Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 januari 2018, 12:32   #501
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Te goedkoop is idd ook niet goed. Het mag gerust wat duurder, maar daarvoor wat meer comfort...
Té is in de meeste gevallen nooit goed...

Maar indien de vliegtuigen nu 1/2-2/3 vol zitten of gans vol, vliegen doen ze toch...
Soit, 20% minder vluchten-vliegtuigen is altijd meegenomen.
Helaas gaan de verkeersfiles naar de verre bestemmingen dan toenemen.

Ik denk niet dat een beter en sneller treinverkeer dat kan compenseren, zijn ook minder flexibel qua bestemming, imho.
Minder toerisme tout court.

Reizen is veel te goedkoop en de kost voor het milieu te hoog.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2018, 12:46   #502
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Minder toerisme tout court.

Reizen is veel te goedkoop en de kost voor het milieu te hoog.
Ik heb familie in het zuiden van Oostenrijk bvb., een kleine 100 km van de luchthaven van Klagenfurt. Ik kan ook de wagen nemen, zowat 1000 km.

Vliegtuigen voor 80% of 95% bezet, wat zou het uitmaken?

En anders: zijn er überhaupt alternatieven voor overzeese vluchten?
Ga jij de boot nemen?

Ik neem ook vakantie in eigen land hoor of binnen de 300 km, daar niet van.
Men kan ook thuis blijven. Wat ik ook al enkele keren gedaan heb, ik woon meer in de natuur...

Maar voor de stedelingen die dag in dag uit in verpeste lucht leven die hunkeren wat meer naar propere lucht naar bestemming x.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 januari 2018 om 12:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2018, 12:47   #503
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Minder toerisme tout court.

Reizen is veel te goedkoop en de kost voor het milieu te hoog.
Ik begin nog echt te geloven dat ge iets inzit met het milieu in tegenstelling tot anderen die alleen maar hun speelgoed goedkoper willen hebben.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2018, 12:50   #504
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ik begin nog echt te geloven dat ge iets inzit met het milieu in tegenstelling tot anderen die alleen maar hun speelgoed goedkoper willen hebben.
Waarom rijd jij dan met vervuilend speelgoed?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2018, 12:56   #505
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Terwijl een vliegtuig meer vervuilt dan een auto per kilometer.
Maar de Starbucks & Hard-Rock Café economie moet draaiende gehouden worden.

https://dier-en-natuur.infonu.nl/mil...-en-trein.html
Je moet toch een leren wat vervuiling allemaal inhoud, je leert niets bij.

Dat gaat enkel over pure CO2-uitlaat, en nergens over het hele emissie-plaatje incl infrastuctuur enz...

Of post 7 : https://forum.politics.be/showpost.p...71&postcount=7

en post 39 : https://forum.politics.be/showpost.p...1&postcount=39

Nuanceren dus alle emissies - ook die giftige enz... - en halen je prulbronnetje onderuit. De refertes in die 2 posten staan erbij, dat zijn niet de minste hé...

Laatst gewijzigd door Micele : 4 januari 2018 om 12:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2018, 12:56   #506
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ik begin nog echt te geloven dat ge iets inzit met het milieu in tegenstelling tot anderen die alleen maar hun speelgoed goedkoper willen hebben.
Hopelijk komt het Autobahnvignet er ook snel in Duitsland zodat men ook op die manier de buitenlandse vervuilers van hun wegennet doet betalen.

Laatst gewijzigd door dpg : 4 januari 2018 om 12:59.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2018, 13:01   #507
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Hopelijk komt het Autobahnvignet er ook snel in Duitsland zodat men ook op die manier de buitenlandse vervuilers van hun wegennet doet betalen.
Dat vignet is peanuts, men rijdt iets rustiger en men heeft zijn geld al dubbel terug.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2018, 16:42   #508
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

101 kmh gemiddeld incl 16 maal kort bijladen (ca. 15 min) met een oude Tesla S P85D, een relatief onzuinige Tesla S. Dit via D-autobahn, waar het nog rustig is.

2424 km (gps tracker) in 24 hr, of 2442 km volgens kilometerteller.
Wel in juni, dus gunstige temperatuur.

Citaat:
https://cleantechnica.com/2016/06/25...rman-autobahn/

On the weekend June 18.+19. 2016 (noon to noon) we drove a new world record for electric production cars on German Autobahns. The GPS-Tracker counted up to 1,506 mi (2,424 km). On the screen the Model S P85D showed 1,517 mi (2,442 km).

We started at the newly built Supercharger at Ulm Seligweiler and drove on the new Autobahn 8 in eastern direction. In the beginning with the full charge we drove a long leg just close to Munich. The following legs were shorter and we turned just ahead of Augsburg. We had to recharge 16 times at the Ulm Supercharger with charging times around 15min. With the last leg we returned to the Supercharger with 2 mi (3km) left.

We used 611 kWh in total. The average had been 406 Wh/mi (250Wh/km).

We were two drivers (my son Ben and me) and slept part of the night in the hotel nearby. We drove 90% of the distance with Autopilot. We respected all speed limits and had always a passenger on board during the night. We also had a safty range of 8 mi (12km) always left on the Autobahn (In addition to the 10 mi below zero).

The record was supervised by the Austrian elektro auto mobil magazine.
(The Guinness record team had been awfully expensive with a frontup payment I really paid and was incredibly slow).
Dat een model 3 een heel stuk zuiniger kan rijden kan men al uitmaken op zijn display: 304 Wh/mile gemiddeld de laatste 23,7 mi.

Ik had ook niet goed gekeken... het moment van de foto is 7hr12 AM of kort na zonsopgang daarom die vriestemperatuur van 30°F in Arizona.
Autopilot en snelheidsbegrenzer op ca. 145 kmh ingesteld met aktieve radardetector-plakker op de voorruit, Ben Zwets valt uit zijn sofa.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 januari 2018 om 16:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2018, 01:14   #509
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Minder toerisme tout court.

Reizen is veel te goedkoop en de kost voor het milieu te hoog.
Dat is het grootste probleem dat ik heb met groenen die tegen kernenergie zijn, tegen fossiele brandstoffen, tegen zowat alles eigenlijk, ook sommigen zelfs tegen windmolen : bijna allemaal gebruiken ze electriek van de kerncentale, rijden ze met een auto.... Soms krijg je zelfs de indruk dat ze alleen maar groen zijn uit puur narcisme: de lucht die zij inademen moet en zal proper zijn en daarom moeten de activiteiten van de anderen zwaar beteugeld...
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2018, 11:52   #510
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Op de tesla-website staat nu een werkende online tripplanner, incl laadpunten en laadtijden onderweg:

https://www.tesla.com/nl_BE/trips

Tesla modellen zijn selecteerbaar, maar het model 3 staat er nog niet bij, maar zal zowat idem S 100D zijn, verbruik van model 3 is wel ca. 20% minder. Zeer realistische rijtijden...

De geschatte gespaarde brandstofkosten staan onder de totale verplaatsingsduur.

Maar daar moet men bij een model 3 de stroomkost van aftrekken... zal zowat € 40 zijn:
Citaat:
https://www.tesla.com/nl_BE/supercharger?redirect=no - rekenlat per kms -
€45: Supercharger-kosten
(als het jaarlijkse Supercharger-tegoed is verbruikt)
€104
Kosten voor benzine
Gereden afstand 1000 km

De oplaadkosten zijn schattingen. Voor de geschatte oplaadkosten gaan we uit van Supercharger-kosten €0.24 per kilowattuur. Voor de kosten voor benzine gaan we uit van 8 liter per 100 km bij €1.30 per liter. De kosten variëren afhankelijk van de locatie van het voertuig, de configuratie, de leeftijd en staat van de batterij, de rijstijl, bediening en omgevings- en weersomstandigheden.
Ik zou er ca. 1 uur langer over doen (12 hr ipv 11 hr) tov mijn benzinewagen op een trip van ~1000 km.
3 keer laden onderweg, maar dan neem ik sowieso een pauze, maar dan navenant wat korter tov de laadtijden van een Tesla. Zijn er dubbel zo snelle laadpalen in de toekomst is dat uur verschil ook weggewerkt.

De ca. 50 € gespaarde brandstofkosten is me dat uurtje (relaxer) onderweg zijn dubbel en dik waard, (zal meestal rijden op autopilot zijn, op die saaie (deels drukke) snelwegen...).

Ik hoop in de zomer-herfst van 2020 de eerste lange trip te doen, wishful thinking.

Aja ik ga ervanuit dat tegen dan de lowcostvluchten dubbel zo duur geworden zijn.

verbruik Tesla model 3 versus andere, ook Model S, zie best cijfers highway voor lange afstanden:

Laatst gewijzigd door Micele : 6 januari 2018 om 12:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2018, 12:45   #511
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Model 3 staat er wel bij.

Met die wagen zou ik er 13h over doen (4 supercharger stops van 35 min gemiddeld) om in Z-Frankrijk te geraken.

Ik doe daar nu 14h over.

Die hele "ik moet dan te vaak stoppen" discussie is dus louter onzin. Er zijn geen praktische omstandigheden waarin je 1000 km aan 1 stuk rijdt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2018, 15:06   #512
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Model 3 staat er wel bij.
Aja nu zie ik het, enkel in de (US) Engelse versie.

Citaat:
Met die wagen zou ik er 13h over doen (4 supercharger stops van 35 min gemiddeld) om in Z-Frankrijk te geraken.

Ik doe daar nu 14h over.

Die hele "ik moet dan te vaak stoppen" discussie is dus louter onzin. Er zijn geen praktische omstandigheden waarin je 1000 km aan 1 stuk rijdt.
Idd, ik heb mijn berekening nog eens gedaan, en de verplaatsingsduur met een model 3 long range blijft het 12 h voor ~1000 km, wel eenmaal meer laden - vier ipv 3 - maar daarvoor kortere stops, respectievelijk vanuit thuis : 15 min, 30 min , 30 min, 35 min, past me zelfs beter dan 3 maal laden maar daarvoor langer laden, en in het totaal even lang. En $26 aan verbruik gespaard, zegt de US configuratie:
Citaat:
Charging costs are approximate. Charging cost estimate assumes Supercharger cost of $0.20 per kilowatt hour. Gasoline cost assumes 21 MPG at $2.73 per gallon. Cost may vary depending on the vehicle location, configuration, battery age and condition, driving style and operation, and environmental and climate conditions.
Bij een Europese trip kan dat het dubbele zijn of pakweg €50 per 1000 km. Of een etentje na aankomst met twee.

Aan normaal reistempo is dat idd verwaarloosbaar verschil tov een benzinewagen. Elke ~2 uur rijden een korte pauze. Sowieso aanbevolen indien je veiliger wilt rijden.

Citaat:
Die hele "ik moet dan te vaak stoppen" discussie is dus louter onzin.
Maar dat zij met hun ICE wekelijks naar een tankstation moeten rijden negeren ze dan. Een E-wagen hoeft dat helemaal niet indien ze thuis kunnen laden. In dat geval gaat men dus op 1 jaar met een E-wagen "minder tijd verliezen" door bij te laden dan een ICE met te tanken.
Om de x-dagen een mobiele smartphone inpluggen zal toch wel niet te moeilijk zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 januari 2018 om 15:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2018, 01:00   #513
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.147
Standaard

dat begrijp ik niet

33kWH/100mi is de hoogste verbruik toch ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2018, 01:20   #514
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dat begrijp ik niet

33kWH/100mi is de hoogste verbruik toch ?
Het hoogste verbruik? En waar staat dat?

(dat is omgerekend 20,5 kWh/100 km, en wat is daaraan speciaal?
indien je die Tesla S 100 D bedoelt dat is het gemiddelde EPA-verbruik, zeker niet het hoogste verbruik...) Scheelt er iets aan je ogen?
1 mile = 1,609344 kilometers

Laatst gewijzigd door Micele : 7 januari 2018 om 01:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2018, 09:28   #515
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Model 3 staat er wel bij.

Met die wagen zou ik er 13h over doen (4 supercharger stops van 35 min gemiddeld) om in Z-Frankrijk te geraken.

Ik doe daar nu 14h over.

Die hele "ik moet dan te vaak stoppen" discussie is dus louter onzin. Er zijn geen praktische omstandigheden waarin je 1000 km aan 1 stuk rijdt.
Er is ook geen reden om gemiddeld 70km per uur te rijden als de wegen gemiddeld 100-110km per uur toelaten, maar als u dat gelukkig maakt mag je dat gerust doen het is immers uw tijd die ge verspilt.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2018, 09:42   #516
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Die hele "ik moet dan te vaak stoppen" discussie is dus louter onzin. Er zijn geen praktische omstandigheden waarin je 1000 km aan 1 stuk rijdt.
Het punt is juist dat elektrische wagens de geopperde doelstelling van 1000 km in 1 stuk moet kunnen rijden zonder bij te laden, afhankelijk hangt en valt dit samen met de samenstelling van de opslagcapaciteit van de batterij en die inhoud qua grootte dat overeen zou komen met energie die nodig is om die afstand af te kunnen leggen.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2018, 09:58   #517
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Model 3 staat er wel bij.

Met die wagen zou ik er 13h over doen (4 supercharger stops van 35 min gemiddeld) om in Z-Frankrijk te geraken.

Ik doe daar nu 14h over.

Die hele "ik moet dan te vaak stoppen" discussie is dus louter onzin. Er zijn geen praktische omstandigheden waarin je 1000 km aan 1 stuk rijdt.
Er zijn veel mensen die enkel van bestuurder wisselen en dus slechts enkele minuten stoppen.
Daarnaast verbruikt een voertuig meer als het in vollast word gebruikt.
Met die 4 oplaadbeurten ga je er dus niet komen, als je een sleurbarak achter je wagen hebt hangen.
En dan moet er een supercharger ter beschikking zijn.
Toen ik gisteren stopte langst de snelweg E17, waren alle laadpunten aan het wegrestaurant in gebruik en stonden er nog andere met een plug in dwaas te kijken, door het raam, wachtend tot er een oplaadpunt vrij kwam.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2018, 10:27   #518
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Het punt is juist dat elektrische wagens de geopperde doelstelling van 1000 km in 1 stuk moet kunnen rijden zonder bij te laden, afhankelijk hangt en valt dit samen met de samenstelling van de opslagcapaciteit van de batterij en die inhoud qua grootte dat overeen zou komen met energie die nodig is om die afstand af te kunnen leggen.
En waarom moet die dat kunnen?

Bovendien kan die dat al aan rustige 40 kmh in goede omstandigheden, maar ben je ermee?
1078 km met een Tesla S 100D op een acculading:
https://www.autogids.be/autonieuws/e...ik-belgen.html
https://www.theverge.com/2017/8/6/16...record-model-s

Laatst gewijzigd door Micele : 7 januari 2018 om 10:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2018, 10:32   #519
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er zijn veel mensen die enkel van bestuurder wisselen en dus slechts enkele minuten stoppen.
Daarnaast verbruikt een voertuig meer als het in vollast word gebruikt.
Met die 4 oplaadbeurten ga je er dus niet komen, als je een sleurbarak achter je wagen hebt hangen.
En dan moet er een supercharger ter beschikking zijn.
Toen ik gisteren stopte langst de snelweg E17, waren alle laadpunten aan het wegrestaurant in gebruik en stonden er nog andere met een plug in dwaas te kijken, door het raam, wachtend tot er een oplaadpunt vrij kwam.
Die geplande stop van een half uur kan dan evengoed een uur of langer worden.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2018, 10:35   #520
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Er is ook geen reden om gemiddeld 70km per uur te rijden als de wegen gemiddeld 100-110km per uur toelaten, maar als u dat gelukkig maakt mag je dat gerust doen het is immers uw tijd die ge verspilt.
Jij moogt gerust nog meer tijd verspillen door te tanken.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be