Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 april 2010, 19:32   #1
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Locatie: Enclave Mechelen
Berichten: 687
Standaard Afghanistan een nieuwe start of????

Deze “nieuwe” draad is geen poging om het welles/nietes spelletje van voorafgaandelijk discussies ivm met de al dan niet legitieme aanwezigheid van internationale (zowel militaire als civiele) organismen te toetsen aan de publieke opinie (lees forumbezoekers).

Ook de ongetwijfeld “geopolitieke belangen” van de verschillende naties even ter zijde te laten de volgende vragen:

Interessant voor mij zijn de opinies en of verwachtingen volgende op de intenties van President KARZAI aangaande de herintegratie van talibanstrijders. Wetende dat we in het verleden gelijkaardige initiatieven hadden en tot op heden parallelle pogingen om de “opositie” tot andere gedachten te brengen.

Het verleden leerde ons dat initiatieven zoals DDR, PTS en “reconciliation part one” niet echt reden waren tot vreugde (misschien omdat het voornamelijk internationale initiatieven waren zonder al te veel locale IRoA inmenging)

Waarom zou het nu wel lukken? Heeft KARZAI nu “tools” tot zijn beschikking om het wel tot een goed einde te brengen? Wat indien de internationale gemeenschap (die uiteindelijk de geldschieters zijn) geen boodschap hebben op het “trage” verloop van het initiatief.

Zonder in de “buik” van bestaande “denkreservoirs” te willen schieten lijkt het me boeiend om de “echte” geopolitieker aan het denken te zetten om tot een oplossing te komen
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 19:37   #2
Minister President
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 maart 2010
Berichten: 76
Standaard

Als geopolitieker zou ik zeggen, bedankt voor al uw geld en nu opzouten, het is onze pijpleiding.
Minister President is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 19:39   #3
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Minister President Bekijk bericht
Als geopolitieker zou ik zeggen, bedankt voor al uw geld en nu opzouten, het is onze pijpleiding.
Wil U nog éérst deze contractjes tekenen aub?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 19:40   #4
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Locatie: Enclave Mechelen
Berichten: 687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Minister President Bekijk bericht
Als geopolitieker zou ik zeggen, bedankt voor al uw geld en nu opzouten, het is onze pijpleiding.
ik zou zeggen duidelijk behalve voor uzelf waarschijnlijk
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 19:46   #5
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

De hamvraag is dan of de Taliban in staat zijn om mee te regeren zonder hun fundamentalistische maatschappijvisie manu militari aan de bevolking op te leggen en zonder in conflict te geraken met het andere deel van de regering dat een meer seculiere koers wil varen.

Er spelen me dunkt nog tal van andere factoren mee (lokale krijgsheren, ...).
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 19:46   #6
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Locatie: Enclave Mechelen
Berichten: 687
Standaard

Ik had misschien duidelijker moeten zijn. De gebruikelijke reacties "we zijn daar omdat" (de lijst is te lang (gas, olie, militair industrieel complex, de "dreiging vanuit het westen (iran) en zo kan ik nog even doorgaan) wil ik even terzijde laten en het inter probleem bekijken
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 19:48   #7
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Locatie: Enclave Mechelen
Berichten: 687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
De hamvraag is dan of de Taliban in staat zijn om mee te regeren zonder hun fundamentalistische maatschappijvisie manu militari aan de bevolking op te leggen en zonder in conflict te geraken met het andere deel van de regering dat een meer seculiere koers wil varen.

Er spelen me dunkt nog tal van andere factoren mee (lokale krijgsheren, ...).
idd backfire, volgens mij zijn dat enkele van de struikelblokken om tot een oplossing te komen: het niet bestaan van een homogeen talibanisme, de krijgsheren die spijtig genoeg deel uit maken van zowel het lager huis (wolesa Jirga als het hoger huis meshrano jirga)

Laatst gewijzigd door (neo)geopolitiek : 6 april 2010 om 19:49.
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 19:53   #8
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Minister President Bekijk bericht
Als geopolitieker zou ik zeggen, bedankt voor al uw geld en nu opzouten, het is onze pijpleiding.
http://www.youtube.com/watch?v=kYvO3qAlyTg
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 20:06   #9
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Locatie: Enclave Mechelen
Berichten: 687
Standaard

ik heb het begrepen om onafhankelijke mening moet je duidelijk niet hier zijn, filmpjes al dan niet gemanipuleerd of politiek gestuurd vind ik ook op youtube. Een eigen mening staat blijkbaar gelijk met het lezen van meningen van anderen. de vraag was vrij simpel, de oplossing waarschijnlijk niet. Zonder terreinkennis kom je er waarschijnlijk niet en die vind je niet in de mening van anderen die via via via anderen eens eens eens hebben gelezen dat .....

Ik zou zeggen durf je los te gooien van je politieke geloof of erger het geloof in de mening van anderen en geef je eigen mening...... zelfs al is het de eerste keer
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 20:11   #10
Minister President
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 maart 2010
Berichten: 76
Standaard

Er veranderd niks tot die daar buiten zijn, dus die nieuwe start kan misschien een leuke roman worden, maar ver van de realiteit.
Minister President is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 21:49   #11
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
Interessant voor mij zijn de opinies en of verwachtingen volgende op de intenties van President KARZAI aangaande de herintegratie van talibanstrijders. Wetende dat we in het verleden gelijkaardige initiatieven hadden en tot op heden parallelle pogingen om de “opositie” tot andere gedachten te brengen.

Het verleden leerde ons dat initiatieven zoals DDR, PTS en “reconciliation part one” niet echt reden waren tot vreugde (misschien omdat het voornamelijk internationale initiatieven waren zonder al te veel locale IRoA inmenging)

Waarom zou het nu wel lukken? Heeft KARZAI nu “tools” tot zijn beschikking om het wel tot een goed einde te brengen? Wat indien de internationale gemeenschap (die uiteindelijk de geldschieters zijn) geen boodschap hebben op het “trage” verloop van het initiatief.
Gisteren las ik dit relevante artikel dat ingaat op bovenstaande vraag
The alienation of Hamid Karzai

Citaat:
Karzai has excellent networking with the tribal channels and with Peshawar-based Pashtun nationalists. A genuine national reconciliation becomes possible since Karzai can act as a bridge between the Taliban and the virulently anti-Taliban "warlords". On the other hand, the backing of the "warlords" ensures that Karzai does not get overwhelmed by the Taliban. This is important as the Taliban today are the single-best organized force in the country, whereas Karzai lacks muscle power on his own without the backing of the "warlords".
De vraag is echter wat ISI en de VS willen, en in hoeverre hun belangen gelijk lopen. ISI is pro-taliban omdat het hoopt zo invloed op Afghanistan te kunnen uitoefenen, de VS zijn anti Karzai (toch sinds Holbrooke's pogingen van Karzai af te geraken) omdat die mogelijkerwijze in de weg staat van de hegemonische geopolitieke ambities van de VS in de regio. Nochthans is Karzai niet anti VS, ook niet op dit moment.

Bhadrakumar zegt het zo:

Citaat:
...Obama should realize that Karzai does not visualize the Americans as his enemy, as is often being projected naively by correspondents for the Western media . Nor is Karzai irrational in striving for reconciliation. He has no reason to torpedo Obama's policy or to "spite" the US, as interpreted recently by a Washington Post correspondent.

Karzai is an able politician with acute survival instincts, and he is not a woolly headed romantic who fancies that he can get away with strategic defiance of the US, which has staked its global prestige and that of the entire Western alliance in the war in the Hindu Kush.

Obama should distinguish that it is the ISI and the Pakistani military whom Karzai (and the "warlords") considers to be his adversaries. His frustration is that the Americans are either far too naive to comprehend what is going on or are dissimulating since they are pursuing some "hidden agenda" in relation to the geopolitics of the region.
Warlords staat tussen aanhalingstekens in Bhadrakumar's artikel omdat dit volgens hem een term is die ten onrechte gebruikt wordt, voornamelijk in de westerse pers. Lees het artikel voor uitleg.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 april 2010 om 21:50.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 22:18   #12
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.511
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
Deze “nieuwe” draad is geen poging om het welles/nietes spelletje van voorafgaandelijk discussies ivm met de al dan niet legitieme aanwezigheid van internationale (zowel militaire als civiele) organismen te toetsen aan de publieke opinie (lees forumbezoekers).

Ook de ongetwijfeld “geopolitieke belangen” van de verschillende naties even ter zijde te laten de volgende vragen:

Interessant voor mij zijn de opinies en of verwachtingen volgende op de intenties van President KARZAI aangaande de herintegratie van talibanstrijders. Wetende dat we in het verleden gelijkaardige initiatieven hadden en tot op heden parallelle pogingen om de “opositie” tot andere gedachten te brengen.

Het verleden leerde ons dat initiatieven zoals DDR, PTS en “reconciliation part one” niet echt reden waren tot vreugde (misschien omdat het voornamelijk internationale initiatieven waren zonder al te veel locale IRoA inmenging)

Waarom zou het nu wel lukken? Heeft KARZAI nu “tools” tot zijn beschikking om het wel tot een goed einde te brengen? Wat indien de internationale gemeenschap (die uiteindelijk de geldschieters zijn) geen boodschap hebben op het “trage” verloop van het initiatief.

Zonder in de “buik” van bestaande “denkreservoirs” te willen schieten lijkt het me boeiend om de “echte” geopolitieker aan het denken te zetten om tot een oplossing te komen
U bent zeer goed geïnformeerd en u speelt spelletjes op dit forum. Denkt u als 'neutrale' intrigant, dat één echte Belg of één echte Nederlander vertrouwen heeft in de figuur Karzai (zonder hoofdletters kan ook) en dat iemand hier het de moeite waard vindt over deze figuur te discussiëren en te speculeren over de vraag hoe hij zijn hachje zal redden nu het net zich sluit? Dan onderschat u dit forum toch, denk ik.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 12:25   #13
grievous
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2009
Berichten: 2.060
Standaard

De conspirationisten komen weer uit hun hol met te verwachten onzin.
grievous is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be