Politics.be Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud Gisteren, 19:52   #341
Stefanie
Minister-President

Standaard

In 't nieuws hebben ze 't regelmatig over windmolens, maar er bestaan ook watermolens. Eén keer heb ik dat in 't nieuws gezien. De stroming van de zee of de rivier zorgt ervoor dat de watermolen draait. Voordeel: Dan hebben ze geen zonlicht nodig. 't Wordt nu vroeg donker, de nachten worden langer... Waarom heb ik dat maar één keer gezien? Waarom hoor ik daar niks over in 't nieuws? Kunnen ze bv. niet zorgen voor 'n kunstmatige waterval of zo? Is dat niet mogelijk? In Wallonië hebben ze de waterval van Coo. Daar kunnen ze veel elektriciteit opwekken, denk ik. En er zijn daar ook bergen en meerdere rivieren. Ecolo kan toch investeren in watermolens? Ze zitten nu in de federale regering.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 21:02   #342
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Bekijk bericht
In 't nieuws hebben ze 't regelmatig over windmolens, maar er bestaan ook watermolens. Eén keer heb ik dat in 't nieuws gezien. De stroming van de zee of de rivier zorgt ervoor dat de watermolen draait. Voordeel: Dan hebben ze geen zonlicht nodig. 't Wordt nu vroeg donker, de nachten worden langer... Waarom heb ik dat maar één keer gezien? Waarom hoor ik daar niks over in 't nieuws? Kunnen ze bv. niet zorgen voor 'n kunstmatige waterval of zo? Is dat niet mogelijk? In Wallonië hebben ze de waterval van Coo. Daar kunnen ze veel elektriciteit opwekken, denk ik. En er zijn daar ook bergen en meerdere rivieren. Ecolo kan toch investeren in watermolens? Ze zitten nu in de federale regering.
Watermolens zijn dingen van een paar kilowatt op zijn best in België.

Stuwmeren en turbine-generatoren zijn de "verbeterde" versie van watermolens met vijvers. Willen we Doel 1 vervangen door een stuwmeer, dan zijn we aan het denken aan dingen zoals dit.

Om een vergelijking te geven, de Chenab rivier heeft een minimum debiet van 350m³/seconde en een gemiddelde van 977 m³/seconde.
Onze machtige zeestroom , de Schelde, heeft een gemiddeld debiet van 104m³/seconde. 9 keer minder dus. En niet alleen dat, de Chenab ontspringt in de Himalaya. De Schelde ergens in't platte van Frankrijk, op 94m boven de zeespiegel.

Onze andere optie voor hydroenergie winning. De Maas. Die doet toch al 230m³/seconde gemiddeld en heeft geografisch iets meer mogelijkheden. Helaas, as we zo een paar kilometer zuidwaards van luik een deftige stuwdam willen aanleggen, mogen we wel afspraken maken met Frankrijk, en kunnen we een aantal belangrijke steden in Wallonië gewoon vaarwel zeggen.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be