Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 januari 2023, 14:16   #21
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
wat kost een zwembad van 10x5 meter ? in aanleg
en in onderhoud
In onderhoud, als je het zelf doet, zo goed als niets.
De aanleg hangt er vanaf wat je wil. Met liner of kunststof kuip, gemetst met mozaïek?
Reken toch maar snel op 40k€

Zelfs aan verwarming kost het me niets, de zon doet haar werk en in de winter gebruik ik dat niet.
In de zomer halen we 30°C zonder bijverwarming.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 31 januari 2023 om 14:18.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2023, 14:45   #22
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
al die verzuring kan toch ook niet gezond zijn
Zinnen beginnen met een hoofdletter. Los hiervan heeft dit hoegenaamd niets met verzuring van doen, maar met de objectieve vaststelling dat men o.a. de verharding wil afbouwen en daarvoor zelfs premies uitdeelt, maar dat er aan de andere kant een wildgroei aan zwembaden bezig is die het effect ervan compleet wegblazen en de verharding doen toenemen.

Dit is met andere een falend, niet coherent beleid. Of een hypocriet beleid, het is maar hoe je het bekijkt. Wat er aan de ene kant wordt onthard, komt er aan de andere kan in veelvoud bij.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2023, 14:51   #23
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Zinnen beginnen met een hoofdletter. Los hiervan heeft dit hoegenaamd niets met verzuring van doen, maar met de objectieve vaststelling dat men o.a. de verharding wil afbouwen en daarvoor zelfs premies uitdeelt, maar dat er aan de andere kant een wildgroei aan zwembaden bezig is die het effect ervan compleet wegblazen en de verharding doen toenemen.

Dit is met andere een falend, niet coherent beleid. Of een hypocriet beleid, het is maar hoe je het bekijkt. Wat er aan de ene kant wordt onthard, komt er aan de andere kan in veelvoud bij.
Vraag eens aan de beleidsvoerders waarom ze in Geraardsbergen ettelijke hectaren landbouwgrond willen omvormen naar een legerkazerne met alle verharding vandien terwijl er kazernes leeg staan.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2023, 14:51   #24
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ga je ontkennen dat die 100.000 die hier elk jaar toekomen geen woonst moeten hebben? Even verder kijken dan uw korte neus?
Neen, die aangespoelden bouwen geen nieuwe woningen maar bezetten de oudere woongelegenheid, meestal in steden, waardoor de kinderen van vroegere bewoners bijna gedwongen worden iets nieuw uit de grond te stampen. En natuurlijk gebeurt dat dan op plaatsen waar nog geen woning staat => extra verharding.
En dan gaan ze de N-VA verwijten dat we niet snel genoeg sociale woningen uit de grond kunnen stampen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2023, 16:17   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik denk dat de aankondiging van de Vlaamse regering om verdere verharding en bebouwing een halt toe te roepen er alleen toe geleid heeft dat de bebouwing en de verharding verder toeneemt, onder het motto van "nu het nog kan".

Hier in de ruime omgeving is het ongezien hoeveel nieuwe huizen hier gebouwd worden. (En echt niet door die "aangespoelden" waar Skobelev het over heeft, vergeet die onzin maar)

Langs de andere kant moeten we niet dramatiseren.
14.2% in 2013, 15.5% in 2021. Aan dat tempo duurt het nog 250 jaar eer er in Vlaanderen evenveel verharding is als in één stad als Shanghai, en ruim 500 jaar eer Vlaanderen helemaal verhard zou zijn.
Op een termijn van honderden jaren is de wereld sowieso totaal veranderd.
Honderden jaren?
Ik ben iets in de zestig, de wereld is op die tijd totaal verandert.

De boeren bewerkten hun akkers met paarden, hier en daar was er iemand die reeds nen tractor had.
Vrouwen reden niet met de auto.
Ne PC bestond niet.
Bijna niemand had nen telefoon.
Op heel veel plaatsen was er gene TV.
Wij mochten nog in de beken, de bossen, ... spelen.
Kersen die gingen we stelen, de boer wist dat, en deed alsof ie boos was.
De was doen was voor veel vrouwen een hele klus, zeker met baby's, al die doeken uitwassen ...
Koken werd op veel plaatsen nog op de stoof gedaan.
Reizen dat was iets voor de hogere klasse.
...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2023, 12:44   #26
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ja hoor
Demir en haar tegelwippen !
Ontharden is de boodschap
N-VA besturen kloten mensen en laten hun voortuin open breken

Maar
Zijzelf
die N-VA'ers dus
die staan daar allemaal boven
Zij ontharden op hun manier

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230503_96504671
Citaat:
Op het Antwerpse Eilandje is het tweede deel van het Schengenplein geopend. Een nieuwe grote vlakte met een ponton langs het Kattendijkdok met waterkraantjes en een overdekte moderne hangar. Er werd twee en een half jaar aan gewerkt, Maar er is veel beton en weinig groen voorzien
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2023, 13:08   #27
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Ja hoor
Demir en haar tegelwippen !
Ontharden is de boodschap
Jazeker, dat is goed voor de aanvulling van het grondwater en tegen overstromingen gezien de klimaatopwarming.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
N-VA besturen kloten mensen en laten hun voortuin open breken
Dat zou men inderdaad moeten doen, maar gebeurt veel te weinig. Gemeentepolitiek is een ramp in alles waar enige kennis voor nodig is.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Maar
Zijzelf
die N-VA'ers dus
die staan daar allemaal boven
Zij ontharden op hun manier

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230503_96504671
De Wever is altijd een ramp op gebied van mobiliteit en groene thema's geweest.
Men is daarbij de verkeerde weg ingeslagen, door onwetendheid, maar dat is geen excuus - door eerst alle autoverkeer welkom te heten in de stad, parkings pal in het centrum aan te leggen en zo nog meer autoverkeer aan te trekken en tevens te weinig groene, zachte zones te voorzien. het Operaplein is daar tevens een voorbeeld van.

Het is pas recentelijk dat hij een bocht beginnen maken is, zowel inzake mobiliteit als ontharden toe. Maar goed, we zijn nu 10 jaar en zoveel verkeerde beslissingen en realisaties verder.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2023, 13:21   #28
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Van een éénduidig en coherent beleid is hoegenaamd geen sprake zoals gewoonlijk in België. Het blijft rommelen in de marge.

Terwijl men premies uitdeelt om te ontharden ...
Maar met de toenemende klimaatsopwarming die ons opgesolferd wordt door volkeren die we beter hadden uitgemoord, moeten we toch meer zwembaden hebben om ons in te verfrissen zou ik denken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2023, 13:25   #29
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Van een éénduidig en coherent beleid is hoegenaamd geen sprake zoals gewoonlijk in België. Het blijft rommelen in de marge.

Terwijl men premies uitdeelt om te ontharden ...
Aan het begin van de winter zet ik het zwembad vrij laag in waterniveau, dan heeft het toch wel gemakkelijk 10 cm marge om water op te vangen. Dat is ruim voldoende. Daarna laat ik het naar de beek stromen en mijn bad maakt geen gebruik van chloor.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2023, 20:29   #30
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Aan het begin van de winter zet ik het zwembad vrij laag in waterniveau, dan heeft het toch wel gemakkelijk 10 cm marge om water op te vangen. Dat is ruim voldoende. Daarna laat ik het naar de beek stromen en mijn bad maakt geen gebruik van chloor.
Uw trukjes met uw zwembad doen niets aan de verharding.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2023, 20:31   #31
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar met de toenemende klimaatsopwarming die ons opgesolferd wordt door volkeren die we beter hadden uitgemoord, moeten we toch meer zwembaden hebben om ons in te verfrissen zou ik denken.
Juist. Je hebt wel voldoende water nodig om uw zwembad te vullen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2023, 08:03   #32
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Juist. Je hebt wel voldoende water nodig om uw zwembad te vullen.
De aarde is voor 70% bedekt met water. Als er iets is dat we nooit tekort zullen komen, is het water. Dat we de infrastructuur niet bouwen om het water te halen waar het zit, is voor onze raap, maar zeggen dat er water tekort is op een planeet die grotendeels oceaan is, is ridicuul.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2023, 08:11   #33
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Aan het begin van de winter zet ik het zwembad vrij laag in waterniveau, dan heeft het toch wel gemakkelijk 10 cm marge om water op te vangen. Dat is ruim voldoende. Daarna laat ik het naar de beek stromen en mijn bad maakt geen gebruik van chloor.
Dat naar de beek stromen is al een zware fout.
Het water komt dan veel te snel waar het water niet moet zijn.

Zelf hebben we een grote geul gegraven waar al het overtollige water naar toe stroomt (als alle regenwaterputten vol zitten). Het water krijgt daar, door riet dat er geplant werd, de tijd om in de grond te dringen. Het riet zorgt er voor dat er bijna geen verdamping is.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2023, 08:12   #34
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Uw trukjes met uw zwembad doen niets aan de verharding.
inderdaad, in de eerste plaats moet dat zwembad daar al niet zijn.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2023, 08:16   #35
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De aarde is voor 70% bedekt met water. Als er iets is dat we nooit tekort zullen komen, is het water. Dat we de infrastructuur niet bouwen om het water te halen waar het zit, is voor onze raap, maar zeggen dat er water tekort is op een planeet die grotendeels oceaan is, is ridicuul.
Klopt, maar we moeten ervoor zorgen dat het water de tijd krijgt om in de grond te dringen.
Laat dit nu net het probleem van de verharding zijn.
We verharden en krijgen daardoor veel weter op één plaats.
Om dit op te lossen, leggen we rioleringen aan (liefst gescheiden) om het regenwater af te voeren, het water gaat dan in versneld tempo naar beken en rivieren, waardoor de kans op overstromingen alleen maar toeneemt.

Als iedereen ervoor zou kunnen zorgen dat, het water dat op zijn verharding (klinkers, opritten, daken, ...) toch ter plaatse in de grond kan dringen, lossen we al veel op.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2023, 08:30   #36
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De aarde is voor 70% bedekt met water. Als er iets is dat we nooit tekort zullen komen, is het water. Dat we de infrastructuur niet bouwen om het water te halen waar het zit, is voor onze raap, maar zeggen dat er water tekort is op een planeet die grotendeels oceaan is, is ridicuul.
Daar zeg je zoiets. Toen ik destijds in Oostende in het college zat gingen we wekelijks naar het zwembad. Dat zwembad aan de thermen was gevuld met zout water. Proper water maar zout. Dat zwemmen was geen probleem, maar dan hield je best je lippen op elkaar. Ik weet wel, als je in zee zwemt is dat ook zo.

Maar inderdaad, mits wat infrastructuur moet het toch mogelijk zijn om zoet water uit zeewater te winnen. Enige jaren geleden zag ik op Malta hoe ze zout winnen. Gewoon zeewater laten verdampen. Het moet toch mogelijk zijn om dat verdampt zoet water op te vangen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2023, 08:34   #37
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Daar zeg je zoiets. Toen ik destijds in Oostende in het college zat gingen we wekelijks naar het zwembad. Dat zwembad aan de thermen was gevuld met zout water. Proper water maar zout. Dat zwemmen was geen probleem, maar dan hield je best je lippen op elkaar. Ik weet wel, als je in zee zwemt is dat ook zo.

Maar inderdaad, mits wat infrastructuur moet het toch mogelijk zijn om zoet water uit zeewater te winnen. Enige jaren geleden zag ik op Malta hoe ze zout winnen. Gewoon zeewater laten verdampen. Het moet toch mogelijk zijn om dat verdampt zoet water op te vangen.
We moeten geen trucen uithalen, we moeten er gewoon voor zorgen dat ons "zoet" water, geen "zout" water wordt.

Met andere woorden, er voor zorgen dat ons water de tijd krijgt om ter plaatse te infiltreren.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2023, 11:05   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
We moeten geen trucen uithalen, we moeten er gewoon voor zorgen dat ons "zoet" water, geen "zout" water wordt.
Maar we kunnen ook zoveel zoet water weer halen uit zout water he. Het is een kwestie van infrastructuur. Nu ben ik het met U eens dat het in de eerste plaats al idioot is om zoveel rivierwater zomaar in de zee laten te lopen. Maar het kost enkel maar infrastructuur en zonneschijn om uit zeewater weer zoet water te maken. Zeker met hernieuwbare stroom gaat dat, want dat moet niet continu werken, en dat kan werken als er stroom/warmte is.

Ja, het zijn grote infrastructuren. Maar nee, daar is niks onmogelijks aan.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2023, 14:12   #39
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar we kunnen ook zoveel zoet water weer halen uit zout water he. Het is een kwestie van infrastructuur. Nu ben ik het met U eens dat het in de eerste plaats al idioot is om zoveel rivierwater zomaar in de zee laten te lopen. Maar het kost enkel maar infrastructuur en zonneschijn om uit zeewater weer zoet water te maken. Zeker met hernieuwbare stroom gaat dat, want dat moet niet continu werken, en dat kan werken als er stroom/warmte is.

Ja, het zijn grote infrastructuren. Maar nee, daar is niks onmogelijks aan.
Dat klopt allemaal wat u schrijft.
Ik opteer er toch voor dat iedere gemeente de moeite doet om zoveel mogelijk water ter plaatse te laten infiltreren.

Bij hevige regenval voorkomt dit ook vele overstromingen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2023, 14:21   #40
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat klopt allemaal wat u schrijft.
Ik opteer er toch voor dat iedere gemeente de moeite doet om zoveel mogelijk water ter plaatse te laten infiltreren.

Bij hevige regenval voorkomt dit ook vele overstromingen.
Ja, natuurlijk, het is nogal idioot om eerst met moeite het water naar de zee willen te krijgen, om het er nadien weer gaan uit te halen. Maar ook dat is een kwestie van infrastructuur. In plaats van het opgevangen regenwater dat van verharde oppervlakken stroomt, in de rivieren te laten lopen, is het veel beter om dat op te slaan in grote bekkens (en inderdaad, ook weer terug te pompen naar de grond, op momenten dat het droger is).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be