Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 juli 2020, 22:36   #181
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Onvoorstelbaar om zulks als reden aan te halen om Leopold II en de zijnen vrij te willen pleiten van de gruwelijkheden die ginds plaats vonden...

Dat het alleen maar negers waren die andere negers de hand afhakten zonder te weten welk bevel van hogerhand hier achter zat....

Iedere soldaat van de force Publique kreeg een aantal kogels uitgereikt,en voor iedere kogel die hij gebruikte diende hij bewijs te leveren aan zijn (blanke) officieren dat die kogel géén verspilling was...

Dat werd dus één afgehakte hand per afgeschoten kogel....
Dat "handjes-hakken" was, en is nog steeds 'n Arabisch-islamitische gewoonte.

Ook vergeet je even na te denken over wie eigenlijk die afgehakte-hand-persoon oplapte na 't afhakken, want de kennis om zo'n wonde te hechten, waaraan je binnen de kortste tijd doodbloedde, ontbrak bij de inheemsen.

Zou 't niet ironisch zijn dat er enorme "herstelbetalingen" toegekend (gaan) worden aan dat land voor de geleden schade, door alle Belgen, ook degenen die Leo II (en zijn vreselijke koloniale bewind, dat in geen enkel opzicht verschilde van elke andere kolonie destijds) zo vaak opgevoerd hebben om de legitimiteit van België in vraag te stellen?


Ja, ook jij tast dan diep in de beurs.
Over in eigen voet schieten gesproken...

Ik zou iig andere argumenten aanbrengen om Vlaanderen onafhankelijk te maken.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2020, 23:12   #182
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Dat "handjes-hakken" was, en is nog steeds 'n Arabisch-islamitische gewoonte.
Ja ,dat weet ik...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht

Ook vergeet je even na te denken over wie eigenlijk die afgehakte-hand-persoon oplapte na 't afhakken, want de kennis om zo'n wonde te hechten, waaraan je binnen de kortste tijd doodbloedde, ontbrak bij de inheemsen.
Ik weet niet waarom jij mij aanvalt,we zitten in hetzelfde kamp wat Leopold II betreft....

Die afgehakte handen die de soldaten van de force publique moesten binnenbrengen was om aan te tonen dat zij geen kogels nutteloos hadden verspild of hadden achtergehouden....

Van een dode een hand afhakken was dus een bijkomende handeling voor die soldaten om hun afgeschoten kogel te verrechtvaardigen,en doden blijven sowieso dood...

Dus ik begrijp uw aanval hier niet,ik doe enkel een vaststelling en geef helemaal geen goedkeuring aan zulke praktijken...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht

Zou 't niet ironisch zijn dat er enorme "herstelbetalingen" toegekend (gaan) worden aan dat land voor de geleden schade, door alle Belgen, ook degenen die Leo II (en zijn vreselijke koloniale bewind, dat in geen enkel opzicht verschilde van elke andere kolonie destijds) zo vaak opgevoerd hebben om de legitimiteit van België in vraag te stellen.
Het mag zijn wat het wil,ik klaag gewoon het verleden aan,gij toch ook...

Het moet gewoon benoemd worden zoals het gebeurd is,en niet zoals wij het 50 jaar geleden geleerd hebben...

De waarheid heeft zijn rechten...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht


Ja, ook jij tast dan diep in de beurs.
Over in eigen voet schieten gesproken...

Ik zou iig andere argumenten aanbrengen om Vlaanderen onafhankelijk te maken.


Straffe uitspraak,u richt zich wel duidelijk op de verkeerde persoon,maar het is u vergeven...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2020, 23:39   #183
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Vind ook dat de media dit probleem (?) erg oppervlakkig en sloganmatig behandelen. Het zou toch zinvol zijn in te gaan op het waarom van de agitatie van de Engelse zendelingen. Wij leerden nog dat België naar Congo gingen om de slavenhandel te bestrijden.
Wie is de eerste die over deze wandaden bericht heeft mijn beste...

Dat was een klerk van de Elder Dempster line uit Liverpool die tweewekelijks overkwam naar Antwerpen om de in en uitgaande vracht van zijn maatschappij te controleren...

En als u liever in uw geschiedenisboeken van toen wil blijven hangen....

Lees een keer "De geest van Leopold II en de plundering van de congo" er op na....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Leopold II heeft toch veel van het geld dat hij door investeringen verdiende gebruikt om België te verfraaien. Moet Antwerpen het Centraal Station als "Wiedergutmachung" schenken aan de huidige Congolese regering?
De triomfboog in brussel,de uitbreiding van zijn eigen kasteel in Laken,Oostende en zijn plage waar enkel de bon ton van den belziek thuis was,allemaal ter ere van zijn eigen aanschijn,plus het halve zuiden in cap ferrat....

Kijk hier maar....

https://www.hln.be/nieuws/buitenland...euro~af523c78/

Heeft de modale belg daar één boterham van meer gegeten...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht


De moord op Lumumba - zeker als een katholieke koning als Boudewijn medeplichtig was - vind ik erger dan de daden ten tijde van Leopold II. Men moet alles zien in zijn tijdsgeest maar de moord op Lumumba komt door woordbreuk en opportunisme erger over dan de daden van Leopold II.
Meent u dat écht dat de goedgekeurde moord door de pater van Laken erger is dan de honderdduizenden om niet te zeggen miljoenen negers die zijn over-grootoom heeft laten afslachten...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 02:39   #184
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Phphphphillip is nog niet zo dom als hij er uit ziet.
Hij zweeg wijselijk over de oorsprong van 90 procent van zijn reusachtig groot familiaal kapitaal.
Hij is helemaal niet dom, maar moet ziender-ogend vaststellen dat de evolutie van zijn land nefast is.
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 03:55   #185
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

https://www.hln.be/in-de-buurt/bruss...hool~ae4fb99c/

Ze stappen naar de rechter als het hen uitkomt om gerepatrieerd te worden nadat ze ten oorlog trokken tegen ons.
Een laffe oorlog waar zowat "alle" mensenrechten geschonden werden en mensen gemarteld werden.
Als die zelfde rechter zegt dat wij geen camouflagepakken willen op school maar zien met wie we spreken komen ze de boel maar weer eens op stelten zetten.
Ik denk dat we zo stilaan een situatie hebben zoals Israël met de palestijnen.
Dezelfde haat en vijandigheid tussen 2 volkeren, enig verschil Israël palmde daar de gebieden in, hier palmen zij "ons" land in.
Israël verdedigt zich en slaat terug, wij laten ons slaan en kijken de andere kant op, "wij" zijn humaan, of dom?
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 04:03   #186
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Wie is de eerste die over deze wandaden bericht heeft mijn beste...

Dat was een klerk van de Elder Dempster line uit Liverpool die tweewekelijks overkwam naar Antwerpen om de in en uitgaande vracht van zijn maatschappij te controleren...

En als u liever in uw geschiedenisboeken van toen wil blijven hangen....

Lees een keer "De geest van Leopold II en de plundering van de congo" er op na....



De triomfboog in brussel,de uitbreiding van zijn eigen kasteel in Laken,Oostende en zijn plage waar enkel de bon ton van den belziek thuis was,allemaal ter ere van zijn eigen aanschijn,plus het halve zuiden in cap ferrat....

Kijk hier maar....

https://www.hln.be/nieuws/buitenland...euro~af523c78/

Heeft de modale belg daar één boterham van meer gegeten...


Meent u dat écht dat de goedgekeurde moord door de pater van Laken erger is dan de honderdduizenden om niet te zeggen miljoenen negers die zijn over-grootoom heeft laten afslachten...
Waren er dat geen 100derden miljoenen, jongens, jongens waar zijn we aan begonnen waar zijn we met bezig, nu nog de kruisvaarders zeker?
Echt niets anders om handen in deze Corona crisis of uit verveling?
Ook dat lappen ze aan hun laarzen en komen gewoon met "miljoenen" samen om ons te besmetten ......
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 04:23   #187
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Meent u dat écht dat de goedgekeurde moord door de pater van Laken erger is dan de honderdduizenden om niet te zeggen miljoenen negers die zijn over-grootoom heeft laten afslachten...
Er is er hier een die 't niet graag gaat horen maar, wie schreef er ooit:
Citaat:
If you shoot one person you are a murderer. If you kill a couple persons you are a gangster.
If you are a crazy statesman and send millions to their deaths you are a hero.
Uwe maat, de pater van Laken komt er niet goed uit: Leuk
Leijau II, langs den andere kant wel: Minder leuk
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 04:38   #188
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

https://www.hln.be/sport/formule-1/v...reen~a0c1d8b0/

Geen racisten dat kunnen ze zich niet veroorloven, wel helden die het racisme veroordelen maar het ook van onze kant bekijken en dat "durven" te tonen.
Willen de nieuwkomers wel met ons samenleven volgens "onze normen en waarden"?
Veel gelukzoekers kwamen naar hier omdat het hier goed leven is naar "onze normen", veel ook zonder geldige papieren.
"Werken, respecteren en integreren" zijn er daar 3 van maar daar loopt het fout.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 05:27   #189
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Hij is helemaal niet dom, maar moet ziender-ogend vaststellen dat de evolutie van zijn land nefast is.
https://www.youtube.com/watch?v=bXs-yiWi27I


Hier het bewijs.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 05:31   #190
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ja ,dat weet ik...



Ik weet niet waarom jij mij aanvalt,we zitten in hetzelfde kamp wat Leopold II betreft....

Die afgehakte handen die de soldaten van de force publique moesten binnenbrengen was om aan te tonen dat zij geen kogels nutteloos hadden verspild of hadden achtergehouden....

Van een dode een hand afhakken was dus een bijkomende handeling voor die soldaten om hun afgeschoten kogel te verrechtvaardigen,en doden blijven sowieso dood...

Dus ik begrijp uw aanval hier niet,ik doe enkel een vaststelling en geef helemaal geen goedkeuring aan zulke praktijken...



Het mag zijn wat het wil,ik klaag gewoon het verleden aan,gij toch ook...

Het moet gewoon benoemd worden zoals het gebeurd is,en niet zoals wij het 50 jaar geleden geleerd hebben...

De waarheid heeft zijn rechten...





Straffe uitspraak,u richt zich wel duidelijk op de verkeerde persoon,maar het is u vergeven...
Ik klaag 't verleden helemaal niet aan.

Dat verleden kadert in 't verleden, de daden van dat verleden kunnen niet met huidige maatstaven vergeleken worden.
Andere tijden, andere zeden.

In Congo werden niet meer of minder erge dingen gedaan dan in welke andere kolonie ook.
En al zeker niet ergere dingen dan die primitieve stammen elkaar aandeden, en nog steeds mekaar aandoen.

Ik ben nooit in Congo geweest, heb nooit iemands hand afgehakt, en geen enkele Congolees nu in leven is ooit onderdrukt geweest of z'n hand(en) afgehakt gehad.

Dus stop met zeuren over wandaden die Leo II destijds zou uitgevoerd hebben, want jij en ik zullen mogen opdraaien voor "herstelbetalingen", en ik heb daar geen zin in, net omwille van 't feit dat ik, en velen met mij, daar part noch deel aan hadden.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 05:33   #191
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ik klaag 't verleden helemaal niet aan.

Dat verleden kadert in 't verleden, de daden van dat verleden kunnen niet met huidige maatstaven vergeleken worden.
Andere tijden, andere zeden.

In Congo werden niet meer of minder erge dingen gedaan dan in welke andere kolonie ook.
En al zeker niet ergere dingen dan die primitieve stammen elkaar aandeden, en nog steeds mekaar aandoen.

Ik ben nooit in Congo geweest, heb nooit iemands hand afgehakt, en geen enkele Congolees nu in leven is ooit onderdrukt geweest of z'n hand(en) afgehakt gehad.

Dus stop met zeuren over wandaden die Leo II destijds zou uitgevoerd hebben, want jij en ik zullen mogen opdraaien voor "herstelbetalingen", en ik heb daar geen zin in, net omwille van 't feit dat ik, en velen met mij, daar part noch deel aan hadden.
Zelfs onze voorouders hadden daar geen deel aan, laat staan dat ze er profijt aan hadden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 06:07   #192
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Pierre Kompany: “Waarde van spijtbetuiging koning Filip mag niet onderschat mag worden”

Citaat:
Het initiatief kwam van Pierre Kompany, de eerste Belgische burgemeester van Congolese oorsprong.
En zo begint het er zijn al burgemeesters van Noord-Afrikaanse afkomst en hij van Congolese afkomst.

Nadia Nsayi: “België zet zich nog steeds boven Congo”

Uit het artikel:

Citaat:
“Congo blijft het kindje dat door de nonkel moet geholpen worden”
Tijd dat nonkeltje eens gaat stoppen met hulp te bieden?

In het artikel was men zelfs van mening:

Citaat:
“Mogelijk is de beste oplossing dat de landen elkaar proberen los te laten”
Dat laatste lijkt mij dan ook de beste optie.

Maar ...



BRON
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 6 juli 2020 om 06:08.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 08:15   #193
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Congo is gewoon te rijk opdat het Westen het land ongemoeid zou laten.

'Leuk' om er even op nagelezen te mogen worden dat artikel.

Als Congo zo rijk is dan vraag ik mij af waarom men het daar op een vluchten zet?

Dat moet een duistere reden hebben ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 6 juli 2020 om 08:16.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 11:45   #194
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Leopold II heeft hooguit 3 maal enkele dagen in Congo Vrijstaat verbleven, in Belgisch Congo is hij nooit geweest.

Nu, in de meeste gevallen waren het Negers die de handen afkapte van andere Negers.

En het waren de Britten die de concentratiekampen als eerst gebruikte.

De Britten brachten Afrikaanse blanke vrouwen en kinderen van Zuid-Afrikaanse guerrillastrijders bijeen in concentratiekampen, hongerde hen uit en maakte misbruik van deze vrouwen.

De huidige geschiedenisboeken bevatten, de waarhied van de overwinnaar, maar zelfs als deze herschreven worden, zullen die enkel de waarheid van en debatoverwinnaars bevatten.
Niet de echte waarheid.
Eén van die Britten was Churchill !!!

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2020, 03:56   #195
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

https://www.hln.be/nieuws/buitenland...ongo~a7e662b3/

Ze zijn mekaar daar terug aan het opeten, diegenen die hier zitten zouden beter eens nadenken ipv te beeldstormen.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2020, 06:08   #196
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
https://www.hln.be/nieuws/buitenland...ongo~a7e662b3/

Ze zijn mekaar daar terug aan het opeten, diegenen die hier zitten zouden beter eens nadenken ipv te beeldstormen.
Tja, wat wil je bij zo'n bende wilden. Of mag dat niet meer geschreven worden?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2020, 06:49   #197
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Tja, wat wil je bij zo'n bende wilden. Of mag dat niet meer geschreven worden?
Nee, dat mag niet gezegd of geschreven worden.
Dat is niet politiek correct.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2020, 07:04   #198
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, dat mag niet gezegd of geschreven worden.
Dat is niet politiek correct.
Zelfs onze "leiders" kennen politiek correct niet en "denken" ver boven ons verheven te zijn, waarom wij dan? Je oogst wat je zaait.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2020, 10:26   #199
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ik klaag 't verleden helemaal niet aan.

Dat verleden kadert in 't verleden, de daden van dat verleden kunnen niet met huidige maatstaven vergeleken worden.
Andere tijden, andere zeden.

In Congo werden niet meer of minder erge dingen gedaan dan in welke andere kolonie ook.
En al zeker niet ergere dingen dan die primitieve stammen elkaar aandeden, en nog steeds mekaar aandoen.

Ik ben nooit in Congo geweest, heb nooit iemands hand afgehakt, en geen enkele Congolees nu in leven is ooit onderdrukt geweest of z'n hand(en) afgehakt gehad.

Dus stop met zeuren over wandaden die Leo II destijds zou uitgevoerd hebben, want jij en ik zullen mogen opdraaien voor "herstelbetalingen", en ik heb daar geen zin in, net omwille van 't feit dat ik, en velen met mij, daar part noch deel aan hadden.
Het ergste is dat zelfs Leopold II er weinig mee te maken had.
Hij was wel staatshoofd/eigenaar van Congo-Vrijstaat, maar het werkelijke bestuur was in handen van Nederlanders en de uitvoering was in handen van Britten.

Er zijn nooit meer dan 1000 Belgen tegelijk in Congo-Vrijstaat aanwezig geweest.
En dan vergeet men ook nog even de Arabo-Swahili, die zeer actief waren in Congo met slaven te zoeken en verkopen in de Arabische wereld vanaf eind de jaren 30 begin de jaren 40 van de 19de eeuw.
Het gevolg hiervan was de Belgo-Arabische Oorlog.
De Arabische aanvoerders gaven zich over in april 1894.

Nu de grap is, dat de Arabische wereld in die tijd koloniês waren van het VK en Frankrijk, die beide de Congogebieden door hun neus geboord hadden gekregen op de Koloniale Conferentie van Berlijn
Door de Algemene Akte van de Conferentie van Berlijn werd op 26 februari 1885 bepaald dazt Congo van Leopold II was, dit onder dwang van de VS en dankzij de tegenstrijdigheden tussen de andere aanwezigen.
De VS had er namelijk een zeer groot economisch belang bij, er op te kunnen vertrouwen dat de aanvoer van grondstoffen gewaarborgd bleef.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2020, 11:51   #200
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het ergste is dat zelfs Leopold II er weinig mee te maken had.
Hij was wel staatshoofd/eigenaar van Congo-Vrijstaat, maar het werkelijke bestuur was in handen van Nederlanders en de uitvoering was in handen van Britten.

Er zijn nooit meer dan 1000 Belgen tegelijk in Congo-Vrijstaat aanwezig geweest.
En dan vergeet men ook nog even de Arabo-Swahili, die zeer actief waren in Congo met slaven te zoeken en verkopen in de Arabische wereld vanaf eind de jaren 30 begin de jaren 40 van de 19de eeuw.
Het gevolg hiervan was de Belgo-Arabische Oorlog.
De Arabische aanvoerders gaven zich over in april 1894.

Nu de grap is, dat de Arabische wereld in die tijd koloniês waren van het VK en Frankrijk, die beide de Congogebieden door hun neus geboord hadden gekregen op de Koloniale Conferentie van Berlijn
Door de Algemene Akte van de Conferentie van Berlijn werd op 26 februari 1885 bepaald dazt Congo van Leopold II was, dit onder dwang van de VS en dankzij de tegenstrijdigheden tussen de andere aanwezigen.
De VS had er namelijk een zeer groot economisch belang bij, er op te kunnen vertrouwen dat de aanvoer van grondstoffen gewaarborgd bleef.

Wij moeten ons dus niet verontschuldigen (lees enorme bedragen gaan betalen).

Waar die asperge dan spijt van heeft, is me een raadsel.

Blijkt nogmaals dat er iets mis is die z'n bovenkamer.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be