Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 november 2018, 21:37   #21
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Curieus dat brugpensioenen, die de staat een veelvoud kosten van de werkloosheidsuitkering, niet als parasitair bestempeld worden. Daar rust dan weer geen stigma op. En die gasten leven niet in armoe.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 22:39   #22
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Werkloosheid is voor velen een psychologisch probleem vanwege de reële negatieve invloed op het handelen, het zelfgevoel en het denken.
In de media wordt werkloosheid in relatie gebracht met ziekte, zelfmoord, depressie, criminaliteit, verslavingen. Het hangt er natuurlijk sterk vanaf hoe je met de situatie omgaat.

Citaat:
Werkloosheid hoeft niet in alle gevallen eenvloek te zijn, soms is zij ook een zegen.
https://www.wilmarschaufeli.nl/publi...aufeli/022.pdf
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 22:57   #23
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Curieus dat brugpensioenen, die de staat een veelvoud kosten van de werkloosheidsuitkering, niet als parasitair bestempeld worden. Daar rust dan weer geen stigma op. En die gasten leven niet in armoe.
Maar jawel, bruggepensioeneerden zijn parasieten, net als gepensioneerden zonder volledig gewerkte loopbaan.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 23:00   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Curieus dat brugpensioenen, die de staat een veelvoud kosten van de werkloosheidsuitkering, niet als parasitair bestempeld worden. Daar rust dan weer geen stigma op. En die gasten leven niet in armoe.
Van een (brug)pensioen geniet je nadat je vele, heel vele jaren hebt gewerkt en bijgevolg hebt bijgedragen door allerlei belastingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 23:19   #25
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Van een (brug)pensioen geniet je nadat je vele, heel vele jaren hebt gewerkt en bijgevolg hebt bijgedragen door allerlei belastingen.
En wie gaat? Zij die in bevoorrechte sectoren gewerkt hebben...of die in een bedrijfssluiting betrokken waren met sociale maatregelenpakket.
Velen gingen nog met 50 jaar in de jaren begin 90. Nu is het minimum 58 jaar
Ik werd werkloos op 50 in 1994 bij een bedrijfsovername waar ouderen juist voordien eerst afgedankt werden onder 1maand vooropzeg voor 'arbeiders'....
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 23:22   #26
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Er is altijd een structurele en residuele werkloosheid. Het is dan beter dat mensen die liever niet werken en bestand zijn tegen de armoede vn langdurige werkloosheid, of het helemaal niet nodig hebben te werken, die plaatsen innemen. Voor de anderen, vooral jongeren is het een drama.

Ik heb de ouderenwerkloosheid in armoede uiteindelijk goed verdragen, maar met de jongerenwerkloosheod zou dat absoluut het geval niet geweest zijn denk ik. Geen gezin kunnen vormen, geen normaal leven kunnen leiden… Niets kunnen realiseren. Ik kan er geen voordelen aan zien. Ik zou in de bak geraakt zijn…

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 november 2018 om 23:23.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 23:31   #27
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Van een (brug)pensioen geniet je nadat je vele, heel vele jaren hebt gewerkt en bijgevolg hebt bijgedragen door allerlei belastingen.
Ik ook.
Twee keer meer in belastingen alleen al, in 25 jaar, dan ik in 15 jaar dop teruggetrokken heb, in gelijk geld, zonder aanpassing aan de index, want dan zou het misschien drie keer meer zijn.

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 november 2018 om 23:33.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 23:33   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
En wie gaat? Zij die in bevoorrechte sectoren gewerkt hebben...of die in een bedrijfssluiting betrokken waren met sociale maatregelenpakket.
Velen gingen nog met 50 jaar in de jaren begin 90. Nu is het minimum 58 jaar
Ik werd werkloos op 50 in 1994 bij een bedrijfsovername waar ouderen juist voordien eerst afgedankt werden onder 1maand vooropzeg voor 'arbeiders'....
In de bouw kon men op brugpensioen gaan. Beschouwt u de bouw als een "bevoorrechte sector"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2018, 23:40   #29
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de bouw kon men op brugpensioen gaan. Beschouwt u de bouw als een "bevoorrechte sector"?
En bij (grote) bedrijfssluitingen. Iets waar men nooit goed in geslaagd is het terug te draaien bij sociale overeenkomsten.

Als je in brugpensioen kan gaan in een bep?*alde sector en in andere niet, (zoals in de taxisector ) op zulke leeftijd, dan noem ik dat dat vanuit het oogpunt van brugpensioen een bevoorechte sector inderdaad.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2018, 17:54   #30
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

https://www.knack.be/nieuws/belgie/n...al-544489.html


1. Werkloosheid maakt machteloos


Citaat:
De Witte: 'Werk heeft een aantal onzichtbare functies. Een baan brengt structuur in je leven. Daardoor heb je sociale contacten, ook buiten je gezin en familie.
No prob.
Zolang je geld hebt, kan je sociale contacten permitteren. Uitgaan, op café gaan, clubleven etc...Eens in de ARMOEDE TERECHTGEKOMEN door werkloosheid, kan je niet meer deelnemen want alle sociale contact kost geld, zeker buiten de familie.

Citaat:
Een baan zorgt voor status en prestige. Het bepaalt je identiteit. Je bent wat je doet. Je stelt je aan anderen voor met je functie of job. Een werkloze kan dat niet meer, dat belangrijke stuk van zijn identiteit valt dus weg.
Tja, Ik heb me nooit geïdentificeerd met mijn functie en mijn werk omdat het niet precies dat was wat ik wou als beroep. OK, Als je een zeer prestigevolle functie hebt en of een hoge functie is dat natuurlijk aangenaam om te vermelden. Of gewoon om te laten merken dat je werkt gewoon, en productief bent. Het is vervelend om te moeten laten merken dat je dat niet bent. Niet zozeer vanwege het gebrek aan identiteit, maar vanwege het stigma.

Citaat:
Wie werkt, levert op een of andere manier een product af. Leraren laten jongeren afstuderen. Arbeiders maken auto's, kleren, machines. Bedienden laten een organisatie gesmeerd lopen. Iedereen die werkt, heeft wel iets waarvoor zijn capaciteiten worden ingezet. Dat is niet alleen prettig, maar je ontwikkelt ook jezelf, je wordt beter in wat je doet en krijgt sociale erkenning. Je draagt bij aan de samenleving.
Dat is inderdaad het productiviteitsargument en het stigma-argument.
Citaat:
Al die verborgen functies komen pas bovendrijven als je werkloos wordt, want wie werkt is zich daar nauwelijks van bewust. Werklozen verliezen vooral kansen om hun capaciteiten te gebruiken. Sterker nog, de werkloosheidsregeling verbiedt hen zelfs om te werken en dat leidt tot een gevoel van machteloosheid. Een werkloze heeft op cruciale punten geen controle over zijn situatie. Dat gebrek aan controle en die machteloosheid zijn een grote bron van problemen.'
Je mag niet eens werken, dat is waar. Dat heb ik ook altijd gezegd. Ze zouden je moeten toelaten gelijk wat gelijk waar te verdienen, en het gewoon van je dop aftrekken, geheel of gedeeltelijk.
Als je over middelen beschikt, kan je wel capaciteiten ontwikkelen die je (voorlopig) niets opbrengen. Zelfs zonder geld kan je je aan je hobby's wijden. Rennen, fietsen, zwemmen, gym. Muziek gestudeerd en twintig jaar gitaar gespeeld, zonder talent, helaas. Zo heb ik Spaans geleerd. Twee jaar kunstschilderen - met talent maar moeten opgeven vanwege onbetaalbaar. Etc... Machteloosheid ja, vooral als je geen werk meer blijkt te kunnen krijgen. Maar ik zou dat eerder wanhoop noemen en paniek. Je ziet jezelf vallen en weet dat je op de bodem zal terecht komen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 9 november 2018 om 17:56.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2018, 20:11   #31
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de bouw kon men op brugpensioen gaan. Beschouwt u de bouw als een "bevoorrechte sector"?
Ja natuurlijk waarom niet ? Als een bouwvakker op 50 met brugpensioen kon is die inderdaad bevoorrecht tegenover sectoren waar dat niet kon en je het moest doen enkel met uw werklozensteun.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2018, 20:22   #32
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Zei ik ook al.
Maar dat was weer Jan hé. Verschoof het discussiespunt van 'bevoorrecht om op prepensioen te mogen gaan' naar 'bevoorrechte sector' in het algemeen....
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be