Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 oktober 2009, 19:25   #1
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard Een Nederlandse journalist getuigt: Vlaanderen en Nederland gaan niet samen.

Uit onverdachte hoek. Een wijze Nederlander die hier woont, beaamt wat sommigen al lang beweren op dit forum: Nederland en Vlaanderen gaan niet samen.

Dit is wat hij ons meent te moeten zeggen:

Citaat:
Ik denk ook dat het weinig kans van slagen heeft. Toen ik naar Antwerpen verhuisde, had ik in mijn achterhoofd nog wel het idee dat het mogelijk zou moeten zijn mijn Nederlandse herkomst en Antwerpse vestiging op de een of andere manier te kunnen combineren in mijn freelance werk door bijvoorbeeld de culturele uitwisseling tussen Nederland en Vlaanderen nader te belichten. Daar ben ik nu inmiddels wel van teruggekomen. Die uitwisseling is er wel, maar beide zijden blijven hun eigen manier van denken en doen houden. Van een kruisbestuiving over en weer is geen sprake.

Ja, ook in Vlaanderen spreekt men Nederlands. Maar, net zo goed als dat een Hagenees moeite heeft een Groninger te verstaan die in dialect praat en andersom geldt ook voor Vlaanderen dat het een dialectisch allegaartje is dat hier wordt gesproken. Heb al eens op het West-Vlaams gewezen. Ook het Antwerps is zo´n fijn dialect. Praat iemand plat Antwerps, versta ik na bijna 15 maanden permanent verblijf en veel meer jaren occasioneel bezoek aan de stad er nog steeds geen pepernoot van.

Nederlanders komen massaal op bezoek in Antwerpen. Leuke stad. Gezellig, leuk uitgaan, winkelen, veel musea etc. Daarvoor is Antwerpen inderdaad the place to be. Wat als Antwerpen nu ineens een Nederlandse stad wordt? Concurrentie voor Rotterdam en niet zo weinig ook. Eén land met twee megagrote havensteden, dat kan nooit goed gaan. Eentje zal er onder gaan lijden en in belangrijkheid afnemen en ten slotte wellicht kopje onder gaan. In marketingtermen heet het dan dat er kannibalisatie optreedt.

Willen Nederlanders wel met Vlamingen samenwerken en omgekeerd? Geef toe dat mijn huidige werkplek niet helemaal als hét schoolvoorbeeld kan dienen, omdat ik niet weet hoe het er elders in het Vlaamse bedrijfsleven aan toe gaat, maar de manier van leidinggeven verschilt nogal met die van het Nederlandse no-nonsense en geen overbodige regeltjes beleid.

Nee, Vlaanderen en Nederland moeten twee aparte gebieden blijven. Waar mogelijk is een uitwisseling op vele terreinen altijd goed, maar maak Vlaanderen geen onderdeel van Nederland. Dat wordt voor beide partijen een huwelijk met fikse ruzies en vele misverstanden. Vlamingen en Nederlanders verschillen daarvoor veel te veel van elkaar. Eigenlijk, is dat ook juist weer de reden dat Nederlanders een warm hart hebben voor Vlamingen.
Het is maar dat de zogenaamde 'grootnederlanders' het weten. Want zo hoort het groepje het eens van een ander, een Nederlander. Men stelt hier dus ondubbelzinnig vast dat een Nederlander, die de manier van leven in Vlaanderen dagdagelijks ondervindt, spontaan tot het besluit komt -op basis van de feiten-, dat Vlamingen en Nederlanders totaal verschillende entiteiten zijn. Kortom, te verschillend om te kunnen samenleven.

Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2009 om 19:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 19:33   #2
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

1 Nederlander????

Nee, het zijn er al zeker 2: Benno Barnard ook niet. Tenzij die 2 één en dezelfde zijn. Dan is er toch maar 1 Nederlander die dit niet wil.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 19:33   #3
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

idd renesse
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 19:36   #4
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
1 Nederlander????

Nee, het zijn er al zeker 2: Benno Barnard ook niet. Tenzij die 2 één en dezelfde zijn. Dan is er toch maar 1 Nederlander die dit niet wil.
Het zijn er helaas veel meer. Het Nederlands Koninghuis kan ook tegen zijn, dat blauw bloed houdt niet zo van verandering. Verder zullen ook de strenge Nederlandse calvinisten vaak tegen zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 19:41   #5
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Blijkbaar is 45% van de Antwerpenaren vóór. Dat is toch veel?
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 19:41   #6
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Het zijn er helaas veel meer. Het Nederlands Koninghuis kan ook tegen zijn, dat blauw bloed houdt niet zo van verandering. Verder zullen ook de strenge Nederlandse calvinisten vaak tegen zijn.
ze vormen maar een minderheid.
de meerderheid beslist, dat noemt democratie.

niet de belgische democratie: de minderheid beslist.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 19:43   #7
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
1 Nederlander????

Nee, het zijn er al zeker 2: Benno Barnard ook niet. Tenzij die 2 één en dezelfde zijn. Dan is er toch maar 1 Nederlander die dit niet wil.
Een Nederlander die in Vlaanderen woont stelt dus vast dat er tussen Vlaanderen en Nederland een onverenigbaarheid is om samen te wonen. Hij doet dit wel op basis van de feiten. En de feiten die hij aanhaalt zijn ondubbelzinnig en gesteund op de praktische ervaring van alledag. Of dat nu één Nederlander zegt of duizend Nederlanders, dat maakt niet zoveel uit. De feiten blijven de feiten en de onverenigbaarheden zijn klaar en duidelijk. Ik had het nauwelijks beter kunnen zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2009 om 19:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 19:45   #8
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Tuurlijk, er zijn een heleboel Nederlanders tegen, en een heleboel Vlamingen. Maar er zijn ook een heleboel Nederlanders voor een hoofddoekjesverbod, of nog een kabint Balkenende, om maar eens wat te noemen. Ik ben het niet met ze eens, zo simpel is het, dat is politiek. Verder draagt deze man niet echt iets aan dat ik niet eerder gehoord heb en me niet overkomelijk lijkt. Maar goed dat hij een mening heeft en hem kan onderbouwen, dat waardeer ik.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 19:45   #9
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een Nederlander die in Vlaanderen woont stelt dus vast dat er tussen Vlaanderen en Nederland een onverenigbaarheid is om samen te wonen. Hij doet dit wel op basis van de feiten. En de feiten die hij aanhaalt zijn ondubbelzinnig en gesteund op de praktische ervaring van alledag. Of dat nu één Nederlander zegt of duizend Nederlanders, dat maakt niet zoveel uit. Feiten zijn feiten.
De Standaard heeft in 2008 een peiling gehouden onder Nederlanders die in Vlaanderen woonden. 44% was voorstander van een vereniging.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 19:47   #10
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Het zijn er helaas veel meer. Het Nederlands Koninghuis kan ook tegen zijn, dat blauw bloed houdt niet zo van verandering. Verder zullen ook de strenge Nederlandse calvinisten vaak tegen zijn.
Ik denk dat de meerderheid van de Nederlanders voorstander is op basis van allerlei in de media verschenen berichten en items.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 19:48   #11
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
De Standaard heeft in 2008 een peiling gehouden onder Nederlanders die in Vlaanderen woonden. 44% was voorstander van een vereniging.
Ja peilingen... Gelukkig maar dat JMDD niet in peilingen heeft geloofd. Anders zat hij nu met een kater.

Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2009 om 19:49.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 19:50   #12
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik denk dat de meerderheid van de Nederlanders voorstander is op basis van allerlei in de media verschenen berichten en items.
Zeg maar eerder: 'ik hoop dat de meerderheid...'. Nu, de man heeft wel degelijke argumenten om tegen een vereniging te zijn. En deze argumenten zuigt hij dus niet bepaald uit zijn duim.

Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2009 om 19:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 19:51   #13
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja peilingen... Gelukkig maar dat JMDD niet in peilingen heeft geloofd. Anders zat hij nu met een kater.
Volgens mij waren er 750 Nederlanders opgebeld. Dat is altijd nog betrouwbaarder dan 1 persoon.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 19:55   #14
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zeg maar eerder: 'ik hoop dat de meerderheid...'. Nu, de man heeft wel degelijke argumenten om tegen een vereniging te zijn. En deze argumenten zuigt hij dus niet bepaald uit zijn duim.
Er zijn sinds 2007 x peilingen gedaan door betrouwbare opiniepeilers (TNS NIPO) en artikelen geschreven over een mogelijke vereniging. De baarle werkgroep heeft een keer zelfs in de volkskrant gestaan.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 19:57   #15
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Uit onverdachte hoek. Een wijze Nederlander....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
....Men stelt hier dus ondubbelzinnig vast ....
...spontaan tot het besluit komt -op basis van de feiten-, dat Vlamingen en Nederlanders totaal verschillende entiteiten zijn. Kortom, te verschillend om te kunnen samenleven.
Interessant hoor.

Als iemand zegt 'ik ben voorstander' dan verslijt u hem voor gek, fascist en wat dies meer zij.

Als iemand zegt 'ik ben tegenstander' dan wordt er vastgesteld, tot besluiten gekomen, nota bene op basis van feiten (iemands mening...een feit..jaja) en nog wel uit onverdachte hoek.

u echter bent voor iedereen hier (op 2 na) al lang geen onverdachte hoek meer.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 19:57   #16
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Volgens mij waren er 750 Nederlanders opgebeld. Dat is altijd nog betrouwbaarder dan 1 persoon.
Nogmaals, hij pakt uit met stevige argumenten waar men niet naast kan kijken. En (weeral) in de praktijk krijg hij alvast gelijk, cfr de problematiek van de Westerschelde.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 19:58   #17
De Waal
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2007
Berichten: 1.708
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
De baarle werkgroep heeft een keer zelfs in de volkskrant gestaan.


welk een grote overwinning zeg.....

Laatst gewijzigd door De Waal : 14 oktober 2009 om 19:59.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 20:01   #18
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een Nederlander die in Vlaanderen woont stelt dus vast dat er tussen Vlaanderen en Nederland een onverenigbaarheid is om samen te wonen. Hij doet dit wel op basis van de feiten. En de feiten die hij aanhaalt zijn ondubbelzinnig en gesteund op de praktische ervaring van alledag. Of dat nu één Nederlander zegt of duizend Nederlanders, dat maakt niet zoveel uit. De feiten blijven de feiten en de onverenigbaarheden zijn klaar en duidelijk. Ik had het nauwelijks beter kunnen zeggen.
En wèlke 'feiten' staan er in zijn tekstje, system?


Dat er hier dialecten gesproken worden? Dan moet het samenleven van Vlamingen en Walen wel een hel zijn, want die spreken zelfs geen verschillende dialecten, die spreken gewoon een andere taal!


Dat 'één land met twee megagrote havensteden nooit goed kan gaan'?

Ooit had 'Great Britain' méér dan twee volgens de toen geldende normen 'megagrote' havensteden, en dat heeft het British Empire geen windeieren gelegd.
Ligt er in China echt niet méér dan één megagrote havenstad? Of in India?
En hoe zit het met Japan, of de U.S.A.?


De man geeft zelf toe dat hij slechts op één werkplek ervaring heeft, en dat hij hier amper 15 maanden 'permanent verblijft'.
Wat zou ik mij van wat zo'n 'expert' meent te 'weten' moeten aantrekken?


Wat voor journalist is hij trouwens? Een sportjournalist? Een financieel verslaggever? Een modejournalist? Een culinair journalist?

Wie weet is de man die hier twee keer per week de bladeren komt wegblazen wel net zo'n 'expert' als uw journalist?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 14 oktober 2009 om 20:05.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 20:02   #19
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Interessant hoor.

Als iemand zegt 'ik ben voorstander' dan verslijt u hem voor gek, fascist en wat dies meer zij.

Als iemand zegt 'ik ben tegenstander' dan wordt er vastgesteld, tot besluiten gekomen, nota bene op basis van feiten (iemands mening...een feit..jaja) en nog wel uit onverdachte hoek.

u echter bent voor iedereen hier (op 2 na) al lang geen onverdachte hoek meer.
Waar haalt u dat nu weer uit. Ik haal gewoon de argumenten aan van een Nederlander die op basis van het feit dat hij hier woont (en dus de vergelijking kan trekken met Nederland) tot de nuchtere vaststelling komt dat Noord en Zuid niet samengaan. Hij doet daar niet vijandig over of zo, maar stelt wel dat Noord en Zuid het moeten houden bij een goede samenwerking. En verder moet men niet gaan omdat er een te groot verschil is tussen de twee. En hij heeft gelijk.

Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2009 om 20:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 20:06   #20
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nogmaals, hij pakt uit met stevige argumenten waar men niet naast kan kijken. En (weeral) in de praktijk krijg hij alvast gelijk, cfr de problematiek van de Westerschelde.
Welke argumenten vind jij dan stevig?
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be