Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Edward Roosens (Open VLD) - 2 tot 8 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Edward Roosens (Open VLD) - 2 tot 8 april Edward Roossens (33) is afkomstig uit Ninove en woont momenteel in Merelbeke. Hij is licentiaat in de economie. In 2005 werd hij verkozen tot voorzitter van de VLD-jongeren.

 
 
Discussietools
Oud 5 april 2007, 12:33   #41
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Soulman Bekijk bericht
Het is duidelijk dat sedert 1992 de armer stilaan armer worden, en de rijken rijker (zie 'De architectuur van de welvaartsstaat opniew bekeken', Herman Deleeck). Het lijkt me dan ook meer dan logisch dat er nu een inhaalbeweging komt die de socio-economische positie van de armen verbetert, zodat de 'staart' ook kan groeien, en niet enkel de 'kop'.
'Zoals gezegd is de relatieve EU-armoedenorm een welvaartsvaste norm, die mee stijgt (of mee daalt) met de algemene welvaartsontwikkeling. Wanneer we een constante, dat wil zeggen enkel koopkrachtvaste, armoedenorm gebruiken (door de EU-armoedenorm van een bepaald jaar aan te passen door middel van de index vande prijzenstijging van de volgende jaren), dan zien we doorheen de jaren een vrij sterke daling van de armoede; tussen 1992 en 1997 is deze ontwikkeling echter praktisch tot stilstand gekomen.'

En als we dan tabel 8.17 erbij nemen:

België, constante norm, percentage arme huishoudens:
1986: 11,1%
1988: 9,3%
1992: 7,2%
1997: 7,0%

Vlaanderen, constante norm:
1976: 10,8%
1985: 6,7%
1988: 4,2%
1992: 3,0%
1997: 2,5%

(Deleeck, H., De architectuur van de welvaartstaat opnieuw bekeken, p. 334)
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline  
Oud 5 april 2007, 13:00   #42
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard

Toch even nog een ander punt.
Het terugdringen van de werkloosheidsval, dikke buis voor de VLD.
De heer Aernoudt berekende dat voor één op de 4 walen het minder interessant is om te gaan "werken".
Het verschil tussen werken en een klein loon blijft ontzettend klein, ik denk zelfs dat hun pensioenen niet veel verschillen.
Het uitkeren van een federale "jobbonus" van ongeveer € 25 per jaar is ronduit belachelijk .

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 5 april 2007 om 13:01.
boerenverstand is offline  
Oud 5 april 2007, 23:27   #43
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
'Zoals gezegd is de relatieve EU-armoedenorm een welvaartsvaste norm, die mee stijgt (of mee daalt) met de algemene welvaartsontwikkeling. Wanneer we een constante, dat wil zeggen enkel koopkrachtvaste, armoedenorm gebruiken (door de EU-armoedenorm van een bepaald jaar aan te passen door middel van de index vande prijzenstijging van de volgende jaren), dan zien we doorheen de jaren een vrij sterke daling van de armoede; tussen 1992 en 1997 is deze ontwikkeling echter praktisch tot stilstand gekomen.'

En als we dan tabel 8.17 erbij nemen:

België, constante norm, percentage arme huishoudens:
1986: 11,1%
1988: 9,3%
1992: 7,2%
1997: 7,0%

Vlaanderen, constante norm:
1976: 10,8%
1985: 6,7%
1988: 4,2%
1992: 3,0%
1997: 2,5%

(Deleeck, H., De architectuur van de welvaartstaat opnieuw bekeken, p. 334)
Bedankt percalion, om alles nog eens in het juiste daglicht te stellen. We beelden het ons maar in...

Vertel me eens, hoe wordt dit gedaan
Citaat:
door middel van de index vande prijzenstijging van de volgende jaren

ik ben geen econoom, hoe wordt dit berekend? Zit de huurprijs erin? De prijs van het brood? DE prijs van benzine? Patatten? Ergens info hierover te vinden?
Pieke is offline  
Oud 5 april 2007, 23:46   #44
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Bedankt percalion, om alles nog eens in het juiste daglicht te stellen. We beelden het ons maar in...

Vertel me eens, hoe wordt dit gedaan

[/i]ik ben geen econoom, hoe wordt dit berekend? Zit de huurprijs erin? De prijs van het brood? DE prijs van benzine? Patatten? Ergens info hierover te vinden?
Die zitten er allemaal in, denk ik. In het handboek wordt er geen verdere uitleg over gegeven - allez, ik kan het me niet herinneren, ik ben te lui om naar m'n boekenrek te wandelen - maar normaal gezien gebruikt men de index der consumptieprijzen. Dé index, zoals we zeggen. Daar wordt rekening gehouden met huurprijzen, patatten en nog veel meer.

Waarom heb je het zo moeilijk met de vaststelling dat de absolute armoede in ons land aan het verdwijnen is? Het is een logische trend: in de middeleeuwen was bijna iedereen arm, bijvoorbeeld.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline  
Oud 7 april 2007, 16:46   #45
Edward Roosens
 
 
Edward Roosens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 69
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Bedankt percalion, om alles nog eens in het juiste daglicht te stellen. We beelden het ons maar in...

Vertel me eens, hoe wordt dit gedaan

[/i]ik ben geen econoom, hoe wordt dit berekend? Zit de huurprijs erin? De prijs van het brood? DE prijs van benzine? Patatten? Ergens info hierover te vinden?
In een vorig leven nog in de indexcommissie gezeten. wat zit er allemaal in: Huur, brood, bier, patatten, CD's, yoghurt, wagens, melk, eieren, benzine,... In totaal zitten er in België nu zo'n 400 producten in.
Edward Roosens is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be