Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 november 2017, 00:58   #61
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Sorry, ik heb dan ook wijzigingen aangebracht.
Mijn antwoord komt er op neer dat er niet "gekozen" is voor repressie boven overleg, de repressie is gewoon een automatisch gevolg van een wetsovertreding. Diegene die de wet hebben overtreden deden dit bewust met volle kennis van dat risico.
Hoe ziet de handhaving van de wet in jouw wereld er uit ?
Overleg als je door het rood rijdt ?
In mijn wereld, en ik hoop evenzeer in de uwe, gaat het overtreden van een wet niet automatisch gepaard met geweld en repressie, mijnheer.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:58   #62
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
En hoe komt het dan dat de Basken meer autonomie hebben dan de Catalanen?
Ook vanwege "alle Spanjaarden" toch?
Politiek.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 01:00   #63
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
...Spanje treedt de mensenrechten met voeten....
Ik wil er geen welles of nietes spelletje van maken, dat is zeker mijn bedoeling niet.
Maar stel ik me wel één vraag.
Stel dat Spanje de mensenrechten met de voeten zou treden, hoe komt het dan dat dit nog niet eerder op tafel is gesmeten op de EU raad ?
Of dat andere landen daar al openlijk kritiek op hebben gegeven ?
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 01:01   #64
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
In mijn wereld, en ik hoop evenzeer in de uwe, gaat het overtreden van een wet niet automatisch gepaard met geweld en repressie, mijnheer.
Je wenst dus wetteloosheid ? Ben je anarchist ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 01:01   #65
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ik wil er geen welles of nietes spelletje van maken, dat is zeker mijn bedoeling niet.
Maar stel ik me wel één vraag.
Stel dat Spanje de mensenrechten met de voeten zou treden, hoe komt het dan dat dit nog niet eerder op tafel is gesmeten op de EU raad ?
Of dat andere landen daar al openlijk kritiek op hebben gegeven ?
Omdat onze vlaamse vrienden dit uit hun duim zuigen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 01:02   #66
Cyrano
Minister
 
Cyrano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2006
Locatie: 3680
Berichten: 3.050
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Over de kwaliteit van de Spaanse cq. de Catalaanse politici spreek ik mij niet uit : dat is een zaak voor de Spanjaarden cq. voor de Catalanen.

Deze draad gaat over de houding van de EU (in casu zoals uit de openingspost blijkt over een publiekelijke uitspraak van Juncker) omtrent de «aanpak» van de Spaanse regering.
Wie neemt Juncker nog ernstig. Een verzopen lapzwans die vindt dat GH Luxemburg te klein is, zoals Catalonië, om als onafhankelijk staat binnen de EU mee te tellen.

Delors dat ging goed. Nadien kwam Barosso. Wat een eigenwaan. Nu Juncker. Ein Feigling. Hierna het einde.
__________________
" Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort." W. Elsschot
W. Vl. Boerenwijsheid : De boeren slaan hun brave en dwaze honden dood.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 01:02   #67
Cyrano
Minister
 
Cyrano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2006
Locatie: 3680
Berichten: 3.050
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Over de kwaliteit van de Spaanse cq. de Catalaanse politici spreek ik mij niet uit : dat is een zaak voor de Spanjaarden cq. voor de Catalanen.

Deze draad gaat over de houding van de EU (in casu zoals uit de openingspost blijkt over een publiekelijke uitspraak van Juncker) omtrent de «aanpak» van de Spaanse regering.
Wie neemt Juncker nog ernstig. Een verzopen lapzwans die vindt dat GH Luxemburg te klein is, zoals Catalonië, om als onafhankelijk staat binnen de EU mee te tellen.

Delors dat ging goed. Nadien kwam Barosso. Wat een eigenwaan. Nu Juncker. Ein Feigling. Hierna het einde.
__________________
" Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort." W. Elsschot
W. Vl. Boerenwijsheid : De boeren slaan hun brave en dwaze honden dood.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 01:02   #68
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je wenst dus wetteloosheid ? Ben je anarchist ?
Zelfs op dit laat uur is uw stelling een zeer eigenaardige conclusie van wat ik stel.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 01:06   #69
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Wie neemt Juncker nog ernstig. Een verzopen lapzwans die vindt dat GH Luxemburg te klein is, zoals Catalonië, om als onafhankelijk staat binnen de EU mee te tellen.

Delors dat ging goed. Nadien kwam Barosso. Wat een eigenwaan. Nu Juncker. Ein Feigling. Hierna het einde.
Ja, maar monsieur Jean-Claude is wel degelijk bij gebrek aan beter président de la Commission européenne, nietwaar. En wat ik hier wil duidelijk maken is dat hij in ieder geval omtrent de houding van de Spaanse regering inzake de Catalaanse kwestie niet in mijn naam spreekt.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 7 november 2017 om 01:09.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 03:54   #70
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Inderdaad

De EU gedraagt zich hier opportunistisch en toont een autoritair gelaat. Er bestaat een chronisch gebrek aan democratie in de EU. Juist daarom beginnen mensen 'averrechts' te stemmen en verlangen ze naar meer zelfbeschikkingsrecht zoals de Catelanen. Die tendensen komen niet uit de lucht gevallen. Dat is een reactie op het gevoel dat mensen niets meer te zeggen hebben, dat het democratisch spelveld insignificant aan het worden is. En dit gaat gepaard met een evolutie naar een steeds machtigere en straffelozere elite. Dit kan niet goed aflopen. We dienen deze evolutie te stoppen. Daarom alleen al is het de moeite waard de Catelanen te steunen. Ze redden ons allen of ze tonen dat er weinig hoop is.

Laatst gewijzigd door Bach : 7 november 2017 om 04:06.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 06:11   #71
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Gorbatchov tegen Honecker kort voor de val van de muur.

"Wer zu spät kommt, den bestraft das Leben "

Ik zal het hier speciaal in het Nederlands hertalen:

"Wie zich te lang met Franco's geest inlaat, verliest ten slotte alles".


Het Franco syndroom is bij u hard ingeslagen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 06:31   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ik wil er geen welles of nietes spelletje van maken, dat is zeker mijn bedoeling niet.
Maar stel ik me wel één vraag.
Stel dat Spanje de mensenrechten met de voeten zou treden, hoe komt het dan dat dit nog niet eerder op tafel is gesmeten op de EU raad ?
Of dat andere landen daar al openlijk kritiek op hebben gegeven ?
Hoe zit het met de houding van de EU tegenover de corruptie in landen als Roemenië en Bulgarije?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 06:34   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Sorry, ik heb dan ook wijzigingen aangebracht.
Mijn antwoord komt er op neer dat er niet "gekozen" is voor repressie boven overleg, de repressie is gewoon een automatisch gevolg van een wetsovertreding. Diegene die de wet hebben overtreden deden dit bewust met volle kennis van dat risico.
Hoe ziet de handhaving van de wet in jouw wereld er uit ?
Overleg als je door het rood rijdt ?
Als sommige burgemeesters in de faciliteitengemeenten rond Brussel zich niet aan de taalwet hielden of de schepencolleges bepaalde beslissingen namen, stuurde de Vlaamse overheid dan de federale politie naar die mensen om ze eens goed door elkaar te rammelen? Of ze in de gevangenis te gooien?

Of anders gezegd: hoe worden politieke problemen in een echt democratisch land aangepakt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 07:53   #74
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ik wil er geen welles of nietes spelletje van maken, dat is zeker mijn bedoeling niet.
Maar stel ik me wel één vraag.
Stel dat Spanje de mensenrechten met de voeten zou treden, hoe komt het dan dat dit nog niet eerder op tafel is gesmeten op de EU raad ?
Of dat andere landen daar al openlijk kritiek op hebben gegeven ?
Was je tijdelijk blind toen bleek dat Spanje België afdreigde in de voordracht van de Bolle?
Het spelletje van de intimidatie spelen ze niet alleen met de Catalanen.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 08:58   #75
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als sommige burgemeesters in de faciliteitengemeenten rond Brussel zich niet aan de taalwet hielden of de schepencolleges bepaalde beslissingen namen, stuurde de Vlaamse overheid dan de federale politie naar die mensen om ze eens goed door elkaar te rammelen? Of ze in de gevangenis te gooien?

Of anders gezegd: hoe worden politieke problemen in een echt democratisch land aangepakt?
Ze hebben in Linkebeek niet de onafhankelijkheid van Vlaanderen uitgeroepen hé, een beetje serieus blijven.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 09:28   #76
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
In mijn wereld, en ik hoop evenzeer in de uwe, gaat het overtreden van een wet niet automatisch gepaard met geweld en repressie, mijnheer.
Ok, dan zijn we akkoord, maar de wet moet op een of andere manier gehandhaafd kunnen worden.

Ik vindt ook dat er proportionaliteit in de strafmaat moet zijn, en politici het voorbeeld moeten geven, en de wet moeten respecteren, als zij dit niet doen is dat een verzwarende factor.
Mijn indruk is het dat we hier te maken hebben met een hoop nep-revolutionairen, die bij elke sanctie beginnen te huilen.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 09:49   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ze hebben in Linkebeek niet de onafhankelijkheid van Vlaanderen uitgeroepen hé, een beetje serieus blijven.
Hebben ze de wet dan niet overtreden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 09:50   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Mijn indruk is het dat we hier te maken hebben met een hoop nep-revolutionairen, die bij elke sanctie beginnen te huilen.
Meent u dat mensen zich niet mogen verzetten tegen een strafmaat die ze onredelijk en onjuist vinden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 10:03   #79
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Inderdaad

De EU gedraagt zich hier opportunistisch en toont een autoritair gelaat. Er bestaat een chronisch gebrek aan democratie in de EU. Juist daarom beginnen mensen 'averrechts' te stemmen en verlangen ze naar meer zelfbeschikkingsrecht zoals de Catelanen. Die tendensen komen niet uit de lucht gevallen. Dat is een reactie op het gevoel dat mensen niets meer te zeggen hebben, dat het democratisch spelveld insignificant aan het worden is. En dit gaat gepaard met een evolutie naar een steeds machtigere en straffelozere elite. Dit kan niet goed aflopen. We dienen deze evolutie te stoppen. Daarom alleen al is het de moeite waard de Catelanen te steunen. Ze redden ons allen of ze tonen dat er weinig hoop is.
Eens met de analyse, oneens met de oplossing.

Het zijn serieuze groeipijnen voor de EU. En daar moeten ze nu eenmaal door. Die instituten zullen niet veranderen tot ze moeten.

Momenteel geven al die instellingen mandaten uit als uitbolbaan voor uitgerangeerde nationale politici die te hard aan de vetpotten hebben gezeten, uit de gratie liggen, het te bont hebben gemaakt, weggepromoveerd moeten worden of gewoon even uit het zicht moeten verdwijnen. Onzichtbaar achter de europese vlag. Lekker comfortabel, lekker ver weg van de kiezers. En ze zullen hun verdomde best doen om die postjes te houden.

Vraag is: kan je op die schaal zonder bureaucratie ? De imperiale Romeinen konden het niet, de amerikanen kunnen het niet, de chinezen evenmin gedurende de laatste 2000 jaar.

IJzeren wet van de oligarchie

Citaat:
De ijzeren wet van de oligarchie stelt dat alle organisatievormen, onafhankelijk van het democratische of autocratische gehalte in het begin, onvermijdelijk oligarchisch worden

(...)

Elke grote organisatie wordt geconfronteerd met problemen rondom coördinatie die alleen kunnen worden opgelost met bureaucratie. Om een bureaucratie efficiënt te maken is een hiërarchie nodig - dagelijkse besluiten kunnen niet door grote groepen mensen worden genomen. Dat leidt ertoe dat de macht in de organisatie in handen komt van een kleine groep. Deze kleine groep machthebbers zal vervolgens alles in het werk stellen om hun macht in stand te houden en groter te maken. De meeste zogenaamde democratieën zijn dan ook per definitie "electorale oligarchieën" of evolueren in die zin.
Ik heb niet direct een antwoord.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 10:03   #80
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hebben ze de wet dan niet overtreden?
Wildplassers en moordenaars overtreden allebei de wet.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be