![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In juli 1977 (toen reeds) stapte ik het vliegtuig naar Azië op omdat ik toen de keuze had failliet gaan of een oplossing zoeken. Van China was er toen nog geen sprake op gebied van productie. Van een half dozijn Aziatische landen is Zuid Korea als winnaar uit de bus gekomen. Seoul was toen nog een verwoest barakkenkamp. Ik sliep in het eerste gebouwde luxe toren hotel. S'avonds was het "coffee time" (avondklok) vanuit mijn kamer op het hoogste verdiep zag in de Amerikaanse jeeps en camions in de verte rondrijden. De mensen woonden nog op de grond en tussen betonplaten. Alleen in het centrum was het leefbaar waar een minimum van restaurants, winkels en aanvaardbare woningen was. S'morgens werd ik afgehaald door een limo om naar één van de 2 potentiele fabrieken te gaan. Daar aangekomen viel ik op mijn gat. Een hypermoderne fabriek, de Duitsers waren mij voor geweest. Kwaliteit perfect, afwerking perfect. Ze konden mijn product beter maken dan ik in Belgie kon! Van bijna faillissement schakelde ik op amper één jaar tijd over naar woekerwinsten. Helaas ten koste van het Belgisch personeel dat op korte tijd voor bijna 90% ontslagen werd. Juist administratie, en stockage bleven. Het was voor mij hard die mensen te ontslaan, die ik dagelijks inspanningen zag leveren. Maar het faillissement zou in ieder geval het einde van het verhaal hebben betekend. Achteraf werd Zuid Korea te duur en kwamen Indonesië en Hong Kong in de picture. Uiteindelijk startend van de jaren negentig werd het China. Er waren toen nog geen autostrades van 12 stroken en een rit van 100km was een pijniging in de modder en de bulten wat een weg moest voorstellen. Nu wordt zelfs China te duur voor hoge loonkost producten en delegeren de Chinezen hun producties naar Bangladesh en andere arme Aziatische landen en zelfs Afrika etc. Dus mijn beste reservespeler hoe gaat ge hier in België, Europa, het Westen nog een "maakindustrie" creëren? Tenzij producten met een zéér lage loonkost die een minderheid betekenen wat tewerkstelling betreft. Laatst gewijzigd door Gipsy : 30 maart 2025 om 11:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat niet enkel over de kostprijs, maar ook over het afhankelijk zijn van ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kwestie van productiviteit, kostprijs, kwaliteit (als men een degelijk lastenboek opstelt) is China nog steeds interessanter. Zoals ik al stelde ook delegeren grote Chinese bedrijven hun productie naar goedkopere Aziatische landen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar hebben koopjesjagers of aankopers van grote ketens geen boodschap aan. Dat is nog verergerd met de prijzenslag op internet waar men de prijzen van merken kan vergelijken. In veel fysieke winkels zijn ze daar razend om. De mensen gaan passen of vragen uitleg aan de verkopers over verschillende merken elektronica en dan gaan ze naar huis om hun zoekmachine in gang te stellen om het betrokken product te kopen waar het goedkoopst is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vervolgens ben ik maar voor de overheid gaan werken. If you can't beat them join them. Spijtig genoeg kreeg men ineens verstand toen de boomers met pensioen gingen. Het is er ondertussen harder dan in de privé. Het heeft de boomers hunne tijd nog wel uitgedaan. Daarom hoop ik op Griekse toestanden. De hakbijl in de pensioenen van de boomer tewerkstellingsbeleidambtenaren en op 50 brugpensioneerden met riante ontslagbonus ipv enkel in die van de jongere generaties zoals DiRupo en DeWever deden en doen. Van de ene generatie op de andere tien jaar en meer, langer en harder werken voor een pak minder pensioen. Geleidelijk noemt die dikke vetzak van een Jambon dat. Lijkt meer op gelijdelijk met lange ij. Niets geleidelijk aan mensen die drie jaar ouder zijn dan mezelf binnen twee jaar op pensioen te zien gaan terwijl ik er dan nog meer dan tien moet doen. Nu ligt dat niet enkel aan Jambon want DiRupo deed er in mijn geval al zes jaar bij. Maar tegen dat ik in 2038 op pensioen zou mogen moeten er nog minstens twee of drie regeringen gevormd worden met een lege schatkist, enorme pensioenlast en tientallen te financieren overheidsniveaus en een pak mensen die onze taal niet kennen en van een leefloon leven. Dat ziet er dus heel slecht uit want ik heb al vier keer mijn pensioenleeftijd verder zien voor me uit schuiven. Ik stel voor om al diegenen die geen veertig jaar gewerkt hebben gewoon te euthanaseren ipv de jongere generaties slaven te maken die moeten werken tot hun dood. Zeker ook al die familiegeherenigden die hier na een paar maanden in een achterkeuken van een pitabar tomaten snijden recht kregen op een pensioen.
De Palestijnen zijn nazi's die nog nooit een overwinning behaald hebben. Extreem rechts en extreem links, onze culturele bovenbouw is weer aan het collaboreren. In de meltingpot gaat alles kapot. Laatst gewijzigd door Vlad : 30 maart 2025 om 22:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het leek zo een loffelijk streven......
Wereldwijd werd samenwerking tussen Chinese (overheids-)bedrijven en lokale overheden en bedrijven aangeboden om een handelsinfrastruktuur op te zetten waar uiteindelijk niet alleen de Chinese economie van zou profiteren (want verkeer gaat in twee richtiungen hé) Eigenlijk gaf het enkele jaren geleden,totdat de idioot van Moskou in aktie kwam,de indruk dat de landverbindingen tussen Westelijk Europa en Klein Azie en China batig resultaat aan het geven waren... Vanuit de armere naties hoorden we al wat minder goed nieuws,want die gingen soms echte wurgcontractren aan met Chinese financiele instellingen om "hun" deel van de investeringen te betalen.....het was allemaal nogal "self serving" vanuit Chinese kant leek wel.. (in Europa zit speciaal Montenegro opgescheept met zulk een zelf veroorzaakte wonden overigens) Maar helaas is er ook geknoeid,ongelofelijk geknoeid,IMMENS geknoeid.... Nogal wat bouwwerken geplaatst door Chinese firmas,die toch verondersteld worden ettelijke decennia mee te gaan(alleen al omdat de afbetaling ook over zulke termijnen geschiedt nietwaar?) zullen het evident geen decennium uithouden . Dat bleek al in de Volksrepubliek zelf...YT staat goed gevuld met filmpjes over de "Tofu-bouwwerken"... En,helaas,ook bij naties,buurlanden van de Volksrepubliek soms,die dachten een voordeel te doen met samenwerkingen in het kader van Belt & Road. De recente aardbeving in Oost-Azie liet toe te vergelijken... devastating..en dodelijk.Het "cutting corners" economisch model,succesvol in menige industriele sector,hoort eigenlijk niet thuis in de bouwsector...maar kijk... https://www.youtube.com/watch?v=luildSazZ_M Laatst gewijzigd door kelt : 15 april 2025 om 05:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De 'Make Europe Great again' crowd wil de VS achterna
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vrees dat China, wegens de gewijzigde toestand in Amerika, onze markt nog meer gaat overspoelen aan dumpingprijzen.
We moeten vooral opletten bij de productie van legermaterialen dat dit, op ons grondgebied, niet in Chinese handen komt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hmmm... Zoals met ongeveer alles zit er ook in "legermaterialen" wel eens een collectietje electronica ,de plofstofjes zijn samengesteld uit allerlei chemicalien en waar zitten er straks geen batterijtjes in? U begrijpt wat ik wil insinueren.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Geen Israëlische wapens importeren dus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U zult dan waarschijnlijk ook begrijpen waarover ik mij ongerust maak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() EU wil importtaks van 2 euro per pakje (<150 euro) invoeren.
Wat gemakkelijk omzeild kan worden door in 't groot in te voeren en hier lokaal te verdelen (en voor laaggeschoolde weinig belasting betalende hoge sociale kosten makende arbeidsplaatsen te zorgen waarvoor we asielzoekers invoeren)
De Palestijnen zijn nazi's die nog nooit een overwinning behaald hebben. Extreem rechts en extreem links, onze culturele bovenbouw is weer aan het collaboreren. In de meltingpot gaat alles kapot. Laatst gewijzigd door Vlad : 21 mei 2025 om 09:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ondanks de dominante positie die de Volksrepubliek nog heeft in de produktie van....wel....ongeveer alles...
Is het niet genoeg... Ik had het geen 10 jaar geleden absoluut niet zien aankomen in ieder geval,maar de Volksrepubliek zit echt wel in diepe problemen... Hun interne consumptie is zo mogelijk nog zwakker geworden dan pre-covids,hun overheidsfinancien nog slechter dan de Amerikaanse qua schuldenlast,massieve schulden in de economie die nog zwaarder zijn dan de Amerikaanse- (je moet het maar doen hé......) en het exportmodel aan het falen omdat al de andere naties op deze planeet,terecht,ook wel dingen ZELF zouden willen maken omdat zij ook mensen tewerk te stellen hebben en een economie op te houden.... Ja "Trump" helpt niet echt,maar dit probleem ettert al enkele jaren (met de zware bouwcrisis als meest duidelijke uiting,ondertussen ook heel duidelijk zichtbaar in de Chinese (EV) autoindustrie(wie eens ECHTE problemen wil in zijn leven koopt best eens een BYD ![]() Deze met schulden overladen natie is op weg naar een deflatie.... Er wordt vergeleken met het Japan van de jaren negentig,maar het " Japanse probleem" lijkt eerder minimaal vergeleken met wat de Chinezen gaan meemaken...Want in China heeft de bevolking dan tevens geen vertrouwen meer in de politiek die nog altijd alles bepaalt... Goedkope produkten uit China.....een hoofdstukje uit ons leven dat zal eindigen... Laatst gewijzigd door kelt : 1 juni 2025 om 05:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze beginnen hun seksspeeltjes nu ook zelf te gebruiken las ik op de website van onze VRT. Dat gaat zeker hun massieve vergrijzingsprobleem oplossen.
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De bedrijven die ULTRAMODERNE machines gebruikten, concurreerden met om het even wie... Ze hadden bestellingen in overvloed. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat hangt af van het product. Sommige producten komen nooit meer terug. ULTRAMODERNE machines zijn geen panacee voor alles en nog wat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dat is NIEt wegens de Chinezen,want die MAKEN tenminste nog iets...
Dat is wegens de commerciele bullshitjobbers in het Europese economische leven die "juridisch correct" LIEGEN tegen ons.... Met zorgvuldig gebalanceerde verhaaltjes waarbij ze het over de tradities van een merk hebben....en "vergeten" te vertellen dat de produktie in China gebeurt....iets wat de klant nadien,soms na serieus zoeken op het produkt,moet ontdekken.... Of moet vernemen uit het nieuws....correctie,via sociale media want het nieuws van de officiele en grote organisaties is te laat,ALTIJD te laat..... Zoals al die dames met hun handtasje van een poepsjiek Italiaans of Frans merk recent .En hoe hun "significant other" die misschien dat tasje voor een arm en een been gekocht heeft voor zijn madam zich nu voelt durf ik zelfs niet veronderstellen. Mensen die luxeprodukten kopen ,kopen ook een "verhaal" . Als zelfs dat "verhaal" niet meer juist blijkt... Een stijlvol Italiaans memento van uw liefde voor Haar blijkt uiteindelijk een Chinese leren zak ![]() Maar kijk,ook de Heren komen aan de beurt. Dat Zwitsers Luxe-horloge (dat ook een arm en een been gekost heeft,of misschien ben je wel collectioneur?) dat zo stoer staat? UIT CHINA..(zelfs als er Swiss Made op staat...) https://www.youtube.com/watch?v=z8v-zSIeuAQ Net als met de handtasjes komen de Chinese fabrikanten er nu zelf mee buiten....het zijn slechte tijden en ze tonen er hun kwaliteit van produktie mee aan.Als je "Rolexen" kunt maken,dan kun je zeker wel nog andere maken ook zeker? Maar misschien zijn de mensen in China het onderhand BEU dat al die lullen met twee linkerhanden en een air van hier tot op het einde van de gang constant weglopen met de pluimen EN de winstmarges? Laatst gewijzigd door kelt : 9 juni 2025 om 20:25. |
![]() |
![]() |