Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 september 2007, 12:19   #181
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Vrijheid is geen illusie, wel relatief. En in de beschaafde wereld is de vrijheid oneindig groter dan in de mohammedaanse.
Natuurlijk is vrijheid een illusie. Alleen reeds door je genen word je in een bepaalde richting gestuurd. En dan nogmaals een keer door de plaats waar je wieg staat.

Laatst gewijzigd door system : 1 september 2007 om 12:19.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 12:22   #182
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Mieke Van Hecke pleit voor toetsing islamlessen

Citaat:
28/08/2007 11:32
In een interview met Knack pleit Mieke Van Hecke, die aan het hoofd staat van het Vlaams Secretariaat voor het Katholiek Onderwijs (VSKO), ervoor om de inhoud van islamlessen te toetsen aan 'de grondrechten van onze samenleving'.
Tegelijk vindt Van Hecke dat een aantal vakken in de lagere school eventueel moet kunnen worden gegeven in de moedertaal van allochtone leerlingen. "Als dat de achterstand helpt weg te werken, waarom niet?"

Van Hecke doet haar uitspraken in het kader van een bijzonder openhartig gesprek in de interviewserie Homo sapiens, waarin ze praat over haar mensbeeld, haar geloof, haar engagement en het engagement van katholieke scholen.

"In een aantal katholieke scholen wordt al islamles gegeven", zegt ze. "Het moet volgens mij mogelijk zijn, op een aantal voorwaarden. Er moet een belangrijke moslimpopulatie aanwezig zijn. De leerkracht die het vak geeft, moet loyaal zijn ten aanzien van de katholieke inspiratie van de school en moet zich ook engageren in de school. En ik zou ook willen dat er een marginale toetsing kan gebeuren over de inhoud van het vak. De erkende instanties bepalen volledig autonoom de inhoud van de levensbeschouwelijke vakken. Niemand heeft het recht om daar iets aan te veranderen."

"Toch zou ik willen dat de overheid de inhoud van die islamlessen kan toetsen aan de grondrechten van onze samenleving. Zodat het imago van de islam als zou die godsdienst haaks staan op onze grondrechten, eindelijk de wereld kan worden uitgeholpen. Ik weet niet of die spanning tussen islam en grondrechten bestaat, maar ik ga er vanuit dat het niet noodzakelijk zo hoeft te zijn."

Op de vraag of dat betekent dat ook het aanleren van het creationisme in het kader van de islamles voor haar een probleem vormt, antwoordt ze: "De vraag is of het creationisme haaks staat op de minimale maatschappelijke rechten en plichten die men moet aanvaarden om in deze maatschappij te kunnen functioneren. Ik denk van niet. Ik weet dat het héél moeilijk is. En misschien moet je daar ook afspraken over maken."

"In de katholieke godsdienstlessen wordt het scheppingsverhaal ook onderwezen, maar zonder dat het darwinisme wordt afgewezen. Trouwens, kennis van de evolutietheorie zit in de eindtermen van een aantal vakken."

Om de leerachterstand van allochtone leerlingen in de lagere school te helpen wegwerken, pleit Van Hecke voor een grote flexibiliteit: "Ik ben er dan ook niet tegen om eventueel zelfs een aantal vakken in hun eigen taal te voorzien. Zodat de kennisverwerving in de lagere school tenminste niet wordt verhinderd door een taalprobleem. Als dat mogelijk is en het helpt om de achterstand weg te werken, waarom niet? Ik vind dat we het keurslijf niet te strak moeten maken, zodat elke school de juiste

Een terechte lezersbrief, vandaag (1 september) in het Belang van Limburg

Hoe katholieken en het katholiek onderwijs kunnen draaien wanneer het in hun kraam past.

Auteur: M. A., Maaseik

Vele decennia lang werden de Rijksscholen, door de inrichters van het Katholiek Onderwijs, als verderfelijke scholen afgeschilderd,omdat men er ,naast het Godsdienst- onderricht,ook het vak Zedenleer durfden ondewijzen,. Bij huisbezoeken van de leerkrachten uit het Rijksonderwijs(Gemeenschapsonderwijs) kregen deze daarom ,nog op vele plaatsen kwaad , de deuren voor hun neus dichtgegooid. Gaat men dit nu ook zo doen ,met de leerkrachten uit het Katholiek Onderwijs ,omdat men in dat Onderwijsnet ,de leer van de Islam kan volgen ? Hoe zouden nu de huidige inrichters van het Katholiek Onderwijs terugdenken,over hun voorgangers ? De tijden kunnen toch snel veranderen.

Een waarheid als een koe.

Laatst gewijzigd door system : 1 september 2007 om 12:27.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 14:15   #183
metten
Parlementslid
 
metten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juli 2006
Berichten: 1.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Mieke Van Hecke pleit voor toetsing islamlessen




Een terechte lezersbrief, vandaag (1 september) in het Belang van Limburg

Hoe katholieken en het katholiek onderwijs kunnen draaien wanneer het in hun kraam past.

Auteur: M. A., Maaseik

Vele decennia lang werden de Rijksscholen, door de inrichters van het Katholiek Onderwijs, als verderfelijke scholen afgeschilderd,omdat men er ,naast het Godsdienst- onderricht,ook het vak Zedenleer durfden ondewijzen,. Bij huisbezoeken van de leerkrachten uit het Rijksonderwijs(Gemeenschapsonderwijs) kregen deze daarom ,nog op vele plaatsen kwaad , de deuren voor hun neus dichtgegooid. Gaat men dit nu ook zo doen ,met de leerkrachten uit het Katholiek Onderwijs ,omdat men in dat Onderwijsnet ,de leer van de Islam kan volgen ? Hoe zouden nu de huidige inrichters van het Katholiek Onderwijs terugdenken,over hun voorgangers ? De tijden kunnen toch snel veranderen.

Een waarheid als een koe.
Het Rijks- en het Stedelijk Onderwijs werd door de inrichters van het Kotholiek Onderwijs ook nog afgeschilderd als minderwaardig. Wie naar zo'n school ging zou het nooit ver schoppen.
__________________
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat."
Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944)
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 22:19   #184
Basy Lys
Minister
 
Basy Lys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Natuurlijk is vrijheid een illusie. Alleen reeds door je genen word je in een bepaalde richting gestuurd. En dan nogmaals een keer door de plaats waar je wieg staat.
Waarom is vrijheid een illusie? Hoe wordt vrijheid door mijn genen in een bepaalde richting gestuurd? Waarom is een illusie verbonden aan de plaats waar mijn wieg stond?
__________________
Le drame de notre temps, c'est que les gens bêtes pensent.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 08:20   #185
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Waarom is vrijheid een illusie? Hoe wordt vrijheid door mijn genen in een bepaalde richting gestuurd? Waarom is een illusie verbonden aan de plaats waar mijn wieg stond?
Als u dat niet snapt, dan wordt het natuurlijk moeilijk.

Ik zal voor u een simpel voorbeeld bedenken. En dat is het volgende.

De hond gaat wandelen met zijn baas. De hond loopt aan de leiband. In het open veld laat de baas de hond los. De hond rent gek van blijdschap over het veld. Hij denkt dat hij vrij is. Neen hij is het niet. Hij is evenzeer onvrij (als hond)als toen hij aan de leiband liep (hij blijft afhankelijk van zijn baas, hij moet terug naar zijn baas, hij mag zich niet te ver verwijderen van zijn baas, enz, enz. Hij heeft gewoon de illusie dat hij vrij is. En zo is het ook met mensen.

Laatst gewijzigd door system : 2 september 2007 om 08:22.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 08:46   #186
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als u dat niet snapt, dan wordt het natuurlijk moeilijk.

Ik zal voor u een simpel voorbeeld bedenken. En dat is het volgende.

De hond gaat wandelen met zijn baas. De hond loopt aan de leiband. In het open veld laat de baas de hond los. De hond rent gek van blijdschap over het veld. Hij denkt dat hij vrij is. Neen hij is het niet. Hij is evenzeer onvrij (als hond)als toen hij aan de leiband liep (hij blijft afhankelijk van zijn baas, hij moet terug naar zijn baas, hij mag zich niet te ver verwijderen van zijn baas, enz, enz. Hij heeft gewoon de illusie dat hij vrij is. En zo is het ook met mensen.
Je begrijpt iets niet. Honden schikken zich vrijwillig naar mensen, want ze zouden ze - en dat gebeurt soms ook - zo ernstig kunnen verwonden.

In jouw verhaaltje zou eender welke relatie afgedaan worden als een afwezigheid van vrijheid. Je vergeet echter het voluntarisme van het contract en de eigen voorkeur (de hond blijft namelijk bij de baas omdat hij dat de beste omstandigheid vindt).
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 2 september 2007 om 08:48.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 09:07   #187
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neptunus Bekijk bericht
Mieke Van Hecke heeft met deze uitspraken enkel bewezen dat ze totaal onbekwaam is en NIETS weet over onderwijs en de plaatselijke situaties: Arabisch is hier een totaal vreemde taal die door bijna niemand wordt gesproken: vrijwel alle mensen van Marokkaanse origine spreken naast het Nederlands één van de vier Berbertalen en verstaan en spreken GEEN Arabisch.
waar heeft zij het over Arabisch?
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 11:28   #188
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Je begrijpt iets niet. Honden schikken zich vrijwillig naar mensen, want ze zouden ze - en dat gebeurt soms ook - zo ernstig kunnen verwonden.

In jouw verhaaltje zou eender welke relatie afgedaan worden als een afwezigheid van vrijheid. Je vergeet echter het voluntarisme van het contract en de eigen voorkeur (de hond blijft namelijk bij de baas omdat hij dat de beste omstandigheid vindt).
Maa mensen doen hetzelfde als honden. Alleen ze praten zichzelf de illusie aan dat ze het niet doen zoals de honden of een ander dier. Iedereen conformeert zich naar zijn genen (is van moeten) en conformeert zich naar zijn milieu (of zet zich af tegen zijn milieu, maar dan wordt men natuurlijk evenzeer geconditioneerd door zijn milieu). Van het ogenblik dat men geconditioneerd wordt, is de vrijheid zoek. Binnen een heel beperkt kader kan men kiezen, ja dat is zo. Zoals de hond ook kan kiezen binnen een zeer restrikt kader.

Dat volontarisme van u wordt ons aangepraat. Onze maatschappij en onze moraal is gesteund op 'verantwoordelijkheid', geschraagd op de vrije wil. Meer en meer wordt het duidelijk door de wetenschap dat er niet zoveel overblijft van de 'vrije wil'. Maar de doorsnee mens wil daar niets van weten. Men hoort dit niet zo graag. En onze maatschappij kan ook moeilijk functioneren indien er geen eigen verantwoordelijkheid is. Dat is evident.

Laatst gewijzigd door system : 2 september 2007 om 11:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 11:44   #189
Basy Lys
Minister
 
Basy Lys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als u dat niet snapt, dan wordt het natuurlijk moeilijk.
Dergelijk argument is niet zo aan mij besteed. Het doet me denken aan discussies met Mohammed's volgelingen die ook telkens weer zeggen dat men "het" niet begrijpt, terwijl zij het licht duidelijk gezien hebben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zal voor u een simpel voorbeeld bedenken. En dat is het volgende.

De hond gaat wandelen met zijn baas. De hond loopt aan de leiband. In het open veld laat de baas de hond los. De hond rent gek van blijdschap over het veld. Hij denkt dat hij vrij is. Neen hij is het niet. Hij is evenzeer onvrij (als hond)als toen hij aan de leiband liep (hij blijft afhankelijk van zijn baas, hij moet terug naar zijn baas, hij mag zich niet te ver verwijderen van zijn baas, enz, enz. Hij heeft gewoon de illusie dat hij vrij is. En zo is het ook met mensen.
De hond mag voor een andere zorgleverancier kiezen, of de voorkeur geven aan het leven als straathond?
__________________
Le drame de notre temps, c'est que les gens bêtes pensent.

Laatst gewijzigd door Basy Lys : 2 september 2007 om 11:44.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 17:20   #190
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Basy Lys;2897864]

Citaat:
De hond mag voor een andere zorgleverancier kiezen, of de voorkeur geven aan het leven als straathond?
[/quote]

Een geweldig argument moet ik zeggen. Weinig keuze dus.

Laatst gewijzigd door system : 2 september 2007 om 17:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 22:39   #191
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maa mensen doen hetzelfde als honden.
Dat was de grondslag van wat ik zei, ja. En nu je weerlegging, dat vrijheid een illusie is? Want heel je uitleg, dat conditionering (bv. opvoeding) zorgt dat men geen vrijheid heeft, houdt niet echt steek.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 2 september 2007 om 22:40.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 07:05   #192
Laya
Minister
 
Geregistreerd: 30 september 2006
Berichten: 3.230
Standaard

Iemand gisteren de 'boodschap van algemeen nut' gezien op Canvas? Een hoop kids die 'karaoké-gewijs' zingen dat je niet vroeg genoeg naar de kleuterklas kan gaan want je leert er knippen, plakken en NEDERLANDS! Rarara...voor welke doelgroep zou dat filmpje gemaakt zijn? En zouden die naar Canvas kijken? Of hopen ze dat ze het toevallig zien tijdens het zappen? Als dat geen weggegooid geld is
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 07:29   #193
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Iemand gisteren de 'boodschap van algemeen nut' gezien op Canvas? Een hoop kids die 'karaoké-gewijs' zingen dat je niet vroeg genoeg naar de kleuterklas kan gaan want je leert er knippen, plakken en NEDERLANDS! Rarara...voor welke doelgroep zou dat filmpje gemaakt zijn? En zouden die naar Canvas kijken? Of hopen ze dat ze het toevallig zien tijdens het zappen? Als dat geen weggegooid geld is
ze kunnen het moeilijk op Al-Jazeera laten uitzenden hé Laya. Maar je hebt gelijk: vermits de doelgroep niet mag vernoemd worden (zou discriminerend zijn) en de doelgroep niet bereikbaar meent te moeten zijn (heimweeschotels) wordt het inderdaad lastig.

Bovendien zijn het nèt die mensen die géén nederlandstalige zenders bekijken, die hun kinderen net niet naar de kleuterklas sturen.

Marij Uijt den Bogaard pleegde er een stukje over een tijdje geleden:

Uit het Leven Gegrepen: Hier Spreekt Men Nederlands?

From the desk of Marij Uijt den Bogaard on Wed, 2007-08-15 19:17

Ze glimlacht en zegt “Natuurlijk ben ik blij dat mijn dochter naar de kinderopvang kan, maar er is ook een nadeel aan, ze leert er Vlaams!”
Verbaasd kijk ik mijn collega, jonge moeder met dochtertje aan. We drinken even samen een kop thee, en zoals bij vrouwelijke collega’s vaak gebeurt zijn de kinderen het gespreksonderwerp. Mijn collega, van Turkse origine, groeide zelf als kind in Vlaanderen op, Turkije is het land van haar ouders wat ze kent van vakantie, maar toch ziet ze het als een probleem dat haar tweejarig dochtertje thuis de Nederlandse woordjes herhaalt die haar met veel geduld in de kinderopvang worden aangeleerd.

“Maar wil je dan niet graag dat je dochter Vlaams leert?” vraag ik, “dat is toch goed als ze straks naar de kleuterschool gaat?” Maar daarmee is mijn collega het niet eens. Voor haar is het vanzelfsprekend dat je als ouder een kind eerst Turks leert. Pas daarna, eenmaal het Turks goed gesproken wordt, komt het Nederlands aan de beurt. “Daar zorgt de school wel voor,” zegt mijn collega.

De inspanning die de kinderopvang levert om peuters al wat Nederlands bij te brengen, wordt thuis tegengewerkt ten voordele van de taalontwikkeling in het Turks. Omdat dit, en niet het Nederlands, bepaalt wie je bent, waartoe je behoort.

Nieuwsgierig als ik ben, vraag ik naar de reden. Mijn collega beheerst zelf het Nederlands goed. Haar man, vijf jaar geleden uit Turkije gekomen, nog steeds niet. Je zou denken dat juist Nederlands spreken, ook thuis, mogelijkheden schept voor haar man die geen werk vindt omdat hij “geen Vlaams spreekt” en voor haar dochtertje die over zes maanden in de kleuterschool terechtkomt.

“Maar het Turks,” zo wordt me uitgelegd, “maakt deel uit van de identiteit, daarom is het van belang kinderen eerst Turks te leren, en geen Vlaams. Bovendien is het de taal van familie, ooms en tantes, van hun kranten en televisie, van winkels en moskee, Vlaams wordt eigenlijk door Turken onderling amper gesproken, zo houden we onze identiteit in Vlaanderen levend,” licht mijn collega toe.

Natuurlijk is er niets op tegen dat mensen trots zijn en willen blijven op hun origine, maar wat als dit “gewoontes” meebrengt die de samenleving klauwen met geld kost? Want de zienswijze van mijn collega is niet marginaal, in de meeste Turkse en ook Marokkaanse gezinnen wordt taal als onderdeel gezien van identiteit en kinderen bewust niet in het Nederlands opgevoed. De gevolgen, slechte start op school, uitval bij het middelbaar en zonder diploma aan de arbeidsmarkt, worden nooit hiermee in verband gebracht, en dat is vreemd want het lijkt me logisch dat er verband bestaat tussen taalontwikkeling en leerproblemen.

LEES VOORAL VERDER
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be