Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 juli 2018, 19:51   #21
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Professoren zijn benoemde staatsambtenaren die risicoloos hun eigen privézaakjes naar de mond kunnen praten en dat doorgaans ook doen en daarom lees ik niets wat door Belgische professoren gepubliceerd wordt.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 20:11   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Professoren zijn benoemde staatsambtenaren die risicoloos hun eigen privézaakjes naar de mond kunnen praten en dat doorgaans ook doen en daarom lees ik niets wat door Belgische professoren gepubliceerd wordt.
Blabla... allemaal rommel die kernenergie.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 20:20   #23
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Professoren zijn benoemde staatsambtenaren die risicoloos hun eigen privézaakjes naar de mond kunnen praten en dat doorgaans ook doen en daarom lees ik niets wat door Belgische professoren gepubliceerd wordt.
Allez dan.

Enkel de rioolgazetten. Dat verklaart uw opinies hier.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 22:16   #24
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Allez dan.

Enkel de rioolgazetten. Dat verklaart uw opinies hier.
Verklaart dat ook, beste Professor, dat men in China van nu tot eind 2020 30 GW aan nucleaire capaciteit gaat bijbouwen, of hebt U daar ook een door de belastingsbetaler betaalde dure academische theorie over?
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 23:16   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Eerste openbare laadpalen die tot 350 kW kunnen leveren waren al geopend de 3 juli 2018 in Eindhoven. Naam Ultra E, leverancier Allego.

In Duitsland staan er ook.

Nu nog wachten op de wagens die zulke batterijen (800 VDC) en laadmanagement hebben: VW, Audi, Porsche zouden die hebben. De andere merken van de VW Gp dan wslk ook. Audi e tron en Porsche Taycan zullen dan de eerste zijn. Lente 2019 zullen die wel tenlaatste op de weg rijden.

https://www.autobahn.eu/9404/eerste-...-in-eindhoven/

Enkele reacties vind ik wel tof.

De wereldpremiere van die zware laadpalen was eigenlijk verleden zomer al in Berlijn bij Porsche:
https://www.electrive.net/2017/07/14...che-in-berlin/

Vloeistofgekoeld en desnoods voorverwarmd in de winter, zodat alle laadpalen steeds tot 350 kW kunnen afgeven, soit de tekst staat erbij.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 juli 2018 om 23:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 10:03   #26
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Eerste openbare laadpalen die tot 350 kW kunnen leveren waren al geopend de 3 juli 2018 in Eindhoven. Naam Ultra E, leverancier Allego.

In Duitsland staan er ook.

Nu nog wachten op de wagens die zulke batterijen (800 VDC) en laadmanagement hebben: VW, Audi, Porsche zouden die hebben. De andere merken van de VW Gp dan wslk ook. Audi e tron en Porsche Taycan zullen dan de eerste zijn. Lente 2019 zullen die wel tenlaatste op de weg rijden.

https://www.autobahn.eu/9404/eerste-...-in-eindhoven/

Enkele reacties vind ik wel tof.

De wereldpremiere van die zware laadpalen was eigenlijk verleden zomer al in Berlijn bij Porsche:
https://www.electrive.net/2017/07/14...che-in-berlin/

Vloeistofgekoeld en desnoods voorverwarmd in de winter, zodat alle laadpalen steeds tot 350 kW kunnen afgeven, soit de tekst staat erbij.

Als een serieuze actieradius wil laden in een auto die geen CO2-uitstoot, gebruik dan een auto op H2-fuel cells. Deze kan je 'tanken' gelijkaardig aan een diesel op een tijd van een minuut of 2-3 voor een actieradius van een 700-1200 km. www.hydrogenics.com
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 22:44   #27
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Verklaart dat ook, beste Professor, dat men in China van nu tot eind 2020 30 GW aan nucleaire capaciteit gaat bijbouwen, of hebt U daar ook een door de belastingsbetaler betaalde dure academische theorie over?
Omdat kernenergie een schone en betrouwbare energiebron is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 22:45   #28
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Als een serieuze actieradius wil laden in een auto die geen CO2-uitstoot, gebruik dan een auto op H2-fuel cells. Deze kan je 'tanken' gelijkaardig aan een diesel op een tijd van een minuut of 2-3 voor een actieradius van een 700-1200 km. www.hydrogenics.com
Jah, about that....

Energie efficientie van de hond zijn kloten. Wist je als je enige vorm van scheikunde hebt gehad.

Kortom: niet rendabel.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 22:52   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Omdat kernenergie een schone en betrouwbare energiebron is.
Ge moogt er wel niet aan likken he?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 22:59   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Als een serieuze actieradius wil laden in een auto die geen CO2-uitstoot, gebruik dan een auto op H2-fuel cells.
Die stoot ca. 3 maal meer CO2 uit als een batterij-electrische wagen. Leer toch eens wat.

Mss geloof je een Nobelprijswinnaar?
https://www.demorgen.be/economie/ame...o-af-b8cb0c92/









nog?

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juli 2018 om 23:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2018, 11:02   #31
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Jah, about that....

Energie efficientie van de hond zijn kloten. Wist je als je enige vorm van scheikunde hebt gehad.

Kortom: niet rendabel.
Nogmaals: het rendement van het stockageproces wordt minder belangrijk als je quasi gratis energie hebt om er in te stoppen. Het is de eenheidsprijs van energie x het aantal eenheden gedeeld door het rendement dat de variabele kost bepaalt en dat kan ondanks een klein rendement nog goed zijn.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2018, 12:09   #32
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die stoot ca. 3 maal meer CO2 uit als een batterij-electrische wagen. Leer toch eens wat.

Mss geloof je een Nobelprijswinnaar?
https://www.demorgen.be/economie/ame...o-af-b8cb0c92/









nog?
Het diagrammaatje dat de rendementen vergelijkt van tussenopslag in E-batterijen met opslag in H2-vorm (gecompresseerd of vloeibaar) houdt geen rekening met wat in het geval van EVs in deze enorm bepalend is:
in het geval van E-batterijen wil je dat je EV geladen wordt en wel zo snel mogelijk vanaf het moment dat je de laadpaal connecteert: er is geen buffering voorzien van de vraag in het geval van E-batterijen: de primaire elektrische energie-bron moet vermogen leveren op het moment dat er om gevraagd wordt. In het geval van H2 kan de E-vermogensbron rustig H2 produceren aan een gelijkmatig tempo en dit na compressie of liquefactie stockeren. De kostprijs per kWh stockagecapaciteit gestockeerde energie kan zonder veel extra marginale kost uitgebruid worden door stockagevaten bij te plaatsen. Wilt U ditzelfde doen met E-batterijen dan gaat U achter Uw centrale grote E-batterijen (van Tesla in uw geval, veronderstel ik) plaatsen en het rendement hiervan bij invoegen in het diagrammaatje en ook het effect van de CO2-uitstoot die gepaard gaat met de productie van deze stabiliseringsbatterijen in rekening nemen. U zal dan nadeliger uitkomen dan in het geval van stockage in de vorm van H2.
Zo ziet U maar dat het interessanter kan zijn dergelijke artikels kritisch te lezen dan wel er veel van te lezen. Logisch denken in combinatie met technische basiskennis van fysica helpt trouwens ook.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2018, 12:14   #33
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Nogmaals: het rendement van het stockageproces wordt minder belangrijk als je quasi gratis energie hebt om er in te stoppen. Het is de eenheidsprijs van energie x het aantal eenheden gedeeld door het rendement dat de variabele kost bepaalt en dat kan ondanks een klein rendement nog goed zijn.
Zie ook mijn antwoord hieronder aan Micele , Uw vriendin-collega in het slikken van 'bon-ton'-stellingen die door industriële lobbygroepen op het internet geinjecteerd worden.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2018, 12:51   #34
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Nogmaals: het rendement van het stockageproces wordt minder belangrijk als je quasi gratis energie hebt om er in te stoppen. Het is de eenheidsprijs van energie x het aantal eenheden gedeeld door het rendement dat de variabele kost bepaalt en dat kan ondanks een klein rendement nog goed zijn.
Zie ook mijn antwoord hieronder aan Micele , Uw vriendin-collega in het slikken van 'bon-ton'-stellingen die door industriële lobbygroepen op het internet geinjecteerd worden.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2018, 13:23   #35
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Het diagrammaatje dat de rendementen vergelijkt van tussenopslag in E-batterijen met opslag in H2-vorm (gecompresseerd of vloeibaar) houdt geen rekening met wat in het geval van EVs in deze enorm bepalend is:
in het geval van E-batterijen wil je dat je EV geladen wordt en wel zo snel mogelijk vanaf het moment dat je de laadpaal connecteert: er is geen buffering voorzien van de vraag in het geval van E-batterijen: de primaire elektrische energie-bron moet vermogen leveren op het moment dat er om gevraagd wordt. In het geval van H2 kan de E-vermogensbron rustig H2 produceren aan een gelijkmatig tempo en dit na compressie of liquefactie stockeren. De kostprijs per kWh stockagecapaciteit gestockeerde energie kan zonder veel extra marginale kost uitgebruid worden door stockagevaten bij te plaatsen. Wilt U ditzelfde doen met E-batterijen dan gaat U achter Uw centrale grote E-batterijen (van Tesla in uw geval, veronderstel ik) plaatsen en het rendement hiervan bij invoegen in het diagrammaatje en ook het effect van de CO2-uitstoot die gepaard gaat met de productie van deze stabiliseringsbatterijen in rekening nemen. U zal dan nadeliger uitkomen dan in het geval van stockage in de vorm van H2.
Zo ziet U maar dat het interessanter kan zijn dergelijke artikels kritisch te lezen dan wel er veel van te lezen. Logisch denken in combinatie met technische basiskennis van fysica helpt trouwens ook.
Anders gezegd: als ik de productie van 1 dag van een 1GW-unit wil stockeren als bijvoorbeeld vloeibare H2 dan is dat mogelijk (met boil-off verliezen) , als ik dat wil doen electrisch dan heb ik een batterij nodig van 24 GWh. Wil ik 7 dagen stockeren, dan kan ik dat in het geval vna H2 met 7 vaten nodig ipv 1 van dezelfde grootte, als ik dit wil doen in batterijen, dan heb ik 168 GWh nodig aan batterijen. En 7 dagen is nog veel te weinig, want net zoals je een hittegolf kan hebben van verschillende weken, kan je ook een windstille periode hebben van verschillende weken. Wat is de kost van 168 GWh stockagecapaciteit in Tesla-batterij-vorm? Hoeveel percent van het Belgisch BNP?
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2018, 13:25   #36
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Anders gezegd: als ik de productie van 1 dag van een 1GW-unit wil stockeren als bijvoorbeeld vloeibare H2 dan is dat mogelijk (met boil-off verliezen) , als ik dat wil doen electrisch dan heb ik een batterij nodig van 24 GWh. Wil ik 7 dagen stockeren, dan kan ik dat in het geval vna H2 met 7 vaten nodig ipv 1 van dezelfde grootte, als ik dit wil doen in batterijen, dan heb ik 168 GWh nodig aan batterijen. En 7 dagen is nog veel te weinig, want net zoals je een hittegolf kan hebben van verschillende weken, kan je ook een windstille periode hebben van verschillende weken. Wat is de kost van 168 GWh stockagecapaciteit in Tesla-batterij-vorm? Hoeveel percent van het Belgisch BNP?
Als je een beetje snugger bent verbruik je de boil-off natuurlijk. Boil-off hoeft dus geen verlies te zijn.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2018, 13:00   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Aantal "snellaadpalen" in Europa:



Naargelang protocol en kW:



AC-fast charging is de traagste met 43 kW AC: (vb Renault Zoe:
https://greentransportation.info/ev-...-charging.html )

CCS 350 kWDC is de snelste.
Maar Chademo (en mogelijk andere) zouden zelfs tot 400 kWDC willen gaan, zie draadstarter en hier nog een heel recente bevestiging:

https://electrek.co/2018/08/27/chade...ging-standard/

Laatst gewijzigd door Micele : 28 augustus 2018 om 13:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be