Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 december 2020, 20:27   #441
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Beste Weyland, op het ogenblik bezig met een online cursus Iers via Duolingo, maar denk al na om mijn Frans weer op te halen nadat ik Iers heb voltooid. Je mist toch aardig wat informatie richting het zuiden.

Verder, als Katholiek Nederlander kijk ik vooral kritisch naar de opstand in de Nederlanden en zie een vermenging van een burgeroorlog en een verzet tegen Spanje, allemaal zo dubbel...

Verder denk ik dat de afstand gigantisch groot is tussen het noorden en het zuiden. Op linkedin heb ik aardig wat leuke persoonlijke contacten naar Duitsers (vooral vrouwen) toe, richting België bijna te verwaarlozen.

Ook typisch, heb wel wat "Belgische voorouders" , maar wel 3x zoveel Duitse voorouders, dit is heel typisch.
Het is wel ook zo dat niet iedere Nederlander dat zo ziet. Een goede vriendin van me is een Zeeuwse en die heeft best wat Belgische vrienden. Zij heeft een hekel aan Duitse toeristen en heeft me verteld dat ze duizendmaal liever Belgen dan Duitsers heeft. Dat is ook een Nederlandse opinie.

Ik herinner me ook nog dat je - in mijn ogen - nogal wild om je heen sloeg tijdens de eerst golf en veronderstelde dat Belgen Nederlanders in de steek lieten en de Duitsers 'de echte vrienden' van Nederland zijn. Dat is een waan, vind ik.

De waarheid is dat zowel België als Nederland toen streden om niet de IC-capaciteit te overschrijden. En toen de ziekenhuisopnamen in België die van Nederland overschreden bleef je doorrazen over Belgen die Nederland vijandig gezind zouden zijn.

Nu is de situatie in Nederland penibeler en de Duitsers hebben Nederland wel geholpen, wat een goede zaak is. Sowieso kan je geen goede ziekenzorg verwachten op de IC-afdelingen in België noch in Nederland nu. Verhalen van patiënten die in hun bed pissen wegens onderbemandheid van uitgeblust personneel die op de rand van een burnout staat zijn wat ik lees.

Wel is het zo - en zo voel ik het - dat Vlamingen ieder jaar opnieuw meer en meer open staan jegens Nederland. De taboesfeer om interesse te tonen voor Nederland is als sneeuw voor de zon aan het smelten. Of we daarom ooit in hetzelfde land zouden eindigen, dat is koffiedik kijken. De banden tussen Vlaanderen en Nederland zijn alleszins aan de betere hand. Men dient echter niet te vergeten dat er altijd Belgen zullen zijn die geen liefhebber zijn van Nederland, en vice versa trouwens (veel Nederlanders staan onverschillig tegenover ons). Maar goed, ik bots ook met Vlamingen van buiten het Antwerpse hoor.

Wat me trouwens opvalt toen ik in Nederland werkte. Collega's met een wantrouwen jegens Belgen of een zekere minachting tot ze me beter leerden kennen en daarna boden ze hun verontschuldigingen aan voor hoe ze me eerst behandelden. Ik trok me daar nooit iets van aan. Wel hadden die één ding gemeen: ze waren protestants en gelovig. Sommige protestanten (de meeste) zijn wel van dag één vriendelijk en respectvol, gelukkig. Dus ja, ook ik heb vooroordelen door zulke ervaringen, maar ik kan dat beter niet ter discussie stellen en focussen op positieve ervaringen met mensen.
Interessant trouwens, het is nadat ik mijn leidinggevende een uitbrander gaf dat die protestantse collega's me begonnen te respecteren. Ze wisten toen dat ik geen pushover was in het gezicht van borderline pestgedrag.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 december 2020 om 20:55.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2020, 20:56   #442
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Hier Maxim Hartman: https://www.youtube.com/watch?v=oAE9HO1yS2w

Doet me aan sommige Nederlanders hier denken.

Maar ik weet dat de soep nooit zo heet gegeten wordt als die geserveerd wordt.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 december 2020 om 20:57.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2020, 21:50   #443
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Hier Maxim Hartman: https://www.youtube.com/watch?v=oAE9HO1yS2w

Doet me aan sommige Nederlanders hier denken.

Maar ik weet dat de soep nooit zo heet gegeten wordt als die geserveerd wordt.
Super direct, echt Haagse stijl. Voel mij aangetrokken tot deze stijl maar volgens mijn vrouw ben ik dit niet, maar probeer het wel te worden.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2020, 22:00   #444
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het is wel ook zo dat niet iedere Nederlander dat zo ziet. Een goede vriendin van me is een Zeeuwse en die heeft best wat Belgische vrienden. Zij heeft een hekel aan Duitse toeristen en heeft me verteld dat ze duizendmaal liever Belgen dan Duitsers heeft. Dat is ook een Nederlandse opinie.

Ik herinner me ook nog dat je - in mijn ogen - nogal wild om je heen sloeg tijdens de eerst golf en veronderstelde dat Belgen Nederlanders in de steek lieten en de Duitsers 'de echte vrienden' van Nederland zijn. Dat is een waan, vind ik.

De waarheid is dat zowel België als Nederland toen streden om niet de IC-capaciteit te overschrijden. En toen de ziekenhuisopnamen in België die van Nederland overschreden bleef je doorrazen over Belgen die Nederland vijandig gezind zouden zijn.

Nu is de situatie in Nederland penibeler en de Duitsers hebben Nederland wel geholpen, wat een goede zaak is. Sowieso kan je geen goede ziekenzorg verwachten op de IC-afdelingen in België noch in Nederland nu. Verhalen van patiënten die in hun bed pissen wegens onderbemandheid van uitgeblust personneel die op de rand van een burnout staat zijn wat ik lees.

Wel is het zo - en zo voel ik het - dat Vlamingen ieder jaar opnieuw meer en meer open staan jegens Nederland. De taboesfeer om interesse te tonen voor Nederland is als sneeuw voor de zon aan het smelten. Of we daarom ooit in hetzelfde land zouden eindigen, dat is koffiedik kijken. De banden tussen Vlaanderen en Nederland zijn alleszins aan de betere hand. Men dient echter niet te vergeten dat er altijd Belgen zullen zijn die geen liefhebber zijn van Nederland, en vice versa trouwens (veel Nederlanders staan onverschillig tegenover ons). Maar goed, ik bots ook met Vlamingen van buiten het Antwerpse hoor.

Wat me trouwens opvalt toen ik in Nederland werkte. Collega's met een wantrouwen jegens Belgen of een zekere minachting tot ze me beter leerden kennen en daarna boden ze hun verontschuldigingen aan voor hoe ze me eerst behandelden. Ik trok me daar nooit iets van aan. Wel hadden die één ding gemeen: ze waren protestants en gelovig. Sommige protestanten (de meeste) zijn wel van dag één vriendelijk en respectvol, gelukkig. Dus ja, ook ik heb vooroordelen door zulke ervaringen, maar ik kan dat beter niet ter discussie stellen en focussen op positieve ervaringen met mensen.
Interessant trouwens, het is nadat ik mijn leidinggevende een uitbrander gaf dat die protestantse collega's me begonnen te respecteren. Ze wisten toen dat ik geen pushover was in het gezicht van borderline pestgedrag.
Ik kan inderdaad nogal emotioneel uitvallen en iets losmaken. Wat ik losmaakte was vooral dat men mij in het verdomhoekje ging plaatsen in plaats van de falende Europese samenwerking. Alleen de Duitsers wilden ons helpen. Verder was er slechte communicatie tussen hulpdiensten in Nederland en beheerders van een tunnel in België.

Ook dit soort zaken moet toch écht geëvalueerd worden. Hoe voorkomen we in Europa zulk soort rare situaties ? Hoe gaan we samen verder op een constructieve manier ? Hoop dat er Richtlijnen komen vanuit de EU hoe wij dit in de toekomst gaan vormgeven.

Verder is de directheid van Duitsers en Nederlanders vaak een goede basis elkaar snel te begrijpen. Alleen hiërarchie is een struikelblok in Nederland, veel Duitsers snappen dit niet goed. België is trouwens ook erg hiërarchisch net als Duitsland.

Soms is Nederland net als Denemarken, compleet platgeslagen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 december 2020 om 22:04.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2020, 13:27   #445
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.100
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik kan inderdaad nogal emotioneel uitvallen en iets losmaken. Wat ik losmaakte was vooral dat men mij in het verdomhoekje ging plaatsen in plaats van de falende Europese samenwerking. Alleen de Duitsers wilden ons helpen. Verder was er slechte communicatie tussen hulpdiensten in Nederland en beheerders van een tunnel in België.

Ook dit soort zaken moet toch écht geëvalueerd worden. Hoe voorkomen we in Europa zulk soort rare situaties ? Hoe gaan we samen verder op een constructieve manier ? Hoop dat er Richtlijnen komen vanuit de EU hoe wij dit in de toekomst gaan vormgeven.

Verder is de directheid van Duitsers en Nederlanders vaak een goede basis elkaar snel te begrijpen. Alleen hiërarchie is een struikelblok in Nederland, veel Duitsers snappen dit niet goed. België is trouwens ook erg hiërarchisch net als Duitsland.

Soms is Nederland net als Denemarken, compleet platgeslagen.
Het noorden van Duitsland hoort hier ook nog bij.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Friese_Oorlog
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2020, 17:19   #446
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het noorden van Duitsland hoort hier ook nog bij.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Friese_Oorlog
Klopt, het Oostfries is trouwens gemakkelijk te verstaan net als de rest van de Nederduitse dialecten daar.

https://youtu.be/BldNA79t6xk
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 december 2020 om 17:22.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2020, 18:07   #447
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Klopt, het Oostfries is trouwens gemakkelijk te verstaan net als de rest van de Nederduitse dialecten daar.

https://youtu.be/BldNA79t6xk
Erg Nederlands-achtig inderdaad. Altijd leuk om naar te luisteren.

Laatst gewijzigd door Weyland : 29 december 2020 om 18:09.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2020, 03:10   #448
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Het Oost-Fries is dus géén Fries.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Erg Nederlands-achtig inderdaad. Altijd leuk om naar te luisteren.
Maar, alles behalve Fries...

Fries, dat zelfs weldra niet meer in Friesland gesproken wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=m0-l6xrsgSU

Spijtig, want Fries is wel zeer schoon:
https://www.youtube.com/watch?v=RZac_tZ7KBc
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 december 2020 om 03:22.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2020, 08:35   #449
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.100
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar, alles behalve Fries...

Fries, dat zelfs weldra niet meer in Friesland gesproken wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=m0-l6xrsgSU

Spijtig, want Fries is wel zeer schoon:
https://www.youtube.com/watch?v=RZac_tZ7KBc
Door oorlogen en economische migratie, zijn Nederlanders en het Nederlands ontstaan ,uit een mengeling van Friezen (in het Noord Westen), Franken in het Zuiden en Saksen( in het Oosten).
Dit is nog steeds terug te vinden in de streektalen.
Van het grote Friezenland aan de kust is, alleen de provincie Friesland nog overgebleven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Friezen


https://nl.wikipedia.org/wiki/Fries-Hollandse_oorlogen

Laatst gewijzigd door cato : 30 december 2020 om 08:39.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2020, 16:16   #450
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Friesland en Vlaanderen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wat mij daarin treft is de heroïsche en tragische strijd die de Friezen voerden voor hun onafhankelijkheid. Een klein beetje te vergelijken met de eeuwenlange strijd van Vlaanderen (en later de Nederlanden) tegen Frankrijk.
https://www.youtube.com/watch?v=8jExf2uPJYI
(Al is enige voorzichtigheid voor idealisering aangewezen: was het een strijd voor onafhankelijkheid om de onafhankelijkheid, of was het vooral een strijd om centen...)

En in dat opzicht vind in het dubbel zo erg dat de Friezen hun roots verloochenen, hetgeen alleen maar te verklaren is door een gebrek aan kennis van hun geschiedenis.
De man die het laatste aan net woord komt in het hierbovenstaande filmpje vat het treffend samen.

En zodoende komen we toch weer maar eens bij wat ik stelde in het tweede gedeelte van deze post: https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=424
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 december 2020 om 16:31.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2020, 09:01   #451
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.100
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wat mij daarin treft is de heroïsche en tragische strijd die de Friezen voerden voor hun onafhankelijkheid. Een klein beetje te vergelijken met de eeuwenlange strijd van Vlaanderen (en later de Nederlanden) tegen Frankrijk.
https://www.youtube.com/watch?v=8jExf2uPJYI
(Al is enige voorzichtigheid voor idealisering aangewezen: was het een strijd voor onafhankelijkheid om de onafhankelijkheid, of was het vooral een strijd om centen...)

En in dat opzicht vind in het dubbel zo erg dat de Friezen hun roots verloochenen, hetgeen alleen maar te verklaren is door een gebrek aan kennis van hun geschiedenis.
De man die het laatste aan net woord komt in het hierbovenstaande filmpje vat het treffend samen.

En zodoende komen we toch weer maar eens bij wat ik stelde in het tweede gedeelte van deze post: https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=424
Oorspronkelijk woonden de Friezen langs de kust van Noord Duitsland tot Duinkerken.
Wat is het dan nu " je voorouders verloochenen"?
Alleen de provincie Friesland is nog een klein gebied dat zuiver Fries is gebleven.

Een groot deel van de Hollanders heeft Friese , Vlaamse en Duitse voorouders.
Als Hollander ,heb ik in mijn genealogie aan mijn vaders kant, Vlaamse en Hollandse voorouders en
aan mijn moeders kant Duitse en Friese voorouders.
Al die voorouders kun je niet verloochenen.
De tradities van je voorouders neem je mee in het Nederlander zijn.

Laatst gewijzigd door cato : 31 december 2020 om 09:02.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2020, 15:57   #452
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Er bestaat zelfs de hypothese dat er ook Saksen hebben geleefd, als zeevarende stam die ze waren en dat het West-Vlaams van het Oost-Vlaams afwijkt om dat Fries en Saksisch substraat.

Zelf vind ik het overdreven om alles op sterk water te willen zetten. Culturen evolueren nu eenmaal. Mensen zijn geen museumstukken. In de provincie Friesland wordt de taal onderwezen, maar verliest het aan invloed. Dat is normaal als je met twee gelijkaardige Germaanse talen te maken hebt en je met een rurale provincie te doen hebt.

Indien de Friezen succesvoller waren een duizend jaar terug, dan hadden we misschien hetzelfde gesproken over het 'bedreigde Nederfrankisch' nu.

Het zal nog wel een tijdje onderwezen worden in Friesland. Op de radio (Omrop Fryslân) hoor ik de taal nog vaak genoeg. En in Leeuwarden hoorde ik overal het Stadsfries, trouwens. Dat is een Nederlands dialect met een hevige Friese woordenschat en tongval. Ook interessant taaltje, zeker als je er vertoeft als Belg.

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 december 2020 om 16:12.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2020, 16:08   #453
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde
 
siegfried1648's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2020
Berichten: 827
Standaard

Er zijn zelfs enige overeenkomsten tussen het West-Vlaams en het Twents.
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2020, 16:22   #454
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Wat ook een interessant taaltje is is het accent dat gesproken wordt in West-Friesland, in Noord-Holland. Die spreken er met een knauwende uitspraak, maar zijn er al eeuwenlang verhollandst. Een Fries substraat.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2020, 21:29   #455
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De Tael is gansch het Volk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Oorspronkelijk woonden de Friezen langs de kust van Noord Duitsland tot Duinkerken.
Wat is het dan nu " je voorouders verloochenen"?
Alleen de provincie Friesland is nog een klein gebied dat zuiver Fries is gebleven.
Dat is heel eenvoudig: wie aan zijn kinderen een andere taal doorgeeft dan zijn moedertaal verloochent zijn roots.
Dat geldt voor de Elzassers, de Frans-Vlamingen, de Bretoenen, de Friezen, de Koerden, de Nederlandssprekenden in Brussel, ....
En strikt genomen ook voor diegenen die het dialekt niet doorgeven aan het kinderen. Dat is niet alleen verraad en kulturele kollaboratie met de kulturele tegenstander, maar tevens een laakbare uiting van opportunisme en platvloers materialisme waarbij de centen uiteindelijk de enige drijfveer zijn.
Citaat:
De tradities van je voorouders neem je mee in het Nederlander zijn.
In deze meltingpot-maatschappij waar de eenheidsworst regeert nemen we helemaal niets meer mee. Er is ook niet veel om mee te nemen. We zijn overal heel anders gaan leven dan onze grootouders pakweg een eeuwtje geleden. De plaatselijke kulturen zijn overal folklore geworden. We drinken allemaal cola, eten Mc Donnalds en dragen jeans.
In dat opzicht leven we in een genivelleerde, geglobaliseerde kultuur.
De enige kulturele determinant die ons nog onderscheid is de taal. En als die dood is, heeft men het laatst overeind gebleven kulturele bastion gesloopt.
Wanneer hielden de Sioux alweer op van Sioux te zijn...? Toen ze wat niet meer deden ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 december 2020 om 21:39.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2020, 22:05   #456
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Fries spreken is een uiting van rebellie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Er bestaat zelfs de hypothese dat er ook Saksen hebben geleefd, als zeevarende stam die ze waren en dat het West-Vlaams van het Oost-Vlaams afwijkt om dat Fries en Saksisch substraat.
Niet alleen een hypothese. Welke vorst was het ook alweer die aan de Vlaamse kust een Saksische volksimplanting organiseerde ?
Dat laat nog altijd sporen na in het dialekt. In West-Vlaanderen eindigen/eindigden niet alleen zeer veel plaatsnamen op een -e maar tevens kent dat dialekt net zoals in het Duits (Saksisch) de typische e-uitgang bij vooral vrouwelijke substantieven.
(Voorbeeld: de Brug - die Brücke - en ik weet niet hoe dat in het West-Vlaams klinkt maar ik durf te wedden dat het wel op een -e zal eindigen.)

Citaat:
In de provincie Friesland wordt de taal onderwezen, maar verliest het aan invloed.
Uit de filmpjes die ik hier postte blijkt dat die scholen eerder een uitzondering vormen.
Citaat:
Dat is normaal als je met twee gelijkaardige Germaanse talen te maken hebt en je met een rurale provincie te doen hebt.
Dat is kultureel darwinisme dat zich overal voordoet waar twee talen met mekaar in een konkurrentiepostie komen te staan.
En volgens dat principe zal enkel die taal overledeven met het hoogste maatschappelijk aanzien.
En mijn punt is nu net dat men daartegen moet weerstand leveren.
Het zijn verzetstrijders zoals Jean-Marie Gantois waaraan de idealistische rebel zich moet spiegelen.

Citaat:
Indien de Friezen succesvoller waren een duizend jaar terug, dan hadden we misschien hetzelfde gesproken over het 'bedreigde Nederfrankisch' nu
Tja, indien de Friezen succesvoller waren geweest was er in hun gebied geen Nederfrankisch meer. Of het had er helemaal geen voet aan de grond gekregen. Want ik meen dat de Franken de Friezen verjoegen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het zal nog wel een tijdje onderwezen worden in Friesland.
Nog twee generaties zoals die akademische onderzoeker stelde.
Citaat:
Op de radio (Omrop Fryslân) hoor ik de taal nog vaak genoeg.
Dat lijkt mij folklore te zijn zoals Radio Uylenspiegel in Frans-Vlaanderen die nog enkele uren in de week uitzendt in het Vlaams. Alleszins tot voor "kort".
Herinner u trouwens hoe hard men moest zoeken om in een Friese boekhandel boeken te vinden in het Fries...
Neen Weyland, de evolutie richting dode taal is ingezet en ik zie niet in hoe die trend gaat omgebogen worden. Tenzij men ineens met het Fries zijn sociale positie zou kunnen verbeteren...
Niet dus !
De overheid doet weliswaar inspanningen zoal uit een filmpje bleek maar het is allemaal too little & too late !
Het slagen in een examen Fries als voorwaarde stellen wanneer men solliciteert naar een een overheidsbetrekking in Friesland, zou bijvb. enige zoden aan de Friese taaldijk kunnen brengen, maar dat zie ik niet gebeuren.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 december 2020 om 22:32.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2020, 22:25   #457
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Waarom is er gans Dietsland verdomme geen Jean-Marie Gantoistraat ?!

Erratum

...onderscheidt...

...verzetsstrijders...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 december 2020 om 22:51.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2021, 09:11   #458
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.100
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Niet alleen een hypothese. Welke vorst was het ook alweer die aan de Vlaamse kust een Saksische volksimplanting organiseerde ?
Dat laat nog altijd sporen na in het dialekt. In West-Vlaanderen eindigen/eindigden niet alleen zeer veel plaatsnamen op een -e maar tevens kent dat dialekt net zoals in het Duits (Saksisch) de typische e-uitgang bij vooral vrouwelijke substantieven.
(Voorbeeld: de Brug - die Brücke - en ik weet niet hoe dat in het West-Vlaams klinkt maar ik durf te wedden dat het wel op een -e zal eindigen.)

Uit de filmpjes die ik hier postte blijkt dat die scholen eerder een uitzondering vormen.

Dat is kultureel darwinisme dat zich overal voordoet waar twee talen met mekaar in een konkurrentiepostie komen te staan.
En volgens dat principe zal enkel die taal overledeven met het hoogste maatschappelijk aanzien.
En mijn punt is nu net dat men daartegen moet weerstand leveren.
Het zijn verzetstrijders zoals Jean-Marie Gantois waaraan de idealistische rebel zich moet spiegelen.

Tja, indien de Friezen succesvoller waren geweest was er in hun gebied geen Nederfrankisch meer. Of het had er helemaal geen voet aan de grond gekregen. Want ik meen dat de Franken de Friezen verjoegen.
Nog twee generaties zoals die akademische onderzoeker stelde. Dat lijkt mij folklore te zijn zoals Radio Uylenspiegel in Frans-Vlaanderen die nog enkele uren in de week uitzendt in het Vlaams. Alleszins tot voor "kort".
Herinner u trouwens hoe hard men moest zoeken om in een Friese boekhandel boeken te vinden in het Fries...
Neen Weyland, de evolutie richting dode taal is ingezet en ik zie niet in hoe die trend gaat omgebogen worden. Tenzij men ineens met het Fries zijn sociale positie zou kunnen verbeteren...
Niet dus !
De overheid doet weliswaar inspanningen zoal uit een filmpje bleek maar het is allemaal too little & too late !
Het slagen in een examen Fries als voorwaarde stellen wanneer men solliciteert naar een een overheidsbetrekking in Friesland, zou bijvb. enige zoden aan de Friese taaldijk kunnen brengen, maar dat zie ik niet gebeuren.
Een taal kun je niet geïsoleerd bekijken in een klein gebied ,want een taal kent geen grenzen ,ook het Fries niet.
De belangrijkste professor in de Friese taal Tony Feitsma ,
bestudeerde de taal dan ook breed en zij is ook belangrijk voor de taalkundigen in de Nederlandse taal.

citaat:

Tony Feitsma voelde zich niet opgesloten in Fryslân, was gewend over fysieke en wetenschappelijke grenzen te kijken. Zij was één van de eersten in Nederland die zich interesseerde voor computerlinguistiek. Zij plaatste het Fries in een internationale context door congressen te organiseren waar wetenschappers uit andere minderheidstaalgebieden spraken, bijvoorbeeld uit Occitanië, Wales en de Noordfriese en Nederduitse taalgebieden in Duitsland. Hiermee heeft zij pioniersarbeid verricht waar op voortgebouwd is door het Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren van de Fryske Akademy.

https://www.trouw.nl/nieuws/tony-fei...2009~b84c03e4/

Laatst gewijzigd door cato : 1 januari 2021 om 09:12.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2021, 11:36   #459
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Een taal kun je niet geïsoleerd bekijken in een klein gebied ,want een taal kent geen grenzen ,ook het Fries niet.
Uiteraard is een taal onderhevig aan het bestaan van invloedssferen.
Maar ge kunt ge realiteit van taalgrenzen niet ontkennen.
Ik woon bijna op een taalgrens en dat is een zeer duidelijke, harde grens; Sint-Joris-Weert: 100 % Nederlandstalig, en het naburige dorp, Nethen: 100% Franstalig. Zoals elders is er daar nergens een strook waar men een mengtaal spreekt.

Lees het tweede gedeelte van https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=424 nog eens..

Wel is het zo dat een linguïst het volledige (gemeenschappelijke) plaatje dient te beschouwen waar het gaat om zustertalen zoals Nederlands en Duits, anders ontgaat het zicht op wezenlijke samenhangen.
Of Nederlands en Zuid-Afrikaans. En Nederlands en het Fries dat men in zekere zin kan beschouwen als een dialekt van het Nederlands.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 januari 2021 om 11:53.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2021, 11:54   #460
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.100
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Uiteraard is een taal onderhevig aan het bestaan van invloedssferen.
Maar ge kunt ge realiteit van taalgrenzen niet ontkennen.
Ik woon bijna op een taalgrens en dat is een zeer duidelijke, harde grens; Sint-Joris-Weert: 100 % Nederlandstalig, en het naburige dorp, Nethen: 100% Franstalig. Zoals elders is er daar nergens een strook waar men een mengtaal spreekt.

Lees het tweede gedeelte van https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=424 nog eens..

Wel is het zo dat een linguïst het volledige (gemeenschappelijke) plaatje dient te beschouwen waar het gaat om zustertalen zoals Nederlands en Duits.
Of Nederlands en Zuid-Afrikaans. En Nederlands en het Fries dat men in zekere zin kan beschouwen als een dialekt van het Nederlands.
Ook Jij hebt gelijk.
Er zijn zeker taalgrenzen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be