Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 augustus 2018, 19:02   #201
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kreydt Bekijk bericht
- Residu; Zo’n 50 jaar geleden ‘spoot’ mijn schoonvader (fruitteler) s ’avonds zijn plantage en s ’morgens lagen de konijnen dood tussen de fruitbomen. Ook toen zat er residu op het fruit dat uw ouders consumeerden …. Hadden ze er last van? In ieder geval ze zijn er niet ziek van geworden of dood aan gegaan.
- Round up; De eerste protesten kwamen van ‘ Farine de France ‘ en alle ‘onafhankelijke’ wetenschappers van die tijd waren op de een of andere wijze verbonden aan die Franse lobby. De georkestreerde protesten werden voor de milieu groepen HET thema met de nasleep tot vandaag.
- Pesticide in het algemeen; Op het ogenblik wordt in de landbouw op de centjes gelet en gezien de prijs van de pesticiden ( 200 € per liter is geen uitzondering ) is 120 gram geen 122 gram. Dus de wettelijke dosis zal zelden overschreden worden. Alle pesticiden en hun dosissen worden door wetenschappelijk onderzoek getoetst op hun eventuele schadelijkheid voor de mens, dier ( en zeker voor de nuttige insecten ) en het milieu. Je zou bij wijze van spreken, de moderne pesticide kunnen drinken bij het vieruurtje.
Geloof je dat zelf of kadert dit in het karakteristieke "wishful thinking" van de mens? Mensen die het zelf gebruiken, willen dat immers maar al te graag geloven, zelf al weten ze ergens in hun achterhoofd wel beter.

De realiteit is natuurlijk dat pesticiden bijzonder schadelijk zijn voor mens en milieu.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2018, 07:19   #202
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bayer: ‘Veroordeling Monsanto voor kanker tuinier gaat in tegen wetenschappelijk onderzoek’



Ik vind die boete er wel iets over.



Is er 1 van dat soort producten dat eigenlijk wel safe is voor de gezondheid?

'Bijsluiter' eerst eens lezen op de 'fles'?
Hier zien we de mentale beperking van dergelijke grote bedrijven (waarschijnlijk ingegeven door trots en onder aanvoering van hun juridische diensten die GRAAG conflictjes hebben.Zelf lopen advokaten amper gevaar,maar het is hun brood en boter nietwaar?)

De JUISTE houding zou moeten zijn,dat Round-Up UITSLUITEND aan professionals toekomst na een OPLEIDING met certifikaat van toelating voor gebruik.

Ik begrijp dat de EU daar eigenlijk naar toe wil?

Het kan,het mag,geen consumentenproduktje blijven.

Zoals eerder geschreven,Round-Up moet niet persé verboden worden,maar GECONTROLEERD.

Vergeet dat bij privé-gebruik of bij "school-tuinmannen" die ongetwijfeld ook "algemene klusjesmannen" zijn met allerlei dingen te doen....

Nu kan Monsanto/Bayer alvast enkele miljarden opzij gaan leggen voor juridische vechtpartijen de komende decennia....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 12 augustus 2018 om 07:23.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2018, 19:09   #203
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.819
Standaard

Ondertussen voelt het aandeel Bayer (de overnemers van Monsanto) de gevolgen van de uitermate koppige en ronduit domme houding van Monsanto..

In plaats van hun produkt een "product for professionals" te maken blijven ze koppig duwen om het in het consumentencircuit (zeg maar amateurcircuit) te houden...

Wel....
De winst van deze grotere markt zullen ze de komende jaren afgeven aan advokaten en boetes...

Dat is toch niet moeilijk?
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 13 augustus 2018 om 19:10.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2018, 20:06   #204
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Heel de zaak rond het gebruik van Round-Up is volgens mij ook serieus opgeblazen.
Als je weet hoe je het product moet gebruiken is de kans op 'ongevallen' helemaal niet zo groot.
Zeker niet groter dan andere producten die men nu ook vrij kan kopen, en ik denk dan maar gewoon aan bleekwater, zoutzuur of amoniak.
Of iets simpelder nog... stekjes om een vuurtje aan te maken...
Ik denk dat er al meer ongelukken gebeurd zijn met deze laatsten dan met Round-up.
Maw, het komt er op neer om een product te leren gebruiken waar het voor dient.
Of trek de lijn dan helemaal verder en haal alle auto's uit het verkeer. Daar vallen honderden doden op nog geen jaar tijd.
Maw, even gek.

Juist één versie van Round-up die volgens mij wél uit de handel mag.



Als je daarmee werkt is de kans immers groot dat je een deel van het product binnenkrijgt.
Zet er duidelijk bij dat je het moet gebruiken bij windstil weer, met een rugsproeier én je best een masker opzet.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 07:56   #205
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Heel de zaak rond het gebruik van Round-Up is volgens mij ook serieus opgeblazen.
Als je weet hoe je het product moet gebruiken is de kans op 'ongevallen' helemaal niet zo groot.
Zeker niet groter dan andere producten die men nu ook vrij kan kopen, en ik denk dan maar gewoon aan bleekwater, zoutzuur of amoniak.
Of iets simpelder nog... stekjes om een vuurtje aan te maken...
Ik denk dat er al meer ongelukken gebeurd zijn met deze laatsten dan met Round-up.
Maw, het komt er op neer om een product te leren gebruiken waar het voor dient.
Of trek de lijn dan helemaal verder en haal alle auto's uit het verkeer. Daar vallen honderden doden op nog geen jaar tijd.
Maw, even gek.

Juist één versie van Round-up die volgens mij wél uit de handel mag.



Als je daarmee werkt is de kans immers groot dat je een deel van het product binnenkrijgt.
Zet er duidelijk bij dat je het moet gebruiken bij windstil weer, met een rugsproeier én je best een masker opzet.
Je kan je afvragen wat de opinie van een gebruiker zonder enige relevante opleiding of kennis waard is in deze hele discussie.

Volgens mij bestaat God.

Ik vraag me trouwens af waarvoor een particulier dergelijke producten nodig heeft. Ik heb zelf nog nooit vergif gebruikt of nodig gehad in mijn tuin en zou niet weten waarvoor ik al de opgedrongen giftige troep met weet ik welke gevolgen zou nodig hebben.

Natuurlijk speelt het ontwerp een belangrijke rol. Als je kasseien hebt met brede voegen, dan kan je daar voor onkruid tussen verwachten. Het beste is dan nog mos ertussen of iets als fugensand of polymeervoegsel.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 14 augustus 2018 om 08:01.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 09:36   #206
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Je kan je afvragen wat de opinie van een gebruiker zonder enige relevante opleiding of kennis waard is in deze hele discussie.

Volgens mij bestaat God.

Ik vraag me trouwens af waarvoor een particulier dergelijke producten nodig heeft. Ik heb zelf nog nooit vergif gebruikt of nodig gehad in mijn tuin en zou niet weten waarvoor ik al de opgedrongen giftige troep met weet ik welke gevolgen zou nodig hebben.

Natuurlijk speelt het ontwerp een belangrijke rol. Als je kasseien hebt met brede voegen, dan kan je daar voor onkruid tussen verwachten. Het beste is dan nog mos ertussen of iets als fugensand of polymeervoegsel.
Ik lees dit met verbazing: je pleit dus voor het dichtplaveien van paden en opritten
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 10:02   #207
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik lees dit met verbazing: je pleit dus voor het dichtplaveien van paden en opritten
Ik pleit voor in het ontwerp rekening te houden met de latere onkruidgroei.

In een dicht oppervlak zoals een baan komt geen onkruid, dat staat vast. Het nadeel is dat dit niet waterdoorlatend is.

Fugensand is wel waterdoorlatend, mos is dat ook. Je hebt ook opritten die je gewoon mee afmaait met de gazon.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 11:55   #208
kreydt
Burger
 
Geregistreerd: 9 februari 2017
Berichten: 129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
De realiteit is natuurlijk dat pesticiden bijzonder schadelijk zijn voor mens en milieu.
Neen, mijn beste, je spant de paarden achter de kar. Het moet zijn;
De realiteit is natuurlijk dat de mensen bijzonder schadelijk zijn voor het milieu. ‘

JIJ bent verantwoordelijk dat er duizenden tonnen goede landbouwproducten vernietigd worden omdat JIJ alleen maar commerciële kwaliteit wilt aan een onverantwoorde kleine prijs.
Het is jouw schuld dat er van de honderden lekkere perenrassen er maar 2 of 3 rassen in de winkel liggen. Het is jouw schuld dat er alleen maar smaakloze tomaten verkocht worden. Het is jouw schuld dat er……

Heel de hetze over pesticiden is zuivere hypocrisie, al-dan-niet gevoerd door lobby’s van commerciële bedrijven en-of gesubsidieerde wetenschappers.

Laatst gewijzigd door kreydt : 14 augustus 2018 om 12:02.
kreydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 15:34   #209
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kreydt Bekijk bericht
Neen, mijn beste, je spant de paarden achter de kar. Het moet zijn;
De realiteit is natuurlijk dat de mensen bijzonder schadelijk zijn voor het milieu. ‘

JIJ bent verantwoordelijk dat er duizenden tonnen goede landbouwproducten vernietigd worden omdat JIJ alleen maar commerciële kwaliteit wilt aan een onverantwoorde kleine prijs.
Het is jouw schuld dat er van de honderden lekkere perenrassen er maar 2 of 3 rassen in de winkel liggen. Het is jouw schuld dat er alleen maar smaakloze tomaten verkocht worden. Het is jouw schuld dat er……
Het is de boer die de keuze heeft. Hij kan opteren om zich bezig te houden met de meer arbeidsintensieve bio teelt, maar helaas zien de meest boeren hun bedrijf louter als een geldmachine. Dierenwelzijn en milieu zijn daarbij irrelevant.

Zelf koop ik zoveel mogelijk bio, dus meer dan dat kan je van de consument niet verwachten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kreydt Bekijk bericht
Heel de hetze over pesticiden is zuivere hypocrisie, al-dan-niet gevoerd door lobby’s van commerciële bedrijven en-of gesubsidieerde wetenschappers.
Eerder omgekeerd. Bedrijven doen hun uiterste best om hun producten als onschadelijk voor te stellen teneinde ze te kunnen slijten. Dat is de logica zelve. Boeren worden afhankelijk van de chemie die daardoor meer en meer geld binnenhalen. Met Round Up heeft men vastgesteld dat onkruid ook resistent wordt waardoor steeds grotere hoeveelheden van het goedje door de boeren gebruikt moeten worden.

Ga eens raad vragen bij een peuter in uw straat en vraag wat het gezondste is; een appeltje met vergif of eentje zonder. It's as simple as that.

https://www.kanker.be/alles-over-kan...iciden-en-onze
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 14 augustus 2018 om 15:35.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 15:52   #210
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik pleit voor in het ontwerp rekening te houden met de latere onkruidgroei.
Kan je voor een deel oplossen met boomschors, maar nu wel niet overal.
BTW, om voegen onkruid vrij te houden heb ik geen round-up nodig hoor.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 16:00   #211
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het is de boer die de keuze heeft. Hij kan opteren om zich bezig te houden met de meer arbeidsintensieve bio teelt, maar helaas zien de meest boeren hun bedrijf louter als een geldmachine. Dierenwelzijn en milieu zijn daarbij irrelevant.
zo zo, een geldmachine... Hoeveel boeren ken je eigenlijk persoonlijk?
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 16:31   #212
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
zo zo, een geldmachine... Hoeveel boeren ken je eigenlijk persoonlijk?
Ik vrees niet veel.
De meeste boeren hebben meer leningen lopen (schulden) dan dat er koeien op hun weiden staan.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 17:50   #213
kreydt
Burger
 
Geregistreerd: 9 februari 2017
Berichten: 129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ga eens raad vragen bij een peuter in uw straat en vraag wat het gezondste is; een appeltje met vergif of eentje zonder. It's as simple as that.
Ik bewonder jouw ascetische levenswijze. Je zal dan ook wel een BMI hebben van plusminus 10, want buiten gezuiverde lucht en gefilterd water is er geen enkel product op de markt dat die peuter in mijn straat jou kan aanraden.

1 Denk je dat een bio-boer niet ‘spuit’ ? Google dan maar eens naar de toegelaten producten in de bio-teelt.
2 Lees je wel eens de kleine lettertjes op de producten die je koopt?
3 Verdiep je maar eens in de productie van natuurlijke producten. Denk je bijvoorbeeld dat een boterboer nog uren aan een stuk, zijn botertonnetje zit rond te draaien?

Het is gemakkelijk om langs de zijlijn wat gazetten praat te herkauwen.
kreydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 18:24   #214
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.510
Standaard

Monsanto net op tijd verkocht aan de Europeanen. Nu kunnen de processen beginnen. Slimme zet van de VS.

Laatst gewijzigd door Bach : 14 augustus 2018 om 18:30.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 18:30   #215
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Kan je voor een deel oplossen met boomschors, maar nu wel niet overal.
BTW, om voegen onkruid vrij te houden heb ik geen round-up nodig hoor.
De buren spuiten dus daar groeit nooit iets tussen de spleten. Ik spuit niet dus af en toe staat er een klein plantje "onkruid". De gemeente is al langs gekomen om me te bedreigen het een GAS boete omwille van dat groen. Dat is Vlaanderen in de praktijk. Een land dat haar bevolking aanzet de bodem te vergiftigen omwille van een primitief schoonheidssideaal. Beton is gewenst. Groen is "vuiligheid".

Dwaas volk denk ik soms. Het ontbreekt ze op te voeden.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 17:38   #216
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Monsanto net op tijd verkocht aan de Europeanen. Nu kunnen de processen beginnen. Slimme zet van de VS.
Er zijn zo van die momenten dat een mens denkt,waar ZATEN die gasten van Bayer met hun gedachten?Om Monsanto te MOGEN kopen hebben ze zichzelf een paar diepe sneden toegebracht(afstoten van activiteiten) en nu zitten ze met een........potentiele reeks rechtszaken van steeds galactischer afmetingen......


Het Gyfosfaat-verhaal is niet nieuw,we zagen het de laatste 3 jaar opkomen en nu,na het "ontdekken" van glyfosfaten in enkele bekende Amerikaanse merken van ontbijtgranen (door een onafhankelijk onderzoek vanuit consumentenorganisaties) weten we,het is echt niet moeilijk te zien,dat de zaak nu "crescendo" zal gaan....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 16 augustus 2018 om 17:38.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2018, 10:55   #217
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Ongeneeslijk ziek door pesticide: tuinman waarschuwt voor gevaren Roundup
https://www.hln.be/de-krant/-ongenee...ndup~a7444ea4/
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 17 augustus 2018 om 10:55.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2018, 11:00   #218
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
FFS, causaliteit kan je enkel aantonen met grote epidemiologische studies, niet met anecdotische verhaaltjes
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2018, 12:14   #219
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
FFS, causaliteit kan je enkel aantonen met grote epidemiologische studies, niet met anecdotische verhaaltjes
Yup, en de conclusies daarvan die komen steeds schromelijk laat waardoor ze hopeloos achter de feiten aanlopen.

Gezond verstand gebruiken en preventief te werk gaan lijkt me verstandiger.

Rings a bell?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20120901_001
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2018, 14:09   #220
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Yup, en de conclusies daarvan die komen steeds schromelijk laat waardoor ze hopeloos achter de feiten aanlopen.
vermoedens worden pas feiten wanneer de conclusies ze bevestigen.
Iets dat inherent is wanneer je grote hoeveelheden data nodig hebt om mogelijke causaliteit te kunnen aantonen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Gezond verstand gebruiken en preventief te werk gaan lijkt me verstandiger.
nope, de wetenschappelijke methode lijkt me iets sterker. Want "gezond verstand" slaat nogal eens de bal mis, en "preventief" te werk gaan aka precautionary principle staat innovatie en vooruitgang in de weg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
ah softenon. Misbruikt door velen om zogezegd een punt te maken.

Thalidomide wordt nog steeds gebruikt, en is nog steeds een wondermiddel, voor oa lepra en bepaalde kankers
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be