Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 mei 2014, 15:19   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Omdat jet niet wil zien... Het is overigens niet alsof er in Luzern niet geïnvesteert wordt.
Overal in Zwitserland groeien de bestaande tram netten. De eerste steden met een geheel nieuwe tramlijn zal echter waarschijnlijk Biel en Lugano zijn.



Het waren er in 1995 nog maar 9 km. Ondertussen weer 36km. En er zijn nieuwe lijnen in aanbouw. Dat is een behoorlijke comeback.

Maar ook elders in Europa zie je hetzelfde. Strasbourg heeft in 20 jaar een net van 40 km gebouwd, en wil het de komende 20 jaar in omvang verdubbelelen.
Ik herhaal het nogmaals: Werkelijk overal is de tram aan een come back bezig.
Nog eens, toon me eens hoeveel tramkilometers Luzern vandaag heeft.

Heel rare definitie van come back, ik zou het een lichte heropleving noemen en dan nog op beperkte schaal (grootste-voornaamste steden, ik tel er 4). Moderniseren betekend ook meer S-bahn (trein) ipv Strassenbahn (tram).

Zoals ik het begrepen heb worden de tramlijnen dus ook door treinlijnen (S-bahn = Stadtbahn) vervangen (bvb Lausanne), wslk ook omdat de gescheiden sporen algemeen veel veiliger zijn (naast de hogere snelheden).
Tram en treinlijnen "vloeien soms in mekaar", met treinlijnen waar naargelang traject gedeeltelijk (streckenweise) ook trams rijden.

Als je het niet wil/kunt lezen, vertaal ik het wel hoor.

Citaat:
Es blieben in der Schweiz nur vier Tramstädte übrig: Basel, Bern, Genf und Zürich. Lausanne hatte das Tram auf die Expo 64 hin aus der Stadt verbannt, kehrte aber ein Vierteljahrhundert später zu diesem Verkehrsmittel zurück, nun allerdings nach modernen Grundsätzen einer Stadtbahn aufgebaut. Ab Ende der 1980er wurde auch in der Schweiz wieder mancherorts überlegt, das Strassenbahnnetz wiedereinzuführen und zu erweitern.
Der Übergang zwischen Tram und «richtiger» Eisenbahn ist fliessend. Weil in der Schweiz kein rechtlicher Unterschied besteht, ist eine Abgrenzung nicht nötig. Die Tramnetze in den Städten und Agglomerationen verwenden, ausser in Lausanne (TSOL), die Meterspur. Daneben gibt es Vororts- und Überlandlinien, die streckenweise als Strassenbahnen verkehren.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 mei 2014 om 15:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 15:50   #42
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nog eens, toon me eens hoeveel tramkilometers Luzern vandaag heeft.
Op welke wijze is dit relevant?

Citaat:
Heel rare definitie van come back, ik zou het een lichte heropleving noemen en dan nog op beperkte schaal (grootste-voornaamste steden, ik tel er 4). Moderniseren betekend ook meer S-bahn (trein) ipv Strassenbahn (tram).
Een verviervoudiging van de net lengte in Geneve is geen "lichte heropleving". En ik heb het overigens niet enkel over Zwitserland. In Zwitserland is er veel minder gesloten dan in de rest van Europa. In de rest van Europa is de tram overal in opmars (een uitspraak die je handig lijkt te negeren...)


Citaat:
Tram en treinlijnen "vloeien soms in mekaar", met treinlijnen waar naargelang traject gedeeltelijk (streckenweise) ook trams rijden.
In Zwitserland bestaat inderdaad officieel het verschil tussen tram en trein niet. Vandaar dat je moeilijk kan stellen dat er maar vier "tramsteden" zouden zijn. st. Gallen heeft eigenlijk ook een tram. En er zijn wel meer plaatsen waar je tram achtige voertuigen die gewoon op de straat rijden hebt. Of zelfs hele treinen, zoals in Chur...

Het is wel vreemd dat je je uitspraak van "ik tel er slechts 4" ondersteunt met een artikel wat meer dan vier voorbeelden geeft...

Belangrijk is echter dat:
- Vrijwel overal waar trams rijden, en dat in de hele wereld, is men het tram net aan het uitbouwen. Zwitserland is daar geen uitzondering.
- In vrijwel alle landen staan nieuwe tramnetwerken op stapel, en het aantal tramsteden stijgt gestaag. Ook hier is Zwitserland geen uitzondering. Over een paar jaar rijd er een tram in Biel, en steken de trams in Basel en Geneve de grens naar Frankrijk (en in het geval van Basel Duitsland) over. In Bern bouwt men ook dapper verder. Lugano heeft een tramproject. Rond Zürich worden verschillende nieuwe lijnen buiten de aglomeratie gebouwt.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 6 mei 2014 om 15:52.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 16:15   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Op welke wijze is dit relevant?


Een verviervoudiging van de net lengte in Geneve is geen "lichte heropleving".
In Geneve is het idd redelijk, maar voor gans CH is het een lichte heropleving.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 16:40   #44
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ja, naar experten mobiliteit moeten we luisteren.
We zien hun expertise weelderig tieren. -lol-
²

En heel toevallig zijn al de "mobiliteitsexperten" die in de media worden opgevoerd ook allemaal voorstander van anti-automaatregelen.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2014, 10:24   #45
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

[quote=Micele;7128390]In Geneve is het idd redelijk, maar voor gans CH is het een lichte heropleving.[/QUOTE

Wel, in Zwitserland is er eigenlijk nooit een sterke acheruitgang geweest, zoals in andere landen. Vrijwel alle normaalspoorlijnen ooit gebouwd zijn nog in dienst (In België is vrijwel de helft opgedoekt), en van het tramnet is ook veel minder gesloten dan elders.
In Kanton Bern zijn vrijwel geen lijnen gesloten bijvoorbeeld. De meeste streektramlijnen rijden er nog steeds. Het tramnet in Bern is nu langer dan het ooit geweest is, en groeit nog steeds. Idem in Zürich. Dat is geen heropleving, dat is gewoon voortdurende groei en investering...

En in de rest van de wereld komt de tram ook terug... Zelfs in de VS.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be