Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 december 2021, 13:56   #21
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De massaproductie en de benodigde energie van een nieuwe wagen is heel weinig tov de uitstoot over zijn levenscyclus.
Benodigd materiaal en energie bepaald de prijs.
Volgens uw redenering ... 'heel weinig'... zou impliceren dat een Tesla ergens voor 1.500.000€ aan energie gaat verbruiken gedurende zijn levenscyclus?

Ik veronderstel dat je met 'heel weinig' ergens 10% bedoeld - toch?
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 14:02   #22
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Eigenlijk is de levensduur toch niet zo belangrijk,
Voor de geldbeugel lijkt me dat wel belangrijk.
Tenzij je kan terugvallen op de door de EU verplichte 2-jaarlijkse garantie.
We hebben hier zo al 20 jaar een koffiezet die nog nooit die 2 jaar heeft gehaald.
Dat is dan weer slecht voor de geldbeugel van de leverancier. Bosch in dit geval...
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 17:01   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De massaproductie en de benodigde energie van een nieuwe wagen is heel weinig tov de uitstoot over zijn levenscyclus.

Naargelang de wagen vervuilt is het beter voor het milieu dat die niet al te lang "meegaat" (uiteraard moeten dan zoveel mogelijk delen gerecycleerd worden, ttz ook de grondstoffen).
...
Waarom heel de auto vervangen, als het genoeg is om er een modernere motor in te poefen?
Dat is eer de kwestie.

Ik denk wel dat dat simpeler zal zijn met de elektrische wagens.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 17:58   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.230
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waarom heel de auto vervangen, als het genoeg is om er een modernere motor in te poefen?
Dat is eer de kwestie.
En wat als die motor+werk nu meer kost dan de rest van de wagen?

Waarom denk je dat de overheid (overheden, buitenland ook) een recyclagepremie uitgevonden heeft als je de vervuilende wagen laat verschrotten?

Bovendien kun je niet zomaar een euronorm 6d motor in een euronorm 3/4 wagen ploffen. Dan moet je alles veranderen, management + alle sensoren + compleet emissiesysteem ook. En dan moet je die wagen nog gehomologeerd krijgen = utopie in België en meeste andere landen.

Als je weet dat je van een diesel euronorm 4 geen euronorm 6d kunt maken.

Mss wel van een euronorm 5 (nieuw SCR-emssiesysteem), maar ook dat is peperduur en loont zich dus niet. (in D mogelijk en nog betaalbaar omdat de overheid voor een groot deel tussenkomt, zelfs tot 4800 € als je alles netjes laat doen onder strenge voorwaarden en administratief loopwerk)

Kan men eenvoudig googlen, want na dieselgate werd er met vele duizenden eurootjes gegoocheld voor een ombouw...
Wil je een bron, vwala:
Citaat:
https://www.adac.de/verkehr/abgas-di...achruestungen/

Hardware-retrofits voor diesel: SCR-systemen voor Euro 5-diesel

Bij HJS kost een ombouwset voor ambachtslieden / bestelwagens ongeveer 5800 euro. De rijksbijdrage bedraagt hier echter maximaal 4800 euro. De installatie duurt zo'n acht werkuren, waardoor meerkosten van zo'n 680 tot 1000 euro te verwachten zijn.

Hardware-Nachrüstungen für Diesel: SCR-Systeme für Euro-5-Diesel

Bei HJS kostet ein Nachrüstsatz für Handwerker-/Lieferfahrzeuge etwa 5800 Euro. Allerdings beträgt die staatliche Förderung hier auch bis zu 4800 Euro. Für den Einbau fallen etwa acht Werkstattstunden an, weshalb mit zusätzlichen Kosten in Höhe von etwa 680 bis 1000 Euro zu rechnen ist.
Citaat:
Ik denk wel dat dat simpeler zal zijn met de elektrische wagens.
Véél simpelder. Een EV heeft überhaupt geen emissiesysteem nodig. Bovendien verwacht men dat EVs veel langer meegaan dan ICE, staat ook in die samenvattende T&E studie.
https://www.transportenvironment.org...alysis-LCA.pdf tabel blz 33 (huidige 2020 / 2030 prognose)
Tot max 1,8 tot 2,8 miljoen kms naargelang segment of grootte van de batterij in 2030, want dan halen die 5.000 / 10.000 laadcyclussen die al proefondervindelijk gemeten zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2021 om 18:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 18:11   #25
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Auto's net zoals andere toestellen moeten niet eeuwig meegaan want dat blokkeert de introductie van technische verbeteringen.
Voor apparaten die volledig uitgerijpt zijn, iemand gaf hier het voorbeeld van een draaibank, is dat niet erg.
Maar voor apparaten die nog in voortdurende evolutie zijn is dat niet gewenst.
Stel je voor dat je vandaag nog altijd zou rijden met een auto van de overgrootvader uit de jaren 20 of 30 van de vorige eeuw. Of zo een levensgevaarlijk jaren 60 ding van de bompa.

Daarnaast: hoeveel auto's zouden er in BE nu echt vervangen worden omdat ze versleten zijn?
Dat zijn er volgens mij maar heel weinig.
Vroeger wel omwille van doorroesten maar sinds dat probleem opgelost is.

Als mensen hun wagen vervangen, en dan niet een bedrijfswagen, doen ze dat door de band omdat ze hun wagen beu zijn, iets nieuws willen of andere redenen maar niet omdat die versleten is.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 18:15   #26
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Voor de geldbeugel lijkt me dat wel belangrijk.
Tenzij je kan terugvallen op de door de EU verplichte 2-jaarlijkse garantie.
We hebben hier zo al 20 jaar een koffiezet die nog nooit die 2 jaar heeft gehaald.
Dat is dan weer slecht voor de geldbeugel van de leverancier. Bosch in dit geval...
Ik heb zo al bijna 15 jaar ne frietketel.
De ketels haalden nooit één jaar (was garantie toen).
Na de zevende ketel kreeg ik van de winkeluitbater een heel andere ketel van een ander merk, de man was mijn gezaag beu.
Wel, deze ketel doet het nog steeds prima.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 18:19   #27
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Auto's net zoals andere toestellen moeten niet eeuwig meegaan want dat blokkeert de introductie van technische verbeteringen.
Voor apparaten die volledig uitgerijpt zijn, iemand gaf hier het voorbeeld van een draaibank, is dat niet erg.
Maar voor apparaten die nog in voortdurende evolutie zijn is dat niet gewenst.
Stel je voor dat je vandaag nog altijd zou rijden met een auto van de overgrootvader uit de jaren 20 of 30 van de vorige eeuw. Of zo een levensgevaarlijk jaren 60 ding van de bompa.

Daarnaast: hoeveel auto's zouden er in BE nu echt vervangen worden omdat ze versleten zijn?
Dat zijn er volgens mij maar heel weinig.
Vroeger wel omwille van doorroesten maar sinds dat probleem opgelost is.

Als mensen hun wagen vervangen, en dan niet een bedrijfswagen, doen ze dat door de band omdat ze hun wagen beu zijn, iets nieuws willen of andere redenen maar niet omdat die versleten is.
Ik denk dat de meeste wagens versleten zijn voor ze op de schroothoop belanden. Waarschijnlijk is het wel de tweede, de derde of de vierde eigenaar die er de laatste kilometer mee rijdt.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 18:23   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.230
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik denk dat de meeste wagens versleten zijn voor ze op de schroothoop belanden. Waarschijnlijk is het wel de tweede, de derde of de vierde eigenaar die er de laatste kilometer mee rijdt.
Thuis hebben we de laatste 2 "werkwagens" quasi opgereden, voor eentje kregen we nog een omruilwaarde (70.000 BEF) bij aankoop van een nieuwe, en de laatste een recyclagepremie van € 1500. Beide hadden al abnormaal olieverbruik bij respectievelijk +280.000 km en +330.000 km. (na resp. 10 jaar en 12 jaar "rijden", de tweede wagen had ook al roestschade)

In Belgie is de gemiddelde wagen vandaag 9,5 jaar oud, maar de gemiddelde wagen legt ook maar gemiddeld 15.000 km per jaar af, of 14.000 km.
Particulieren rijden alvast minder, bedrijfswagens meer en worden nog ruim voor midlife verder verkocht.

https://www.autowereld.be/autonieuws...-leeftijd.html

Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2021 om 18:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 18:33   #29
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 22 december 2021 om 18:52.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 18:36   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.230
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
fd
= geen eigenaar?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 18:41   #31
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Thuis hebben we de laatste 2 "werkwagens" quasi opgereden, voor eentje kregen we nog een omruilwaarde (70.000 BEF) bij aankoop van een nieuwe, en de laatste een recyclagepremie van € 1500. Beide hadden al abnormaal olieverbruik bij respectievelijk +280.000 km en +330.000 km. (na resp. 10 jaar en 12 jaar "rijden", de tweede wagen had ook al roestschade)

In Belgie is de gemiddelde wagen vandaag 9,5 jaar oud, maar de gemiddelde wagen legt ook maar gemiddeld 15.000 km per jaar af, of 14.000 km.
Particulieren rijden alvast minder, bedrijfswagens meer en worden nog ruim voor midlife verder verkocht.

https://www.autowereld.be/autonieuws...-leeftijd.html
De Ford Ranger die ik nu heb, is de eerste Ranger die ik meer dan 2 jaar heb. Ik maak nu uiteraard veel minder kilometers.

De Ford Fiesta van mijn zoon had 350.000 kilometer (15 jaar), geen olieverbruik, startte van de eerste keer, de carrosserie had geen roest. Binnen was ie echter totaal uitgeleefd. Ook de koplampen had ik al tig keren gepoetst met tandpasta.

De Ford Fiesta van m'n dochter had amper 220.000 kilometer toen ze hem parkeerde rond een boom, hij was amper 12 jaar oud, nog volledig intact. Toen ik hem kocht, kreeg ik een ecopremie, enkele jaren later, mocht ze Antwerpen niet meer in.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 18:42   #32
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Voor de geldbeugel lijkt me dat wel belangrijk.
Tenzij je kan terugvallen op de door de EU verplichte 2-jaarlijkse garantie.
We hebben hier zo al 20 jaar een koffiezet die nog nooit die 2 jaar heeft gehaald.
Dat is dan weer slecht voor de geldbeugel van de leverancier. Bosch in dit geval...
Onze eerste koffiezet was er één van Philips. Die hebben we dik 10 jaar gehad, nagenoeg elke dag gebruikt. Uiteindelijk vervangen omdat de kunststoffen door de hitte aan het vervormen en verkleuren waren. Deed het nog wel maar zag er stilaan niet meer uit.

Dan een nieuwe, weer een Philips, en die heeft het met moeite 2 jaar uitgehouden. Daar zat ergens een onbereikbaar klepje in de wateraanvoer geblokkeerd. Deed het niet meer.

Dan een nieuwe, weer een Philips, en die hebben we nu alweer bijna 10 jaar en volledig probleemloos voorlopig. Vervormt ook niet, verkleurt niet. Je kan het er niet aan zien dat die al bijna 10 jaar in gebruik is.

Het is het ene apparaat tegen het andere. Ook binnen hetzelfde merk.
Sommige apparaten zijn gewoon niet goed, andere zijn dan weer heel goed. Moeilijk om op voorhand te weten welke de goede zijn.

Zo hebben we hier ook een Amerikaanse ijskast staan, dubbeldeurs, rechts koelkast, links vriezer. Een Whirlpool. Die is van 1995, wordt 27 jaar. Nog nooit iets van probleem mee geweest. Maar ik vrees wel dat die wellicht stilaan het meest stroomverbruikende toestel zal zijn dat we in huis hebben.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 18:42   #33
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
= geen eigenaar?
Weet ik niet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 18:46   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.230
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Weet ik niet.
Ben jij niet diegene die een vertaling uit het Duits wou?

Blwd.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 18:52   #35
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ben jij niet diegene die een vertaling uit het Duits wou?

Blwd.
Ik reageerde toen gewoon hier op.

https://forum.politics.be/showpost.p...5&postcount=13
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 19:28   #36
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik denk dat de meeste wagens versleten zijn voor ze op de schroothoop belanden. Waarschijnlijk is het wel de tweede, de derde of de vierde eigenaar die er de laatste kilometer mee rijdt.
En die laatste kilometers rijden ze dan niet in BE. Je moet er eens op letten hoe weinig auto's je ziet rijden die ouder zijn dan pakweg 10 jaar. Terwijl ze dat allemaal probleemloos aankunnen, tenzij je echt een veelrijder bent, of je wagen slecht behandelt.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 20:07   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.230
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
fd
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2021, 00:07   #38
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En wat als die motor+werk nu meer kost dan de rest van de wagen?
Leer kijken naar de gebruikswaarde i.p.v. het financieel bedrag dat hij vertegenwoordigd bij een eventuele verkoop.

Die gebruikswaarde weeg je af aan betrouwbaarheid, te voorziene onderhoudskosten, vaste terugkerende kosten zoals verzekering
en wegentaks, het niveau van benodigde kennis en materiaal om hem zelf te onderhouden, enz...

Het 'gebruiksgemak' van de huidige nieuwe wagens beperkt zich tot het aflossen van de maandelijkse lening, het afhankelijk zijn
van de grillen van uw merkgarage, het niveau van betrouwbaarheid en levensverwachting van techniek waar ook
uw smartphone, laptop, enz.. op werkt.

Vervolgens kan je eens kijken welke wagens in waarde stijgen en welke wagens je na pakweg 7 jaar aan de straatstenen niet meer kwijt kan.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 23 december 2021 om 00:08.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2021, 00:15   #39
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waarom heel de auto vervangen, als het genoeg is om er een modernere motor in te poefen?
Dat is eer de kwestie.

Ik denk wel dat dat simpeler zal zijn met de elektrische wagens.
Je vergeet één belangrijke zaak. Als eigenaar is het niet aangeraden om aan je E-wagen zelf te knutselen. Je hebt te maken
met spanningen (400v / 800v) die bij een foute manipulatie tot de dood kunnen leiden.

Stel dat je binnen 7 jaar gebruik wil maken van de laatste evolutie E-motoren of batterijen dan ga je toch bij erkende bedrijven
moeten binnenstappen. Volgens mij gaan die vervolgens eens goed met jou lachen.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 23 december 2021 om 00:16.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2021, 00:21   #40
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Auto's net zoals andere toestellen moeten niet eeuwig meegaan want dat blokkeert de introductie van technische verbeteringen.
Geef me eens zo'n voorbeeld van een technische evolutie van de laatste 30 jaar die wezenlijk een verbetering is gebleken?

Het overgrote deel is gewoon extra rommel die de prijs van herstellingen de hoogte in jaagt en de levensduur en betrouwbaarheid van de wagens naar beneden haalt.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be