Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 december 2012, 16:44   #41
nachtwaker
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2012
Berichten: 194
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dat doel zou dan alleen bereikbaar zijn als je alle 1500 Roma-gezinnen dezelfde begeleiding geeft.
Ik stel voor een terugkeer-begeleiding te schenken aan alle 1500gezinnen.Die mensen zijn beslist gelukkiger in Roemenïe als in dit ongastvrije land.
nachtwaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2012, 17:04   #42
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door OilOnFire Bekijk bericht
Het voorgaande is tot en met en tot de spits: ontmoedigend.

Sterilisatie, om het aankweken van meer miserie te voorkomen!

Tegen dat zulks gerealiseerd geraakt: zijn we allen al lang dood!
Ze doen dat toch ook al met andere geestelijk gehandicapten, waarom wel met blanken en niet met Roma's?

die welzijnswerker in de link denkt in die richting gewoon omdat het de meest humane oplossing is als het selectief gebeurd en dat men eindelijk eens die mensen erkend als geestelijk gehandicapt en niet als 'cultuur'.

"Soms kwam het bij mij op, men
heeft hier nood aan een sterilisatie-
programma, maar ik durf dit
bijna niet neerpennen omdat het
gevaar er in zit dat men gewoon
alle Roma’s zou gaan steriliseren."

.

Laatst gewijzigd door BonBon : 25 december 2012 om 17:07.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2012, 00:34   #43
nachtwaker
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2012
Berichten: 194
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Ze doen dat toch ook al met andere geestelijk gehandicapten, waarom wel met blanken en niet met Roma's?

die welzijnswerker in de link denkt in die richting gewoon omdat het de meest humane oplossing is als het selectief gebeurd en dat men eindelijk eens die mensen erkend als geestelijk gehandicapt en niet als 'cultuur'.

"Soms kwam het bij mij op, men
heeft hier nood aan een sterilisatie-
programma, maar ik durf dit
bijna niet neerpennen omdat het
gevaar er in zit
dat men gewoon
alle Roma’s zou gaan steriliseren."

.
Welk gevaar ? Men kan sterilisatie natuurlijk moeilijk verplichten, maar voor mij zit het grootste gevaar in steeds meer Roma's.
nachtwaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2012, 01:46   #44
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nachtwaker Bekijk bericht
Welk gevaar ? Men kan sterilisatie natuurlijk moeilijk verplichten, maar voor mij zit het grootste gevaar in steeds meer Roma's.
Misschien zal het toch verplicht moeten worden, de ouders onbekwaam verklaren wegens mentale handicap en de hele mikmak in een gesticht opbergen. Of toch minstens de zaak bespreekbaar maken zodat een vrijwillig programma kan opgestart worden, nu doen die linkiewinkies alsof er niets verkeerd is.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2012, 03:41   #45
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink Bekijk bericht
wat dan? die mensen terug sturen naar een land dat ze niet hebben? echt ocharme.
hoezo een land dat ze niet hebben? Ze hebben toch een nationaliteit? Hoeveel meer wil je hebben? Ik woon zelfs in een land waar ik niet op de premier kan stemmen en waar de koning meent me te mogen schofferen! democratie noemen ze dat.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2012, 11:43   #46
nachtwaker
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2012
Berichten: 194
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink Bekijk bericht
wat dan? die mensen terug sturen naar een land dat ze niet hebben? echt ocharme.
Ik heb overlaatst een reportage gezien op de Franse zender over rijke Roms, ginds in Roemenië. Er is daar een stad waar die allemaal samenwonen, onder de heerschappij van de Koning der Roms, een stinkend rijk individu, die in een protserige kitsch-villa woont en een hele verzameling dure auto's heeft. De grote Rom-familie's ( degenen die bende's beroepsbedelaars en gauwdieven naar hier sturen ) betalen deze een soort belasting voor zijn levensstandaard te onderhouden. Wel, op de vraag of de Rom's nu eigenlijk een land hadden, antwoordde deze man fijntjes : " ja natuurlijk hebben de Rom's een land. Héél de Europese Unie. "
Dan weet 'et wel zeker ?
nachtwaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2012, 12:14   #47
erwin boydens
Burger
 
Geregistreerd: 2 mei 2007
Berichten: 119
Standaard

hier in Ierland hebben ze ook van die Roma, ze noemen ze hier de travellers. Ze zijn wel Iers, hebben ook hun roots hier en komen meestal ook van 1 streek waar ze hun huis hebben. Net zoals onze Roemeense Roma's gaan die ook gedurende de zomer gaan trekken. Overlaatst hierover een doc gezien. Ook in Belgie komen ze geregeld (veelal bieden ze werk aan tuin of oprit aan - best niet op ingaan).
En ook hier enkel ambras. Geen belastingen betalen, asociaal gedrag, criminaliteit, dronkenschap, vuistgevechten en weddenschappen, met hun paard en kar naar den Aldi, ...
Het is dus blijkbaar inderdaad geen "ras" maar eerder gewoon mensen die buiten het systeem willen leven.
erwin boydens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2012, 12:15   #48
erwin boydens
Burger
 
Geregistreerd: 2 mei 2007
Berichten: 119
Standaard

Ik zou wel eens graag willen weten hoe het tussentijds resultaat is van dit project. Iemand uit Sint-Niklaas die meer nieuws heeft?
erwin boydens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 16:54   #49
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marjan Bekijk bericht
In Sint-Niklaas gaan ze Sint-Niklaas spelen voor de Roma: 13 Roma-gezinnen krijgen elk een geschenk van
25 000 euro.....

OCMW's krijgen Europese steun om zigeunergezinnen één jaar lang te begeleiden

300.000 euro om 13 Roma-gezinnen aan werk te helpen
zaterdag 05 mei 2012
Auteur: Werner Rommers en Paul Van Landeghem BEVEREN-WAAS/TEMSE/SINT-NIKLAAS - De OCMW's van Beveren, Temse en Sint-Niklaas gaan met Europese steun een jaar lang 13 Roma-gezinnen van zeer nabij begeleiden. Totale kostprijs: 300.000 euro, bijna 25.000 euro per gezin. 'Heel veel geld, maar de problemen zijn ook heel groot', zegt zelfs de oppositie.

In de regio Waasland in de provincie Oost-Vlaanderen verblijven zo'n 1.500 Roma-zigeuners, vooral afkomstig uit Kosovo en Albanië. 'De mensen leven er in de marge van de maatschappij, wat ze vaak al generaties doen en wat al jaren voor de nodige samenlevingsproblemen zorgt', legt Jos Jacobs uit, directeur van het Oost-Vlaamse diversiteitscentrum ODICe dat de betrokken OCMW's ondersteunt.

'Onze hoop is om via een zeer intensieve begeleiding deze mensen toch aan een baan te helpen, ervoor te zorgen dat hun kinderen regelmatig naar school gaan, ze onze taal leren spreken, de verkeersregels kennen', aldus nog Jacobs.

Het komende jaar worden 13 'gemotiveerde' Roma-gezinnen daarom intensief en van zeer nabij begeleid. 'Vanuit de noden die we vaststellen, zullen deze mensen - maar ook hun kinderen - taalcursussen krijgen en vakopleidingen volgen, maar we gaan hen ook sociaal begeleiden indien er bijvoorbeeld psychosociale problemen zijn', aldus Jef Foubert (CD&V), OCMW-voorzitter van Sint-Niklaas.

Sancties

'Indien de gezinnen hun engagement niet nakomen, bijvoorbeeld een dag wegblijven van een opleiding, worden ze daarvoor trouwens gesanctioneerd, bijvoorbeeld door hun uitkering voor die dag in te trekken. Wanneer ze hun traject wél volgen, wordt hun uitkering een klein beetje verhoogd als stimulans', zegt Foubert.

Jacobs: 'Streefdoel is dat deze mensen als voorbeeld naar hun gemeenschap toe aantonen dat er wel degelijk een weg hogerop in de maatschappij is, dat het mogelijk is om uit die marge van de samenleving te geraken.'

De totale kostprijs van het 1 jaar durende project Roma 't Werkt is begroot op zo'n 300.000 euro of bijna 25.000 euro per gezin dat wordt begeleid. Bedragen die vrijdag veel vragen deed rijzen.

'Het is veel geld, maar het gaat hier om een individuele, dagdagelijkse en dus zeer arbeidintensieve begeleiding, waarbij tal van opleidingen nodig zijn, willen we in onze opzet slagen', zegt Ingrid Meeus, voorzitter van het OCMW van Temse. Het geld komt van het Europees Sociaal Fonds (ESF) en behelst eveneens de lonen van een voltijdse trajectbegeleider en een halftijdse intercultureel bemiddelaar.

Oppositie

De Sint-Niklase oppositiepartij Open VLD volgt het project met argusogen. 'Het kan niet de bedoeling zijn dat er belastinggeld over de balk wordt gegooid - er zijn nog tal van andere noden te lenigen - en het gaat hier inderdaad toch om een behoorlijk pak geld dat Europa ter beschikking stelt', zegt gemeenteraadslid en volksvertegenwoordiger Ine Somers. 'Anderzijds zijn de problemen met Roma-gezinnen bijzonder groot, er moest iets gebeuren. Als dit project in zijn opzet slaagt, is het dat geld - wat mij betreft - waard geweest.'

Bron: het nieuwsblad
Dat is weggegooid geld. Je krijgt die levenswijze er niet uit, zelfs niet als je het er uit zou kloppen.

De eerste vergissing die overheidsdiensten gemaakt hebben is om die mensen te dwingen sedentair te worden.

Voor WOII moest mijn moeder als vijfjarige eens met een briefje enkele buren afgaan. Daar stond op dat 'de barakken' aankwamen. Dat nieuws liep als een vuurtje. Iedereen haalde zijn was binnen. Die zigeuners bleven dan een tijdje en ja, iedereen miste nadien wel een kip of meer. Maar ze vertrokken ook en iedereen was dan de rest van het jaar gerust.

Nu hebben die mensen een vaste stek gekregen en zijn ze er het hele jaar door en overal dank zij de EU. De situatie is helemaal uit de hand gelopen.

Hopen dat die mensen een job gaan doen zoals wij 'job' invullen, is geloven dat de maan de zon wordt.

In zo'n familieclan zitten individuen die bedelen, anderen die ato's kopen en verkopen of andere goederen, ook gestolen goederen helen anderen die stelen op straat, nog anderen die inbreken en ja hoor, ook individuen die de papierenkant van de zaken op zich nemen en de illusie kunnen wekken dat dat ze heel graag een opleiding volgen, heel graag hun kinderen naar school willen sturen enz.
Ze hebben boven mijn moeder een appartement gehad, betaald door het OCMW. Het was daar de zoete inval van kinderen, vrouwen tot en met vergaderingen van mannen 's nachts en het wassen van drie verschillende auto's 's nachts (nog geen individuele watermeter per huurder !).

Er effe geld in gaan pompen is zinloos. Die mensen sedentair maken is hopeloos. Als ze het te bont hebben gemaakt, verdwijnen ze toch, om na een jaar of na maanden terug op te duiken en een nieuwe administratie te beginnen want ze houden geen administratie bij behalve die papieren die iets aanbieden. Ik denk ook dat ze duchtig spelen met de samenstelling van het gezin op administratief vlak.

Weggegooid geld is het.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 31 december 2012 om 16:57.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 16:59   #50
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
waarschijnlijk gaan ze die 2000 steun cumuleren met hun dagelijkse "nevenactiviteiten"
Daar ben ik van overtuigd.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 17:12   #51
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink Bekijk bericht
Roma worden vaak ook in hun landen van herkomst buitengekegeld.
Ik denk dat ze in die landen net omdat ze die groep heel goed kennen, er niet eens aan beginnen om daar projecten op te zetten. Die zigeuners hebben daar al eeuwen de kans gehad om zich een beetje aan te passen.

Waarom zouden wij dat dan wel moeten doen als de overheden van die landen met zoveel meer ervaring er niet eens aan durven beginnen?

Een burgemeester heeft niet eens het recht om zoals vroeger die families de toegang tot de stad te ontzeggen terwijl ik vind dat dat wel moet kunnen, zeker nadat ze het bont gemaakt hebben en het welletjes is geworden.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 17:27   #52
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
in dat geval moeten de landen van herkomst het probleem oplossen, zou ik denken. ze zijn toch lid van Europa?

En als er een (criminele) reden is, dan mag er toch nog opgetreden worden?
Mag er nog worden opgetreden als ze niet voldoen aan de leerplicht? Mag er nog worden opgetreden als die mensen menen dat ze nog zoals ze duizend jaar geleden al deden, kunnen ronddwalen en ketels lappen?
In Leuven ga je naar de politie om een attest te krijgen dat je je identiteitsbewijs kwijt bent. Hoe die diefstal is gebeurd, waar en wanneer en of je weet wie het gedaan heeft vragen ze niet en zelfs als je dat vertelt, tekenen ze dat niet op. Na enkele weken word je gecontacteerd dat ze je handtas hebben teruggevonden.
Die dieven gooien de beroofde de handtassen en/of portefeuilles weg voor de politie en die bezorgen die netjes terug aan de slachtoffers. Dat is de routine. Het is mij zo al vergaan, mijn moeder ook en nu is ze opnieuw wachtende.
Als mijn handtas nog eens gestolen wordt en ik ben alleen geld kwijt, dan ga ik niet eens meer naar de politie. Je krijgt er een tweede koude douche en daar bedank ik voor.

Ik geloof dus niet meer in een overheid die optreedt. En de zaken kunnen alleen maar erger worden.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 31 december 2012 om 17:29.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 17:46   #53
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nachtwaker Bekijk bericht
Ik heb overlaatst een reportage gezien op de Franse zender over rijke Roms, ginds in Roemenië. Er is daar een stad waar die allemaal samenwonen, onder de heerschappij van de Koning der Roms, een stinkend rijk individu, die in een protserige kitsch-villa woont en een hele verzameling dure auto's heeft. De grote Rom-familie's ( degenen die bende's beroepsbedelaars en gauwdieven naar hier sturen ) betalen deze een soort belasting voor zijn levensstandaard te onderhouden. Wel, op de vraag of de Rom's nu eigenlijk een land hadden, antwoordde deze man fijntjes : " ja natuurlijk hebben de Rom's een land. Héél de Europese Unie. "
Dan weet 'et wel zeker ?
Ik heb een Engelse reportage gezien op BBC (misschien dezelfde maar uitgezonden op een Franse zender). De reportagemakers hebben mensen die bedelden in Londen gevolgd en kwamen uit in Roemenië, in een soort dorp van luxe-huizen.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2013, 02:11   #54
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marjan Bekijk bericht
In Sint-Niklaas gaan ze Sint-Niklaas spelen voor de Roma: 13 Roma-gezinnen krijgen elk een geschenk van
25 000 euro.....

OCMW's krijgen Europese steun om zigeunergezinnen één jaar lang te begeleiden

300.000 euro om 13 Roma-gezinnen aan werk te helpen
zaterdag 05 mei 2012
Auteur: Werner Rommers en Paul Van Landeghem BEVEREN-WAAS/TEMSE/SINT-NIKLAAS - De OCMW's van Beveren, Temse en Sint-Niklaas gaan met Europese steun een jaar lang 13 Roma-gezinnen van zeer nabij begeleiden. Totale kostprijs: 300.000 euro, bijna 25.000 euro per gezin. 'Heel veel geld, maar de problemen zijn ook heel groot', zegt zelfs de oppositie.

In de regio Waasland in de provincie Oost-Vlaanderen verblijven zo'n 1.500 Roma-zigeuners, vooral afkomstig uit Kosovo en Albanië. 'De mensen leven er in de marge van de maatschappij, wat ze vaak al generaties doen en wat al jaren voor de nodige samenlevingsproblemen zorgt', legt Jos Jacobs uit, directeur van het Oost-Vlaamse diversiteitscentrum ODICe dat de betrokken OCMW's ondersteunt.

'Onze hoop is om via een zeer intensieve begeleiding deze mensen toch aan een baan te helpen, ervoor te zorgen dat hun kinderen regelmatig naar school gaan, ze onze taal leren spreken, de verkeersregels kennen', aldus nog Jacobs.

Het komende jaar worden 13 'gemotiveerde' Roma-gezinnen daarom intensief en van zeer nabij begeleid. 'Vanuit de noden die we vaststellen, zullen deze mensen - maar ook hun kinderen - taalcursussen krijgen en vakopleidingen volgen, maar we gaan hen ook sociaal begeleiden indien er bijvoorbeeld psychosociale problemen zijn', aldus Jef Foubert (CD&V), OCMW-voorzitter van Sint-Niklaas.

Sancties

'Indien de gezinnen hun engagement niet nakomen, bijvoorbeeld een dag wegblijven van een opleiding, worden ze daarvoor trouwens gesanctioneerd, bijvoorbeeld door hun uitkering voor die dag in te trekken. Wanneer ze hun traject wél volgen, wordt hun uitkering een klein beetje verhoogd als stimulans', zegt Foubert.

Jacobs: 'Streefdoel is dat deze mensen als voorbeeld naar hun gemeenschap toe aantonen dat er wel degelijk een weg hogerop in de maatschappij is, dat het mogelijk is om uit die marge van de samenleving te geraken.'

De totale kostprijs van het 1 jaar durende project Roma 't Werkt is begroot op zo'n 300.000 euro of bijna 25.000 euro per gezin dat wordt begeleid. Bedragen die vrijdag veel vragen deed rijzen.

'Het is veel geld, maar het gaat hier om een individuele, dagdagelijkse en dus zeer arbeidintensieve begeleiding, waarbij tal van opleidingen nodig zijn, willen we in onze opzet slagen', zegt Ingrid Meeus, voorzitter van het OCMW van Temse. Het geld komt van het Europees Sociaal Fonds (ESF) en behelst eveneens de lonen van een voltijdse trajectbegeleider en een halftijdse intercultureel bemiddelaar.

Oppositie

De Sint-Niklase oppositiepartij Open VLD volgt het project met argusogen. 'Het kan niet de bedoeling zijn dat er belastinggeld over de balk wordt gegooid - er zijn nog tal van andere noden te lenigen - en het gaat hier inderdaad toch om een behoorlijk pak geld dat Europa ter beschikking stelt', zegt gemeenteraadslid en volksvertegenwoordiger Ine Somers. 'Anderzijds zijn de problemen met Roma-gezinnen bijzonder groot, er moest iets gebeuren. Als dit project in zijn opzet slaagt, is het dat geld - wat mij betreft - waard geweest.'

Bron: het nieuwsblad
Geef Roma's geld, en ze gaan nooit meer weg. Zo simpel is het.
Ik raad dus iedereen aan hen nooit niks te geven.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2013, 07:09   #55
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard geld?

Als de Roma's 25.000 € krijgen zijn ze in alle geval al direct veel rijker dan ik, want dat heb ik nog nooit en zal dat nooit op mijn ver lege bankrekening zien verschijnen.
Nodigden wij die uit trouwens, ik alvast niet.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be