Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

 
 
Discussietools
Oud 4 maart 2011, 21:33   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard Opstand in Libië tot mislukken gedoemd.

Wegens het ontbreken van een georganiseerde oppositie in Libië en vooral in Tripoli is de opstand n.m.m. tot mislukken gedoemd. De demonstratie tegen de regering vandaag in Tripoli trok maar 1.500 personen. De opstand maakt op mij de indruk van een vergissing.

Citaat:
NRC. Ongeveer 1.500 demonstranten zijn vanmiddag in Tripoli na het vrijdagmiddaggebed de straat op gegaan. Ze roepen nog steeds om het vertrek van Moammar Gaddafi.
Tot nu toe is bekend dat de milities traangas hebben gebruikt tegen de demonstranten. Bij de botsingen zijn tientallen gewonden gevallen, meldt het Franse persbureau AFP. De protesten in het Tajoura-dictrict van Tripoli zijn hierna hervat. Vorige week werd bij een soortgelijke actie door Gaddafi-milities gewelddadig opgetreden waarbij een onbekend aantal doden viel.
Zie ook: http://nos.nl/artikel/223128-live-pr...e-4-maart.html

Volgens de berichten maken de opstandelingen in het oosten een ongeorganiseerde indruk en ze maken geen vorderingen door op te rukken naar het westen. Het is duidelijk dat Gaddafi wacht op hun aanval om ze dan, volkomen gerechtvaardigd, in de pan te hakken.

De geschiedenis leert dat gewapende opstand van een volk weinig kans op succes heeft en dat dit kan leiden tot jarenlange strijd. Strategieën van vreedzaam protest van een volk daarentegen zijn al decennia een onderwerp van studie en instructie en ze zijn toegepast in Tunesië en Egypte. De opstanden in Tunesië en Egypte zijn vredig verlopen en danken hun succes aan massale demonstraties.

Duidelijk is dat Gaddafi de olie-industrie in handen heeft en het westen van het land en dat hij de opstand zonder grote confrontaties met de rebellen wil neerslaan. Dus zonder grote binnenlandse en buitenlandse ophef. Ik denk dat hij het land zo over 14 dagen met relatief weinig geweld weer onder controle kan krijgen. Met de stammen in het zuiden kan hij het beste diplomatieke oplossingen vinden met een vorm van zelfbestuur en wat geld en geschenken. Maar dat was al de gewone gang van zaken dus zo kunnen de partijen hun eer redden. En dan staan de EU en de VN voor schut. Die kunnen alleen hun gezicht redden door een voorwendsel te produceren waardoor militair ingrijpen gerechtvaardigd lijkt.

Laatst gewijzigd door Piero : 4 maart 2011 om 21:34.
Piero is offline  
Oud 4 maart 2011, 23:21   #2
John Stufflebeam
Parlementslid
 
John Stufflebeam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Locatie: Reetveerdegem
Berichten: 1.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Volgens de berichten maken de opstandelingen in het oosten een ongeorganiseerde indruk en ze maken geen vorderingen door op te rukken naar het westen. Het is duidelijk dat Gaddafi wacht op hun aanval om ze dan, volkomen gerechtvaardigd, in de pan te hakken.
Gadaffi heeft verloren zodra de opstandelingen Sirte bereiken. Op dat moment linken de opstandelingen uit het oosten met die van Misrata. Misrata is nu stevig in handen van de opstandelingen, maar is omsingeld, en nu geen directe bedreiging voor Tripoli.

Dat verandert dus als Sirte valt. Tenzij Gadaffi eerst Misrate kan innemen. Dat zie ik niet meteen gebeuren: Misrate is met 500,000 inwoners enkele maten te groot voor Gadaffi.

Mogelijk is de val van Sirte op zichzelf reeds voldoende voor een nieuwe golf van deserties. En dan gaat het heel snel.

Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 4 maart 2011 om 23:22.
John Stufflebeam is offline  
Oud 5 maart 2011, 00:16   #3
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

@John Stufflebeam
Een slag om Sirte zal cruciaal zijn voor het verloop van de opstand.

Overigens moet ik zeggen dat de informatie van de NOS, waar ik deze draad op baseerde, karig is vergeleken met BBC. De BBC noemt meer acties van rebellen en plaatsen waar wordt gevochten. De rebellen presteren meer dan ik eerder vandaag had vernomen. Deze topic was wellicht wat voorbarig. Verder wordt een gemeld bombardement door BBC weersproken. Het munitiedepot bij Benghazi zou door een ongeluk zijn geëxplodeerd.

Citaat:
# A fierce battle has been raging in the key Libyan city of Zawiya, after loyalist forces launched an operation to retake it from rebels, reports say.

# Heavy casualties are reported, with one witness telling Reuters news agency up to 50 people were dead

# Later a large explosion was heard at an arms dump outside Benghazi. More than a dozen people are reported to have died, with many more injured. Hospital sources say the blast was accidental, not caused by an air strike.

# A Libyan warplane bombed the rebel-held Mediterranean port town of Ajdabiya, narrowly missing a munitions dump

# Several hundred mercenaries from the Tuareg community in the north African country of Mali have just joined government forces, a senior Malian official told the BBC
Piero is offline  
Oud 5 maart 2011, 00:19   #4
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Libië zal vooral verloren hebben wanneer met Gadaffi eveneens de onafhankelijkheid verdwijnt. De kans dat dit gebeurt is zowat de enigste reden dat ik niet onverdeeld voorstander ben van het verdwijnen van het Gadaffi regime. Ik ben namelijk 'anti-kolonialist', of dat nu over Brussel gaat of over de zogenaamde ontwikkelingslanden. Vrijheid is de weg naar gerechtigheid tussen de volkeren.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 maart 2011 om 00:23.
Johan Bollen is offline  
Oud 5 maart 2011, 02:22   #5
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
@John Stufflebeam
Een slag om Sirte zal cruciaal zijn voor het verloop van de opstand.

Overigens moet ik zeggen dat de informatie van de NOS, waar ik deze draad op baseerde, karig is vergeleken met BBC. De BBC noemt meer acties van rebellen en plaatsen waar wordt gevochten. De rebellen presteren meer dan ik eerder vandaag had vernomen. Deze topic was wellicht wat voorbarig. Verder wordt een gemeld bombardement door BBC weersproken. Het munitiedepot bij Benghazi zou door een ongeluk zijn geëxplodeerd.


De video gisteren op Terzake gezien?
Daar liep een man in een munitiedepot trots de wapens te tonen die ze buit gemaakt hadden ... met een sigaret in zijn ene hand, en met springstof in de andere hand.
bgf324 is offline  
Oud 5 maart 2011, 02:23   #6
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Libië zal vooral verloren hebben wanneer met Gadaffi eveneens de onafhankelijkheid verdwijnt. De kans dat dit gebeurt is zowat de enigste reden dat ik niet onverdeeld voorstander ben van het verdwijnen van het Gadaffi regime. Ik ben namelijk 'anti-kolonialist', of dat nu over Brussel gaat of over de zogenaamde ontwikkelingslanden. Vrijheid is de weg naar gerechtigheid tussen de volkeren.
Maar zal het Libische volk vrijer zijn onder de Amerikanen of de Islamieten?
bgf324 is offline  
Oud 5 maart 2011, 04:14   #7
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht


De video gisteren op Terzake gezien?
Daar liep een man in een munitiedepot trots de wapens te tonen die ze buit gemaakt hadden ... met een sigaret in zijn ene hand, en met springstof in de andere hand.
Er is vandaag een depot ontploft.
solidarnosc is offline  
Oud 5 maart 2011, 07:35   #8
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.325
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht


De video gisteren op Terzake gezien?
Daar liep een man in een munitiedepot trots de wapens te tonen die ze buit gemaakt hadden ... met een sigaret in zijn ene hand, en met springstof in de andere hand.
De meeste springstoffen zijn niet gevoelig voor vuur en hebben een detonator nodig om te detoneren.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline  
Oud 5 maart 2011, 08:06   #9
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Als Kadhaffi weg moet zullen er troepen aan te pas komen.
Henri1 is offline  
Oud 5 maart 2011, 09:03   #10
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Libië zal vooral verloren hebben wanneer met Gadaffi eveneens de onafhankelijkheid verdwijnt. De kans dat dit gebeurt is zowat de enigste reden dat ik niet onverdeeld voorstander ben van het verdwijnen van het Gadaffi regime. Ik ben namelijk 'anti-kolonialist', of dat nu over Brussel gaat of over de zogenaamde ontwikkelingslanden. Vrijheid is de weg naar gerechtigheid tussen de volkeren.
Libië is wellicht 's werelds grootste kolonie, van Kadaffi en zijn kliek, en jij wilt dat in stand houden?
Hollander is offline  
Oud 5 maart 2011, 09:04   #11
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
De meeste springstoffen zijn niet gevoelig voor vuur en hebben een detonator nodig om te detoneren.
Sommige springstoffen zijn echter wél gevoelig voor vuur.
Hollander is offline  
Oud 5 maart 2011, 09:29   #12
John Stufflebeam
Parlementslid
 
John Stufflebeam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Locatie: Reetveerdegem
Berichten: 1.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
@John Stufflebeam
Een slag om Sirte zal cruciaal zijn voor het verloop van de opstand.
Gisteren werd Ras Lanuf ingenomen, op 220 km van Sirte. Vanochtend hebben de rebellen Bin Jawad bereikt, een dorpje op 160 km van Sirte.

Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 5 maart 2011 om 09:29.
John Stufflebeam is offline  
Oud 5 maart 2011, 09:39   #13
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Hmmm, ik vroeg me laatst af hoeveel procent van de bevolking nu eigenlijk in opstand komt?
Is dat procentueel vergelijkbaar met onze Shame-betoging?
En wordt de tegenbetoging minder belicht?
't Is een bedenking he, ik ontken nergens dat diene Gaddafi een eikel is
__________________

Laatst gewijzigd door plakker : 5 maart 2011 om 09:40.
plakker is offline  
Oud 5 maart 2011, 10:25   #14
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Piero vergeet hier wel een paar zaken.
De opstand in Libië was ook vredig begonnen, maar al snel stuurde Kadaffi er huurlingen op af.

Kadaffi is een gestoord mens. Ben Ali en Mubarak waren nog beïnvloedbaar door internationale druk. Wat Kadaffi doet is strafbaar en hij zal sowieso berecht worden. In geen geval zal hij aanblijven.
kameleon is offline  
Oud 5 maart 2011, 10:33   #15
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Wat Kadaffi doet is strafbaar en hij zal sowieso berecht worden. In geen geval zal hij aanblijven.
Niet te vroeg juichen. Wat we in Egypte en Tunesië zien is dat de dictator weliswaar weg is, maar dat het regime blijft. Het waordt althans nu eerste-minister per eerste-minister en staatsveiligheid per staatsveiligheid bekampt (nog steeds geweldloos overigens).

Me dunkt dat de strijd in Libië er echt één is om het regime weg te krijgen. Dat is een heel ander paar mouwen.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •


Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 5 maart 2011 om 10:35.
ministe van agitatie is offline  
Oud 5 maart 2011, 11:28   #16
poekieJ
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Berichten: 2.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
Gisteren werd Ras Lanuf ingenomen, op 220 km van Sirte. Vanochtend hebben de rebellen Bin Jawad bereikt, een dorpje op 160 km van Sirte.
Volgens wikipedia zijn er nog zo'n 10.000-12.000 militairen trouw aan Gadhafi. Als deze in grote getale naar het Oosten worden gestuurd om de rebellen tegen te houden en eventueel terug te dringen naar Benghazi dan kan dit toch niet zo'n probleem zijn.
poekieJ is offline  
Oud 5 maart 2011, 13:10   #17
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Libië is wellicht 's werelds grootste kolonie, van Kadaffi en zijn kliek, en jij wilt dat in stand houden?
Wat een gekronkel. Kolonialisme is iets heel anders. Onafhankelijkheid nodig is opdat een land zich zou ontwikkelen.
Johan Bollen is offline  
Oud 5 maart 2011, 13:12   #18
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Me dunkt dat de strijd in Libië er echt één is om het regime weg te krijgen. Dat is een heel ander paar mouwen.
en hopelijk kunnen ze de opportunistische imperialistjes die klaar staan om wapens te leveren en naderhand de rekening te presenteren op afstand houden.
Johan Bollen is offline  
Oud 5 maart 2011, 14:07   #19
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Hmmm, ik vroeg me laatst af hoeveel procent van de bevolking nu eigenlijk in opstand komt?
Is dat procentueel vergelijkbaar met onze Shame-betoging?
En wordt de tegenbetoging minder belicht?
't Is een bedenking he, ik ontken nergens dat diene Gaddafi een eikel is
Dat vraag ik mij ook af. Het aantal opstandelingen in Libië blijkt per stad en regio te verschillen. Daarbij komt dat deze opstand minder authentiek is dan de opstanden in Tunesië en Egypte, waarvan het succes als inspiratie diende. Ongetwijfeld zijn veel betogers aangestoken door het enthousiasme van mensen uit hun omgeving en ze zijn als vanzelfsprekend solidair met hun vrienden, een normaal menselijk trekje. Dat neemt niet weg dat hervormingen daar nodig zijn en dat Gaddafi dat verhinderde.

Maar waarschijnlijk heeft geen van de opstandelingen de afweging gemaakt of het land beter af is met meer geduld en een geweldloze omwenteling na een referendum, dan met een bloedige stammenoorlog en het elimineren van de machthebbers en een elite. Bovendien kan de revolutie ook nog mislukken, waarna afgerekend zal worden met de rebellen.

Er is nu geen weg meer terug. Het is te hopen dat het leger alsnog de kant van de opstandelingen kiest.

Edit: De gevoelens van een onderdrukt volk worden mooi verwoord in een interview bij BBC:

Citaat:
BBC [...] Remember instead my teacher, annoyed with herself and embarrassed because she could not shake off the habit of fear it has taken her all her life to learn.
And think about the cruelty, arrogance and violence it takes to reduce a whole country to that state for 41 years.
We do not know if the rebels of Benghazi will ever be able to fight the government forces that still protect Col Gaddafi or what will happen to them if they do. But this extraordinary Arab spring has brought the promise of freedom.

Laatst gewijzigd door Piero : 5 maart 2011 om 14:19.
Piero is offline  
Oud 5 maart 2011, 18:44   #20
poekieJ
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Berichten: 2.164
Standaard

Alle berichten bevestigen dat de rebellen terrein veroveren, en de Kadhafi troepen hun tegenaanvallen mislukken keer op keer.
Zijn die troepen echt zo barslecht dan? Ze schijnen het zelfs niet te kunnen winnen van een hoop burgers die onlangs wat wapens hebben gevonden.
poekieJ is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be