapenen. In 1587 namen zij maatregelen om de arme lieden uit het land van de vijand in Vlaanderen over de grens te zetten (of niet meer binnen te laten)."


(G. Asaert, 1585, blz.178)

Niet veel protestantse of calvinistische solidariteit met heel wat geloofsbroeders uit het zuiden zo te zien. Gewoon terug over de grens gejaagd ja, of gewoon niet binnen gelaten.
Dan moet er toch niet al te veel van die maatregel in huis zijn gekomen, want er zijn ontelbare Vlamingen en Brabanders naar het Noorden gevlucht om daar een nieuwe thuis te vinden.

Merkwaardig is trouwens hoe u weer eens op het ene been danst om nu op het andere te dansen. U stelde eerder dat er onder de vluchtelingen ook veel katholieken bevonden. Nu zijn het blijkbaar plotseling weer allemaal protestanten...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 19:58   #43291
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hmm...als u het zegt...hmm...

Alleen, een katholiek dogma staat wel voor 100% haaks op het adagium 'Die Gedanken sind frei'.
Geloof neemt men in vrijheid aan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 20:24   #43292
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan moet er toch niet al te veel van die maatregel in huis zijn gekomen, want er zijn ontelbare Vlamingen en Brabanders naar het Noorden gevlucht om daar een nieuwe thuis te vinden.

Merkwaardig is trouwens hoe u weer eens op het ene been danst om nu op het andere te dansen. U stelde eerder dat er onder de vluchtelingen ook veel katholieken bevonden. Nu zijn het blijkbaar plotseling weer allemaal protestanten...
Helemaal niet. U bent weer aan het vitten. Natuurlijk waren er ook katholieken bij. Ik haal hier gewoon een besluit aan van de provinciale staten van Zeeland dat inhield dat arme mensen die ook calvinistische geloofsbroeders waren de toegang werden tot het Noorden of weggejaagd. Hetgeen u leek te betwisten. De meesten zullen nieuwbakken calvinisten zijn geweest maar niet allemaal.

U hebt een verkeerd beeld over de vlucht van de Zuiderlingen. Als u nu denkt dat iedereen asiel zocht in Holland wegens religieuze redenen dan bent u abuis. De meesten waarschijnlijk wel, maar er waren er ook bij die de miserie in het Zuiden wilden ontvluchten. Het land was daar verwoest. Kroniekschrijvers meldden - zo zegt Asaert- dat er troepen wolven zwierven in het Brabantse binnenland en dat het gras groeide in de Antwerpse straten. Of het waar is? In ieder geval het was er beroerd.

Vermits vele streken in het Zuiden ontvolkt waren door de oorlog en er met moeite aan landbouw werd gedaan, was de graanprijs in het Noorden 3x goedkoper. Ook daarvoor vluchtten de mensen uit het Zuiden naar de Republiek. Heel wat mensen hadden ook geen echte religieuze overtuiging of was die niet doorslaggevend om te vluchten, zo meldt Asaert. Bovendien vluchtten de mensen niet alleen naar de Republiek, maar ook naar Engeland en Duitsland.

Feit blijft dat de calvinistische liefdadigheid toch moet genuanceerd worden. Heel wat calvinisten mochten niet binnen of werden terug over de grens gejaagd omdat ze arm waren, ook al waren ze adepten van Calvijn. Dat is het punt dat ik wilde maken. Tot spijt van wie het benijdt vrees ik.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 juni 2020 om 20:28.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 20:26   #43293
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch wat beter volgen.

"Zo was Zeeland het gewest dat als eerste drommen vluchtelingen zag arriveren. De Provinciale Staten besloten zich tegen de overlast te wapenen. In 1587 namen zij maatregelen om de arme lieden uit het land van de vijand in Vlaanderen over de grens te zetten (of niet meer binnen te laten)."


(G. Asaert, 1585, blz.178)

Niet veel protestantse of calvinistische solidariteit met heel wat geloofsbroeders uit het zuiden zo te zien. Gewoon terug over de grens gejaagd ja, of gewoon niet binnen gelaten.
Hoeveel zijn er voor 1600 terug over de grens gezet?
Een week terug anno 2020 , werden nog tentallen Nederlanders terug over de grens gezet door België.

Laatst gewijzigd door cato : 15 juni 2020 om 20:29.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 20:28   #43294
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet. U bent weer aan het vitten. Natuurlijk waren er ook katholieken bij. Ik haal hier gewoon een besluit aan van de Staten van Zeeland dat inhield armee mensen die ook calvinistische geloofsbroeders waren de toegang werden tot het Noorden werd ontzegd of weggejaagd. Hetgeen u leek te betwisten. De meesten zullen ,nieuwbakken calvinisten zijn geweest maar niet allemaal.

U hebt een verkeerd beeld over de vlucht van de Zuiderlingen. Als u nu denkt dat iedereen asiel zocht in Holland wegens religieuze redenen dan bent u abuis. De meesten waarschijnlijk wel, maar er waren er ook bij die de miserie in het Zuiden wilden ontvluchten. Het land was daar verwoest. Kroniekschrijvers meldden - zo zegt Asaert- dat er troepen wolven zwierven in het Brabantse binnenland en dat het gras groeide in de Antwerpse straten. Of het waar is? In ieder geval het was er beroerd.

Vermits vele streken in het Zuiden ontvolkt waren door de oorlog en er met moeite aan landbouw werd gedaan, was de graanprijs in het Noorden 3x goedkoper. Ook daarvoor vluchtten de mensen uit het Zuiden naar de Republiek. Heel wat mensen hadden ook geen echte religieuze overtuiging of was die niet doorslaggevend om te vluchten, zo meldt Asaert. Bovendien vluchtten de mensen niet alleen naar de Republiek, maar ook naar Engeland en Duitsland.

Feit blijft dat de calvinistische liefdadigheid toch moet genuanceerd worden. Heel wat calvinsten mochten niet binnen of werden terug over de grens gejaagd omdat ze arm waren, ook al waren ze protestant. Dat is het punt dat ik wilde maken. Tot spijt van wie het benijdt vrees ik.
En hop, weer verandert u het geweer van schouder. Nu worden er blijkbaar toch weer vluchtelingen binnengelaten. Eerder luidde het nog dat ze teruggestuurd werden. Er zit precies geen lijn in uw hele verhaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 20:28   #43295
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Hoeveel zijn er terug over de grens gezet?
Stap in de tijdmachine en ga ze tellen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 20:34   #43296
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En hop, weer verandert u het geweer van schouder. Nu worden er blijkbaar toch weer vluchtelingen binnengelaten. Eerder luidde het nog dat ze teruggestuurd werden. Er zit precies geen lijn in uw hele verhaal.
Helemaal niet. U moet toch wat beter leren lezen. Ik zei dat de armen werden tegengehouden. Maar niet de vermogenden en mensen die een ambacht konden uitoefenen. Dat zei ik.

Weet dat ik niet alles 3 x zal blijven herhalen omdat u zich niet de moeite doet om grondig en inhoudelijk te lezen. Ik moet bij u altijd alles een paar keer herhalen. Het zal trouwens ook niet meer nodig zijn . Alles is hierover gezegd. En niet tot glorie van de calvinisten, helaas.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 20:37   #43297
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet. U moet toch wat beter leren lezen. Ik zei dat de armen werden tegengehouden. Maar niet de vermogenden en mensen die een ambacht konden uitoefenen. Dat zei ik.

Weet dat ik niet alles 3 x zal blijven herhalen omdat u zich niet de moeite doet om grondig en inhoudelijk te lezen. Ik moet bij u altijd alles een paar keer herhalen. Het zal trouwens ook niet meer nodig zijn . Alles is hierover gezegd. En niet tot glorie van de calvinisten, helaas.
Ligt er hier dan iemand wakker van de glorie van de calvinisten? Los nog van de vraag wat u bedoelt met die "glorie"...

In ieder geval, uw versies veranderen voortdurend. Eerst luidde het dat katholieke vluchtelingen de grens werden overgezet. Dan werden die katholieken omgetoverd tot calvinisten. Nu werden er schijnbaar wel mensen toegelaten, ook katholieken... Geen mens die nog wijs geraakt uit die verwarrende en tegenstrijdige brij die u hier opdient.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 21:11   #43298
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ligt er hier dan iemand wakker van de glorie van de calvinisten? Los nog van de vraag wat u bedoelt met die "glorie"...

In ieder geval, uw versies veranderen voortdurend. Eerst luidde het dat katholieke vluchtelingen de grens werden overgezet. Dan werden die katholieken omgetoverd tot calvinisten. Nu werden er schijnbaar wel mensen toegelaten, ook katholieken... Geen mens die nog wijs geraakt uit die verwarrende en tegenstrijdige brij die u hier opdient.
Mijn versies veranderen niet. Uw lezen laat soms steken vallen. Niet erg, dat gebeurt bij iedereen.

Point final. (Want anders blijft u toch maar doorvitten.)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 juni 2020 om 21:12.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 21:13   #43299
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Mijn versies veranderen niet. Uw lezen laat soms steken vallen. Niet erg, dat gebeurt bij iedereen.

Point final. (Want anders blijft u toch maar doorvitten.)
Enkel de moderatie bepaalt hier het "point final". Voor het overige ben ik niet alleen die de voortdurend veranderde versies vaststelt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 21:33   #43300
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Enkel de moderatie bepaalt hier het "point final". Voor het overige ben ik niet alleen die de voortdurend veranderde versies vaststelt.
U herhaalt zich, vittende. Ik zal het voor de zoveelste keer dan anders stellen: voor mij 'point final'. dan. Discussieert u maar rustig verder.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 juni 2020 om 21:34.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be