Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Bart Tommelein (Open VLD) - 12 tot 18 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Bart Tommelein (Open VLD) - 12 tot 18 maart °1962 Oostende. Liberaal volksvertegenwoordiger (VLD) voor de kieskring West-Vlaanderen sedert 18 mei 2003. - Lid van de VLD-fractie. - Gegradueerde in de toegepaste communicatie. - Gemeenteraadslid van Oostende. - Lid van de Raadgevende interparlementaire Beneluxraad.

 
 
Discussietools
Oud 15 maart 2007, 01:16   #1
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard Benelux-parlement

Beste heer Tommelein

In 2010, zoals u ongetwijfeld weet, verloopt het Unieverdrag van de Benelux, dat - zo blijft de ronde doen - naar alle onbetwistbare hoogstwaarschijnlijkheid versterkt zal hernieuwd worden.

Er opent zich op die manier een kans om ook de werking van de Benelux naar de burger toe te democratiseren. Ik geef mijn vragen even weer met puntjes omwille van duidelijkheid.

Wat is uw mening over

1. het mogelijk verkiesbaar stellen van parlementsleden van de Benelux?
2. het opnemen van Duits als officiële taal naast Nederlands en Frans?
3. het profileren van de functies van de Benelux intern, naar de burgers van de drie lidstaten en hun regio's toe, maar ook extern, dieper uitgewerkt binnen een Europese, Westerse verhouding?
4. de toekomst van de bevoegdheden van de Benelux?

Dank u om mijn vragen in beschouwing te nemen.

Met vriendelijke groeten

lombas
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 15 maart 2007 om 01:16.
lombas is offline  
Oud 15 maart 2007, 11:01   #2
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Ha die Lombas ! Nodig Mr Tommelein meteen uit om de eerste vergadering van het comité voor een nieuwe "Lage landen/Benelux" na te streven in Baarle Hertog/Nassau uit op 28 april (met gegarandeerd échte "Ollanders").

Nou je programma voor mr. Tommelein is wel wat minimalistisch : ook het Fries en het Letzemburgisch hebben recht op een "officiël" taalstatuut.
Het aspect "taal" is overigens nog van de minste problemen om tot een "Lage Landen/Benelux eenmaking te komen". De uitdaging is echter zeer reeël : als we overtuigd zijn van een ééngemaakt of zeer eng samenwerkend Europa moeten we aan de eg timmeren en een gebied waar het wat "sneller" zou kunnen is .. België, Nederland en Luxemburg...

Waar het interesse voor Europa al op een laag pitje staat is de interesse voor een Beneluxfederatie/ federatieve staat mogelijk gelijk aan nul - ten minste als we de politiciens, politiekers ofhaagse kringen mogen geloven.
Er is een hernieuwd Nederlands Patriottisme, zoals er een Vlaams Pattriotisme is & een heel mager Bruxelles/Belgique gevoel...

Een interessante vraag voor Mr Tommelein is eigenlijk of hij een fusie ziet tussen de diverse "liberalen" in de BNL dus samen met VVD en MR (sorry die van de Luxers ken ik niet, tot mijn schande).

Overigens mr. Tommelein : de Visa en Master kaarten worden door diverse banken en grootwarenhuizen hoe langer hoe meer als echte kredietkaarten verkocht. Het onderscheid tussen de "betaalkaart" en "kredietkaart" functie is
aan het vervagen. de visa Kaart die Citibank aanbiedt is wel degelijk een "kredietkaart" (ze laat toe terugbetalingen in de tijd te spreiden, zelfs bovenop de samenvattende kredieten).
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 16 maart 2007, 08:04   #3
Bart Tommelein
 
 
Bart Tommelein's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2004
Berichten: 101
Standaard

Momenteel is een werkgroep actief, ik maak er als ondervoorzitter van het Benelux-parlement trouwens deel van uit, met het hertekenen van de toekomst van de Benelux. De oorspronkelijke doelstellingen zijn bereikt, het verdrag loopt ten einde.

De structuur bewijst tot op vandaag zeker haar nut. Ik denk hierbij aan praktische zaken waaronder het organiseren van het grensoverschrijdend ambulancevervoer. Ook in de Europese context bewijzen associaties van kleine landen hun nut. Tussen de Benelux en de Baltische staten wordt vandaag bijvoorbeeld nauw samengewerkt.

In het verleden was de Benelux als het ware de motor van de Europese Unie. Ik ben er van overtuigd dat dit ook in de toekomst mogelijk kan zijn. Bij de organisatie en het bepalen van de bevoegdheden van de nieuwe structuur moet het subsidiariteitsprincipe centraal staan. Enkel die domeinen waarvoor het nationale niveau ontoereikend is en het Europese niveau geen efficiënte opvolging kan garanderen kunnen aan Benelux-niveau toegekend worden.

Momenteel is het Benelux-parlement samengesteld uit vertegenwoordigers van de nationale parlementen. Als liberaal ben ik uiteraard voorstander van rechtstreekse verkiezingen van het bestuur van een dergelijke assemblee. De verkiezing moet uiteraard wel samenvallen met andere verkiezingen. De burger motiveren om nogmaals naar de stembus te trekken zou immers onmogelijk zijn. Het rechtstreeks verkiezen van deze assemblee vereist uiteraard dat de burger over de werking, de doelstellingen, de realisaties, … ervan zou worden ingelicht. Trouwens, ook zonder rechtstreekse verkiezingen moet de informatieverstrekking geoptimaliseerd moeten worden.

Wat de problematiek van de talen betreft ben ik van mening dat er zich op dit vlak geen problemen voordoen. De communicatie wordt zowel in het Nederlands als in het Frans gevoerd. Alle parlementsleden kunnen zich perfect verstaanbaar maken. Het erkennen van andere talen, bijvoorbeeld het Duits, als officiële taal zou mijns inziens vooral extra kosten met zich meebrengen terwijl het voor de werking van de assemblee overbodig is. Voor wat betreft de communicatie, de informatieverstrekking naar de burger toe, is dit wel wenselijk.

Om op de vraag van 1handclapping te antwoorden: binnen de structuur van het Benelux-parlement vergaderen de politieke families over de landsgrenzen. Er is met andere woorden zowel samenwerking tussen de landen als tussen de politieke families.
__________________
http://www.tommelein.be
Bart Tommelein is offline  
Oud 16 maart 2007, 09:27   #4
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Tommelein Bekijk bericht
Als liberaal ben ik uiteraard voorstander van rechtstreekse verkiezingen van het bestuur van een dergelijke assemblee. De verkiezing moet uiteraard wel samenvallen met andere verkiezingen. De burger motiveren om nogmaals naar de stembus te trekken zou immers onmogelijk zijn.
Ik ga met u akkoord dat rechtstreekse verkiezingen wenselijk zijn, maar waarom spreekt u over de kiezer te motiveren om te gaan stemmen? Per slot van rekening is er in België stemplicht als een van de laatste landen van Europa.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 16 maart 2007, 11:16   #5
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Mr Tommelein stelt eigenlijk dat zoals de EU de Benelux op een punt van absolute stilstand gekomen is. De klemtoon blijft op de "Natiestaten" liggen ipv. op "deelstaten"'. Waar er in de EU een aktief parlement bestaat met specifieke (zij het beperkte) wetgevende bevoegdheden,
is dit niet het geval in de Benelux.

De bevoegdheden van de Benelux ziet Mr Tommelein als een aanvulling van wat Europa zou nalaten te doen.

Nochtans is het programma duidelijk : er is een democratisch deficit, dat in stand gehouden zal worden o.m. door de implementatie van de praktische
regelingen zoals die in het ontwerp van grondwettelijk.. voorzien waren, maar die door een referendum in Frankrijk en Nederland werde verworpen.
Men zal nu deze zaken in een verdrag of aanvullend verdrag zoals Maastricht, Nice gieten waarvoor een referendum niet vereist is en klaar is kees. Hier wordt het principe van de democratische controle door één EU parlement, Regering en Instellingen gewoon overboord gegooid en gaat men door met een effectieve EU uitvoerende macht die door een "verdeel en heers" principe aan elke democratische controle ontsnapt.

De voortrekkersrol die de Benelux zou kunnen spelen is het effectieve oplossen van de "oude" Natiestaten Nederland, België en het Groot Hertogdom door deze te integreren in een moderne federatieve staat.
Gezien de grote verschillen (stemrecht vs stemplicht is slechts één klein detail) is dit een waar titanenwerk. Het resultaat, de bonus voor de bevolking van deze lage landen zou enorm zijn... elders op dit forum verzamelde men het concrete cijfermateriaal.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 16 maart 2007, 16:14   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Dank u voor uw uitvoerig antwoord, meneer Tommelein. Graag ga ik echter even in op het volgende:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Tommelein Bekijk bericht
Als liberaal ben ik uiteraard voorstander van rechtstreekse verkiezingen van het bestuur van een dergelijke assemblee. De verkiezing moet uiteraard wel samenvallen met andere verkiezingen. De burger motiveren om nogmaals naar de stembus te trekken zou immers onmogelijk zijn. Het rechtstreeks verkiezen van deze assemblee vereist uiteraard dat de burger over de werking, de doelstellingen, de realisaties, … ervan zou worden ingelicht. Trouwens, ook zonder rechtstreekse verkiezingen moet de informatieverstrekking geoptimaliseerd moeten worden.
Ik begrijp uw standpunt ten deze, maar kunt u verwoorden wat de brede "politieke" opinie is onder uw veeltallige collega's zonder enige band met de Benelux, op zijn minst parlementair gezien dan, binnen de Open VLD - en misschien daarbuiten? Denkt u dat er in de nabije toekomst, 2010 zal er sneller zijn dan we denken, een openbare discussie mogelijk is over het mogelijk verder "democratiseren" van de Benelux; en hoe kadert het werk van de door u vernoemde commissie daar in?

Want, zoals u terecht opmerkte, was de Benelux één van de bouwstenen van de Europese Unie. Het is dan wel opmerkelijk dat deze EU doorheen de geschiedenis wel degelijk aan rechtstreekse verkiezingen onderworpen werd - hoewel het voor vele mensen nog steeds ver van hun bed staat, als ik mag zeggen - en dat dit niet het geval bleek bij de Benelux zelf, vaneigens een instituut dat veel dichter bij de burger in de "Nederlanden" zelf staat.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be