Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 juni 2022, 19:57   #441
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nu nog niet.
En in de toekomst ook niet. Duitsland schatte dat moest hun gans personenwagenpark (45 miljoen) electrisch worden dat dit maar ~17% of 1/6e van de totale huidige electriciteitsproductie nodig gaat hebben, en dan houden ze nog niet echt rekening dat EVs nog serieus zuiniger kunnen worden. En Duitsland zal zijn stroomproductie tegen dan ook minstens moeten verdubbelen wie weet nog meer, dat is dan maar 1/12e tot 1/20e.

Citaat:
Das Bundesumweltministerium schätzte 2020 den zusätzlichen Strombedarf durch eine komplette Elektrifizierung der 45 Millionen Pkw in Deutschland auf 100 TWh pro Jahr, was rund einem Sechstel der zu dieser Zeit verbrauchten Strommenge in Deutschland entspricht.[244]

https://de.wikipedia.org/wiki/Elektr...stromverbrauch
Citaat:
Hoeveel % EV zijn er in vergelijking met ICE?
Pakweg 1% in België.

Citaat:
Vergeet vrachtwagens en werkvoertuigen als kranen, bulldozers en dergelijke niet.
Die hebben nog geen fiscale verplichting ooit electrisch te worden, volgende eeuw ofzo? Tenzij je meer weet? Bron?

Bwah om bij Duitsland te blijven, alle vrachtwagens tanken daar bijna 1/3 van het totaalverbruik brandstof van hun wegverkeer, bron:
Citaat:
https://www.hvv-schulprojekte.de/unt...l%20verbraucht.
Kraftstoffverbrauch des Straßenverkehrs in Deutschland

Der Kraftstoffverbrauch wird im Diagramm in Petajoule (PJ) angegeben. So können die Kraftstoffe Benzin („Ottokraftstoff“) und Diesel in einer Abbildung dargestellt werden, obwohl sie eine unterschiedliche Energiedichte aufweisen. Bei den Pkw steigt die Menge des verbrauchten Dieselkraftstoffes, im gleichen Maße geht der Benzinverbrauch zurück. Heute sind fast nur noch Ottomotoren mit geregeltem Katalysator (G-Kat) unterwegs. Fast ein Drittel des Kraftstoffs wird für Lkw-Transporte verbraucht. Ausgedrückt in Tonnen wurden im Jahr 2016 in Deutschland 16,9 Mill. t Benzin und 32,9 Mill. t Diesel verbraucht. Das sind etwa 228.000.000 Hektoliter Benzin und 403.000.000 Hektoliter Diesel.
En uw punt betreft energievretende groene waterstof is?

Citaat:
Peut, om electrolyse goed en efficiënt (voor zover mogelijk) te doen, wil je water met een hoge conductiviteit. Demin water, of RO water, hebben een lage conductiviteit.
Dus gieten de "waterstof electrolyseerders" er natriumhydroxide bij.
Dat bedoel ik niet. Water demineraliseren kost alweer extra energie. Ik neem aan electrische pompen.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juni 2022 om 20:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2022, 20:16   #442
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.365
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En in de toekomst ook niet. Duitsland schatte dat moest hun gans wagenpark electrisch worden dat dit maar ~17% van de totale electriciteitsproductie nodig gaat hebben, en dan houden ze nog niet echt rekening dat EVs nog serieus zuiniger kunnen worden. En nog andere gespaarde electriciteit omdat er geen fossiele peronenwagens hoeven te tanken....
Nog zuiniger, dan gaan ze de accu's laden als ze rijden. Dat kan ik alleen maar toejuichen.
Citaat:
Pakweg 1% in België.
Is dat niet een beetje optimistisch?
Citaat:
Die hebben nog geen fiscale verplichting ooit electrisch te worden, volgende eeuw ofzo? Tenzij je meer weet? Bron?
Ik weet het niet, daarom dat ik het u vraag.

Citaat:
En uw punt betreft energievretende groene waterstof is?
Dat die tot nader order fossiele brandstof vretende omzetting van aardgas of water naar waterstofgas is.

Citaat:
Dat bedoel ik niet. Water demineraliseren kost alweer extra energie. Ik neem aan electrische pompen.
Ik werk dagelijks met RO installaties. Die vragen een hoopje energie om het water redelijk proper te krijgen. En ja, die zijn een pak efficienter dan de oude stoomdistilatie systemen. Maar het is nog steeds niet goedkoop.
En als je heel proper water hebt kan je heel gericht conductiviteits-aanpassingen doen, door er basen of zuren bij te voegen.
Wat het iets minder irritant lastig maakt om de betere resultaten te halen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2022, 20:25   #443
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nog zuiniger, dan gaan ze de accu's laden als ze rijden. Dat kan ik alleen maar toejuichen.
Met wat zon kunnen ze dat ook. Ook als ze niet rijden en niet laden.

Citaat:
Is dat niet een beetje optimistisch?
Klopt op 0,1% na, cijfers Febiac. Afgerond 1%.

Citaat:
Ik weet het niet, daarom dat ik het u vraag.
Heb wat aangevuld. (betreft verbruik van die vrachtwagens)

Citaat:
Ik werk dagelijks met RO installaties. Die vragen een hoopje energie om het water redelijk proper te krijgen. En ja, die zijn een pak efficienter dan de oude stoomdistilatie systemen. Maar het is nog steeds niet goedkoop.
En als je heel proper water hebt kan je heel gericht conductiviteits-aanpassingen doen, door er basen of zuren bij te voegen.
Wat het iets minder irritant lastig maakt om de betere resultaten te halen.
Dat bedoel ik, ik had er ook een linkje bijgezet met fotos van zulke installaties.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juni 2022 om 20:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2022, 21:00   #444
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nog zuiniger, dan gaan ze de accu's laden als ze rijden. Dat kan ik alleen maar toejuichen.

Is dat niet een beetje optimistisch?

Ik weet het niet, daarom dat ik het u vraag.


Dat die tot nader order fossiele brandstof vretende omzetting van aardgas of water naar waterstofgas is.


Ik werk dagelijks met RO installaties. Die vragen een hoopje energie om het water redelijk proper te krijgen. En ja, die zijn een pak efficienter dan de oude stoomdistilatie systemen. Maar het is nog steeds niet goedkoop.
En als je heel proper water hebt kan je heel gericht conductiviteits-aanpassingen doen, door er basen of zuren bij te voegen.
Wat het iets minder irritant lastig maakt om de betere resultaten te halen.
Heb je zo geen RO installatie op de wip staan?


Anders pm.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2022, 10:00   #445
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Heb je zo geen RO installatie op de wip staan?


Anders pm.
Ik dacht aan iets anders toen ik RO las, aan een NSU wankelmotor.

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2022, 15:08   #446
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik dacht aan iets anders toen ik RO las, aan een NSU wankelmotor.

of een "Van Veen " of Suzuki
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2022, 17:40   #447
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik dacht aan iets anders toen ik RO las, aan een NSU wankelmotor.

Nee een RO is een waterzuiverings-systeem.

Een wankel is rotary.

Een standaardwaarden voor veilig drinkwater is internationaal rond de 300 PPM. Echter wordt door veel bronnen 50 PPM als maximaal gezien. U weet dan uiteraard niet wat voor deeltjes er in het water aanwezig zijn maar aangenomen wordt dat dit de limiet is voor standaard verontreiniging

Dit terzijde.
Met een RO heb je water minder dan 10 ppm en eenmaal boven de 10 is het verder waardeloos.
Maar om onder die 10 te blijven gedurende een aanvaardbare tijd moet je over die bijzondere membramen beschikken die ook niet echt lang meegaan maar toch langer dan de hars of zouten in de goedkopere systemen welke nauwelijks 800 liter aankunnen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 19 juni 2022 om 17:55.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2022, 18:10   #448
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nee een RO is een waterzuiverings-systeem.

Een wankel is rotary.
Een wankel? Het is een wankelmotor genoemd naar de constructeur Felix Wankel.

Ro komt eigenlijk van Rotationskolben. En de 80 van de 80ies om de toekomst op te roepen. (de Ro 80 werd vanaf 1967 verkocht)

Citaat:
https://de.frwiki.wiki/wiki/NSU_Ro_80

Das "Ro" im Namen steht für Rotationskolben im Gegensatz zu "K" für Kolben , ein deutsches Wort für "Kolben" (z. B. Volkswagen K70 Motor). Die "80" bezieht sich auf die 80er Jahre , um die Zukunft zu evozieren.
NSU had in dezelfde jaren ook NSU K70 prototypes waar de K staat voor "Kolben" en 70 wslk voor 1970 werd dan later als VW K70 verkocht vanaf 1970.
(NSU naar VW Gp gebeurde 1969: https://de.wikipedia.org/wiki/NSU_Mo...3_Audi_und_NSU)

Eerste auto met wankelmotor: NSU Wankel-Spider
https://de.wikipedia.org/wiki/NSU_Wankel_Spider

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juni 2022 om 18:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2022, 18:48   #449
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een wankel? Het is een wankelmotor genoemd naar de constructeur Felix Wankel.

Ro komt eigenlijk van Rotationskolben. En de 80 van de 80ies om de toekomst op te roepen. (de Ro 80 werd vanaf 1967 verkocht)



NSU had in dezelfde jaren ook NSU K70 prototypes waar de K staat voor "Kolben" en 70 wslk voor 1970 werd dan later als VW K70 verkocht vanaf 1970.
(NSU naar VW Gp gebeurde 1969: https://de.wikipedia.org/wiki/NSU_Mo...3_Audi_und_NSU)

Eerste auto met wankelmotor: NSU Wankel-Spider
https://de.wikipedia.org/wiki/NSU_Wankel_Spider
Met RO kan je veel betekenissen geven uiteraard, maar in dit geval staat RO voor reverse osmose.

En een wankel is ook bekend als rotary en tot op heden niet als Ro.

Maar je mag ermee doen wat je wilt natuurlijk.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2022, 21:37   #450
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard Dada waterstofwagens

btw topic.

Hoe was de finale verkoop van brandstofcelwagens (FCEV) eigenlijk voor gans 2021?

Ze gaven reeds 50% tot 65% korting om die "waterstofwagens" kwijt te geraken. Daar gingen nog eens zero-CO2-premies vanaf. Ze geven zelfs 100.000 km gratis H2 tanken om ze kwijt te geraken.

In Californië - met extra zero emissiepremies en ook de federale premie - kan men zelfs een Toyota Mirai voor minder dan $ 18.000 kopen. Of met een H2-tankkaart met een waarde van $ 15.000.

Zou je er dan eentje kopen? Please? lol.

De verkoop steeg natuurlijk (+82%), maar in absolute cijfers totaal verwaarloosbaar.

Hyundai Nexo, Toyota Mirai, ook Honda Clarity FCV zijn nog altijd de enige 3 modellen.

Maar omdat het aantal H2-stations niet significant stijgt hebben ze in het slechtste geval soms tot 45 minuten nodig om waterstof te tanken (incl. wachttijd), toch in Californië... (bron onderaan)

En heel dramatisch wordt het als net ervoor een zeldene H2-bus of H2-vrachtwagen gtankt heeft dat kan het vele uren duren (ook de 700 bar moet opgebouwd worden)

Bronnen, en alle cijfers vergeleken met BEV en PHEV :

Citaat:
https://www.rechargenews.com/energy-...ts/2-1-1168221

14 February 2022

'Hydrogen car sales almost doubled last year — after drivers were offered 50-65% discounts'

Global demand for FCEVs rose by 82% due to aggressive discounts, says analyst, but numbers sold paled in comparison to electric cars.

Would you like a brand new $50,000 car for under $18,000 — with 100,000km of free fuel? Or a factory-fresh $60,000 saloon at half-price?

What if those vehicles were powered by hydrogen? Would you still want one?

According to analyst IDTechEx, 2021 saw an 82% year-on-year increase in fuel-cell electric vehicle (FCEV) sales. Global sales of Toyota’s Mirai rose from 1,770 vehicles in 2020 to 5,918 in 2021, while Hyundai’s Nexo saw demand grow from 6,781 in 2020 to 9,620 last year.

“At face value, this seems positive for the fuel cell industry. But when you look closer at the drivers for this growth, it shows the lengths to which Toyota, Hyundai, and the governments supporting the rollout of fuel cell vehicles are having to go to build this momentum,” said IDTechEx in a statement.

“For example, in California, the [new, second-generation] Mirai was reportedly available at a 65% discount from its $50k+ list price. With Toyota offering a $20k discount in addition to US federal and state-level tax incentives totaling a further $12.5k, the Mirai was available in the US in 2021 for a shade under $18k.

“To sweeten the deal further, Toyota also offered a $15k fuel credit for the first three years of operation. A $50k car for less than $20k with 100,000 kilometers of free fuel is undoubtedly an appealing deal.”

It is a similar story for Hyundai, the UK-based analyst adds, pointing to the fact that 88% of the Nexo models sold last year were in its home nation of South Korea.

“South Korean national and state incentives in 2021 meant the sale of each $60k Nexo was supported with a subsidy provision of around $30k. An attractive 50% discount,” IDTechEx explained. “It is hard to envisage how such support is viable for any sustained period.”

While an 82% annual increase in sales might sound impressive, but the grand total of 15,538 FCEV sales was dwarfed by the 4.6 million battery electric vehicles (BEVs) sold worldwide in 2021, and 1.9 million plug-in hybrid EVs (according to the EV-Volumes database) — which represented a 108% increase from the 3.1 million EVs sold in 2020.

IDTechEx says the “main problem” for FCEVs is not the poor hydrogen refuelling infrastructure or fuel-cell technology —it is the “high emissions and cost of the hydrogen itself”.

“Green hydrogen is not yet produced in any great volume and when produced it is comparatively expensive,” says the analyst, pointing out that about 95% of all H2 is generated from unabated fossil fuels (ie, grey).

“Toyota gives the new Mirai fuel consumption at 0.86kgH2/100km, so running on grey H2 the Mirai emits around 94gCO2/km, whilst the NEXO (1kgH2/100km) emits around 109gCO2/km. These figures are only a marginal improvement on the CO2 tailpipe emissions of modern combustion engines... to be truly ‘green’, fuel-cell vehicles need green H2.

“It is a brave government that commits to large public spending to support the purchase of fuel cell vehicles on the promise that one day the fuel will be available to make them low emission... there are substantial production and distribution challenges to overcome to make H2 a cost-effective zero-emission automotive fuel.”

IDTechEx’s statistics come from its new 413-page report, Fuel Cell Electric Vehicles 2022-2042.

Recharge has written at length about why fuel-cell cars are “stupid” — click here for the full analysis.
Citaat:
https://www.businessinsider.de/wirts...ernis-wird-r3/

Tank-Wartezeiten bis zu 45 Minuten: In den USA zeigt sich, wie der Vorteil von Wasserstoff-Autos zum großen Ärgernis wird

01 Jun 2021

Doch im US-Bundesstaat Kalifornien zeigt sich derzeit, dass die große Beliebtheit der (subventionierten) Wasserstoffautos die Wasserstoff-Tankstellen an ihre Grenzen bringen.
[...]

Das liegt vor allem daran, dass zum ordnungsgemäßen (und schnellen) Auftanken ein Druck im Wasserstofftank von 700 Bar vonnöten ist. Hat ein Fahrzeug an der Tankstelle fertig getankt, beträgt die Wartezeit, bis das nächste Fahrzeug die Zapfsäule ordentlich nutzen kann, laut „Tesla Blog“ 36 Minuten. Insgesamt könnten reguläre Tankstellen, die lediglich über eine einzelne Wasserstoff-Zapfsäule verfügen, so an einem Tag nur 40 PKW mit dem nötigen Saft versorgen.

Noch dramatischer werde das ganze, wenn es sich beim vorherigen Tankstellenkunden um den Fahrer eines LKW oder Busses gehandelt habe. Hier betrage die Wartezeit dann 360 Minuten. Mit modernster Technik seien zwar dank sogenannten Kryopumpen Wartezeiten von bis zu gut sieben Minuten möglich, nur die wenigsten Tankstellen verfügten jedoch über die Technik.

Im Gespräch mit Toyota-Mirai-Fahrern in Kalifornien fand „Tesla Blog“ heraus, dass die dank 5.000 US-Dollar Toyota-Rabatt, 7.500 US-Dollar staatlicher Subventionen und einer Tankkarte mit einem Volumen von 15.000 US-Dollar quasi zum Nulltarif fahren.

Für das gesparte Geld müssten jedoch erhebliche zeitliche Kosten in Kauf genommen werden. Die durchschnittliche Wartezeit betrage so rund 20 bis 45 Minuten. Stünden vor dem eigenen Toyota Mirai noch vier weitere Wasserstoff-PKW, betrage die Wartezeit zwei Stunden.
Citaat:
In een gesprek met Toyota Mirai-bestuurders in Californië ontdekte Tesla Blog dat ze dankzij een Toyota-korting van $ 5.000, $ 7.500 aan overheidssubsidies en een tankpas van $ 15.000 vrijwel niets meer betalen om te rijden.

Voor het bespaarde geld zouden echter aanzienlijke tijdskosten moeten worden aanvaard. De gemiddelde wachttijd is ongeveer 20 tot 45 minuten. Als er vier andere waterstofauto's voor je eigen Toyota Mirai zouden staan, zou de wachttijd twee uur zijn.
De recente cijfers van FCEV en H2-pompen in Californië (1 juni 2022):
https://fuelcellsworks.com/news/fcev...of-may-1-2022/

De cijfers van 1 december 2020 of >1,5 jaar ervoor:
https://fuelcellsworks.com/news/cali...cember-1-2020/

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juni 2022 om 21:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2022, 00:21   #451
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Blabla.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2022, 20:55   #452
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De wereld is weer een innovatieve nieuwe speler rijker: NamX. Een Franse start-up die toekomst ziet in waterstofauto's.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a....google.com%2F
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2022, 21:30   #453
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het Amerikaanse bedrijf Plug Power gaat in de haven van Antwerpen een nieuwe fabriek bouwen waar groene waterstof zal worden gemaakt, goed voor een investering van 300 miljoen euro. Het contract is ondertekend tijdens de Belgische handelsmissie in de VS.8 jun. 2022

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06...0in%20de%20VS.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 23 juni 2022 om 21:32.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2022, 23:57   #454
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.365
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het Amerikaanse bedrijf Plug Power gaat in de haven van Antwerpen een nieuwe fabriek bouwen waar groene waterstof zal worden gemaakt, goed voor een investering van 300 miljoen euro. Het contract is ondertekend tijdens de Belgische handelsmissie in de VS.8 jun. 2022

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06...0in%20de%20VS.
Heb je het artikel gelezen? Elke 3de zin "er is niet genoeg groene energie".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 07:17   #455
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Heb je het artikel gelezen? Elke 3de zin "er is niet genoeg groene energie".
Stel je dezelfde vraag als je het stopcontact gebruikt?
Don't think so

Als het is om jullie batterijen te vullen interesseert het niemand hoe en waar de stroom vandaan komt. Gasgestookt,kolengestookt, nucleair of met petrol en hier en daar een windmolentje die er een half procentje bijsteekt.

Maar als het waterstof betreft is het oelala...
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2022, 07:29   #456
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.434
Standaard

Je moet waterstof zien als een buffer, een buffer die je maakt met je overcapaciteit in wind , water, zonne energie, eventueel kernenergie als je centrale optimaal aan het draaien is en je overschot hebt.

Dan kan je die waterstof goedkoop (relatief) aanmaken en je kan ze gebruiken wanneer je ze nodig hebt.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 22:27   #457
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ze zijn er binnenkort.

https://www.autoweek.nl/autotests/ar...erste-rijtest/

Nieuwe personenauto’s zijn vanaf 2035 elektrisch in de EU, maar voor bedrijfswagens wordt de grens wellicht al bij 2027 getrokken. Omdat batterij-elektrische busjes niet voor ieder doel geschikt zijn, ziet Stellantis een toekomst voor waterstof. Dat begint met het trio Citroën Jumpy, Opel Vivaro en Peugeot Expert.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 3 juli 2022 om 22:28.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 22:55   #458
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ze zijn er binnenkort.

https://www.autoweek.nl/autotests/ar...erste-rijtest/

Nieuwe personenauto’s zijn vanaf 2035 elektrisch in de EU, maar voor bedrijfswagens wordt de grens wellicht al bij 2027 getrokken. Omdat batterij-elektrische busjes niet voor ieder doel geschikt zijn, ziet Stellantis een toekomst voor waterstof. Dat begint met het trio Citroën Jumpy, Opel Vivaro en Peugeot Expert.
Aha dan weten we wie als eerste zijn broek gaat scheuren.

Binnenkort is 2027 dat moet ik onthouden. Als ze die wagens in massa-productie gemaakt krijgen. Dat is zelfs Toyota niet gelukt.

Toyota maakt nu batterij-electrische bestelwagens, de PROACE ondertussen de best verkopende bestelwagen (34e plaats alle EV, 513 stuks) in Noorwegen, ook de Proace City doet het goed (31e plaats alle EV, 544 stuks), verkoop 2022. https://elbilstatistikk.no/

Ook in Nederland loopt die Proace Electric vlotjes:
Citaat:
https://duurzaam-actueel.nl/toyota-p...van-nederland/

Toyota Proace Electric is populairste batterij-elektrische bedrijfswagen van Nederland

10 januari 2022

De Toyota Proace Electric is het afgelopen jaar de bestverkochte batterij-elektrische bestelwagen van Nederland. Met een verkoopaantal van bijna 800 exemplaren staat de volledig elektrische bedrijfswagen van Toyota met ruime afstand op nummer 1 in zijn segment, dat van de lichte bedrijfswagens.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juli 2022 om 23:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 23:04   #459
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aha dan weten we wie als eerste zijn broek gaat scheuren.

Binnenkort is 2027 dat moet ik onthouden. Als ze die wagens in massa-productie gemaakt krijgen. Dat is zelfs Toyota niet gelukt.
Wat zegt toyota zelf?


Waterstof voor iedereen
Een brandstof ten dienste van de toekomst
Waterstofvoertuigen vormen de kern van de nieuwe generatie elektrische voertuigen.

https://nl.toyota.be/electrified/waterstof

Met Europese steun.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 23:11   #460
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Wat zegt toyota zelf?

Waterstof voor iedereen
Een brandstof ten dienste van de toekomst
Waterstofvoertuigen vormen de kern van de nieuwe generatie elektrische voertuigen.

https://nl.toyota.be/electrified/waterstof

Met Europese steun.
Je bent zo zot als een deur, de Toyota Mirai is al uitdovende.

Wat zegt Toyota over zijn nieuwe electrische wagens?

Citaat:
https://nl.toyota.be/elektrische-modellen

Elektrische modellen

Ontdek hoe wij vooroplopen op het gebied van elektrisch rijden.

https://nl.toyota.be/elektrische-modellen/elektrisch

Toyota 100% elektrish
De vrijheid van geen brandstof en geen uitstoot

Welkom in het tijdperk van de elektrische auto, voortgebracht door pionier en leider Toyota!

Ontdek hoe u kunt genieten van krachtige, betrouwbare en gebruiksvriendelijke voertuigen die worden aangedreven door elektrische batterijen. In de komende vijf jaar kunt u kiezen uit niet minder dan 10 nieuwe elektrische voertuigen.

Hieronder ook de Toyota bZ4X, het eerste model dat uitsluitend op batterijen werkt.


Geen brandstof en geen uitstoot, dat is uw vrijheid. En dat zonder compromis!
En dit:

Citaat:
Toyota pompt tientallen miljarden euro's in de ontwikkeling en productie van elektrische wagens. De grootste autofabrikant ter wereld wil voor het eind van het decennium jaarlijks 3,5 miljoen volledig elektrische wagens verkopen. Concreet komt de investering neer op 4 biljoen yen, omgerekend zo'n 31 miljard euro.

14 dec. 2021



https://www.automobielmanagement.nl/...s/?gdpr=accept
Idem : https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...trisch-rijden/

waterstof = nougabollen

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juli 2022 om 23:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be