Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juni 2012, 13:07   #81
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Dus sex zonder de bedoeling zich voor te planten is dan ook abnormaal of buiten de norm of afwijkend?
Mensen hebben nu eenmaal sex ook voor het plezier waardoor dat sex tussen hetzelfde geslacht nu eenmaal ook tot die opties behoort.
Sex zonder kans op voortplanting vervult in elk geval ook niet het doel waartoe de natuur ons seksueel contact uiteindelijk bestemd heeft. Binnen de menselijke samenleving is het echter geen afwijkend gedrag, behalve binnen sommige streng godsdienstige milieus.
De natuur heeft ons ook niet bestemd voor homoseksueel contact, maar binnen de meeste menselijke samenlevingen geldt dat wel als afwijkend gedrag. Derhalve kan ik dus wel stellen dat het ene abnormaal is en het andere voor het grootste segment van de samenleving niet. Ik herhaal echter nogmaals dat ik met 'afwijkend' en 'abnormaal' geen morele categorieën aanduid, maar gewoon feitelijke vaststellingen.

Laatst gewijzigd door respublica : 8 juni 2012 om 13:08.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:08   #82
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik daarentegen voel geen enkele verachting voor het afwijkende: ik omarm het als een deel van mezelf.
QED.


En daarom constant klagen over de toch-niet-zo-redelijke leernichten en BDSM-liefhebbers?
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:08   #83
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik vroeg me net af of jij Flanelcondoom zou kunnen zijn. Ik dacht: als het Flanelcondoom is, dan komt hij nu af met een verhaaltje over zelfhaat. En zie: het is geschied.

Misschien kun je eens beargumenteren waarom iemand die zijn gebreken onder ogen ziet en ze aanvaardt doordrongen zou zijn van zelfhaat. Het lijkt mij eerder de ontkennende mens, de mens die zijn zelfbeeld opsmukt, die van zelfhaat is vervuld.

Sterker zelfs: daarmee toont hij aan dat hij het afwijkende, het ongewone, het abnormale veracht. Ik daarentegen voel geen enkele verachting voor het afwijkende: ik omarm het als een deel van mezelf.
Allemaal leuk en aardig, maar het punt is juist dat homoseksualiteit puur biologisch niet afwijkend is.

En ga alstublieft niet paranoïde lopen doen, dat hij een dubbelnick van flanelcondoom is. Want dat is hij niet.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:12   #84
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Je zou ook kunnen stellen dat puur biologisch gezien er juist geen afwijkingen bestaan, de natuur is er namelijk gewoon, het heeft geen doel.

Zo ook met evolutie, devolutie bestaat niet. De evolutie is er altijd, het is er gewoon.
De evolutie dient geen hoger doel (althans geen hoger doel dat de wetenschap zou kunnen vaststellen). Dan komen we op het terrein van de theologie. Maar er zijn binnen de evolutie zelf wel degelijk normen en afwijkingen, hoewel stricto sensu elk individu een afwijking is van een niet-bestaande norm, omdat ieders DNA anders is. Binnen de menselijke samenlevingen zijn er trouwens heel zeker normen en afwijkingen. Ook daar echter is er stricto sensu niemand die op een bepaald vlak niet 'afwijkt' van de norm.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:13   #85
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
De evolutie dient geen hoger doel (althans geen hoger doel dat de wetenschap zou kunnen vaststellen). Dan komen we op het terrein van de theologie. Maar er zijn binnen de evolutie zelf wel degelijk normen en afwijkingen, hoewel stricto sensu elk individu een afwijking is van een niet-bestaande norm, omdat ieders DNA anders is. Binnen de menselijke samenlevingen zijn er trouwens heel zeker normen en afwijkingen. Ook daar echter is er stricto sensu niemand die op een bepaald vlak niet 'afwijkt' van de norm.
Tja.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:13   #86
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
QED.

En daarom constant klagen over de toch-niet-zo-redelijke leernichten en BDSM-liefhebbers?
Hun zaak is de mijne niet. Meer heb ik daarover eigenlijk niet gezegd.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:14   #87
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
De evolutie dient geen hoger doel (althans geen hoger doel dat de wetenschap zou kunnen vaststellen). Dan komen we op het terrein van de theologie. Maar er zijn binnen de evolutie zelf wel degelijk normen en afwijkingen, hoewel stricto sensu elk individu een afwijking is van een niet-bestaande norm, omdat ieders DNA anders is. Binnen de menselijke samenlevingen zijn er trouwens heel zeker normen en afwijkingen. Ook daar echter is er stricto sensu niemand die op een bepaald vlak niet 'afwijkt' van de norm.
De evolutie kent normen noch afwijkingen, noch zijn er in de natuur dingen "bedoeld" voor iets. De evolutie kent processen en daarmee is alles gezegd.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:17   #88
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Allemaal leuk en aardig, maar het punt is juist dat homoseksualiteit puur biologisch niet afwijkend is.
Is blindheid volgens jou biologisch afwijkend?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:17   #89
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Is blindheid volgens jou biologisch afwijkend?
Nee.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:20   #90
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
http://www.knack.be/nieuws/belgie/ho...IiENbc6TRCC0_O

En daar is het bewijs.
Homofilie is natuurlijk... maar niet normaal.
Het is een afwijking.
Tot spijt van wie het benijd...
Alleen al de manier waarop je de dingen formuleert, en zelfs al vind ik de titel van de Knack niet meer dan juist, maken het voor mij, nva-lid en hevig flamingant, overduidelijk:

nooit ofte nooit een bestuursakkoord met het Blok.


Hoort ge het ? Nooit.


.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:22   #91
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
De evolutie kent normen noch afwijkingen, noch zijn er in de natuur dingen "bedoeld" voor iets. De evolutie kent processen en daarmee is alles gezegd.
Uiteraard is het spreken in termen van afwijkingen een menselijk-perspectivische constructie. Net zoals spreken in termen van natuurlijkheid en normaliteit. Ik zie niet in waarom het daarom verkeerd zou zijn. Per slot van rekening doen holebi-organisaties dat ook (ze willen immers als normaal erkend worden, wat een impliciete erkenning inhoudt van de dichotomie normaliteit/abnormaliteit). Gek genoeg ga je daar dan weer niet tegen in...
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:24   #92
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Nee.
Moet er dan ook niets aan gedaan worden? Sterven door hongersnood is volgens jouw definitie ook niet afwijkend tov de natuur. Moeten we daar dan nog iets aan doen? Mogen we dan van razende homohaat ook niet zeggen dat het abnormaal is, of mag het dan opeens wél?

Dit is zuiver nihilisme en nihilisme helpt niemand vooruit, ook niet de holebi's.

Laatst gewijzigd door respublica : 8 juni 2012 om 13:26.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:25   #93
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Uiteraard is het spreken in termen van afwijkingen een menselijk-perspectivische constructie. Net zoals spreken in termen van natuurlijkheid en normaliteit. Ik zie niet in waarom het daarom verkeerd zou zijn. Per slot van rekening doen holebi-organisaties dat ook (ze willen immers als normaal erkend worden, wat een impliciete erkenning inhoudt van de dichotomie normaliteit/abnormaliteit). Gek genoeg ga je daar dan weer niet tegen in...
Het is verkeerd wanneer je zegt dat iets BIOLOGISCH afwijkend is, wat automatisch al niet kan omdat dat menselijk perspectivische constructies zijn.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:25   #94
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Moet er dan ook niets aan gedaan worden? Sterven door hongersnood is volgens jouw definitie ook niet afwijkend tov de natuur. Moeten we daar dan nog iets aan doen?

Dit is zuiver nihilisme en nihilisme helpt niemand vooruit, ook niet de holebi's.
Heb ik gezegd dat je er niets aan moet doen?

Je hoeft niet opeens je dingen in te beelden die er niet zijn hoor, drink desnoods een slokje water of zo.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:26   #95
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Nee.
Dat is in elk geval een consequent standpunt.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:27   #96
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Uiteraard is het spreken in termen van afwijkingen een menselijk-perspectivische constructie. Net zoals spreken in termen van natuurlijkheid en normaliteit. Ik zie niet in waarom het daarom verkeerd zou zijn. Per slot van rekening doen holebi-organisaties dat ook (ze willen immers als normaal erkend worden, wat een impliciete erkenning inhoudt van de dichotomie normaliteit/abnormaliteit). Gek genoeg ga je daar dan weer niet tegen in...
Nee, omdat het groot deel van al dat gedoe gezever is van stoffige filosofen die niet buitenkomen maar modellen zitten te maken op basis van analytische filosofie gekruid met Knack en een flinke dosis pretentie.

Waar het om draait, is heel simpel:

De ijver van holebi-organisaties om homoseksualiteit als normaal te erkennen is een pragmatische zaak die ervoor wil zorgen dat homoseksuelen niet als ziek of minderwaardig worden gezien. Doordat "abnormaal" in de volksmond een veelal gehanteerde term is, en vanuit deze term werkelijke (dus even werkelijk als homofoob geweld, werkelijker dan moraalwetenschappelijke constructies) gevolgen kunnen voortkomen, wordt inderdaad met de wapens van de vijand geschermd.

Het gaat erom dat mensen homo's niet als abnormal moeten bekijken, en dus niet vijandig, onanvaardend of moraliserend erover doen. De filosofische invulling is irrelevant.

Laatst gewijzigd door Восход-1 : 8 juni 2012 om 13:30.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:28   #97
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Het is verkeerd wanneer je zegt dat iets BIOLOGISCH afwijkend is, wat automatisch al niet kan omdat dat menselijk perspectivische constructies zijn.
Ik zou niet weten waarom. Ook biologie is mensenwerk. Er is geen biologie zonder menselijk perspectief. Bijgevolg kan ik perfect zeggen dat iets biologisch afwijkend is.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:29   #98
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Heb ik gezegd dat je er niets aan moet doen?

Je hoeft niet opeens je dingen in te beelden die er niet zijn hoor, drink desnoods een slokje water of zo.
Waarom wil je er dan wél iets aan doen? Om een onevenwicht te herstellen dat niet bestaat, want er is geen biologische norm en afwijking?

Ik hoop dat je begrijpt dat de meeste mensen blindheid wél als een afwijking beschouwen, en ook homoseksualiteit is niet norm-aal, maar dat wil niet zeggen dat we die mensen daarom moeten haten of er een fobie voor hebben.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:31   #99
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Waarom wil je er dan wél iets aan doen? Om een onevenwicht te herstellen dat niet bestaat, want er is geen biologische norm en afwijking?

Ik hoop dat je begrijpt dat de meeste mensen blindheid wél als een afwijking beschouwen, en ook homoseksualiteit is niet norm-aal, maar dat wil niet zeggen dat we die mensen daarom moeten haten of er een fobie voor hebben.
Jij mag blindheid en homoseksualiteit van mij als een afwijking zien, je doet maar wat je niet laten kunt.

Als jij een medicijn uitvind waardoor iedere homo weer hetero word, go for it!

Het interesseert mij helemaal geen ene moer.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 13:31   #100
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Ik denk dat mijn punt over het niet hanteren van het woord "norm" dubbel en dik gemaakt is.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be