Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 mei 2020, 12:16   #461
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Mensen met psychische problemen euthanaseren is GEEN vorm van naastenliefde.
Ik vind dat dit wel naastenliefde kan zijn, als de motivering enz. juist zijn.

Of het christelijk is, daar kan discussie over zijn. Maar aan die discussie wens ik, als atheïst, niet deel te nemen. Zelfs al zou ik er zeer veel over kunnen zeggen, gezien mijn schoolse opleiding die tot en met het lager middelbaar ... in een school van de broeders van liefde verliep.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 12:21   #462
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe vult u het begrip "naastenliefde" in? Vanuit welk perspectief? Gelovig? Ongelovig?
Sorry, maar ik heb het opgegeven om te antwoorden op jouw vragen. Je gaat mij dus niet horen zeggen dat ik het begrip naastenliefde begrijp zoals het in de Van Dale staat.

Vergeef me op voorhand mijn onbeleefdheid om met u niet te willen discussiëren.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 15:11   #463
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit is zo, maar de grens is soms dun en wie is er geïnteresseerd om te gaan procederen rond dit thema?
LEIF kun je zien als de Test Aankoop uit het levensbeschouwelijk segment. Als er echt rechten worden geschonden, zie ik het wel gebeuren dat LEIF naar de rechter trekt. Er zijn middelen en er is de nodige juridische kennis in huis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 15:13   #464
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Het ziekenhuis zal m.i. ook mensen die vastberaden en voorbereid om euthanasie vragen niet weigeren omdat er dan wel degelijk gevaar voor een rechtszaak zou kunnen bestaan.
Het is niet de instelling die de individuele euthanasieaanvraag verwerpt of aanvaardt: het is de arts die natuurlijk een bepaald kader werkt. Wel kan de instelling de modaliteiten bepalen omdat het een grondwettelijk recht is binnen een bepaald confessioneel kader te werken. Binnen die krijtlijnen werkt de arts binnen de instelling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 07:05   #465
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
LEIF kun je zien als de Test Aankoop uit het levensbeschouwelijk segment. Als er echt rechten worden geschonden, zie ik het wel gebeuren dat LEIF naar de rechter trekt. Er zijn middelen en er is de nodige juridische kennis in huis.
Misschien houdt LEIF wel rekening met de extra pijn dat zo'n proces met zich kan meebrengen voor de nabestaanden.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 07:07   #466
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het is niet de instelling die de individuele euthanasieaanvraag verwerpt of aanvaardt: het is de arts die natuurlijk een bepaald kader werkt. Wel kan de instelling de modaliteiten bepalen omdat het een grondwettelijk recht is binnen een bepaald confessioneel kader te werken. Binnen die krijtlijnen werkt de arts binnen de instelling.
En van enige druk van de instelling op de arts is natuurlijk geen sprake, ik begrijp het.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 07:23   #467
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Misschien houdt LEIF wel rekening met de extra pijn dat zo'n proces met zich kan meebrengen voor de nabestaanden.
???

Het gaat om een mogelijke klacht rond de veronderstelde onwettigheid van de palliatieve filter. Niet over de concrete dossier.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 07:24   #468
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
En van enige druk van de instelling op de arts is natuurlijk geen sprake, ik begrijp het.
Als onderwijzer onderschreef ik het pedagogisch project van de school waar ik werk. Een arts onderschrijft gelijkaardig het confessioneel kader van de zorginstelling waar hij werkt. Aangegane engagementen lijken me toch van belang te zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 07:58   #469
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 mei 2020 om 08:25.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 08:34   #470
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
???

Het gaat om een mogelijke klacht rond de veronderstelde onwettigheid van de palliatieve filter. Niet over de concrete dossier.
LEIF heeft geen probleem met de palliatieve filter, ik trouwens ook niet, ik vind het goed dat mensen goed geïnformeerd zijn. LEIF heeft een probleem met het gebruik van de palliatieve filter om tijd te rekken en dan komen we bij concrete dossiers.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 08:38   #471
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als onderwijzer onderschreef ik het pedagogisch project van de school waar ik werk. Een arts onderschrijft gelijkaardig het confessioneel kader van de zorginstelling waar hij werkt. Aangegane engagementen lijken me toch van belang te zijn.
Daar moeten we natuurlijk ook weer enige nuance aan toevoegen. Als men bijvoorbeeld leraar biologie is in het middelbaar katholiek onderwijs en het pedagogisch project onderschreven heeft betekent dit niet dat de school druk mag uitoefenen om de evolutietheorie niet te onderwijzen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 09:14   #472
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
LEIF heeft geen probleem met de palliatieve filter, ik trouwens ook niet, ik vind het goed dat mensen goed geïnformeerd zijn. LEIF heeft een probleem met het gebruik van de palliatieve filter om tijd te rekken en dan komen we bij concrete dossiers.
Als LEIF problemen ziet, dan zijn er juridische middelen om dat aan te kaarten. Zeker als die, naar men hier toch beweert, systematisch voorkomen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 09:15   #473
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Daar moeten we natuurlijk ook weer enige nuance aan toevoegen. Als men bijvoorbeeld leraar biologie is in het middelbaar katholiek onderwijs en het pedagogisch project onderschreven heeft betekent dit niet dat de school druk mag uitoefenen om de evolutietheorie niet te onderwijzen.
U verwart leerinhoud met pedagogisch project. Het officieel katholiek net heeft ervoor gekomen om de eindtermen van de overheid klakkeloos over te nemen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 09:40   #474
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als onderwijzer onderschreef ik het pedagogisch project van de school waar ik werk. Een arts onderschrijft gelijkaardig het confessioneel kader van de zorginstelling waar hij werkt. Aangegane engagementen lijken me toch van belang te zijn.
Dus een arts moet bij indiensttreding verklaren dat hij geen euthanasie zal uitvoeren. Heb je daar documenten van?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 09:56   #475
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.804
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U verwart leerinhoud met pedagogisch project. Het officieel katholiek net heeft ervoor gekomen om de eindtermen van de overheid klakkeloos over te nemen.
Klakkeloos . Wat een schande: zich als school inschrijven in leerdoelen die democratisch in het parlement werden gestemd. Foei!
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 10:10   #476
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als LEIF problemen ziet, dan zijn er juridische middelen om dat aan te kaarten. Zeker als die, naar men hier toch beweert, systematisch voorkomen.
Mss wel, maar er zijn ook andere mogelijkheden, bijvoorbeeld het publiek te waarschuwen voor de praktijk, wat ze wel degelijk doen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 10:48   #477
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Klakkeloos . Wat een schande: zich als school inschrijven in leerdoelen die democratisch in het parlement werden gestemd. Foei!
Dat is geen schande. Dat was een bepaalde keuze waarbij ik echter van de katholieke koepel wat meer dynamiek had verwacht. De eindtermen waren trouwens gestemd voor het... gemeenschapsonderwijs. Een beetje bij de les blijven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 10:49   #478
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Mss wel, maar er zijn ook andere mogelijkheden, bijvoorbeeld het publiek te waarschuwen voor de praktijk, wat ze wel degelijk doen.
Echt? Dan hebben ze wel heel lang gewacht, want de palliatieve filter wordt al toegepast sedert de invoering van de euthanasiewet. Er klopt iets niet bij wat u nu aanbrengt...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 10:51   #479
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dus een arts moet bij indiensttreding verklaren dat hij geen euthanasie zal uitvoeren. Heb je daar documenten van?
Als onderwijzer heb ik bij het begin van mijn loopbaan een engagement ondertekend waarbij ik mij schaar achter het katholiek opvoedingsproject van de school. Hiermee heb ik verklaard mij te houden aan wat daarin staat. Daarin staat bijvoorbeeld te lezen dat ik geen negatieve uitspraken doe die schade kunnen toebrengen aan dit project. Je engageert je vrijwillig en dat betekent dan ook dat je je aan de gemaakte afspraken houdt.

Ik weet dat er ook een engagementsverklaring bestaat voor de zorginstellingen van het katholiek net. Wat daarin staat, weet ik niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 10:53   #480
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.804
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is geen schande. Dat was een bepaalde keuze waarbij ik echter van de katholieke koepel wat meer dynamiek had verwacht. De eindtermen waren trouwens gestemd voor het... gemeenschapsonderwijs. Een beetje bij de les blijven.
Nee. De eindtermen zijn er voor het gehele onderwijs: GO, vrij en gemeentelijk of provinciaal. Het is de inhoudelijke sluitsteen van het beginsel dat diploma's erkend zijn.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be