Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 november 2019, 13:21   #1
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.797
Standaard bouwprojecten voor singles

Een alleenstaande zonder kinderen en zonder zwaar universitair diploma, is in België een sukkelaar. Mede door gigantische belastingen in vergelijking met de rest van Europa.

Ik heb dagelijks contact met jongeren in een dergelijke situatie. Inkomen rond de 1600 euro. Huur 600 euro/ maand, auto af te betalen, gas water elektriciteit, eten, kleren, af en toe eens onder de mensen komen.

Het zijn zodanig veel kosten dat ze amper rondkomen, laat staan iets sparen om later te kunnen kopen. De huurmarkt van vandaag is erop gericht om de alleenstaande die verplicht is om te huren, volledig uit te melken zodat ze op het einde van de maand niks meer over hebben en moeten blijven huren. Een vicieuze cirkel die vastgoedbezitters rijker maakt en starters de dieperik in stuurt. Nog meer door het afschaffen van de woonbonus.

Waarom zien we geen appartementenblokken die volledig gericht zijn op singles? Beperkte ruimtes die bvb aan prijzen van studentenkoten worden verhuurd, of verkocht aan een prijs die een single kan afbetalen?

Ik ben van't straat, maar vind het allemaal onrechtvaardig en denk dat hier een draagvlak voor is.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 3 november 2019 om 13:22.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 13:47   #2
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Een alleenstaande zonder kinderen en zonder zwaar universitair diploma, is in België een sukkelaar. Mede door gigantische belastingen in vergelijking met de rest van Europa.

Ik heb dagelijks contact met jongeren in een dergelijke situatie. Inkomen rond de 1600 euro. Huur 600 euro/ maand, auto af te betalen, gas water elektriciteit, eten, kleren, af en toe eens onder de mensen komen.

Het zijn zodanig veel kosten dat ze amper rondkomen, laat staan iets sparen om later te kunnen kopen. De huurmarkt van vandaag is erop gericht om de alleenstaande die verplicht is om te huren, volledig uit te melken zodat ze op het einde van de maand niks meer over hebben en moeten blijven huren. Een vicieuze cirkel die vastgoedbezitters rijker maakt en starters de dieperik in stuurt. Nog meer door het afschaffen van de woonbonus.

Waarom zien we geen appartementenblokken die volledig gericht zijn op singles? Beperkte ruimtes die bvb aan prijzen van studentenkoten worden verhuurd, of verkocht aan een prijs die een single kan afbetalen?

Ik ben van't straat, maar vind het allemaal onrechtvaardig en denk dat hier een draagvlak voor is.
Er zijn woningen voor singels, men noemt dit studio's of 1 kamerwoningen.

De afschaffing van de woonbonus is trouwens geen ramp.

Het gedrag van de mensen is een ramp.

En een ongeschoolde arbeider/ster kan zelfs meer verdienen dan een geschoolde bediende, moet enkel de juist job willen uitvoeren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 13:54   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Een alleenstaande zonder kinderen en zonder zwaar universitair diploma, is in België een sukkelaar. Mede door gigantische belastingen in vergelijking met de rest van Europa.

Ik heb dagelijks contact met jongeren in een dergelijke situatie. Inkomen rond de 1600 euro. Huur 600 euro/ maand, auto af te betalen, gas water elektriciteit, eten, kleren, af en toe eens onder de mensen komen.

Het zijn zodanig veel kosten dat ze amper rondkomen, laat staan iets sparen om later te kunnen kopen. De huurmarkt van vandaag is erop gericht om de alleenstaande die verplicht is om te huren, volledig uit te melken zodat ze op het einde van de maand niks meer over hebben en moeten blijven huren. Een vicieuze cirkel die vastgoedbezitters rijker maakt en starters de dieperik in stuurt. Nog meer door het afschaffen van de woonbonus.

Waarom zien we geen appartementenblokken die volledig gericht zijn op singles? Beperkte ruimtes die bvb aan prijzen van studentenkoten worden verhuurd, of verkocht aan een prijs die een single kan afbetalen?

Ik ben van't straat, maar vind het allemaal onrechtvaardig en denk dat hier een draagvlak voor is.
Oei, de huurmarkt neemt een categorie mensen in het vizier, een samenzweringstheorie zonder gelijke.

Stop met bleiten, denk even na:
-de huurmarkt volgt de wetten van de economie.
- En de staat leeft boven zijn stand, en roomt veel te veel belastingen af. Vooral van de lagere middenklasse.
Ook van de klasse daar net onder, maar die krijgen kruimels van alle kanten, zodat men kan vermoeden dat ze in realiteit in koopkracht die lagere middenklasse zelfs voorbij steken.
Ook van de hogere middenklasse, maar die zijn om mij onbegrijpelijke redenen te laks en te mak om eens deftig van hun gat te maken.

Verder mag je mij eens een willekeurige gemeente noemen. Dan zal ik op immoweb.be eens de huurprijzen van kleine appartementen checken. (een waardige - een leugentje om bestwil - medeforummer heeft daar al eens iets over laten weten op dit forum, enige tijd geleden)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 14:19   #4
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er zijn woningen voor singels, men noemt dit studio's of 1 kamerwoningen.

De afschaffing van de woonbonus is trouwens geen ramp.

Het gedrag van de mensen is een ramp.

En een ongeschoolde arbeider/ster kan zelfs meer verdienen dan een geschoolde bediende, moet enkel de juist job willen uitvoeren.
Dus alleenstaanden moeten maar in 'een hokje' wonen ?
Eurosceptic heeft anders wel een punt.
Zoek maar eens een woning met maar één slaapkamer, of zelfs 2.
Die ga je in nieuwbouw ver moeten gaan zoeken.
Een klacht die ik trouwens ook regelmatig hoor.
En dat nu juist waar de groep van alleenstaanden de laatste jaren alleen maar toegenomen is.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 14:24   #5
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.842
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Een alleenstaande zonder kinderen en zonder zwaar universitair diploma, is in België een sukkelaar. Mede door gigantische belastingen in vergelijking met de rest van Europa.

Ik heb dagelijks contact met jongeren in een dergelijke situatie. Inkomen rond de 1600 euro. Huur 600 euro/ maand, auto af te betalen, gas water elektriciteit, eten, kleren, af en toe eens onder de mensen komen.

Het zijn zodanig veel kosten dat ze amper rondkomen, laat staan iets sparen om later te kunnen kopen. De huurmarkt van vandaag is erop gericht om de alleenstaande die verplicht is om te huren, volledig uit te melken zodat ze op het einde van de maand niks meer over hebben en moeten blijven huren. Een vicieuze cirkel die vastgoedbezitters rijker maakt en starters de dieperik in stuurt. Nog meer door het afschaffen van de woonbonus.

Waarom zien we geen appartementenblokken die volledig gericht zijn op singles? Beperkte ruimtes die bvb aan prijzen van studentenkoten worden verhuurd, of verkocht aan een prijs die een single kan afbetalen?

Ik ben van't straat, maar vind het allemaal onrechtvaardig en denk dat hier een draagvlak voor is.
Er zijn toch studiootjes genoeg te koop van tussen de 35 en 40 m². Meer dan groot genoeg voor een single. Met wat geluk nog een mooi balkon erbovenop.
Die vindt je tussen de 85 en 100.000 euro.Ik heb er zo twee gehad. Verhuurde die aan alleenstaanden . Alles erop en eraan. Mooi keukentje....goede badkamer en groot balkon wat moet je meer ?
Hoeveel moet je er hebben ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 3 november 2019 om 14:28.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 14:34   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Dat is altijd zo geweest.
Vroeger kon je goedkoop huren maar je verdiende ook heel wat minder.

Niettemin is de huurprijs wel sneller gestegen dan de lonen.

Veel politiekers die eigendommen verhuren.
Dat zal de reden wel zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 14:40   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het verdomhoekje zit in de overeenkomst dat bij een nieuw huurder ook steeds een nieuwe prijs mag gezet worden

Zo nemen verhuurders telkens een indexsprong of 10 tegelijk op voorsprong.

Slim he?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 14:57   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Een alleenstaande zonder kinderen en zonder zwaar universitair diploma, is in België een sukkelaar.
Helemaal niet. Je kan in de horeca aan de slag, veel uren doen (want geen kinderen en geen partner) en flink wat binnenhalen. En daar heb je heus geen "waar universitair diploma" voor nodig!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 14:59   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik heb dagelijks contact met jongeren in een dergelijke situatie. Inkomen rond de 1600 euro. Huur 600 euro/ maand, auto af te betalen, gas water elektriciteit, eten, kleren, af en toe eens onder de mensen komen.
Zoek iemand waarmee je de woning en daardoor de kosten kan delen. Ik ken er genoeg die in Gent met twee en zelfs drie een groot appartement huren. Met goede afspraken kan dat lukken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 15:22   #10
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Een alleenstaande zonder kinderen en zonder zwaar universitair diploma, is in België een sukkelaar. Mede door gigantische belastingen in vergelijking met de rest van Europa.
Onze rechtse rakkertjes willen die dingen niet zien.

Ik heb hier een stelling waar men eens over kan discussiëren
Rechts wil geld van links om de dure auto en reizen te blijven bekostigen en links geld wil van rechts om op het einde van de maand toe te komen.Centrum wil dat het blijft bij het oude.

Alle burgers behoren tot één van die strekkingen en allemaal vinden ze dat ze gelijk hebben.

Maar, is dat wel zo?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 3 november 2019 om 15:23.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 15:27   #11
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
de huurmarkt volgt de wetten van de economie.
Er zijn genoeg zaken die de wetten van de economie volgen en totaal van de pot gerukt zijn.

Wetten van de economie lopen gelijk met de wetten van het kapitalisme ... en plots zitten onze oceanen vol plastic ...

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 3 november 2019 om 15:29.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 15:32   #12
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Waarom zien we geen appartementenblokken die volledig gericht zijn op singles?
Er zijn oplossingen om dit aan te pakken.
Je moet het alleen aandurven om buiten het kader te denken.
En dit geldt zowel voor overheid als bouwers/huurder.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 15:39   #13
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Onze rechtse rakkertjes willen die dingen niet zien.

Ik heb hier een stelling waar men eens over kan discussiëren
Rechts wil geld van links om de dure auto en reizen te blijven bekostigen en links geld wil van rechts om op het einde van de maand toe te komen.Centrum wil dat het blijft bij het oude.

Alle burgers behoren tot één van die strekkingen en allemaal vinden ze dat ze gelijk hebben.

Maar, is dat wel zo?
Als ik zie met welke wagens jongeren tegenwoordig rijden en dan durven mekkeren over dure woningen dan is mijn eerste antwoord altijd, bepaal uw prioriteiten en leef daarna anders zal je voor altijd blijven mekkeren.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 15:47   #14
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Als ik zie met welke wagens jongeren tegenwoordig rijden en dan durven mekkeren over dure woningen dan is mijn eerste antwoord altijd, bepaal uw prioriteiten en leef daarna anders zal je voor altijd blijven mekkeren.
Is dat uw informatiebron? Zien met welke wagens sommige jongeren rijden?
Staat er ook op de achterruit of moe en va hebben meebetaald?

Ik heb ook massa's vrienden gehad die van thuis uit een blits karretje onder hun kont geschoven kregen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 15:59   #15
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Is dat uw informatiebron? Zien met welke wagens sommige jongeren rijden?
Staat er ook op de achterruit of moe en va hebben meebetaald?

Ik heb ook massa's vrienden gehad die van thuis uit een blits karretje onder hun kont geschoven kregen.
Voor niks gaat alleen de zon op.

Het geld dat ze in die wagen steken is geld dat ze niet meer in het verwerven van een eigen woning kunnen steken.

Het maakt zelf niet uit wie die wagen betaalde , gezien ze evengoed het goedkoopste konden kopen en de rest op de spaarrekening konden laten staan.

Jongeren die klagen over dure woningen hebben immers niet de luxe om met blitze wagens te rijden en genoeg over te houden voor een woning, degenen die niet klagen mogen dat gerust doen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 16:13   #16
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Voor niks gaat alleen de zon op.

Het geld dat ze in die wagen steken is geld dat ze niet meer in het verwerven van een eigen woning kunnen steken.
Kan toch geen kwaad? Ook de woning wordt onder hun kont geschoven.

De helft krijgt een gemiddelde van 37000€. De jeugd die jij ziet rijden in blitse wagens krijgen waarschijnlijk nog pakken meer.

Maar, we hadden het toch niet over die groep van mensen ...of toch?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 16:37   #17
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Kan toch geen kwaad? Ook de woning wordt onder hun kont geschoven.

De helft krijgt een gemiddelde van 37000€. De jeugd die jij ziet rijden in blitse wagens krijgen waarschijnlijk nog pakken meer.

Maar, we hadden het toch niet over die groep van mensen ...of toch?
Die zullen er wel zijn, de overgrote meerderheid krijgt dat niet en doet zijn geld aan de verkeerde prioriteiten op.

Is hun goed recht, daar niet van, maar dat gemekker over duur wonen is er dan wel teveel aan gezien deze toestand veroorzaakt is door hun verkeerde prioriteiten.

Laatst gewijzigd door dpg : 3 november 2019 om 16:37.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 16:49   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Is dat uw informatiebron? Zien met welke wagens sommige jongeren rijden?
Staat er ook op de achterruit of moe en va hebben meebetaald?

Ik heb ook massa's vrienden gehad die van thuis uit een blits karretje onder hun kont geschoven kregen.
Hoeveel geven van die twintigers maandelijks uit aan hun gsm-abonnement? Hoeveel zijn ze bereid uit te geven als ze een smartphone aankopen? Wat besteden ze maandelijks aan eten? Ik zie immers dat er een belangrijk verschil is tussen die jonge en mijn generatie: we namen boterhammetjes mee; wij halen zo goed als dagelijks een of ander broodje. Het verschil in kostprijs loopt snel op tussen beide opties.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 17:18   #19
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet. Je kan in de horeca aan de slag, veel uren doen (want geen kinderen en geen partner) en flink wat binnenhalen. En daar heb je heus geen "waar universitair diploma" voor nodig!
lol,

Dé slechtsbetaalde job in ons landje.
WC's gaan kuisen of kranten bezorgen betaalt zelfs meer.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 17:21   #20
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
lol,

Dé slechtsbetaalde job in ons landje.
WC's gaan kuisen of kranten bezorgen betaalt zelfs meer.
Geen probleem dan doet ge dat maar.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be