Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2025, 16:58   #59281
Tommeke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Er zijn elke dag tientallen drone aanvallen, maar slechts een paar burgerslachtoffers per week over het algemeen. Er klopt iets niet he aan wat U beweert? Trouwens waarom zouden ze die dure drones inzetten om tegen burgers te gebruiken, in plaats van tegen militairen?
Oekraïne heeft inmiddels (ook dankzij het westen) hele goede luchtafweersystemen. Een groot deel van de drones en raketten wordt onderschept voordat ze hun doel bereiken. De steden hebben ondertussen waarschuwingssystemen en goed getrainde burgers. Mensen zoeken vrijwel direct dekking in schuilkelders (dat zie je ook op VRT, soms in de metro) zodra een aanval wordt aangekondigd. Doelen zijn ook vaak gericht op energiecentrales of spoorwegen. En natuurlijk, in risicogebieden zijn veel mensen al geëvacueerd (massale uittocht van de Oekrainers) of ze leven met een voortdurende staat van paraatheid. Dus het is niet dodental alleen: zelfs zonder honderden doden per week is de impact gigantisch - fysiek, psychologisch en sociaal en wonen onder constante dreiging, wetende dat Rusland geen genade kent, is op zichzelf al een vorm van terreur. Omwille van het feit dat men de bevolking wil kraken gebruikt men ook aanvallen tegen burgers. Ik hoorde net trouwens dat over de "dronejacht" op burgers in Cherson waar ik het al een tijd geleden over had een documentaire wil maken.

Citaat:
Jij weet niet of dit een verzinsel is. De Oekraïners beweren ook van alles en dat kan evenmin onafhankelijk geverifieerd worden. Toch neemt de westerse pers die Oekraïense verhaaltjes meestal integraal over zonder veel duiding, en U trouwens ook.
Ik gaf redenen genoeg waarom het compleet ongeloofwaardig is. Een artikel van "de buurman van Irina, de dochter van de bakker die 2 straten verder woont, heeft van Sasha gehoord dat iemand van zijn volleybalclub gezien heeft dat er een aanval is gebeurd", haalt onze media zelfs niet. Als je zoiets in staatsmedia zet, zegt dat genoeg.

Citaat:
Beelden kunnen massaal gemanipuleerd worden.
Niet op de manier waar ik het over had.

Citaat:
De oprichter van Bellingcat werkte daarvoor voor de Atlantic Council
Dat maakt niets uit. TASS zou ook een geloofwaardig onderzoek kunnen doen. Beelden van Facebook, VKontakte en Instagram linken, OSINT, satellietbeelden als referentie kunnen geven (die dan gecrossreferenced kunnen worden met satellietbeelden van andere landen). Zo gebeurt onderzoek (bv bij Bellingcat) dat dan door anderen eventueel kan weerlegd worden. Maar TASS houdt het bij "de buurman van Irina...".

Citaat:
En deze "informatie" wordt dan dikwijls gewoon letterlijk overgenomen door de westerse media,
Toch gebeurt er meer controle dan je zou denken. Ik heb ooit een opdracht gehad voor een krant waar we een heel deel vluchtelingen werden geïnterviewd. Die werden ook willekeurig uit verschillende plaatsen.

Citaat:
De Russische pers is veel kritischer dan je zou denken.
Dat geloof je nu toch ECHT zelf niet hoop ik? Ten eerste is dat geen Russische media, maar Westerse. Ten tweede, jij vindt een artikel waarbij militaire bloggers na de spiderweb aanval zeggen "we were choking with hurt" kritisch? Ten derde, in je eigen artikel staat: The Kremlin tolerates criticism that does not undermine Putin's personal authority or the overall legitimacy of the regime, but it cracks down if bloggers become too influential or shift blame to the top.

Citaat:
En geef JIJ me nu eens een recent artikel in de Oekraïense media dat zeer kritisch is voor Zelensky
Ik kan geen Oekraïens, en we vergeleken Westerse en Russische media, dacht ik, om te bewijzen dat onze media veel betrouwbaarder is en TASS nogal ongeloofwaardig. Maar goed, ik vertrouw Oekraïense media die niet gefactchecked is door ons ook niet zomaar. Dat schrijven journalisten ook zelf in de Oekraïense media: https://imi.org.ua/en/news/media-mov...-pravda-i64196

Citaat:
Bewijs dat dit artikel ooit online stond, en geen westerse hoax was?
Sorry, hier heb je jezelf al belachelijk genoeg mee gemaakt, dat gaan we niet opnieuw doen. Jij beweerde dat indexers wereldwijd gemanipuleerd werden en toen dat niet meer weerlegd kon worden was je conclusie "het is te technisch, ik begrijp het niet, dus het is westerse propaganda". Zoek gerust terug in de geschiedenis.

Citaat:
Dat klopt niet, mensen worden niet verplicht om de Russische nationaliteit aan te vragen
Ze krijgen een "licht duwtje in de richting" dan. Je krijgt geen toegang tot medische zorg, sociale diensten of pensioenen, je hebt geen recht op werk, je hebt problemen met je eigendommen en je wordt al zeker als verdacht gemarkeerd door de overheid.

Citaat:
U probeert daar nu een semantische discussie van te maken, maar de boodschap was overduidelijk.
Nee, dat was niet overduidelijk. Hier vind je het volledige interview: https://www.stopfake.org/en/lies-pet...ng-in-cellars/ - This war can’t be won with weapons. Every bullet produces two enemies. And every peaceful day Ukrainian state demonstrates on the liberated territories that citizens, who sang praises to false separatist regime a month ago, receive heat, electricity, at last they can send their children to school, they started to receive pensions, survivorship and disablement payments, they have jobs, they have salaries.

Citaat:
Kharkov ligt niet aan het front
Kharkov wordt wel getroffen met drones. En Cherson ligt wel aan het front, en Associated Press is daar.

Citaat:
Gerkovich is uiteraard een Amerikaanse spion.
Ja, iedereen die iets wil schrijven wat het regime niet zint, hè. In het Russisch heb je er nu een woord voor "innoagent". Tegenwoordig kan iedereen die zich kritisch uitlaat of buitenlandse contacten heeft, als "innoagent" kan worden bestempeld.

Citaat:
Macron en zelfs Dewever hebben al gezegd dat ze hem niet zouden arresteren
Macron heeft gezegd dat het misschien niet mogelijk was door zijn immuniteit. De Croo heeft gezegd dat België zich aan de wet moet houden en De Wever heeft veel kritiek op die uitspraak gekregen.

Citaat:
Waar haal jij dat nu uit? Heb ik dat ergens geschreven of zo?
"Werd m'n PC geïnfecteerd met spyware, probeerde men mijn broodwinning in gevaar te brengen" Ik dacht, je PC werkte niet meer dus je kon hier niet meer schrijven. Het zou niet onlogisch zijn he, je schrijft heel veel dingen die hier weerlegd worden en dan na een tijdje herhaal je gewoon dezelfde dingen, keer op keer, duizenden, zelfs tienduizenden berichten na elkaar.
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2025, 00:05   #59282
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Natuurlijk doet de NATO nooit iets stiekems. Als de NATO het niet erkent, is het UITERAARD geen NATO actie. Wat begrijpt ge niet aan die evidentie ?
Wat dan met Operatie Gladio?
Oud 10 juni 2025, 05:56   #59283
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus;[QUOTE
10503380 Wat onze Kremlinwoordvoerder Tomm graag zou willen is dat Oekraïne een statuut krijgt dat helemaal gelijkt op dat van Wit-Rusland. Wat betekent: een beetje autonoom maar voor militaire aangelegenheden en relaties met het buitenland volledig onderworpen aan het Kremlin-gezag. Dus hoegenaamd niet onafhankelijk. Wat volstrekt niet beantwoordt aan de verlangens van Oekraïne dat over zijn toekomst zelf wenst te beslissen. Dat land wenst zich te richten op Europa en koestert het perspectief van aansluiting bij de EU, zoals dat het geval is met Polen en de Baltische staten. En de overgrote meerderheid van de UE-lidstaten wenst dat ook.
Wat onze NAVO-woordvoerder quercus graag zou willen is dat Oekraïne een statuut krijgt dat helemaal gelijkt op dat van Belgie. Wat betekent: een beetje autonoom maar voor militaire aangelegenheden en relaties met het buitenland volledig onderworpen aan het NAVO-gezag en EU-gezag. Dus hoegenaamd niet onafhankelijk. Wat volstrekt niet beantwoordt aan de verlangens van Oekraïne dat over zijn toekomst zelf wenst te beslissen. Een groot deel van de bevolking wenst zich te richten op Rusland en koestert het perspectief van aansluiting bij de Euraziatische Unie, zoals dat het geval is met Belarus, Kazachstan en de Centraal-Aziatischhe staten. En de overgrote meerderheid van de lidstaten van deze organisatie wenst dat ook.

Laatst gewijzigd door tomm : 10 juni 2025 om 05:58.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2025, 06:27   #59284
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Boduo

Citaat:
Miljoenen mensen ? Sorry maar dat kan ik moeilijk geloven.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2018...nsion_protests
In 2018, millions of Russians protested against proposed pension reforms, leading to significant unrest and some demonstrations. While the Communist Party of Russia (CPRF) did not orchestrate the protests, some analysts noted that the government crackdown on protests and the opposition's limited success in uniting different groups could have inadvertently boosted the CPRF's electoral prospects.

The anti-reform rallies and other actions were mostly organized by the Communist Party of the Russian Federation and A Just Russia party;[5] however, other political parties, trade unions and individuals also contributed to coordination of these protests.

Statistical studies show that the number of protest actions in the country has nearly tripled in the third quarter from the year before, almost exclusively because of the plan to raise the retirement age.[11]

From mid-July, protest rallies and demonstrations were organized practically every weekend, and sometimes also on working days. They occurred in nearly all major cities countrywide including Novosibirsk, Saint-Petersburg and Moscow. The number of participants exceeded 200 thousands.
Further rallies were announced for every Saturday or Sunday of September 2018. So, on September 22, the countrywide protest actions were organized by the Communist party.
The reform has heavily affected the Russia's local elections in September 2018: the results of the governing United Russia party was the worst for more than 10 years.[23

United Russia lost the Khabarovsk Krai gubernatorial election and Vladimir Oblast gubernatorial election to the Liberal Democratic Party of Russia, and lost Khakassia election to the Communist Party of the Russian Federation.

Even vermelden dat de "Liberaal Democratische Partij" de partij van wijlen Zhirinovsky is, die stelde reeds in de jaren 90 voor om Oekraine binnen te vallen en vond Poetin veel te pro-westers. Stel dat Poetin zou komen weg te vallen is de verwachting dat zijn partij , de huidige regeringspartij, zal verzwakken, en de KPRF en LDPRF de sterkste partijen zullen worden.

Verschillende regio's die ik bezocht worden geleid door de communisten en dat merk je zelfs in het straatbeeld. Veel minder reclame, veel meer hamers en sikkels in het straatbeeld bvb., beter georganiseerde markten en bazars, netter, strengere wetten tegen alcohol, beter georganiseerd bus- en taxi-systeem, etc.

Citaat:
Doorzeefd met kogels ?
Niets van gehoord of gezien in de media.
Dat alleen al zegt genoeg over de westerse media, nee? Het gebeurde in het Westen zelf en nog werd er maar met mondjesmaat over bericht.

In de Spaanse hoofdstad Madrid is de Oekraïense ex-politicus Andrei Portnov doodgeschoten aan een Amerikaanse school. Hij had er net zijn kinderen afgezet. Portnov was een adviseur van de voormalige pro-Russische Oekraïense president Viktor Janoekovitsj.
"Verschillende bronnen denken dat het om een afrekening gaat." Dat zegt Sven Tuytens als Spanje-correspondent in De Wereld Vandaag op Radio 1. "Wat opvalt, is dat verschillende Spaanse Oekraïne-experten denken dat de Oekraïense inlichtingendiensten bij de moord betrokken zouden zijn."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05...ten-in-madrid/

Laatst gewijzigd door tomm : 10 juni 2025 om 06:44.
Oud 10 juni 2025, 07:44   #59285
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik hoop dat je gelijk hebt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wandererer Bekijk bericht
Wat dan met Operatie Gladio?
De “Operatie Gladio” was gewoon een opgefokt sensatiebericht dat uitging van een gedachtenwisseling tussen paar hogere legerofficieren die zich de vraag stelden wat er zou kunnen gedaan worden in een (denkbeeldig) scenario van een bezetting door een Russische krijgsmacht. Het zijn enkele linkse journalisten die daar onmiddellijk een poging in zagen voor een militaire staatsgreep.
Oud 10 juni 2025, 12:29   #59286
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De “Operatie Gladio” was gewoon een opgefokt sensatiebericht dat uitging van een gedachtenwisseling tussen paar hogere legerofficieren die zich de vraag stelden wat er zou kunnen gedaan worden in een (denkbeeldig) scenario van een bezetting door een Russische krijgsmacht. Het zijn enkele linkse journalisten die daar onmiddellijk een poging in zagen voor een militaire staatsgreep.
Bogus, zoals gewoonlijk.
Dergelijke gedachtenwisselingen zijn niet lukraak.
Ze kaderen in een groter geheel.
Er zit een politiek achter van inmenging in de interne aangelegenheden van andere landen.
Een goed voorbeeld daarvan zijn de lange reeks van staatsgrepen in Latijns Amerika.
En hoeveel moordpogingen werden niet ondernomen op het leven van Fidel Castro?
Oud 10 juni 2025, 12:33   #59287
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

De vader van Elon Musk op bezoek in Moskou:

"Moskou is de hoofdstad van de wereld.
Dit is mijn eerste keer in Rusland en ik sta versteld.
Ik begrijp niet waarom ik hier niet eerder ben geweest.
De manier waarop Rusland in het Westen wordt voorgesteld,
staat ver af van de werkelijkheid."

LINK
Oud 10 juni 2025, 15:28   #59288
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht

LINK
Tja… vader en zoon zullen wel wat op elkaar gelijken zeker?
In elk geval, de gebarenshow die zoon Musk etaleerde op de inauguratiedag van Donald Trump (ik veronderstel dat jij dat ook gezien hebt) zegt veel over het gedachtengoed van dat sujet.
Oud 10 juni 2025, 17:00   #59289
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De russen hebben een 'geweldig' resultaat geboekt met Poetin zijn 'wraak' aanvallen op Oekraine.

Die oelewappers hebben de St Sophia kathedraal in Odessa gebombardeerd...

En oh ja, onze russische helden hebben ook nog wat ziekenhuisinfrastructuur en een materniteit geraakt.

Goe bezig, die Orcs.

https://www.youtube.com/watch?v=PiZMKA_dwDo
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2025, 17:03   #59290
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja… vader en zoon zullen wel wat op elkaar gelijken zeker?
In elk geval, de gebarenshow die zoon Musk etaleerde op de inauguratiedag van Donald Trump (ik veronderstel dat jij dat ook gezien hebt) zegt veel over het gedachtengoed van dat sujet.
Ik stel me meer de vraag waar iemand het uithaalt om te beginnen babbelen over papa Musk, alsof dat ook maar enige relevantie heeft in een draadje over de russische oorlog tegen Oekraine.
Oud 10 juni 2025, 17:10   #59291
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=tomm;10503523]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus;

Wat onze NAVO-woordvoerder quercus graag zou willen is dat Oekraïne een statuut krijgt dat helemaal gelijkt op dat van Belgie. Wat betekent: een beetje autonoom maar voor militaire aangelegenheden en relaties met het buitenland volledig onderworpen aan het NAVO-gezag en EU-gezag. Dus hoegenaamd niet onafhankelijk. Wat volstrekt niet beantwoordt aan de verlangens van Oekraïne dat over zijn toekomst zelf wenst te beslissen. [COLOR="Blue"
Een groot deel van de bevolking wenst zich te richten op Rusland en koestert het perspectief van aansluiting bij de Euraziatische Unie[/color], zoals dat het geval is met Belarus, Kazachstan en de Centraal-Aziatischhe staten. En de overgrote meerderheid van de lidstaten van deze organisatie wenst dat ook.
Nu ga je jouw dromen nog voor werkelijkheid nemen ook...
Oud 10 juni 2025, 17:12   #59292
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Hoe zeg je "se non è vero, è bene trovato" in het Russisch?
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2025, 17:24   #59293
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De russen hebben een 'geweldig' resultaat geboekt met Poetin zijn 'wraak' aanvallen op Oekraine.

En oh ja, onze russische helden hebben ook nog wat ziekenhuisinfrastructuur en een materniteit geraakt.

Goe bezig, die Orcs.

Ik heb ooit een analyse gelezen die uitlegt waarom Rusland geen westerse, Europese cultuur heeft maar een centraal Aziatische, en dat is te wijten aan de eeuwenlange overheersing door de Mongoolse Khans. Nadat de Russische vazalstaten erin slaagden die overheersing af te werpen, behielden ze wel de structuren, de mentaliteit en de waarden van de Mongoolse overheersers. Een machtig kliekje aan het hoofd, gewone bevolking met de status van slaven of wegwerpartikelen, constante uitbreidingsdrang naar de buurstaten, gepaard met weerzinwekkende wreedheid tov van de aangevallen strijdmacht, en vooral ook, de bevolking die zich niet goedschiks overgeeft. Exact wat zich hier allemaal voor onze ogen afspeelt .

Laatst gewijzigd door Zucht : 10 juni 2025 om 17:25.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2025, 20:14   #59294
Tommeke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Moskou is inderdaad een prachtige en vooral heel levendige stad, er is altijd wat te beleven. Maar het Westen zegt niet dat het een lelijke stad is, het Westen zegt dat de leiders een illegale oorlog zijn begonnen en dat ze de laatste jaren meer en meer naar een dictatuur afglijden en kritiek kan je duur te staan komt. Vandaag werd bv Lev Shlosberg van de concurrerende politieke partji opgepakt. Hij riskeert 5 jaar cel enkel en alleen omdat hij openlijk kritiek uitte op de illegale invasie in Oekraïne.

Een dictatuur is niet wederzijds exclusief met het hebben van een prachtige stad.
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2025, 20:28   #59295
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Goe bezig, die Orcs.

En zeggen dat we reeds meerdere malen beelden hebben gezien van Poetin die bij Orthodox-Christelijke religieuze plechtigheden zich met een vroom gelaat meerdere malen tekent met het kruisteken van de Orthodoxe kerk.
Oud 10 juni 2025, 23:58   #59296
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goe bezig, die Orcs. https://www.youtube.com/watch?v=PiZMKA_dwDo
"de St Sophia kathedraal in Odessa"
Er staat helemaal geen kathedraal met die naam in Odessa. Voor het overige heb ik gezocht naar een kathedraal met die naam die beschadigd zou kunnen zijn. Geen spoor, geen enkel. Dit bron van u is compleet hocus pocus.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 11 juni 2025 om 00:01.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 08:49   #59297
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"de St Sophia kathedraal in Odessa"
Er staat helemaal geen kathedraal met die naam in Odessa. Voor het overige heb ik gezocht naar een kathedraal met die naam die beschadigd zou kunnen zijn. Geen spoor, geen enkel. Dit bron van u is compleet hocus pocus.
Foutje van mij, ik had moeten schrijven 'in Kiev' en niet 'in Odesa'.

https://www.euronews.com/2025/06/10/unesco-world-heritage-site-st-sophia-cathedral-in-kyiv-damaged-in-russian-overnight-attack#:~:text=Located%20in%20Kyiv's%20historic%20 city,and%20frescoes%20of%20that%20period.%22
Oud 11 juni 2025, 09:21   #59298
Glennos1
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Goe bezig, die Orcs.

Destijds in WO2 hebben de Soviets ook al betekenisvolle gebouwen gebombardeerd in de Baltische staten, dat pas na de onafhankelijkheid opnieuw opgebouwd kon worden. Onder andere de Melngalvu Nams dat afstamt uit 1344. De Soviets wouden gewoon de geschiedenis weghalen van deze volkeren en dan daar Russen plaatsen om deze te russificiëren. Daarom er nog steeds Russen zitten in die landen die er totaal niet thuishoren. Het laat toch zien dat de Soviets, Russen en Nazi's veel gelijk hebben.

Tom vind dan dat de Joden niets te zien hebben in Israel en dat dit de Palestijnen toebehoort, maar wat dan met de herplaatste Russen in de Balten, Oekraïne destijds waar zeker genocide op de oorspronkelijke bevolking plaatsvond door middel van de Gulag en gedwongen verhuizingen.
Glennos1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 09:31   #59299
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Errol Musk is momenteel in Moskou. Hij is er te gast op het ‘Forum van de Toekomst 2050’, waar over de toekomst van Rusland wordt nagedacht. Daar komen onderwerpen aan bod zoals artificiële intelligentie (AI), de ruimterace naar Mars en de Russische stad van de toekomst.
“Ik sta te popelen om iedereen te ontmoeten. Voor zover ik weet behoren de Russen tot de intelligentste mensen op aarde. Het zou dom zijn om hun mening niet te vragen over allerlei zaken”, zei Musk volgens het Russische staatspersbureau TASS.
Tijdens het forum had hij alweer lovende woorden. “Moskou is als Rome voor mij, de mooiste stad”, zei Musk. “Ik ben zeer verbaasd dat Rusland wordt afgeschilderd als een vijand, ook al probeert het deel uit te maken van de Europese gemeenschap. Dit wordt Rusland ontzegd. Rusland heeft Europa twee keer gered - van Napoleon en van Hitler. Hoe kun je Rusland in een negatief daglicht blijven stellen?” Musk bagatelliseerde tijdens zijn panelgesprek ook de ruzie van zijn zoon met de Amerikaanse president door te zeggen dat het voortkwam uit “fundamentele meningsverschillen tussen hem en bepaalde functionarissen van het Witte Huis over federale uitgaven.”
En in een filmpje op X herhaalde vader Musk opnieuw zijn betoog voor Moskou. “Het is de eerste keer dat ik in Moskou ben. Ik ben erg boos op mezelf dat ik hier niet eerder ben geweest. Niet dat ik niet had willen komen. Ik heb er altijd al eens willen komen, maar deze kans deed zich voor en ik ben stomverbaasd”, zei hij.

“Ik kan niet geloven hoe groot Moskou is, hoe schoon alles is. Hoe mooi en breed de straten zijn. En de rivier. De gebouwen doen denken aan het oude Rome. Ik vind dat de hele wereld meer zou moeten weten over Moskou. Dit is helemaal verkeerd. We worden wijsgemaakt dat Moskou dit of dat is. In feite is het heel mooi. Het eerste wat me opviel was dat er overal kleine kinderen en vrouwen rondlopen. In de tuinen, in de parken. Het is duidelijk een heel veilige en gelukkige stad. Dat beeld zal me altijd bijblijven.”

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250610_95323749
Oud 11 juni 2025, 09:39   #59300
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 Bekijk bericht
Destijds in WO2 hebben de Soviets ook al betekenisvolle gebouwen gebombardeerd in de Baltische staten, dat pas na de onafhankelijkheid opnieuw opgebouwd kon worden. Onder andere de Melngalvu Nams dat afstamt uit 1344. De Soviets wouden gewoon de geschiedenis weghalen van deze volkeren en dan daar Russen plaatsen om deze te russificiëren. Daarom er nog steeds Russen zitten in die landen die er totaal niet thuishoren. Het laat toch zien dat de Soviets, Russen en Nazi's veel gelijk hebben.

Tom vind dan dat de Joden niets te zien hebben in Israel en dat dit de Palestijnen toebehoort, maar wat dan met de herplaatste Russen in de Balten, Oekraïne destijds waar zeker genocide op de oorspronkelijke bevolking plaatsvond door middel van de Gulag en gedwongen verhuizingen.
Het grootste deel van de oude stad van Riga en Talinn werd herop gebouwd in oude stijl door de Sovjet-Unie.
En ja, er wonen Russen, maar de officiële taal bleef altijd het Ests, Lets, etc. en de Balten hadden hun eigen republieken waar zij en niet de Russen de baas waren. Uw vergelijking met de Palestijnen die verdreven, afgeslacht en uitgehongerd werden en worden is tenenkrommend.

De Gulag, dat was vlak na WOII, waarin de Balten meegeholpen hadden aan de Holocaust en de dood van bijna 30 miljoen Sovjet-burgers. De verantwoordelijken daarvan werden gedeporteerd, maar dat betrof minder dan 10 % van de bevolking, en eind jaren 50 keerden de meesten weer. Opnieuw is uw vergelijking met de Palestijnen bij het haar getrokken.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be