Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 juni 2018, 16:57   #81
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Laten we beginnen met een intensievere culturele uitwisseling en
elkaars tentoonstelling te bezoeken.

https://wfm.nl/lage-landen
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2018, 21:01   #82
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De fusie van destijds werd opgelegd door Napoleon, koning Willem I hoefde feitelijk alleen wat papierwerk te regelen. Denk dat Vlaanderen het leuk vindt zichzelf te pijnigen met de Franstaligen. De kosten van een hereniging zullen meevallen, zowel Nederland als vlaanderen hebben een gezonde economie. Het grote probleem van Vlaanderen is alleen Wallonië en Brussel die onderhouden moeten worden. Door Wallonië en Brussel is de staatsschuld zo hoog.
Je vergeet toch echt een heel stuk geschiedenis als je pas bij Napoleon begint...
Vlamingen zijn inmiddels behoorlijk gelatiniseerd en dat zal een bron worden van conflicten na een hereniging.
Nu kun je dat natuurlijk ondervangen maar dan krijg je weer een soort Belgie en doe je alle voordelen van een samengaan teniet.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2018, 10:46   #83
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Je vergeet toch echt een heel stuk geschiedenis als je pas bij Napoleon begint...
Vlamingen zijn inmiddels behoorlijk gelatiniseerd en dat zal een bron worden van conflicten na een hereniging.
Nu kun je dat natuurlijk ondervangen maar dan krijg je weer een soort Belgie en doe je alle voordelen van een samengaan teniet.
Wat versta je onder gelatiniseerd?
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 09:06   #84
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wat versta je onder gelatiniseerd?
Gezien de voorkeur voor bier lijkt mij Vlaanderen eerder "germaans" dan "latijn" .
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 18:29   #85
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wat versta je onder gelatiniseerd?
Hij bedoelt waarschijnlijk verfranst of beter: "verbelziekt".
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 18:53   #86
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Hij bedoelt waarschijnlijk verfranst of beter: "verbelziekt".
Tja, "verlatiniseerd"...
Ik denk dat in nogal wat versies van het dialect (het "Vlaams" dus) je Franse woorden aantreft, waarvan sommige erg verbasterd. Bijvoorbeeld: voor het woord "nochtans", of "evenwel" in het Nederlands wordt in veel Vlaamse dialecten het woord "pertang" gebruikt. Een vervorming van het Frans "pourtant".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 20:19   #87
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja, "verlatiniseerd"...
Ik denk dat in nogal wat versies van het dialect (het "Vlaams" dus) je Franse woorden aantreft, waarvan sommige erg verbasterd. Bijvoorbeeld: voor het woord "nochtans", of "evenwel" in het Nederlands wordt in veel Vlaamse dialecten het woord "pertang" gebruikt. Een vervorming van het Frans "pourtant".


Jij bent van het Kortrijkse hee Quercus ?

Waar is de tijd dat de bij de kortrijkse bourgeoisie goed gekende slagerij Dujardin in de Wijngaardstraat reclame maakten met een handgeschreven bord dat ze "Rabels" in de aanbieding hadden. (râbles de lievre) of hazerug in het nederlands.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 20:40   #88
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Jij bent van het Kortrijkse hee Quercus ?

Waar is de tijd dat de bij de kortrijkse bourgeoisie goed gekende slagerij Dujardin in de Wijngaardstraat reclame maakten met een handgeschreven bord dat ze "Rabels" in de aanbieding hadden. (râbles de lievre) of hazerug in het nederlands.
Het Vlaams dialect was zowat overal nogal doorspekt met (meestal verbasterde) Franse woorden. Mijn vader was gans zijn leven actief in de bouwsector. Zo sprak hij regelmatig over "sergeanten". Ik heb lange tijd niet begrepen waarom dergelijke militaire term werd gebruikt voor een alaam dat in het Nederlands klampen wordt genoemd. Tot ik op een bepaalde dag in een Brusselse zaak zo een stel klampen zag staan die in het Frans werden aangeprezen als serre joints.

P.S. : ik ben afkomstig van de regio Oostende.

Laatst gewijzigd door quercus : 18 juni 2018 om 20:43.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 21:04   #89
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Vlamingen passen beter bij Walen dan bij Nederlanders. Ik merk dat heel goed in het buitenland. Nederlanders houden ook meer van Belgen dan omgekeerd. Nederlanders zijn te open en te progressief voor Vlamingen. Wat kan in Vlaanderen kan ook in Nederland maar wat kan in Nederland kan dat helemaal niet in Vlaanderen
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 21:19   #90
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Vlamingen passen beter bij Walen dan bij Nederlanders. Ik merk dat heel goed in het buitenland. Nederlanders houden ook meer van Belgen dan omgekeerd. Nederlanders zijn te open en te progressief voor Vlamingen. Wat kan in Vlaanderen kan ook in Nederland maar wat kan in Nederland kan dat helemaal niet in Vlaanderen
Of we dáárvoor dan maar beter passen bij de Walen is toch wel van de pot gerukt.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 17:32   #91
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Of we dáárvoor dan maar beter passen bij de Walen is toch wel van de pot gerukt.
Inderdaad. Hetzelfde soort argumenten, en nog véél meer, vooral negatieve, kunnen immers ook gebruikt worden over de verschillen tussen Vlamingen en Walen. Maar daar is Fredje, uiteraard, stekeblind voor.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 18:01   #92
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Vlaanderen bij de Nederlanden zou tof zijn, maar ik zie het niet snel gebeuren. Toch niet zo ver gezocht als men denkt. Het is een goede zaak dat er open grenzen bestaan tussen België en Nederland alsook innige samenwerking wat maakt dat de Nederlanden in een zekere zin al verenigd zijn. Staatkundig zie ik dat niet snel wijzigen, jammer genoeg.

Ook zie ik veel parallellen tussen Vlamingen en Nederlanders enerzijds en Tsjechen en Slovaken anderzijds. Beiden hebben elkaar graag en zien elkaar niet echt als vreemdelingen, maar politiek waren we/ze zo lang gescheiden dat een verschil in staatscultuur niet te onderschatten bleek.

Je zou Nederlanders met Tsjechen kunnen vergelijken: zelfzeker, dynamisch, recht voor de raap als gevolg van een mildere verduitsingsdruk en hogere graad van zelfbeschikking. Vlamingen lijken eerder op Slovaken: onzeker over hun identiteit, eerder teruggetrokken als gevolg van lang geen zelfbeschikking te hebben en hun cultuur zien verdrongen te worden door een verhongaarste elite (die sterker voelbaar was dan de Duitse elite in de Tsjechische landen). Slovakije doet het echter goed vandaag de dag en politiek gezien is het een stabieler land dan hun Tsjechische grote broer.

Enkel nu lijkt het, meer dan dertig jaar nadat de Vlaamse Overheid bestaat sinds 1981, dat we min of meer vrede lijken te vinden met onze identiteit. De echo van een verfranste elite was niet lang geleden nog erg voelbaar en in zekere opzichten nooit echt verdwenen.

Men zou het nog vergeten, maar Vlamingen zijn eigenlijk Nederlanders. Nederlanders met een andere staatscultuur maar Nederlanders niettemin.

Laatst gewijzigd door Weyland : 19 juni 2018 om 18:19.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 18:13   #93
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Vlamingen passen beter bij Walen dan bij Nederlanders. Ik merk dat heel goed in het buitenland. Nederlanders houden ook meer van Belgen dan omgekeerd. Nederlanders zijn te open en te progressief voor Vlamingen. Wat kan in Vlaanderen kan ook in Nederland maar wat kan in Nederland kan dat helemaal niet in Vlaanderen
Dat hangt sterk van de Vlaming af. Veel Vlamingen zitten wekelijks in Nederland en voelen een hechte band met Nederlanders. Mijn ervaringen met Nederlanders is ook eerder als één van verwantschap dan van vervreemding. Toen ik in Antwerpen studeerde werden Nederlanders ook als gelijken beschouwd en in Nederland vice versa. Wanneer ik Nederlanders zie in het buitenland ben ik ook blij mensen van 'mijn cultuur' te ontmoeten.

Laatst gewijzigd door Weyland : 19 juni 2018 om 18:21.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 18:23   #94
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Je vergeet toch echt een heel stuk geschiedenis als je pas bij Napoleon begint...
Vlamingen zijn inmiddels behoorlijk gelatiniseerd en dat zal een bron worden van conflicten na een hereniging.
Nu kun je dat natuurlijk ondervangen maar dan krijg je weer een soort Belgie en doe je alle voordelen van een samengaan teniet.
De Nederlandse Republiek waren de 'Vrije Nederlanden'. Vrij niet in de zin van politiek vrij, als waren ze dat wel voor de maatstaven van toen (zeker in het begin). Neen. Ze waren dat omdat ze geregeerd werden door Nederlanders en niet door vreemden. Dit is ook waarom zelfs Katholieken een loyaliteit hadden voor de Republiek, ondanks het feit dat hun religie verboden werd door de authoriteiten. Het was tenminste een land voor Nederlanders door Nederlanders.

Onze visie is geen nieuwe visie en bestaat al zolang de Nederlanden gesplitst zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Michiel de Swaen
Wat claegt gy, heer van Heel, wat doet gy Hollant treuren,
Omdat een wilde Swaen syn kust verlaten heeft?
De Swaen, met een meerder recht, tot rouwe sigh begeeft,
Nu een soo soet verblyf niet meer hem magh gebeuren.
O Hollant ! vreedsaem lant, waerin de vryheyt leeft,
Wat socht ik die vergeefs by uwe nagebueren,
Waer Frans en Castiliaen de rust en vrede schueren,
Waar't hooft der borgery voor vreemde heeren beeft...
O had ik, lieve Lant, in uw begryp gebleven,
Hoe vroylyk wiert myn stem tot singen voorts gedreven,
Of aen de Rotte-stroom, of midden op de Maes!
Nu leef ik in een oort waer vreughde is uytgeweken;
Myn spys is bittre gal, myn sang... Eylaes! Eylaes!
Och! Och! waer heb ik my, misleyde Swaen, versteken!’
Eén 17de eeuwse chirurgijn uit Duinkerke spreekt natuurlijk niet voor allen, maar hij geeft ons toch te kennen dat wat we op school te horen kregen van dat 'De Nederlanden zoals door het Congres van Wenen vooropgesteld een Frankensteinachtige constructie waren' een erg politiek gekleurde mening is dat enkel salonfähig is doordat buitenlandse mogendheden het zo gewild hebben.

Laatst gewijzigd door Weyland : 19 juni 2018 om 18:28.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 10:02   #95
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het Vlaams dialect was zowat overal nogal doorspekt met (meestal verbasterde) Franse woorden. Mijn vader was gans zijn leven actief in de bouwsector. Zo sprak hij regelmatig over "sergeanten". Ik heb lange tijd niet begrepen waarom dergelijke militaire term werd gebruikt voor een alaam dat in het Nederlands klampen wordt genoemd. Tot ik op een bepaalde dag in een Brusselse zaak zo een stel klampen zag staan die in het Frans werden aangeprezen als serre joints.

P.S. : ik ben afkomstig van de regio Oostende.
dat is op zich wel geinig want mijn vader pleegt dat ook zo te noemen, maar dan hebben we het over dit soort dingen:



overigens komt hij niet uit de bouw en wel uit Den Haag. Wij noemen dat lijmklemmen, totdat het een fors maatje groter is en dan heet het ineens sergeant.

Laatst gewijzigd door Hollander : 21 juni 2018 om 10:04.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 22:51   #96
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Men zou het nog vergeten, maar Vlamingen zijn eigenlijk Nederlanders. Nederlanders met een andere staatscultuur maar Nederlanders niettemin.
En zelfs gij lijkt te vergeten dat ook Walen en Luxemburgers ook Nederlanders zijn...
Wel is het zo dat Vlamingen zich ook Nederlanders noemden tot aan de Franse annexatie. Hoe Luxemburgers en Walen zich toen (en nog vroeger) noemden is ook voor mij een vraag.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 juni 2018 om 23:03.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 22:59   #97
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Een LIJMKLEM ... !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wij noemen dat lijmklemmen, totdat het een fors maatje groter is en dan heet het ineens sergeant.
Nu ik weet waar sergeant vandaan komt, denk ik niet dat ik dat bastaardwoord nog ooit over mijn lippen krijg.
Lijmklem lijkt mij een zeer passend woord; dat zegt precies waarover het gaat.
Wij zeggen ook spanvijs. Maar vijs zal ook wel van het Franse vise komen. Zeker als men nagaat dat die j wellicht gescheven werd om de i in dat woord te verlengen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 juni 2018 om 23:04.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 23:18   #98
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Nu ik weet waar sergeant vandaan komt, denk ik niet dat ik dat bastaardwoord nog ooit over mijn lippen krijg.
Lijmklem lijkt mij een zeer passend woord; dat zegt precies waarover het gaat.
Wij zeggen ook spanvijs. Maar vijs zal ook wel van het Franse vise komen. Zeker als men nagaat dat die j wellicht gescheven werd om de i in dat woord te verlengen.
Vis, zonder -e achteraan.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 23:19   #99
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En zelfs gij lijkt te vergeten dat ook Walen en Luxemburgers ook Nederlanders zijn...
Wel is het zo dat Vlamingen zich ook Nederlanders noemden tot aan de Franse annexatie. Hoe Luxemburgers en Walen zich toen (en nog vroeger) noemden is ook voor mij een vraag.
De naam Nederlanden is een pars-pro-toto naam wel. Hun land is heuvelachtig. Vlaanderen is dat ook in diens houdige betekenis.

Maar inderdaad, ik ken de geschiedenis wel. Vergeet echter niet dat de Unie Utrecht enkel door Nederlandstalige provinciën gesteund werd op de stad Doornik na.

Nu distantieer ik me niet koste wat het kost van hen. Het is sowieso een goed idee bruggen te blijven bouwen. De geschiedenis heeft ons echter geleerd dat taal altijd een barrière heeft gevormd.
In zekere zin geef ik zelfs Fred Vanhove geen ongelijk, omdat hij oprecht van mening is dat hij meer verwantschap voelt met Walen dan met Nederlanders. Wie ben ik hem te vertellen dat dat niet zo is?

Wat ik eerder zei is ook al grotendeels waar. De Nederlanden zijn in zekere zin al terug verenigd dankzij open grenzen, dankzij de BeNeLux, dankzij samenwerkingsprojecten als Interreg, dankzij uitwisseling van studenten, dankzij vriendschappen, enz...
Het is geen politieke nationale eenheid, maar niets belet ons de toenadering in realiteit. Velen zien het niet echt, maar nog nooit hebben we zo'n goede band met Nederlanders gehad als vandaag in de laatste vier eeuwen. Al zou ik een wedervereniging der Nederlanden uiteraard tof vinden, al zie ik enkel Wallonië en Luxemburg erbij betrekken enkel als realistisch wanneer het geen nationale eenheid is die hen de banden met Frankrijk doorknipt die ze zeker ook hebben cultureel gezien. Enkel met Vlamingen voelen sommige Walen enig verwantschap, maar niet echt met Nederlanders, behalve misschien Limburgers.

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 juni 2018 om 23:45.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2018, 20:14   #100
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Maar inderdaad, ik ken de geschiedenis wel. Vergeet echter niet dat de Unie Utrecht enkel door Nederlandstalige provinciën gesteund werd op de stad Doornik na.
Tja, tegen wie zegt ge het....
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=227

Citaat:
Nu distantieer ik me niet koste wat het kost van hen. Het is sowieso een goed idee bruggen te blijven bouwen. De geschiedenis heeft ons echter geleerd dat taal altijd een barrière heeft gevormd.
Inderdaad, en daarom stel ik dit voor:
https://forum.politics.be/showpost.p...5&postcount=33
en mét de Franstaligen om nu net wél, bepaalde banden door te knippen met Frankrijk en de verhinderen dat Wallonië dominosteensgewijs in de Franse schoot valt.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 juni 2018 om 20:37.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be