Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari Voorzitter Belgische Unie/Union Belgique (B.U.B.), °11-01-1973, streeft naar het afschaffen van het huidige federale model en het herstellen van de Belgische eenheidsstaat.

 
 
Discussietools
Oud 15 januari 2007, 14:22   #1
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard Tweetalig of drietalig?

Beste dhr. Van de Cauter,

Hoe ziet u Belgie? Als een tweetalig land met met een kleine Duitstalige minderheid aan de oostgrens of als een drietalig land waar het Duits een volwaardige landstaal hoort te zijn?

Ik vraag dit ivm uw partijstandpunt over individuele tweetalighied en het regelmatig "vergeten" van de derde landstaal door u en uw partijgenoten op dit forum.

Bij voorbaat dank.
__________________
--------------
Brandaan is offline  
Oud 16 januari 2007, 00:00   #2
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Een echt uitstekende vraag. Uw honger zal (terecht) enkel gestild kunnen worden door meneer Van de Cauter zelf, maar ik kan u even al een aperitiefje geven :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maak eerst je eigen website Duitstalig.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wie had het over Duits?

Duits is niet echt een nationale taal in België. In de federale hoofdstad Brussel zijn quasi geen Duitstaligen en je ziet er quasi niets in het Duits.

Duits is een regionale taal van amper 70.000 mensen, die zeker bescherming verdient, maar ze verheffen tot nationale taal is overdreven, des te meer omdat alle Belgische Duitstaligen Nederlands of Frans kennen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
En waar heb ik dat gesteld?

Als je van Duits een nationale taal maakt, moet je dat van Arabisch ook doen. Die taal wordt hier nog meer gesproken.
Het begint met Duits. Dan Nederlands?

En dan moet je je bedenken dat daar al jaren over gesproken wordt, over dat mysterieuze Willkommen knopje op hun bloedeigen site.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 16 januari 2007, 18:52   #3
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter Bekijk bericht
België is in feite een tweetalig land: Nederlands, Frans. De Duitstalige gemeenschap (70.000 zielen) is te klein om als een nationale gemeenschap te kunnen worden erkend. Dat wil uiteraard niet zeggen dat de Duitstaligen geen recht hebben op bescherming van hun taal, maar die bescherming dient lokaal te zijn.



De "nationale" status van het Duits blijkt in de praktijk immers een lachertje te zijn: ik ken alleen de Duitse inscriptie "Schiedsgericht" in Brussel (naast "arbitragehof" en "cour d'arbitrage" op het Koningsplein). Voor de rest bestaat het staatsblad ook gedeeltelijk in het Duits, maar daarmee hebben we het zo ongeveer gehad. De Eupense rechtbank en een paar vredegerechten zijn de enige Duitstalige rechtbanken. Er is geen grote Duitstalige stad in België. De taal wordt slechts zeer lokaal gesproken, namelijk in de kleine oostkantons. Er zijn méér Arabisch-sprekenden in België.



De huidige status van het Duits is dus overdreven en dat weten zelfs de Duitstaligen, die overigens meestal zeer goed twee- of méértalig zijn.



Dat gezegd zijnde mag de Duitstalige gemeenschap gerust blijven bestaan tenzij men beslist haar te vervangen door een minister in de nationale regering voor Duitstalige cultuur, media en onderwijs.



De unitaire toekomst zal het uitwijzen.
U heeft ergens anders al antwoord gegeven op mijn vraag, maar nu heb ik nog een vervolgvraag.

Als tijdens de door u gewenste nieuwe eenwording van Belgie blijkt dat er onder de Duitstalige bevolking geen animo is om van een bevolkingsgroep met een nationaal erkende taal te degraderen tot een bevolkingsgroep met slechst een regionale taal, wat doet u dan? Staat u dan toch een derde nationale taal toe of mogen de Duitstaligen dan "Zuruck nach die Heimat"? Als men dan toch geen "speciale " rechten meer heeft, dan zal dit voor veel Duitstaligen een realistisch alternatief lijken.
__________________
--------------
Brandaan is offline  
Oud 17 januari 2007, 19:14   #4
Hans Van de Cauter
 
 
Hans Van de Cauter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Berichten: 239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Beste dhr. Van de Cauter,

Hoe ziet u Belgie? Als een tweetalig land met met een kleine Duitstalige minderheid aan de oostgrens of als een drietalig land waar het Duits een volwaardige landstaal hoort te zijn?

Ik vraag dit ivm uw partijstandpunt over individuele tweetalighied en het regelmatig "vergeten" van de derde landstaal door u en uw partijgenoten op dit forum.

Bij voorbaat dank.
Beste Brandaan,

Ik meen hier reeds op te hebben geantwoord in een ander topic.

Voor mij is België essentieel tweetalig: NL, FR.

Het Duits is een regionale taal en dient ook zo erkend te worden. Voor mij is het overdreven om dit een nationale taal te noemen, anders kan men dat ook zeggen van het Arabisch, wat niet de bedoeling kan zijn.
__________________
Eéndracht maakt macht - L'union fait la force

www.belgischeunie.be
Hans Van de Cauter is offline  
Oud 17 januari 2007, 19:21   #5
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter Bekijk bericht
Beste Brandaan,

Ik meen hier reeds op te hebben geantwoord in een ander topic.

Voor mij is België essentieel tweetalig: NL, FR.

Het Duits is een regionale taal en dient ook zo erkend te worden. Voor mij is het overdreven om dit een nationale taal te noemen, anders kan men dat ook zeggen van het Arabisch, wat niet de bedoeling kan zijn.
Je vergeet voor het gemak wel even dat Duits momenteel al grondwettelijk erkend is als nationale taal, én dat de Duitstaligen bovendien een historische minderheid vormen in het grondgebied van de Oostkantons. De Arabisch-sprekende bevolking is pas sedert enkele decennia naar hier gekomen via migratie, waardoor deze dan ook geen recht kan laten gelden op officiële erkenning van het Arabisch als nationale taal.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 17 januari 2007 om 19:21.
Zwartengeel is offline  
Oud 17 januari 2007, 19:32   #6
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter Bekijk bericht
Beste Brandaan,

Ik meen hier reeds op te hebben geantwoord in een ander topic.

Voor mij is België essentieel tweetalig: NL, FR.

Het Duits is een regionale taal en dient ook zo erkend te worden. Voor mij is het overdreven om dit een nationale taal te noemen, anders kan men dat ook zeggen van het Arabisch, wat niet de bedoeling kan zijn.
Dat u voor uw antwoord, maar ik had zelf al opgemerkt dat u ergens anders al antwoord had gegeven, vandaar de volgende vervolgvraag:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
U heeft ergens anders al antwoord gegeven op mijn vraag, maar nu heb ik nog een vervolgvraag.

Als tijdens de door u gewenste nieuwe eenwording van Belgie blijkt dat er onder de Duitstalige bevolking geen animo is om van een bevolkingsgroep met een nationaal erkende taal te degraderen tot een bevolkingsgroep met slechst een regionale taal, wat doet u dan? Staat u dan toch een derde nationale taal toe of mogen de Duitstaligen dan "Zuruck nach die Heimat"? Als men dan toch geen "speciale " rechten meer heeft, dan zal dit voor veel Duitstaligen een realistisch alternatief lijken.
__________________
--------------
Brandaan is offline  
Oud 17 januari 2007, 20:12   #7
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter Bekijk bericht
Beste Brandaan,

Ik meen hier reeds op te hebben geantwoord in een ander topic.

Voor mij is België essentieel tweetalig: NL, FR.

Het Duits is een regionale taal en dient ook zo erkend te worden. Voor mij is het overdreven om dit een nationale taal te noemen, anders kan men dat ook zeggen van het Arabisch, wat niet de bedoeling kan zijn.
Het Duits een regionale taal ???
Er wordt in Europa méér Duits gesproken dan het Frans !



Maar ja :
Er zijn geen Duitstaligen in België !!!!!!

__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline  
Oud 17 januari 2007, 20:31   #8
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Er wordt in de wereld ook meer Chinees gesproken dan Nederlands, moet dat dan ook een nationale taal zijn?
Patriot! is offline  
Oud 17 januari 2007, 20:35   #9
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Er wordt in de wereld ook meer Chinees gesproken dan Nederlands, moet dat dan ook een nationale taal zijn?
Je moet niet doen alsof je het echte verschil niet begrijpt. Het aantal sprekers is niet het grote verschil maar zoals reeds geschreven :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Je vergeet voor het gemak wel even dat Duits momenteel al grondwettelijk erkend is als nationale taal, én dat de Duitstaligen bovendien een historische minderheid vormen in het grondgebied van de Oostkantons. De Arabisch-sprekende bevolking is pas sedert enkele decennia naar hier gekomen via migratie, waardoor deze dan ook geen recht kan laten gelden op officiële erkenning van het Arabisch als nationale taal.
Ik vind dat u heel mooi aantoont hoe u denkt over talen : als ze kunnen weggestampt worden dan moet het maar. Binnenkort het tweetalige statuut van Brussels, dan Vlaanderen tweetalig en dan zien we wel?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 17 januari 2007, 20:42   #10
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Er wordt in de wereld ook meer Chinees gesproken dan Nederlands, moet dat dan ook een nationale taal zijn?

Je toont hier wel duidelijk je racisistisch karakter !


Oh ja :
Duitstalig België :
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline  
Oud 17 januari 2007, 20:44   #11
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Je moet niet doen alsof je het echte verschil niet begrijpt. Het aantal sprekers is niet het grote verschil maar zoals reeds geschreven :



Ik vind dat u heel mooi aantoont hoe u denkt over talen : als ze kunnen weggestampt worden dan moet het maar. Binnenkort het tweetalige statuut van Brussels, dan Vlaanderen tweetalig en dan zien we wel?
Dit interessante stukje staat te lezen op het discussieforum van de BUB. Ik wil het je, in het licht van jouw post, niet onthouden.

http://www.belgischeunie.be/forum/viewtopic.php?t=203

Citaat:
Eenvoudig: overal waar het Frans gesproken wordt, MOET het op een dag DAAR de enige taal zijn.

Zie vandaag nog de korte uitzending op TF1 (rond 13.30) over de bevolking op Nieuw-Caledonië:
geen schaamte (en we zijn in de XXIste eeuw!) om Kanakse kinderen te tonen die oude Franse volksliederen zingen met hun Franse leraren, en de plaats waarop de eerste Franse matrozen belandden.
Niets anders over deze huidige (en vrolijke) colonie! Niets over de oorspronkelijke taal en cultuur!

Niet te vergeten: wat de Franse archeologen probeerden te bewijzen toen ze de ruïnes van de Romeinse stad Volubilis (Marokko) fouilleerden... zoals de nazi-archeologen in Oost-Europa !
Zwartengeel is offline  
Oud 19 januari 2007, 02:17   #12
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Hans? Misschien dat u het over het hoofd heeft gezien, maar ik had nog een vervolgvraag:

Als tijdens de door u gewenste nieuwe eenwording van Belgie blijkt dat er onder de Duitstalige bevolking geen animo is om van een bevolkingsgroep met een nationaal erkende taal te degraderen tot een bevolkingsgroep met slechst een regionale taal, wat doet u dan? Staat u dan toch een derde nationale taal toe of mogen de Duitstaligen dan "Zuruck nach die Heimat"? Als men dan toch geen "speciale " rechten meer heeft, dan zal dit voor veel Duitstaligen een realistisch alternatief lijken.
__________________
--------------
Brandaan is offline  
Oud 19 januari 2007, 08:16   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter Bekijk bericht
Het Duits is een regionale taal en dient ook zo erkend te worden. Voor mij is het overdreven om dit een nationale taal te noemen, anders kan men dat ook zeggen van het Arabisch, wat niet de bedoeling kan zijn.
Arabisch wordt niet van oudsher in Schaarbeek, Borgerhout of Limburg gesproken. Duits is wel de inheemse taal in de streek van Eupen en Sankt-Vith.

In Zwitserland is het Reto-Romaans ook een ambtelijke taal van de bondsoverheid, alhoewel het door een minderheid wordt gesproken. Indien u uw staat wil gronden op taalrespect, dan moet u zien dat alle historische talen een volledige erkenning krijgen. U wilt blijkbaar het taalevenwicht verstoren, waarmee u tegelijkertijd veel vraagtekens zult oproepen bij de Duitstaligen over de waarde van uw staatsconcept.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 19 januari 2007, 10:24   #14
Luc Bekaert
Gouverneur
 
Luc Bekaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Zwitserland is het Reto-Romaans ook een ambtelijke taal van de bondsoverheid, alhoewel het door een minderheid wordt gesproken. Indien u uw staat wil gronden op taalrespect, dan moet u zien dat alle historische talen een volledige erkenning krijgen. U wilt blijkbaar het taalevenwicht verstoren, waarmee u tegelijkertijd veel vraagtekens zult oproepen bij de Duitstaligen over de waarde van uw staatsconcept.

En niet alleen dat , verdrinkt hij hiermee ook niet de enige mogelijkheid van België om eventueel ooit toch tot een meerpoligheid te komen ?
Luc Bekaert is offline  
Oud 22 januari 2007, 21:58   #15
ordal
Vreemdeling
 
ordal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Locatie: vlaanderen
Berichten: 29
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter Bekijk bericht
Beste Brandaan,

Ik meen hier reeds op te hebben geantwoord in een ander topic.

Voor mij is België essentieel tweetalig: NL, FR.

Het Duits is een regionale taal en dient ook zo erkend te worden. Voor mij is het overdreven om dit een nationale taal te noemen, anders kan men dat ook zeggen van het Arabisch, wat niet de bedoeling kan zijn.
u zegt tog 1dracht maakt macht.
maar hier bovn zegt u dat belgie maar 2 talen moet erkennen NL en FR is het niet zo dat belgie van in ter beginge eigelijk nederlands was en door dat de walen die hier woonden gesteund werden door frankrijk wij hier zo verplicht zijn frans te moeten praten. nederlands sprekenden in belgië werden hier jaren onderdrukt en nu zou u een duitse taal willen onder drukken een groep van mensen die niet eens hebben gekozen bij belgië te horen. als u deze taal dan tog moe bent waarom maakt u van dit duitse deel dan niet een vrije duitse staat of zo.
ordal is offline  
Oud 22 januari 2007, 22:20   #16
Hans Van de Cauter
 
 
Hans Van de Cauter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Berichten: 239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Hans? Misschien dat u het over het hoofd heeft gezien, maar ik had nog een vervolgvraag:

Als tijdens de door u gewenste nieuwe eenwording van Belgie blijkt dat er onder de Duitstalige bevolking geen animo is om van een bevolkingsgroep met een nationaal erkende taal te degraderen tot een bevolkingsgroep met slechst een regionale taal, wat doet u dan? Staat u dan toch een derde nationale taal toe of mogen de Duitstaligen dan "Zuruck nach die Heimat"? Als men dan toch geen "speciale " rechten meer heeft, dan zal dit voor veel Duitstaligen een realistisch alternatief lijken.
Ik denk dat de Duitstalige Belgen dat zeer goed zullen begrijpen en aanvaarden. Zij hebben immers dat nationaal statuut nooit gevraagd. Bovendien gaat er voor hen niet veel veranderen: het Duits blijft er beschermd naast het Frans.

De oostkantons zijn van België en blijven bij België. Die Duitstaligen daar voelen zich geen Duitsers.
__________________
Eéndracht maakt macht - L'union fait la force

www.belgischeunie.be
Hans Van de Cauter is offline  
Oud 22 januari 2007, 22:28   #17
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter Bekijk bericht
Ik denk dat de Duitstalige Belgen dat zeer goed zullen begrijpen en aanvaarden. Zij hebben immers dat nationaal statuut nooit gevraagd. Bovendien gaat er voor hen niet veel veranderen: het Duits blijft er beschermd naast het Frans.

De oostkantons zijn van België en blijven bij België. Die Duitstaligen daar voelen zich geen Duitsers.
Daarover moet dus geen referendum gebeuren. Een ECHT anoniem referendum ook graag deze keer.

En weerom een vraagje (laat me aub geen nieuwe topic opstarten hierover) : hebben jullie contact met mensen die daar wonen? Met politiekers daar?
Hebben jullie partijleden die daar wonen?
En indien ja, weten zij hoe u denkt over dat taalstatuut?
En tenslotte : gaat er EINDELIJK iemand voor een Duitse versie van jullie site zorgen, het duurt nu echt al een tijdje.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 28 januari 2007, 11:58   #18
Hans Van de Cauter
 
 
Hans Van de Cauter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Berichten: 239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Arabisch wordt niet van oudsher in Schaarbeek, Borgerhout of Limburg gesproken. Duits is wel de inheemse taal in de streek van Eupen en Sankt-Vith.

In Zwitserland is het Reto-Romaans ook een ambtelijke taal van de bondsoverheid, alhoewel het door een minderheid wordt gesproken. Indien u uw staat wil gronden op taalrespect, dan moet u zien dat alle historische talen een volledige erkenning krijgen. U wilt blijkbaar het taalevenwicht verstoren, waarmee u tegelijkertijd veel vraagtekens zult oproepen bij de Duitstaligen over de waarde van uw staatsconcept.
Ik denk dat u het verkeerd heb begrepen. Naar mijn weten hebben de Duitstaligen nooit gevraagd om Duits te erkennen als nationale taal. Dat werd in 1993 zo beslist tussen enkele Nederlandstalige en Franstalige politici omdat hen dat logisch leek in een federale staat.

Het is echter allesbehalve logisch omdat:

1) het Duits alleen in de kleine oostkantons gesproken wordt;
2) de meeste mensen daar ook het Frans beheersen en dikwijls gebruiken;
3) in het Groot-Hertogdom Luxemburg Frans ook de gebruikelijke nationale taal is zonder dat dat daar communautaire spanningen veroorzaakt;
4) Brussel en 90% van België quasi geen Duitstaligen kent;
5) onze federale ministers weinig of geen Duits kennen.

En er zullen ongetwijfeld nog enkele andere redenen te bedenken zijn waarom Duits geen nationale taal genoemd kan worden. Dat neemt echter niet weg dat Duits op regionaal vlak (in de oostkantons) bescherming verdient.
__________________
Eéndracht maakt macht - L'union fait la force

www.belgischeunie.be

Laatst gewijzigd door Hans Van de Cauter : 28 januari 2007 om 11:59.
Hans Van de Cauter is offline  
Oud 28 januari 2007, 12:03   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter Bekijk bericht
Ik denk dat u het verkeerd heb begrepen. Naar mijn weten hebben de Duitstaligen nooit gevraagd om Duits te erkennen als nationale taal. Dat werd in 1993 zo beslist tussen enkele Nederlandstalige en Franstalige politici omdat hen dat logisch leek in een federale staat.
Wat u schrijft, is regelrechte onzin. Er bestaan in België geen "nationale talen". De notie komt niet voor in de Belgische Grondwet.

Vanaf 1993 hebben de Duitstaligen evenwel een vaste vertegenwordiging in de senaat; daarnaast kwam er een licht uitbreiding van de regionale bevoegdheden.
Jan van den Berghe is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be